Dilemma

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Dilemma

Bericht door MattR83 » vr 29 jan 2021 15:31

Ik overweeg mijn klapcaravan in te ruilen voor een groter kampeermiddel. Dit omdat we nu met 2 kleine kinderen op vakantie gaan tegen die tijd (1 en 3).
Waarom geen klapcaravan. Ik wil onderweg kunnen stoppen en gelijk kunnen eten in bv caravan en of camper. Even uitrusten. Gelijk de spullen pakken etc.ook bij aankomst geen bedden hoeven op te maken of spullen op te zetten.

De klapcaravan was superfijn en had als voordeel dat je wat (sneller) was in bv Frankrijk ivm snelheid, lager trekgewicht en minder last van rukwinden.
Ook stallen was thuis goed te doen.
Nu twijfel ik tussen camper en caravan.
Voordeel camper
1 totale ruimte ,flexibel
Nadeel
geen voortent, prijzig,

Voordeel caravan
, auto op locatie ,voortent,meer ruimte
Nadeel
Zware auto nodig, evt e rijbewijs,lastig met rijden

Ik overweeg als het een camper wordt deze te verhuren via camptoo om de prijs te drukken.
Komende jaren verwacht ik ivm de kinderen overal wat langer te staan ipv om de dag of 2 a 3 dagen weer door te trekken.

Aangezien ik er niet helemaal uit ben probeer ik hier meer info te vinden over type campers, caravans prijzen, is verhuren via camptoo echt zo makkelijk als ze aangeven. Info over trekkracht, isolatiewaardes door jaren heen. Acceptabele km standen. Wanneer is een camper, caravan afgeschreven

Waarom is buiten het esthetische een camper uit bv 2008 beter dan een uit 1996.
Waar vind ik wel parkeerplaatsen waar ik kan en mag staan met caravan voor overnachting buiten de camping om

Wat ik minimaal wil is 4 vaste slaaplekken en een zitje die je niet om hoeft te bouwen. (mag in voortent zijn)
Huishoudaccu
Ruime Opbergruimte
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Dilemma

Bericht door Wie-niets » vr 29 jan 2021 15:48

Wat is je budget?????? Een heel lijstje.... enne waar gaat echt in eerste instantie je voorkeur naar toe? mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dilemma

Bericht door Morgoth » vr 29 jan 2021 16:05

MattR83 schreef:
vr 29 jan 2021 15:31
Voordeel camper
1 totale ruimte ,flexibel
Nadeel
geen voortent, prijzig,
Een voortent kan ook aan een camper hoor.

Wij komen uit een (bus)camper. Het voordeel is dat je kunt blijven rijden. De bijrijder kan onderweg een tukkie doen, al mag het niet. Ook een voordeel voor ons dat wij de motor konden meenemen op een aanhanger en deden daar alle vervoer ter plaatste mee.

Nadeel is de ruimte. Je moet al een echt enorme camper hebben als je de ruimte van een caravan wilt evenaren. Ook een groot nadeel vonden wij dat je de hele santemekraam moet inpakken als je eens iets verder van de camping zelf weg wilt. Wij staan graag in de middle of nowhere dus nooit voorzieningen in de buurt. Dan moet je een campingsetje stoelen oid achter laten anders is je plekkie weg. Of er staat een nieuwe buur zo dicht bij dat je de plaats met goed fatsoen niet meer op komt.

MattR83 schreef:
vr 29 jan 2021 15:31
Voordeel caravan
auto op locatie ,voortent,meer ruimte
Nadeel
Zware auto nodig, evt e rijbewijs,lastig met rijden
Ja, je hebt een zware auto nodig en wellicht een e-rijbewijs. Maar je bent toch flexibeler. Lastiger rijden t.o.v. een camper vinden wij niet. Die is ook breed en hoog. Wij nemen nu de fietsen mee. Wij willen niet meer terug naar een camper.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Dilemma

Bericht door MattR83 » vr 29 jan 2021 16:08

breed en hoog wel, maar wel 2 delen, een camper is in dat op zich stabieler.
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Dilemma

Bericht door MattR83 » vr 29 jan 2021 16:08

Wie-niets schreef:
vr 29 jan 2021 15:48
Wat is je budget?????? Een heel lijstje.... enne waar gaat echt in eerste instantie je voorkeur naar toe? mrgreen.gif
als de prijzen gelijk waren, een camper met voortent.

Ten eerste heb je 1 geheel en makkelijker met rijden, je kan net iets sneller en geen geslinger als je plots moet uitwijken of iets.
ik ben iemand die tot laat buiten zit of in de voortent. dus binnenruimte hoeft niet groot te zijn als we maar eigen bedden hebben.
onze klapcaravan was qua rijden nog prima te doen, echter het nadeel is nu met kinderen dat je eerst moet opklappen. dus dan ga je toch verschonen op picknick bankje of bij tankstation. ipv in eigen caravan. even gauw wat drinken pakken zit er niet in, tenzij de koelbox in de auto zet.

voorheen zonder kinderen hadden we kleine camplet vouwwagen wat wel super was. echter toen liep ik al met het idee een kampeerbusje.
toen kwam de vouwcaravan zodat je toch harde wanden had dus beter met slecht weer. Ik heb hier 3 weken mee rondgetrokken door Noorwegen op bijna alleen maar parkeerplaatsten langs de weg zoas de campers.

Nu met kinderen neig ik naar wat langere verblijven op een camping zodat de kinderen vermaak hebben. Met komdende zomer erbij kan ik nog 2 keer buiten hoogseizoen wat dus erg scheelt. Vaak moet je wel wat verder rijden voor goed weer. Ik ben ook benieuwd wat het hoogseizoen met mijn kampeergedrag gaat doen. Ik vind 50 of 60 per nacht wel veel te veel om te betalen voor een plek. ik hoef dan ook geen super deluxe plekken. Als ik maar water heb om te zwemmen en een beetje stroom ben ik al tevreden.
Laatst gewijzigd door MattR83 op vr 29 jan 2021 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dilemma

Bericht door Chris » vr 29 jan 2021 16:17

@ Matt..

Wordt ook lid van het Camper Forum... ons zusje ..
Daar lees je vast alle voordelen van campers, hier weten we alles van caravans.

Ik ken ook een aantal mensen die eerst een caravan en nu een camper hebben, maar ik ken er ook een aantal die het net andersom deden.
Beide hebben voors en tegens...veel voors en tegens...
Maar..
Mijn idee...
Met kleine kids is er met een caravan meer ruimte beschikbaar voor iedereen....mijn idee een prettig iets voor die gasten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Dilemma

Bericht door Cara-Fan » vr 29 jan 2021 16:30

Gewoon eerst een caravan en camper huren! Dan weet je meteen wat bij je past thumbup.gif

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Dilemma

Bericht door Wie-niets » vr 29 jan 2021 16:35

Op dit Forum vind je bij Nieuw in Caravanland een topic over Caravan versus Camper.
Worsteld je daar eens door en trek daar uit alvast een bepaalde of voorlopige conclusie. weenie.gif

jaza1971
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jul 2018 13:57

Re: Dilemma

Bericht door jaza1971 » vr 29 jan 2021 16:35

Komend jaar een weekje een camper en een weekje een caravan via camptoo huren? Hebben wij destijds van tent naar caravan ook gedaan. Op papier leken een kleine kip kompakt en een eriba puk de winnaars te zijn. Na een weekje ervaring bleek er toch echt 1 winnaar en 1 verliezer te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Dilemma

Bericht door nonblond » vr 29 jan 2021 17:22

Kijk goed naar de tegens van beide en wat daarvan voor jou het zwaarst weegt. Je stoort je aan de tegens, de voors zijn nooit het probleem. Huren om uit te proberen is een goede optie.En € 50 of € 60 per nacht heb ik nog nooit betaald. Als ik op een dure camping sta dan is dat €25,00 maar ik stel ook niet veel eisen aan een camping. Het sanitair moet goed zijn en een goede (ruime) plek en wifi en weinig vaste plekken.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Dilemma

Bericht door Gerrie » vr 29 jan 2021 19:15

Met kleine kinderen zou ik wel wat voorzieningen voor ze willen. Of je die gaat vinden op de camperplaatsen, denk het niet. Betekent dat je vaak toch op een camping terecht zal komen. Je geeft aan dat je ook wat langer op één plek wilt staan, snap ik met kleine kinderen, wat is dan nog het voordeel van een camper.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dilemma

Bericht door Diny » vr 29 jan 2021 19:23

Je dilemma is te begrijpen.
Beide voertuigen hebben voor- en nadelen.
Wij zijn destijds voor een camper gegaan na een caravan. Goede stap, nooit betreurd.
Wij waren met z'n tweeën en de ruimte was even bijna even groot, camper +20 cm.

Wil je bedden zonder ze iedere avond op te moeten maken dan moet je aan een alkoof. Die zijn windgevoeliger.
Aan iedere camper kan een voortent. Je zou ook een paisrail kunnen (laten) plaatsen.
Let wel op dat alles wat gewicht heeft meetelt. Vrouw, kinderen, tent enz.

Campers hebben te maken met mileu-eisen die steeds verder aangescherpt worden, vandaar dat ik er in ieder geval een zou kopen die na ongeveer 2015 op de markt is gezet.

Een camper is, ivm een caravan, een dure hobby, zeker als je een oudere koopt. Houderschapsbelasting, ook bij kwarttarief best prijzig en verzekering tikken aardig door.

Stalling kan ook een ding zijn, want ze mogen niet lang op de weg staan. De APV geeft helderheid. Geldt ook voor caravan trouwens.

Wat anderen schreven over kennis opdoen klopt. Er is een app, Campercontact, die vooral info geeft over standplaatsen buiten campings. Gratis bij NKC en ook te koop.
Met verhuren heb ik geen ervaring.

Tja, en verder ...........

Veel plezier met de zoektocht!

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Dilemma

Bericht door Davendre » vr 29 jan 2021 20:08

Voor de camper vragen is een apart forum. Ik snap die dingen niet en ben erg blij met de caravan. Daarom zit ik hier op caravanforum.

Succes met vinden van een mooie caravan of camper. Wordt het een caravan? Kom maar op met de plaatjes!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dilemma

Bericht door Ab » vr 29 jan 2021 21:59

Mocht je kiezen voor een camper, oudere campers hebben het probleem dat je niet overal meer mag komen.
Je moet een milieuklasse sticker op de voorruit hebben.
Oudere diesels worden in steeds meer stedelijke gebieden geweerd.
Blijf je daar ver van weg, dan is het probleem wat minder.
Maar houdt er rekening mee, dat oudere diesels niet zo populair meer zijn in de steeds groenere politieke besluitvorming.

Het juiste kampeermiddel kan ik je niet adviseren.
Dat kon ik mezelf alleen maar (amper) doen, en door de jaren heen veranderde mijn situatie en ook voorkeuren regelmatig.
Kinderen ouder, van supersnelle watersport naar gematigdere snelheden, van lang verblijf naar zwervend, en niet altijd meer aan het water, en ga zo maar door.
De kampeermiddelen veranderden daarbij ook.
De voortent verdween al heel snel, dat is echt een ramp in warmere streken. Bloedheet in zo'n ding.
De luifel gaat nu eigenlijk alleen ook maar uit bij dreigende regen.
Als het heet is, dient ie alleen om de zijkant van de camper in de schaduw te houden.
Aan de andere kant is er ook schaduw, en is het koeler dan onder de luifel.
Onder een boom is het ook beter dan onder een luifel.
Bij lagere temperatuur en zon..weg met die luifel.
Hoe meer zon hoe beter.
Een cassetteluifel is met 1 minuut in of uit gedraaid,
Dat past bij ons het beste sinds vele jaren, sinds er geen klein grut meer reist.
De caravan heeft plaatsgemaakt voor een camper.

Een camper met voortent kan..maar is wat tegenstrijdig met elkaar.
Ook moet je jezelf afvragen waarom je een voortent wilt.
Wil je dat echt, dan kan je beter kiezen voor een caravan.
Met meerdere personen, en een voortent mee, en fietsen voor transport en boodschappen, ga je het max toegelaten gewicht van 3500 kg van een camper ook echt overschrijden. Het is heel moeilijk om daar onder te blijven. Zelfs bij ons bij 2 personen.
Je moet dus bijna wel naar een zwaardere camper, 4500 kg of meer.
Wat dan weer een C of C1 rijbewijs noodzaakt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Dilemma

Bericht door MattR83 » vr 29 jan 2021 22:47

nonblond schreef:Kijk goed naar de tegens van beide en wat daarvan voor jou het zwaarst weegt. Je stoort je aan de tegens, de voors zijn nooit het probleem. Huren om uit te proberen is een goede optie.En € 50 of € 60 per nacht heb ik nog nooit betaald. Als ik op een dure camping sta dan is dat €25,00 maar ik stel ook niet veel eisen aan een camping. Het sanitair moet goed zijn en een goede (ruime) plek en wifi en weinig vaste plekken.
waar vind jij die campings dan. ik kampeer nu in het laagseizoen via de acsi. maar als ik de tarieven van veel van die campings zie in het hoogseizoen is dat soms al vaak tussen de 40 en euro.

Sanitair moet goed zijn inderdaad, en zwemwater in de buurt is mijn enige eis. Wifi is zelfs niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

MattR83
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 16:09

Re: Dilemma

Bericht door MattR83 » vr 29 jan 2021 22:50

Chris schreef:@ Matt..

Wordt ook lid van het Camper Forum... ons zusje ..
Daar lees je vast alle voordelen van campers, hier weten we alles van caravans.

Ik ken ook een aantal mensen die eerst een caravan en nu een camper hebben, maar ik ken er ook een aantal die het net andersom deden.
Beide hebben voors en tegens...veel voors en tegens...
Maar..
Mijn idee...
Met kleine kids is er met een caravan meer ruimte beschikbaar voor iedereen....mijn idee een prettig iets voor die gasten..
daar heb ik dezelfde vraag gesteld

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Dilemma

Bericht door janvijn » vr 29 jan 2021 22:52

@MattR33,- in je opening geef je een beeld hoe je camper of caravan zou willen gebruiken, daar maak ik uit op dat een caravan het beste bij dat gebruik past, en ik spreek uit ervaring. Als je zou besluiten een camper te kopen en daarmee op pad gaat zoals je schrijft gebruik je die alsof het een caravan is. Voor ons wat het de rede om weer terug te gaan naar de caravan.
Dat is precies wat ons is overkomen toen we (zonder voldoende daar over na te denken) in 2009 een bijna nieuwe camper kochten. Wij gebruikte die ook als een caravan, en als je dat doet is die camper eigenlijk een heel vervelende “caravan”
Hij is met dezelfde totale lengte (veel) kleiner dan een caravan, hij kost een veelvoud t.o.v. een caravan, hij kost ook meer dan het drievoudige in onderhoud dan een caravan, een camper waar je met 4 personen in een “vast” bed kan slapen en wonen is hoe dan ook een forse camper.
Een argument dat je caravan ook groot zou moeten zijn met 4 vaste slaapplaatsen en daardoor ook duur is, is alleen waar wanneer je het over nieuwe aanschaf zou hebben, gebruikt zijn grote caravans in verhouding niet (zo) veel duurder dan een klein(ere). Ook een (grote) auto komt niet geheel boven op de aanschaf, denk niet dat je bij een (grote) camper geen behoefte meer hebt aan een (losse) auto. Sterker nog, ik zou niet raar opkijken wanneer er door je gebruik (heel snel) behoefte ontstaat om een auto achter die camper te hangen, da’s misschien dan een extra auto. Bij ons resulteerde dat in de aanschaf van een motor met trailer, en later zelfs een (kleinere) auto op een ambulance, hoe gek kan je zijn!! Ja reizen met een camper vind ik veel fijner dan met een caravan, maar denk niet dat je sneller bent met een camper, raar idee trouwens om wanneer je met vakantie bezig bent te denken dat je ergens sneller bent, onze vakantie begint als we thuis vertrekken. Ja met een camper rij je 100/120 km op de snelweg, met een caravan 90/100 km. Gemiddeld is dat een te verwaarlozen verschil als je op vakantie bent. Een maal op de plek van bestemming (is ook voor jou een camping (zwemwater) met kinderen) wat je op een camperplaats niet hebt, is het verschil tussen camper en caravan nihil. Er wordt vaak beweert dat een camper sneller op de plek staat dan een caravan, nou ik kan je vertellen dat het echt niks uitmaakt, ik heb mijn caravan, met mover, sneller waterpas staan dan in heel veel gevallen iemand met een camper, voor wat het waard is trouwens.
Het genoemde advies van eerst huren is een hele goeie, niet alleen voor een weekend, maar minimaal zolang dat je tussendoor ook een of meerdere keren boodschappen moet hebben. Als je wel een traveler zou zijn dan zou een camper beter passen, maar als je op campings wil verblijven zou ik er niet aan beginnen.
Succes met je zoektocht, ik hoop dat je een juiste beslissing kan nemen
Met vriendelijke groet.
Jan Vijn
Bijlagen
09CC707C-10A9-455C-8674-8819BD71DD78.jpeg

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dilemma

Bericht door Morgoth » di 2 feb 2021 11:48

Het voordeel is wel dat je de kinderen tijdens de rit mooi kunt laten spelen in een camper.

Deze voortent kon blijven staan zonder de bus eraan.
C1907506-F415-48F8-A904-F3CD5E7CFC17.jpeg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Dilemma

Bericht door Jilger » di 2 feb 2021 15:16

Caravan of camper? Tja... ieder zijn eigen voorkeur.

Zelf heb ik van alles geprobeerd: tent, vouwwagen, caravan en (bus)camper.
Met kleine kinderen staat de caravan voor mij zeker weten bovenaan! Je gaat met kleine kinderen niet op een camperplaats staan, lijkt mij. En op een camping vind ik een caravan het handigst. Mijns inziens zijn de belangrijkste voordelen van een caravan:

1) De kosten zijn allemaal veel lager dan bij een camper (aanschaf, onderhoud, stalling, verzekering)
2) Je hebt een auto tot je beschikking voor dagtochten
3) Je kunt meer leefruimte creëren (caravan + vpprtent _+ luifel als dat nodig is)
4) Minder onzekerheid over groene politiek (diesel is het zwarte schaap)
5) Goede wasruimte aanwezig (dit in tegenstelling tot de meeste buscampers)

Als je gaat rondtrekken is een camper denk ik wel ideaal. Als je langere tijd op een camping blijft staan, lijkt een camper mij zeer onpraktisch, zeker met jonge kinderen.

En voor wat betreft de zware auto, dat hangt helemaal van je caravan af. Als ik naar onze eigen caravan kijk (Hobby 360 KB), dan hebben we daarin 4 slaapplaatsen (waarvan 2 vast, in een stapelbed). En het zitje maken we inderdaad meestal in de voortent, zodat het 'ouderbed' kan blijven liggen. Onderweg zijn de keuken en de wc te gebruiken, zoals jij ook graag wilt. Maar doordat de caravan compact is en qua gewicht ook wel meevalt, is hij zelfs met een Peugeot 206 nog goed te trekken.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Dilemma

Bericht door nonblond » wo 3 feb 2021 00:26

MattR83 schreef:
vr 29 jan 2021 22:47
nonblond schreef:Kijk goed naar de tegens van beide en wat daarvan voor jou het zwaarst weegt. Je stoort je aan de tegens, de voors zijn nooit het probleem. Huren om uit te proberen is een goede optie.En € 50 of € 60 per nacht heb ik nog nooit betaald. Als ik op een dure camping sta dan is dat €25,00 maar ik stel ook niet veel eisen aan een camping. Het sanitair moet goed zijn en een goede (ruime) plek en wifi en weinig vaste plekken.
waar vind jij die campings dan. ik kampeer nu in het laagseizoen via de acsi. maar als ik de tarieven van veel van die campings zie in het hoogseizoen is dat soms al vaak tussen de 40 en euro.

Sanitair moet goed zijn inderdaad, en zwemwater in de buurt is mijn enige eis. Wifi is zelfs niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Ik sta vaak op kleinere campings en vooral in Nederland, Frankrijk, Oostenrijk (wintersport) en Duitsland. Vermijd daarbij de drukke kusten. Bepaal van te voren welke streek het wordt en als de weerberichten voor de korte en lange termijn tegenvallen, kan het zomaar zijn dat het een heel andere kant op wordt. Doorgaans wordt de dag voor vertrek echt beslist wat de bestemming wordt en neem dan contact op met de camping(s) van mijn keuze of daar plaats is. De wintersport reserveer ik wel en eerder, want dat wordt steeds populairder en de camping waar ik graag heen ga staat steeds eerder vol.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Dilemma

Bericht door RDDR » wo 3 feb 2021 09:51

WIj hebben ook deze overweging gemaakt een aantal jaren geleden. Na begonnen te zijn met een caravan leek ons een voertuig dat makkelijker was om rond te trekken wel prettig. Gaan kijken voor een (zeer) jonge, gebruikte camper. De prijs lag veel hoger dan een caravan, maar dat was geen verrassing. Een leuke gevonden, prijs akkoord en toen gingen we voor een proefrit....... wat was dat een enorme afknapper. Mijn auto met caravan reed heel veel prettiger dan die camper. Zijwindgevoelig, veel herrie, geen prettige stoelen, geen prettige zithouden. We zagen ons daar nog niet meer rondrijden voor onze lol en begrepen ineens waarom een groot deel van de mensen met een camper ook maar 100km/u rijdt.

UIteindelijk besloten voor een vouwwagen: een Holtkamper Kyte. Zo'n ding voel je amper achter de auto en staat sneller dan vrijwel elke voortent. Klein half uurtje. Voor warme gebieden was het fantastisch. Ruim, mooi, makkelijk. Echter gaan wij vaak naar bergen. In de avond is het dan koud en klam. Niet ideeal Dus nu weer terug bij een caravan. Voor ons toch de beste oplossing.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Dilemma

Bericht door Robertb » wo 3 feb 2021 10:51

Lees ook: caravan versus camper. Op dit forum. Als je vier slaapplaatsen wilt heb je een nog al grote camper nodig. In een buscamper wordt het met 4 personen erg krap. Met een caravan heb je wel een geschikte auto nodig. Camperplekken met kinderen is niet altijd een goede keuze. Als je niet perse rond wilt trekken/veel wilt verkassen, alleen in de zomer gaat , met kinderen, dan is tent of vouwwagen wel het echt kamperen. Kan ook med electriciteit, kabel etc.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Dilemma

Bericht door cadance » wo 3 feb 2021 11:40

Natuurlijk altijd een proefrit maken.
Maar dan ben je er nog niet.
Eerst maar eens een weekje of 3 er mee opuit trekken en dan noch?
Zoals we hier boven kunnen lezen zijn er zoveel ++ en - - dat de keus altijd moeilijk blijft.
Ik denk dat je altijd de verkeerde keuze maakt.
Want het gras is bij de buren altijd groener.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Dilemma

Bericht door Jaap van Duijn » wo 3 feb 2021 14:04

@TS,

Ondanks dat wij meer als 12 x in buitenland maar ook eens in binnenland een camper huurden( voor de rond rit naar Noorwegen) hebben we de aankoop van de kamper wel overwogen.
We wisten wat we wilden, we wisten wat we meer kregen en ook wat we gingen missen.
Dit alles vooraf.

Raadgeven?
Onze dealer had met huur klanten een afspraak dat als ze - niet in hoogseizoen - de camper 3 weken huurden en dan kochten, hij de huurprijs er vanaf deed.
Dat scheelt natuurlijk alleen heb je dat er 16 of zo weken mee gereden is en in geleefd.
Een voordeel is ook dat je de meest elementaire zaken dat reeds meegeleverd krijgt zoals een afval emmer, water vullen met kan en of slang, voeding 230Volt juist kabel en veel meer.

Kijk er eens na en maakt van je kennis opgedaan een succes en juiste keuze.
Wij hebben geluk kunnen zo terug met de Kip caravan van onze dochter die bij ons in garage en naast ons staat en heeft natuurlijk ook een charme.

groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door PMT » wo 3 feb 2021 16:36

Morgoth schreef:
di 2 feb 2021 11:48
Het voordeel is wel dat je de kinderen tijdens de rit mooi kunt laten spelen in een camper.
Totdat je een noodstop moet maken en je kinderen van achteren naar voren door de camper vliegen.
Ook in een camper moeten passagiers in de gordel en dat is niet voor niets.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”