Verzekering kiezen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Verzekering kiezen

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 31 jan 2021 11:48

Hallo allemaal,

Over 2 maanden komt de nieuwe caravan.

Deze moet verzekerd worden. Op het forum is wel wat informatie te vinden maar niet bijster veel over dit onderwerp.

Wat voor mij de belangrijkste eis is:
- schade moet altijd gerepareerd kunnen worden zonder gezeur (dus niet: het functioneert nog steeds dus...).

Premie vind ik dus minder belangrijk.

Ik zal overal de voorwaarden in moeten duiken, maar een startpunt vanuit jullie ervaringen is wel fijn.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Davendre » zo 31 jan 2021 12:04

Tja, een vraag die elke keer weer terugkomt. Daphne heeft hier in 1 van de draadjes het volgende antwoord op gegeven:
Daphne schreef:
di 17 sep 2019 07:35
Wat belangrijk is om te verzekeren is voor iedereen anders. Heb je een potje achter de hand om bij totaal verlies een andere caravan te kopen? Lig je al wakker van een klein krasje of deukje, of wil je volledig ontzorgd worden?

De meeste kans om schade op te lopen is eigen schuld schade, bijvoorbeeld bij manoeuvreren, tijdens de rit, voortent opbouwen en er valt een stok tegen de caravan, tegen een open raam lopen etc. Dan kom je al gauw aan de volledig casco verzekering. Vergeet dan ook niet om hagelschade mee te verzekeren, dat is bij de meeste verzekeraars niet automatisch meeverzekerd. Ook als je een hagelbestendig dak hebt, moet je die wel aanvinken want er is meer dan een dak dat door hagel beschadigd kan worden. Met een hagelbestendig dak krijg je meestal wel korting op de premie.
Of je een voortent of accessoires wil meeverzekeren is ook persoonlijk. Bedenk dat de verzekeraar deze spullen snel afschrijft. Koop je deze nieuw, bewaar dan de facturen en check na een paar jaar de verzekering. Want van een flinke premie betalen voor een voortent, die na een paar jaar volgens de verzekering nog maar 20% van de aankoopprijs waard is, word je niet vrolijk als deze een storm niet heeft overleefd.

Verzekeringen veranderen heel erg snel. Laatst nog even online een rondje verzekeraars gedaan, en ik zie dat er weer een en ander veranderd is ten opzichte van 2016 toen wij onze caravanverzekering afsloten. Je hebt dus niet zoveel aan ervaringen van een ander, want ook al zou je dezelfde verzekering nemen, de polisvoorwaarden kunnen al heel anders zijn. Je moet dus zelf goed opletten. Ook de hoogte van de premie is afhankelijk van wat je verzekert, wat je caravan waard is, of wat de nieuwwaarde was, hoe oud de caravan is bij aankoop etc etc. Er spelen teveel factoren mee om een goed advies te kunnen geven of uit te gaan van ervaringen van anderen.

Als je de zoekfunctie in dit forum gebruikt, zul je zien dat er veel draadjes over welke verzekering te nemen lopen. Eigenlijk allemaal oud nieuws.
Je zult dus toch zelf moeten vergelijken, en dan niet alleen de premie, maar ook de voorwaarden.

Een tipje: sommige verzekeraars bieden een aankoopwaarde verzekering voor 3 jaar aan. Dat is gunstig voor gebruikte caravans. Dan betaal je alleen premie over het aankoopbedrag en niet over de nieuwwaarde. Raakt de caravan total loss, dan krijg je binnen die 3 jaar het aankoopbedrag vergoed.
Probeer de zoekfunctie eens en kijk daar of je jouw antwoord ook kunt vinden.

Heel veel plezier met de nieuwe caravan blij.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Verzekering kiezen

Bericht door jackt » zo 31 jan 2021 12:07

Kijk ook eens bij Aveco verzekeringen. Is een goede caravan/camper verzekeraar maar die zullen er ongetwijfeld meer zijn...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Ron » zo 31 jan 2021 12:48

Ik zit met hetzelfde

En ik heb het al gereduceerd tot 2 stuks
Aveco en Ohra.
Ohra kan je prima alles bekijken op de site .
Aveco heb ik een folder van die spreekt over 8 jaar nieuwwaarde regeling,maar op de site en de meegestuurde voorwaarden
Wordt er gesproken over 5 Jaar.
Bij Ohra is het ook 5 Jaar.
Ohra is ook goedkoper.
Aveco spreekt over disselslot en/of wielklem
Ohra over disselslot of wielklem

Alleen het eigen risico bij Ohra weet ik nog niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Hans 555 » zo 31 jan 2021 13:00

Bijna elke verzekeraar heeft het over een eigen risico. Ook ik ben al aan het struinen gegaan naar een nieuwe verzekering. Heb er diverse op nagekeken en kwam voordelig uit bij IAK (AON) en Unive.
Centraal Beheer was zo'n beetje de duurste, in ieder geval niet goedkoop en gaf maar 3 jaar garantie tegen nieuwwaarde bij total loss.
IAK had ik voor de vorige hut ook al. Unive heb ik geen ervaring mee.

Ook bij ons zal de hut over niet al te lange tijd bij de dealer staan. Zal ook maar weer eens verder gaan zoeken. Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Chris » zo 31 jan 2021 13:29

Ik ben ook over gegaan van Centraal Beheer naar de ANWB.
Bij CB ontbrak ineens de korting voor een hagelbestendig dak, en de nieuwwaarde werd maar 3 jaar vergoed.
Bij de ANWB... ik denk makkelijk, want ik heb ook een WW hulp in het buitenland voor de auto en de caravan bij hun.
De premie was idd niet de allergoedkoopste maar zeker ook niet de duurste...
Keuze's..
( heb eerder ondervonden dat het erg makkelijk is om dingen die bij elkaar horen ook bij elkaar verzekerd te hebben)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Verzekering kiezen

Bericht door workel » zo 31 jan 2021 14:45

[re.gif]
@Barth1234, ik heb dat afgelopen maand gedaan, aangezien volgende maand onze nieuwe Knaus word geleverd.

Mijn advies, prijs van de caravan, mover, accessoires, luifel/voortent en inventaris, dan heb je een bedrag wat je kunt gaan vergelijken.

Ik heb Ohra, Hema, Centraal Beheer, NH1816, Bovag garantie (via dealer), Aveco, Unive, Inshared, ANWB, ACSI aangeschreven voor een voorstel op basis van wensen en gevraagd naar de algemene voorwaarden en eisen mbt SCM slot.

Top 3 voor mij, Aveco, Ohra en NH1816, gekozen voor aantrekkelijke premie en eigenrisico van € 0,- en nieuw waarderegeling. Mijn keuze was Aveco alleen dealer staat niet op de lijst eigenrisico is dan € 250 met 7 jaar nieuwwaarde, die viel dus af en bleek Ohra het aantrekkelijkste te zijn tot dat...........?

Uiteindelijk mijn hele verzekerings pakket onderhanden genomen en nu blijkt NH1816 in combi polis het aantrekkelijkste te zijn, lees verzekerd bedrag € 26.916,-, 5 jaar nieuwwaarde, eigenrisico € 0,-, premie € 42,16. Mooi alles bij 1 partij, net zo makkelijk bij schade.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Verzekering kiezen

Bericht door moyzo » zo 31 jan 2021 14:51

Wij gaan ws voor aveco vooral om de lange nieuwwaarde en geen eigen risico bij erkende dealers. Ook konden we een hogere inboedel mee verzekeren. Nu ben ik de laatste weken aan het tellen geweest en geschrokken van de hoge waarde van alle toeters en bellen inboedel en accessoires die we door de jaren heen gekocht en veel recentelijk vernieuwd hebben. Met andere woorden als je dat opnieuw zou moeten kopen na diefstal of brand dan kom je er met de standaard 1500-2500 niet.
Het is niet de goedkoopste maar qua schade afwikkeling en voorwaarden vooral bij een nieuwe caravan een goede keuze.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Sudwind450 » zo 31 jan 2021 18:58

Stalling Zeker heeft ook een complete verzekering. Variatie zit in de tijd dat de caravan buiten de stalling staat. Voor mij de beste keuze nu.
Voorwaarde is wel dat de stalling is aangesloten bij Stalling Zeker.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Ron » ma 1 feb 2021 17:49

Vandaag contact gehad met OHRA
Het eigen risico is voor iedere gebeurtenis €90
Bij Aveco is dat €250 en dat vervalt als de reparatie gedaan wordt bij een aangesloten dealer.
Ohra is in mijn geval €100 per jaar goedkoper.
De voorwaarden zijn verder gelijk.
Alleen bij Aveco zit de inboedel er standaard bij.
Voor ons is dat niet belangrijk, want die paar potjes en pannetjes zijn toch niet veel waard.
En de stoelen ,, ach dat is ook nog te overzien.

Dus ik ga voor Ohra.
En die sluit ik online af zodra ik het kenteken weet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Jan van Vijven » ma 1 feb 2021 18:01

Voor die honderd Euro ging ik dan toch naar Aveco, je inboedel heeft vele malen meer waarde.
Als je alles nieuw moet aanschaffen loopt het ook bij jou aardig in de papieren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Ron » ma 1 feb 2021 18:16

[re.gif]
Alles wat vast zit is verzekerd.
Mijn potten en pannen dan niet.
Andere dingen vallen weer onder de reisverzekering.

Stoelen en tafel is misschien wel het duurste.
Ik heb geen TV , schotel e.d
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Verzekering kiezen

Bericht door BertJan » ma 1 feb 2021 21:10

verzekeringen en betaling van inboedel is altijd lastig, alleen als je gloednieuw spul hebt krijg je wat, gewoon 100 euro goedkoper pakken, heb je na 5 jaar al weer 500 euro, ook zelf kiezen waar je laat repareren werkt veel beter, kan je veel kilometers rijden schelen met een schade reparatie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Ron » ma 1 feb 2021 22:52

[re.gif]
Nou zit mijn dealer die op de lijst van Aveco staat 10 km van huis.
Dus dat is in mijn geval gunstig.
Maar wat als er in het buitenland wat gebeurt en er daar een "nood" reparatie gedaan moet worden.
Dan kost het je gelijk €250 eigen risico.
Want die dealer staat niet op de lijst.

Maar ik hoop eigenlijk dat ik nooit van de verzekering gebruik hoef te maken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Abve » ma 1 feb 2021 22:56

Ik lees dat je een nieuwe caravan gekocht hebt.
Bij Aveco wordt 5 jaar de nieuwwaarde vergoed.
Ik heb de mijne 3 jaar geleden bij hen verzekerd.
Gelukkig nog niets hoeven te declareren maar weet van kennissen dat ze vlot zijn met schade-afhandeling.
Ze zijn niet het goedkoopst, maar ‘alle waar is naar z’n geld’, zeg ik altijd maar😀
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Ron » ma 1 feb 2021 23:06

[re.gif]
Ohra is ook 5 jaar nieuwwaarde verzekerd.
Er zit weinig tot geen verschil in de voorwaarden.
Bij Ohra standaard hagelschade verzekerd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

workel

Re: Verzekering kiezen

Bericht door workel » di 2 feb 2021 10:25

[re.gif]
Als je er zelf geen goed gevoel over hebt is dat het belangrijkste. Kun je de kosten van een nieuwe inboedel dragen dan snap ik je keuze om voor Ohra te kiezen tov Aveco. Was voor ons dezelfde om voor Ohra te kiezen, uiteindelijk met combi-polis pakket bij NH1816 uitgekomen.
En ach of de ene beter is dan de andere merk je wel als je schade hebt/claimt, daar zal niet zoveel verschil in zitten, prima keuze Ohra.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Wally » di 2 feb 2021 17:32

Wat voor mij de belangrijkste eis is:
- schade moet altijd gerepareerd kunnen worden zonder gezeur (dus niet: het functioneert nog steeds dus...).

Voor alle verzekeringen geldt:
- bij lid worden kan "alles"
- bij uitbetalen, vele vragen.

Frans

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verzekering kiezen

Bericht door PD » di 2 feb 2021 17:47

Wally schreef:
di 2 feb 2021 17:32
Voor alle verzekeringen geldt:
- bij lid worden kan "alles"
- bij uitbetalen, vele vragen.
Dat ben ik absoluut niet met je eens, Aveco heeft bij ons zonder vragen te stellen de claim volledig vergoed; deze was achteraf zelfs ruim 25 % hoger dan de eerste kostenindicatie die ik had ingediend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Jan van Vijven » di 2 feb 2021 18:31

BertJan schreef:verzekeringen en betaling van inboedel is altijd lastig, alleen als je gloednieuw spul hebt krijg je wat, gewoon 100 euro goedkoper pakken, heb je na 5 jaar al weer 500 euro, ook zelf kiezen waar je laat repareren werkt veel beter, kan je veel kilometers rijden schelen met een schade reparatie.
Dan kan je ook zeggen: niet verzekeren brengt in vijf jaar nog meer op, als er niets gebeurt....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Ab » di 2 feb 2021 19:29

Ik had schade ( een paar maal) met mijn Fendt.
Mijn dealer stond niet op de lijst bij de verzekeraar.
Dan 250 euro eigen risico, anders 0.
Ik wil echter zelf bepalen waar ik mijn caravan laat repareren.
Dus gewoon bij mijn eigen dealer laten doen.
De 250 euro hoefde ik achteraf ook niet te betalen.
De dealer regelde dat met de verzekeraar, of nam het zelf voor zijn rekening, geen idee.
Bij navraag bleek dat dat heel gebruikelijk is in de schadeherstelbranche.
Staar je dus niet blind op eigen risico, bij niet laten repareren bij een door de verzekeraar aangewezen schadehersteller.
Uiteindelijk bepaal je zelf waar je je eigendom laat repareren.
Niet de verzekeraar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Wally » di 2 feb 2021 22:18

[re.gif]

Je bent inderdaad niet verplicht om schade bij een door verzekering aangewezen bedrijf te laten herstellen.

Een goede kennis van mij heeft een autoschade bedrijf.
En is niet bij alle verzekeringen aangesloten.

Laat de exper maar naar je eigen bedrijf komen, er zal minder uitbetaald worden.

Maar de schade wordt wel gerepareerd voor dat geld, inclusief eigen risico en eventueel vervangend vervoer.

Rara hoe kan dat??

Jan54
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 21:52
Locatie: Veluwe

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Jan54 » wo 17 feb 2021 07:57

Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met een caravanverzekering
bij de verzekeringsmaatschappij ASR.
Bin eff'n brommers kiek'n

workel

Re: Verzekering kiezen

Bericht door workel » do 18 feb 2021 10:32

[re.gif]
Geen ervaring met ASR, heb er wel een offerte aangevraagd, qua prijs hoger dan Ohra en Aveco, eigen risico € 150 en inboedel apart meeverzekerd.
Mijn advies vraag eens wat andere offertes op denk dat het qua premie aantrekkelijker kan.

Powerman

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Powerman » di 23 feb 2021 18:17

Onze vorige caravan was verzekerd bij Unigarant en Ik heb bij de aanschaf van onze nieuwe caravan opnieuw een vergelijking gemaakt o.b.v. van de voorwaarden en de premie. Qua premie ontlopen de maatschappijen elkaar niet zo heel veel. (Caravan volledig casco, mover en luifel en inboedel) Dat scheelt hooguit enkele euro's per maand. De positieve ervaring met Unigarant bij de hagelschade afwikkeling van de oude caravan heeft ons doen besluiten om gewoon bij Unigarant te blijven.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”