Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Bericht door JanPunne » vr 19 feb 2021 19:10

[re.gif]
Oké, dank voor de info.
Groet, Jan
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Bericht door Fred G » do 15 apr 2021 08:40

Heb zelf ook een Power Xtreme in de Fendt. Ik dacht een X10.
Je kan toch in een dergelijke situatie bij stroomuitval zoals hier eerder beschreven, even de auto aankoppelen? Nou ik bedoel de stekker van de caravan even aansluiten op de auto?
Logisch dat je de koelkast dan op gas laat draaien, maar je pompjes en een enkel lampje moet toch ook kunnen? Of is dit een hele stomme vraag, want ik weet als leek niet zozeer het verschil in belastbaarheid van een auto accu ten opzichte van de mover accu, in dit geval dus de Power Xtreme.

Ben benieuwd naar de antwoorden.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Bericht door Taan » do 15 apr 2021 09:14

[re.gif] Ja kan wel, maar dan moet je wel eerst je auto gaan halen of naar buiten om de caravanstekker in je auto te steken.
Daarnaast is een lege auto accu een stuk vervelender dan een lege caravan accu.

Ik ga voor een Jaeger stopcontact op mijn dissel. Die gebruik ik dan gewoon als houder voor de stekker. Dan heb je direct 12v als er iets gebeurt.
Het leek me eerst een houtje touwtje oplossing, maar is eigenlijk gewoon heel praktisch.
Daarnaast ben ik ook daadwerkelijk van plan om weekendjes stroomloos te camperen bij kennissen op een natuurcamping.

Overigens is het risico op stroomuitval bij kleine campings best aanwezig. Mijn vader reist vaak enkele maanden in het jaar via campings waar ze zijn 2 rechterhanden kunnen gebruiken. Hij is electrotechneut. Het is niet zelden een zooitje wat hij aantreft als electrotechnische installatie.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Bericht door JanPunne » do 15 apr 2021 09:19

[re.gif]
De auto ophalen is wel lastig op een auto vrije camping..
En die zijn er best veel.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Bericht door WillyL » do 15 apr 2021 09:27

[re.gif] indedaad, de auto naast de caravan is in sommige gevallen niet mogelijk , ten eerste omdat dat gewoon niet mag van de camping tenzij voor laden en lossen (begin/eind van de oeriode) of omdat de caravan dusdanig staat dat het autostopcontact niet dicht genoeg bij de dissel kan.
Nog een derde mogelijkheid dat het niet kan, bij sommigen valt de permanente stroomvoorziening uit na een aantal minuten (bv 30) en dan zit je sowieso zonder tenzij je af entoe eens het autocontact aanzet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Bericht door Ab » do 15 apr 2021 09:36

Dat doen sommige moveraccu's ook.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Power Xtreme 30 hoe als leefaccu gebruiken?

Bericht door Fred G » vr 16 apr 2021 19:56

Ja, dat is natuurlijk ook wel een dingetje op een autoloze camping.
Toevallig bij mijn combi doet alles het in de caravan, zolang de stekker in de auto zit. Ook met de sleutel uit het contact, wel een dingetje om rekening mee te houden met lang(er) parkeren btw.

Eigenlijk het enige wat belangrijk is bij stroomuitval is de koelkast. Maar die kan dan ook prima op gas draaien natuurlijk.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”