twijfels bij verhaal dealer

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Hobby Linka » zo 14 feb 2021 11:56

Ab schreef:
zo 14 feb 2021 11:44

De kunststof vaatjes hebben verstevigingsribben aan de binnenzijde.
Daar tussen kan een beetje water blijven staan.
Dat is de reden van kapot vriezen.
Daarom altijd de boiler leeg laten lopen voordat je van de camping vertrekt. De kraantjes open laten staan. Als je dan huiswaarts of naar de stalling rijdt schut door het rijden het laatste beetje water eruit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Ab » zo 14 feb 2021 11:59

Ja inderdaad..maar zelfs dan..
Screenshot_20210214-115743_Chrome Beta.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Ab » zo 14 feb 2021 12:08

Vriest je boiler kapot, vervang dan het kunststof tankje door RVS.
Dan heb je nooit problemen meer.
Tenzij je de boiler volledig gevuld laat bevriezen, dan gaat alles kapot.
Zelfs dikke stalen buizen.
Daar heb ik verschillende keren mee te maken gehad in mijn werkzame leven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Chris » zo 14 feb 2021 12:09

TS schreef dat hij tijdens de rit de caravankranen niet open kan zetten omdat ze dan gaan draaien op de auto 12 volt.
Als TS een Schaudt omvormer heeft uit de 400 serie, dan zit er op het aansluitpaneel van alle bekabeling, in het midden ongeveer... een klein schakelaartje.
Die is om de 12 volt voor de pompjes te onderbreken.
Dan kunnen de kranen wel open tijdens de rit... en geschommel..

Heb je dat schakelaartje niet... wellicht een overweging om dat in de 12 volt groep van de pompjes te maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Ab » zo 14 feb 2021 12:21

Als de kranen niet open staan, kan het water nooit goed weglopen.
Een zekering eruit trekken kan ook om te voorkomen dat de pompjes blijven draaien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door eurotrotter » zo 14 feb 2021 12:35

Hobby Linka schreef:
zo 14 feb 2021 11:56
Ab schreef:
zo 14 feb 2021 11:44

De kunststof vaatjes hebben verstevigingsribben aan de binnenzijde.
Daar tussen kan een beetje water blijven staan.
Dat is de reden van kapot vriezen.
Daarom altijd de boiler leeg laten lopen voordat je van de camping vertrekt. De kraantjes open laten staan. Als je dan huiswaarts of naar de stalling rijdt schut door het rijden het laatste beetje water eruit.
IK haal de slang van het pompje af en blaas het hele spul door met zo n dubbelwerkende luchtpomp,waar je ook luchtbedden mee opblaast.
Gewoon alle warm en koud water kranen om de beurt open zetten en een paar keer lucht erop.
Als laatste :alle kranen dicht en de aftapventielen open,zodat ook alle water uit de boiler verdwijnt.
Voor de gelukkigen onder ons die een eigen compressor bezitten: hier gaat het nog beter mee.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door eurotrotter » zo 14 feb 2021 12:39

Ab schreef:
zo 14 feb 2021 12:08
Vriest je boiler kapot, vervang dan het kunststof tankje door RVS.
Dan heb je nooit problemen meer.
Tenzij je de boiler volledig gevuld laat bevriezen, dan gaat alles kapot.
Zelfs dikke stalen buizen.
Daar heb ik verschillende keren mee te maken gehad in mijn werkzame leven.
Nadeel is ( zover je van een nadeel kunt spreken) dat ook de ringverwarming door de boiler loopt,althans bij de kunststof versie,bij de RVS versie is dat niet.
De ringverwarming zul je dus om moeten leiden,of af moeten sluiten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Ab » zo 14 feb 2021 20:55

Ja. Maar is dat een probleem dan ?
Btw..ik ben benieuwd hoeveel boilers er kapot gevroren zijn als in het voorjaar de caravans weer uit de stallingen komen.
Het is alweer 9 jaar geleden dat het weer eens serieus gevroren heeft..
Ook met doorblazen kan er nog steeds water tussen de inwendige ribben van de boiler blijven staan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door iemand » za 20 feb 2021 12:16

Ik blaas de leidingen wel door en doe dat mbt fiets- binnenband en fietspomp.
En doe dat voordat de caravan weer naar de stalling gaat. Komt altijd nog wat uit. weenie.gif

Mn caravan is autark, dus een extra schakelaartje gemaakt om de kraanpomp uit te zetten.

Voor foto's, zie mn site op https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Chris » za 20 feb 2021 13:41

Ab schreef:
zo 14 feb 2021 20:55
Ja. Maar is dat een probleem dan ?
Btw..ik ben benieuwd hoeveel boilers er kapot gevroren zijn als in het voorjaar de caravans weer uit de stallingen komen.
Het is alweer 9 jaar geleden dat het weer eens serieus gevroren heeft..
Ook met doorblazen kan er nog steeds water tussen de inwendige ribben van de boiler blijven staan.
Ja... dat is iets waar ik ook aan denk.
Mijn watersysteem is gewoon afgetapt en met alle kranen open ( spanning uit) naar huis en naar de stalling gereden. ( km of 100)
Te vaak denkend: Het zal zo'n vaart niet lopen met bevriezen.
Maar voor je het weet is het hommeles.
Maar goed opletten met vullen.... eentje met z'n neus bij de boiler.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Ab » za 20 feb 2021 14:58

Gisteren stond ik naast iemand met een camper.
Voor het eerst weer op pad..
Die was ook driftig aan het sleutelen met een Senseo..
Helaas...kapotgevroren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: twijfels bij verhaal dealer

Bericht door Wie-niets » zo 21 feb 2021 09:35

Het is niet te hopen, maar ik vrees ook dat er bij velen wel iets kapot gevroren zal zijn.
Bij een periode van 10 graden of meer onder nul gaat er vaak bij het minste of geringste van water achterlating wel iets kapot.
Zo gauw dadelijk de Caravan uit de stalling komt, maar eerst uitproberen. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”