2e hands caravan, de markt

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » ma 4 jan 2021 15:44

[re.gif]
Ik zou ook geen problemen met 2,5 mtr breed hebben, als ik voor een redelijk normale prijs er een kan vinden.

Net via via een Knaus Azur 500 uit 1997 aangeboden gekregen. Geen voortent en kapotte zakluifel en een aantal jaar geen onderhoud gehad. Vraagprijs €5250.
Dat gaan we maar niet doen. Man had even met de eigenaar van de stalling gepraat. Die had 'm wijsgemaakt dat zijn caravan veel waard is. En bedankt.

Zoektocht gaat verder.

workel

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door workel » ma 4 jan 2021 20:08

[re.gif]
Rustig blijven kijken en je niet gek laten maken. Komt vast wat voorbij wat je aanstaat incl. de prijs. Het is nog lang geen zomer. knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Ab » ma 4 jan 2021 20:20

Naish schreef:
zo 3 jan 2021 18:36
Echt bizar. Er kwam een Wilk 530 op MP te koop uit 2007. Vraagprijs €7500. Indeling helemaal goed. Dus ik neem contact op met de verkoper. Bleek de caravan al betaald en opgehaald te zijn. Binnen een paar uur. ???
Ja..zo gaat dat nu vaak.. knipoog.gif
En dat terwijl het hartje winter is..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door doubleyou » ma 4 jan 2021 20:36

De prijzen liggen in Duitsland op dit moment niet lager. Ik heb de afgelopen 2 maanden ook in Duitsland uitgebreid gezocht.

Het is inderdaad krankzinnig hoe hoog de prijzen voor tweedehands caravans zijn. En ik verbaas me ook over de enorme levertijden op nieuwe caravans. Ik denk dat veel mensen liever een nieuwe kopen als het prijsverschil maar een paar duizend euro is. En de inruilprijzen zijn ook maximaal.

Mijn ouders kochten in 2005 een nieuwe Dethleffs Camper LifeStyle 510V. Met luifel, mover en wat ander spul 19 mille. Toen ze stopten met caravannen wilden ze 'm niet zelf verkopen. De dealer bood 7500 euro. Hij had er al een klant voor. Die heeft vast 10 mille betaald. Nu 8 jaar later staat zo'n caravan nog steeds voor 10 mille in de showroom.

De dealer waar ik mijn Avento uiteindelijk heb gekocht had nog maar 2 occasions staan. De rest was verkocht.

Dus ja, de caravanmarkt is totaal overspannen. Ik heb eigenlijk ook teveel betaald. Als de markt weer een beetje normaliseert keldert de waarde van mijn caravan. Ik ben van plan 'm lang te houden maar ik kan niet in de toekomst kijken. Dat risico heb ik dan toch maar genomen :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Chris » ma 4 jan 2021 21:30

Naish schreef:
zo 3 jan 2021 10:44
Nijsink heeft wel een paar kandidaten staan.

We hebben nu wel via via een beetje zicht op Knaus van mensen die stoppen. Althans ze zijn nu aan het nadenken of ze ‘m willen verkopen.
Is daar al wat meer over bekend misschien??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » ma 4 jan 2021 21:55

[re.gif]
Die mensen vroegen de hoofdprijs voor een 1997 Azur die al jaren niet is gebruikt is. Dus onderhoud was ook niet meer gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Trina op wo 6 jan 2021 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » ma 4 jan 2021 21:59

@doubleyou. Avento is wel een merk wat te doen is, prijstechnisch.

Zit ook te denken om toch maar iets nieuwer te gaan, en dan er langer van te doen. En misschien de vouwwagen verkopen. Die levert nu ook aardig wat op.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Ab » ma 4 jan 2021 23:38

Naish schreef:
ma 4 jan 2021 21:55

Die mensen vroegen de hoofdprijs voor een 1997 Azur die al jaren niet is gebruikt is. Dus onderhoud was ook niet meer gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Onderhoud is ook niet nodig als de caravan een aantal jaren stilstaat. Er slijt dan ook niks.
Mogelijk ( waarschijnlijk) wel nieuwe bandjes en een nieuwe gasslang, als ie al jaren niet gebruikt is.
En een spuitje vet in het schuifstuk van de oplooprem.
Heel veel meer kan er niet aan gebeuren.
Ik zie het meer als voordeel als een nadeel dat een caravan jaren niet is gebruikt en alleen in de stalling lekker droog en uit de zon een beetje stoffig staat te worden.
En..vraagprijs is zelden de echte prijs. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door doubleyou » di 5 jan 2021 00:31

Naish schreef:
ma 4 jan 2021 21:59
@doubleyou. Avento is wel een merk wat te doen is, prijstechnisch.
Het feit dat Avento sinds 2010 niet meer bestaat heeft vast negatieve invloed op de waardevastheid gehad. Mijn caravan was nieuw 27.000 euro in 2005. Een Dethleffs Camper 510 DB of Knaus 500 FU kostte toen 10.000 minder. Maar ze kosten tweedehands nu ongeveer evenveel.

De prijzen lopen sowieso nogal uiteen. Voor dezelfde prijs stond er in het oosten net zo'n Avento 500. Maar mijn caravan is bijna als nieuw, deze was toch echt minder netjes. Bovendien stond die van mij op 20 minuten rijden. Ook bij de grote merken zoals Knaus of Hobby zijn de prijsverschillen best groot. Gewoon goed zoeken en gaan kijken naar de caravans die aan je wensenlijstje voldoen. Pas dan zie je de verschillen. Een nieuwere caravan kan ook in minder mooie staat zijn. Eenzelfde caravan uit 2008 kan op papier een betere deal zijn dan een gelijk geprijsde uit 2005. Maar als die uit 2005 er veel beter uitziet is dat waarschijnlijk toch de betere koop. Ook heb je niet met alle dealers een goed gevoel.

Op een gegeven moment is het duidelijk welke caravan (en dealer en offerte) het beste bij je passen. Veel plezier en succes in je zoektocht!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » di 5 jan 2021 09:19

[re.gif]
Normaal zouden we ook naar een aantal dealers gaan maar dat is nou niet mogelijk.

We hebben een tegenbod gedaan op de Knaus Azur. Ik hoop niet dat ie beledigd is. Afwachten. Mensen worden ook gek gemaakt door kennissen etc.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Wie-niets » di 5 jan 2021 10:07

Laat je zelf ook niet gek maken en.... nooit te "gretig" zijn. Nuchter blijven en wat douebleyou ook al stelde staar je niet blind op een jaartal. Soms is de iets oudere caravan die aan je eisen voldoet wel de betere deal.
Maar heel vervelend is nu dat je inderdaad niet zomaar bij elke dealer binnen kunt lopen. Op Afspraak misschien????

En bij twijfel indien er geen onderhoudspapieren zijn een keuring bij een caravan onderhouds bedrijf als eis stellen.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » di 5 jan 2021 10:21

[re.gif]
Ik laat me niet zo snel gek maken. Alleen is die instelling nu niet zo handig.
Ik hou van onderhandelen maar in deze markt is dat lastig en dat gaat tegen mijn natuur in.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Taan » di 5 jan 2021 10:47

Wat is nu je budget?

Deze lijkt me mooi voor jou. De pubers kunnen onderweg op de rondzit slapen. Bij langer verblijf in een eigen tentje.
https://caravanz.nl/caravans/details/ca ... dden.html/

Ik heb hier ook mijn caravan gekocht.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » di 5 jan 2021 11:17

[re.gif]

Die vind ik echt mooi.

Budget varieert nogal. Eerst was het €4-5000 maar daar heb nu een oldtimer voor.
Ik denk dat dat we naar de €10+ moeten gaan. Probleem is dat we nooit goed geslapen hebben in een caravan. Altijd stoten en over elkaar heen klimmen. Dus de bereidheid om in 1 keer veel uit te geven stuit nog tegen verzet.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door BertJan » di 5 jan 2021 12:03

Met 2 bedden moet te krap of stoten geen probleem zijn, maar reserveer in je budged bovenop de caravan prijs genoeg geld voor goede nieuwe matrassen, dan slaap je teminste als een vorst

workel

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door workel » di 5 jan 2021 13:19

Naish schreef:
di 5 jan 2021 11:17
[re.gif]
Probleem is dat we nooit goed geslapen hebben in een caravan. Altijd stoten en over elkaar heen klimmen. Dus de bereidheid om in 1 keer veel uit te geven stuit nog tegen verzet.
Heel herkenbaar voor ons, na een dwarsbed, fransbed en met bovenstaande ervaring nu een enkel bed in bestelling staan waar wij een groot bed van gaan maken. Matrassen worden vervangen voor 2 nieuw, goede ervaring mee in de andere caravans, prima geslapen.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door mrbullmastiff » di 5 jan 2021 18:54

De verkooptoppers zijn caravans met Frans bed. Wij hebben die gehad maar heb nooit zo slecht geslapen als in die jaren met de caravan. Matras was prima maar veel te krap om lekker te liggen. Wat dat betreft was de dwarsslaper beter maar een ellendige keuze als je uit bed moet. Nu enkele bedden en hoewel een queensbed wel een wens is voor de toekomst zijn we voor nu heel tevreden met de enkele bedden.

Mijn vorige caravan verkocht ik met een leeftijd van 8 jaar in nieuwstaat voor een prijs waar je op dit moment een caravan van 20 jaar oud voor koop.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door AadB » di 5 jan 2021 19:50

[re.gif]
Zo zie je maar dat iedereen het anders ervaart. Wij hebben een Frans bed (wel met schoteltjes bodem) en slapen daar heerlijk op.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door PD » di 5 jan 2021 19:57

[re.gif]
Klopt thumbup.gif Wij vonden enkele bedden echt heel erg ongezellig en hebben die caravan dan ook weer verkocht....

Gestart in 2008 met een 140cm frans bed, prima;
Van 2010 tot 2013 enkele bedden, erg ongezellig;
Van 2013 tot 2017 een 140cm frans bed, prima;
Van 2017 tot 2020 een 160cm queensbed, perfect;
Sinds 2020 een 150cm queensbed, perfect.

Voor ons geen enkele bedden meer; eerder gaan we wanneer het niet anders kan, terug naar een frans bed.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

2e hands caravan, de markt

Bericht door doubleyou » di 5 jan 2021 22:53

Caravans met enkele bedden die je tot 1 groot bed kan maken heb ik bijna niet gevonden in de prijsklasse van rond de 10 mille. Een mogelijkheid biedt Wilk: daarvan kan je 1 bed verschuiven en zo toch een groot bed maken van 170 x 200. Clever! ook sommige Tabberts hebben die optie.

Bij de meeste caravans met Frans bed loopt het bed aan 1 kant schuin af waardoor het aan de onderkant aanzienlijk smaller dan 140 is. En de meeste caravans zo rond 2005 hebben een keuken met een hoekkast voor de TV. Als dat de onderkant helemaal afsluit is het bijna net zo'n geklauter als bij een dwarsbed. Ik heb uiteindelijk toch een caravan met een Frans bed gekocht, De hoekkast van de Avento is namelijk niet zo breed en het bed niet zo heel erg afgeschuind. Daardoor is er aan de onderkant ruimte vrij en kan je er wat makkelijker uit.Afbeelding
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » wo 6 jan 2021 08:41

[re.gif]

Slapen is erg belangrijk en zeker in de vakantie. Wat betreft slapen is onze Aart Kok een topper. Goede matrassen en een lattenbodem.
Met onze vorige caravans lopen klussen met een vast bed maken maar het werd nooit goed.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Chris » wo 6 jan 2021 10:16

[re.gif]
Daarom hebben wij dat bij het zoeken naar onze huidige hut ook zwaar laten meewegen.
Ook in onze 3 vorige caravans was het bed dubieus...en sliep niet lekker.
Nu lattenbodem met schotelveren en 7 zone koudschuim matras...super..
En slapen in de hut is een belangrijk deel van je vakantie vind ik
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » wo 6 jan 2021 21:05

We gaan van de week kijken naar een Sprite Challenger 500.
Mooie, niet dure caravan om weer te beginnen.
Maar eerst kijken of ie netjes is en technisch in orde.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door El1989 » za 9 jan 2021 21:17

Ik heb hetzelfde meegemaakt , elke caravan naar zin die was gelijk verkocht en nog boven de vraagprijs, of het probleem was dat de dealer niet handel wil doen nu aangezien dat niet mag met de lockdown maar mij wel doodleuk vertelde dat die de caravan niet vast houd aangezien Duitse opkopers ze ongezien komen ophalen en dat mocht dan wel ?? stom.gif Uiteindelijk de caravan die we wouden gevonden maar met hetzelfde probleem maar naar 3 telefoon gesprekken hem toch zo ver gekregen dat ik met een kleine aanbetaling hem mocht reserveren .. dus als de lockdown ooit weer versoepelt word kan ik er heen om hem op te halen love.gif
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door jessedew » za 9 jan 2021 22:43

In 2018 een Hobby 400KB gekocht voor 3900 euro, die staan nu gewoon voor ruim 5,000 euro op internet, die van ons hebben we erna wat opgefrist, verwacht er komende jaren geen verlies op te lijden. Best bizar ja. Stalling markt is ook over verhit las ik.

Overigens hoop ik over 5 jaar genoeg budget over te hebben om een wat nieuwe te kopen, lijkt iets meer aanbod en niet iedereen wil 10.000 of meer neerleggen voor een caravan.

Best bizar, onze caravan was nieuw 20.000 gulden, reken nooit om, moet je eens doen, Ruim 20 jaar oud en dan nog helft van de nieuwprijs betalen, van de gekken eigenlijk.

Aan de andere kant, we zitten deze zomer in Vaals op een camping voor 750 euro, naastgelegen landal park is 2.000 voor zelfde periode en vanaf de camping mogen we gebruik maken van de voorzieningen daar, scheelt je in de zomer dus al 1250 euro, 4 zomers en je caravan is terug verdiend. en heeft zoals het er nu naar uitziet, nog zelfde waarde.

Anyway, succes met zoeken.

https://verkadecaravans.nl/occassions/caravans/ dit is wel een betrouwbare dealer, maar ook weinig aanbod momenteel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”