2e hands caravan, de markt

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 11:02

Wij hebben voor komend seizoen een plek in Zeeland. Dus ik dacht we kopen een wat grotere caravan om het hele seizoen neer te zetten. Gaat eindelijk het slapen goed in de caravan dan misschien deze gaan gebruiken om rond te trekken.
Ik ben er een paar jaar “uit” geweest maar wat is er met caravan markt aan de hand?
Tot €4000 -€5000 worden er gebruikte caravans aangeboden van hele hoge leeftijd. Alleen vanaf €7000 is het ineens een stuk recenter en moderner. Dat is logisch maar voor mij ontbreekt alle logica in de prijs stelling.
Particulieren die hun caravan aanbieden boven de prijs van de caravan bedrijven en binnen dag op “geserveerd “ staan.

Wij hebben 2 caravans gehad, een Kip 42 en een Erica Nova maar hebben nu een Aart Kok vouwwagen.
Ik denk zelf aan een Avento of een Engelse caravan met een opbouw lengte van rond de 5 meter(?). We hebben 2 pubers en de reden om over te stappen naar een vouwwagen was de ruimte.

Zijn er nog andere merken die goed zijn en misschien iets minder in de markt liggen?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door PD » za 2 jan 2021 11:05

Reactieopvoorgaandebericht
Nadat in maart de markt voor caravans even ineen dook, is deze markt sinds mei/juni behoorlijk overspannen geraakt met hoge prijzen tot gevolg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 11:23

PD schreef:
za 2 jan 2021 11:05
Reactieopvoorgaandebericht
Nadat in maart de markt voor caravans even ineen dook, is deze markt sinds mei/juni behoorlijk overspannen geraakt met hoge prijzen tot gevolg.
Bedankt voor je reactie. Dan heb ik toch goed gezien.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Wie-niets » za 2 jan 2021 11:35

Soms is de markt de realiteitszin even kwijt. Zeker als de run zoals afgelopen jaar in een keer op Caravans en Campers kwam te liggen.
Voor de verkopende partij natuurlijk geweldig. Zeker als de caravan er nog uitstekend uitziet en "zelfvoorzienend" uitgevoerd is.
Lijkt wel op de huizenmarkt, wordt er gewoon overboden. mrgreen.gif knipoog.gif

workel

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door workel » za 2 jan 2021 12:33

De markt in gebruikte caravans is totaal overspannen kan ik wel zeggen. Volgens mij staat er bij de meeste dealers aanmerkelijk minder gebruikte caravans van voorheen.
Onze Hobby van 2017 was binnen 1 dag verkocht tegen een prima prijs.
Ben wel van mening dat hoe ouder de caravan word hoe meer er voor gevraagd word. Onze indeling 495Ufe gaan van 2010 gaan weg voor 12.500/13.000 als ik dat bekijken dat wij voor onze 2017 19.000 hebben ontvangen vind ik dat prijsverschil klein, gezien het leeftijd verschil van 7 jaar.
Markt voor nieuw is ook aardig overspannen, wij waren in aug/sept in de markt, weinig voorraad alles moet nieuw besteld worden, in het verleden was er nog aardig wat voorraad nieuw. Uiteraard welk merk afhankelijk.
Maar ach het is wat het is.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Chris » za 2 jan 2021 12:39

Helaas wel.... je hebt het goed gezien.
Een leuke courante caravan met een scherpe prijs is een speld in een hooiberg momenteel.
Soms heb je mazzel.
Een oom van mij kocht een erg leuke en complete LMC van een ouder stel wat stopte met kamperen.
Het waren kennissen van mijn oom.
Die caravan is nooit op de "markt" geweest, zo onderhands verkocht dus.... voor een 'gewone" prijs.
Als je dat treft...tja.. mazzel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 13:18

Dan heb ik het toch goed gezien.

Als het aan mij ligt dan verkopen we de AK vouwwagen en kopen gelijk een wat duurdere caravan. Alleen mijn vrouw vind het zonde als een vrij nieuwe caravan op een seizoensplek staat.
Ik ben na 5 jaar wel klaar met de vouwwagen. Waar me erg in vergist hebt is dat je met een vouwwagen met lampen, geluiden etc moet rekening houden. Met de caravan was het rolgordijnen naar beneden en slapen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Chris » za 2 jan 2021 14:15

Reactieopvoorgaandebericht
Die lampen etc ... dat weet ik nog wel uit mijn tent kampeertijd.
Soms prachtige schaduw voorstellingen... awhoea.gif

Maar... door de ban genomen is een caravan natuurlijk veel meer luxe.
En... wat ik als groot voordeel zie..
Thuis worden de handoeken, kleding enzo in de kastjes opgeruimd, en dat haal je er pas weer uit als je het nodig hebt.
Idem met de keukenspullen...
Nu kan je nog een bouwwerk van een voortent neerzetten.... da's ook best werk, maar wij zijn ondertussen van de voortent af en hebben alleen nog maar een luifel.
Voor ons/mij bijna ideaal.
Tja, en dan kan je nog veel verder gaan....
Extra luxe b.v.
Eigen sanitair of een airco in de caravan, of voor de koudere tijden vloerverwarming.
Je kan het net zo gek maken als bruin wil trekken dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 14:52

Aan de andere kant zijn ook veel positieve kanten aan de vouwwagen.
We hebben in Italië op campings gestaan waar je met een caravan amper kan komen. De bedden zijn erg goed. En er zit een goede keuken aan vast.
Ik zou ook het liefst een caravan willen met 2 aparte bedden.
Laatst gewijzigd door Naish op za 2 jan 2021 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Hans 555 » za 2 jan 2021 14:54

Misschien wel een idee voor je om eerst eens een caravan te huren. Je kiest dan een merk en model die je wat lijkt en gaat daar dan een week of een paar weken mee kamperen. Succes met de keuze. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Chris » za 2 jan 2021 15:02

Naish schreef:
za 2 jan 2021 14:52
Aan de andere kant zijn ook veel positieve kanten aan de vouwwagen.
We hebben in Italië op campings gestaan waar je met een caravan amper kan komen. De bedden zijn erg goed. En er zit een goede keuken aan vast.
Ik zou ook het liefst een caravan willen net 2 aparte bedden.
Bedden in een caravan is zeker een dinggetje om op te letten.
Wij hebben in de huidige caravan ook 2 aparte bedden, maar er kan tussen de bedden een rolbodem uit het "nachtkastje" getrokken worden en er is een speciaal midden matrasje bij. Dus het is of 2 een 85x200 bed of 1x een 215x200 bed.
De basis is een lattenbodem, met op de latten schotelveren, en daarop een dik 7 zone koudschuim matras.
Als een vorst slapen dus.
In onze voorgaande caravans was dat een stuk minder.
We hadden toen ook een bank die omgebouwd kon worden tot bed.
Maar dan lig je op een plank, en op een zitkussen wat een ander SG heeft dan een matras.
En ook nog eens dunne kussens..
Heel wat rugpijn door gehad.
Dus met de aanschaf van de huidige caravan is daar goed rekening mee gehouden.
Effe een plaatje van die bed opbouw..kan je misschien een idee uithalen.

Enne... met een mover onder een caravan kan je op hele gekke plekkies komen hoor... wel wat oefening vereist, maar in de krapste gaatjes.
Ik ken de Italiaanse campings ook... ( gardameer spande de kroon met hun "percelen" )
.
Aanpassing lattenbodem.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 15:44

Hans 555 schreef:Misschien wel een idee voor je om eerst eens een caravan te huren. Je kiest dan een merk en model die je wat lijkt en gaat daar dan een week of een paar weken mee kamperen. Succes met de keuze. thumbup.gif
We hebben een (voor) seizoensplaats dus huren is geen optie.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 15:47

@chris. Dat ziet er goed uit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Wie-niets » za 2 jan 2021 16:11

Vooral de laatste jaren waren o.a. bedden voor mij ( ons) een essentiële voorwaarde.
Daarom waren de laatste 2 caravans een Knaus Südwind 500 EU limited edition. mrgreen.gif

Bed hoogte bij 2 enkelen bedden kan ook van belang zijn. Dat varieert bij bepaalde merken ook nogal, ook de breedte.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door henry12 » za 2 jan 2021 16:18

Dat de 2ehands markt overhit is weet ik alles van .
Wij hebben begin vorig jaar een hobby 560 Kmfe gekocht , echter heb ik deze in duitsland gekocht omdat hier in NL de prijzen helemaal de pan uit rezen .
Het scheelde mij aardig wat , je hebt er alleen iets meer werk er aan en het is handig als je de taal goed spreekt .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 16:41

Ik heb ook al op Mobile.de gekeken maar prijzen verschillen niet veel, nu.
Je kan ook beter op Caravans.NL kijken dan op Marktplaats volgens mij.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 16:43

Wie-niets schreef:Vooral de laatste jaren waren o.a. bedden voor mij ( ons) een essentiële voorwaarde.
Daarom waren de laatste 2 caravans een Knaus Südwind 500 EU limited edition. mrgreen.gif

Bed hoogte bij 2 enkelen bedden kan ook van belang zijn. Dat varieert bij bepaalde merken ook nogal, ook de breedte.
Als ik nu een caravan vind waar we goed in slapen dan gaat ie voorlopig niet weg.
Vind ook mooi dat je bij aparte bedden niet over elkaar heen hoef te klauteren.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door MarcoC » za 2 jan 2021 17:55

Kijk anders ook eens bij Nijsink caravans, deze verkoopt op het moment ook veel caravans welke ze in de verhuur hebben gehad. De prijzen zijn volgens mij nog niet zo schrikbarend.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » za 2 jan 2021 18:34

[re.gif]
Thanks! Ik ga kijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Trina op za 2 jan 2021 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » zo 3 jan 2021 10:44

Nijsink heeft wel een paar kandidaten staan.

We hebben nu wel via via een beetje zicht op Knaus van mensen die stoppen. Althans ze zijn nu aan het nadenken of ze ‘m willen verkopen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Chris » zo 3 jan 2021 11:05

[re.gif]
Kijk.... warm houden.... dat zou je zomaar kunnen overwegen.
En vaak is er dan nog een berg kampeerspullen bij.
Alle keukengerei en meubilair.. hoeft niet maar kan best duur worden.
Bij stoppende kampeerders is dat vaak gratis erbij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door PD » zo 3 jan 2021 12:12

Naish schreef:
za 2 jan 2021 11:02
Wij hebben voor komend seizoen een plek in Zeeland. Dus ik dacht we kopen een wat grotere caravan om het hele seizoen neer te zetten. Gaat eindelijk het slapen goed in de caravan dan misschien deze gaan gebruiken om rond te trekken.
Mocht je vooraf besluiten om zeker niet rond te gaan trekken, koop dan een 2,50 m brede caravan. Die 20cm geeft een zee van extra ruimte.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » zo 3 jan 2021 18:36

Echt bizar. Er kwam een Wilk 530 op MP te koop uit 2007. Vraagprijs €7500. Indeling helemaal goed. Dus ik neem contact op met de verkoper. Bleek de caravan al betaald en opgehaald te zijn. Binnen een paar uur. ???

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door Naish » zo 3 jan 2021 18:37

PD schreef:
Naish schreef:
za 2 jan 2021 11:02
Wij hebben voor komend seizoen een plek in Zeeland. Dus ik dacht we kopen een wat grotere caravan om het hele seizoen neer te zetten. Gaat eindelijk het slapen goed in de caravan dan misschien deze gaan gebruiken om rond te trekken.
Mocht je vooraf besluiten om zeker niet rond te gaan trekken, koop dan een 2,50 m brede caravan. Die 20cm geeft een zee van extra ruimte.
Het is de bedoeling dat, als de caravan bevalt, er toch mee te gaan rond trekken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: 2e hands caravan, de markt

Bericht door henry12 » zo 3 jan 2021 18:47

[re.gif]

En dat is met 2,5 m breed ook geen enkel probleem , en dat kan PD ook bevestigen .
Ik heb met onze 560 kmfe dus 2,5 breed en totaal 7,5 m lang 16 campings aangedaan zowel in binnen als buitenland .
En totaal geen problemen ondervonden .
Echter wel blij geweest met de mover omdat hij op sommige plaatsen niet met de auto op de plek gezet kon worden .
En ik wil ook niet dat andere mensen aan mijn hut staan te trekken of te duwen ,.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”