Advies gevraagd

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Advies gevraagd

Bericht door Maarten1988 » wo 9 dec 2020 08:56

Hallo allen,

Afgelopen jaar hebben wij een Caravelair Antares 375 luxe uit 2003 aangeschaft.
Met stapelbed achterin en zitje/bed voorin.
Ook heeft deze kleine caravan een toilet en keukentje aan boord.
De caravan is uitsteken bevallen afgelopen zomer.
Maar ik mis zelf net wat meer ruimte.
Nu heb ik een andere caravan gezien namelijk een Sterckeman starlett 445 TK
Ook met stapelbed en 2 persoonsbed (volgens mij groter dan de Caravelair)
Hij is dus net wat langer en ruimer. Er is geen extra zitje o.i.d. dus wat dat betreft winnen we er niks mee.
Wat vinden jullie? Puur op de ruimte toch een grotere aanschaffen? Of lekker met de kleine blijven toeren omdat we toch voornamelijk buiten leven.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Advies gevraagd

Bericht door Weinsberg » wo 9 dec 2020 09:20

Wij hebben ook voor dezelfde keuze gestaan, en er toen voor gekozen om een grotere caravan te nemen met treinzit midden, vast bed voor en stapelbed achter. Je krijgt hier meer dan alleen ruimte voor terug !

Dus ik zou alleen een grotere nemen als je dus qua zit mogelijkheden erop vooruit gaat. Ideaal bij slecht weer en ook bij ronstrekken heerlijk. En voor de extra lengte achter de auto hoef je het niet te laten, hier merk je weinig tot niets van.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Advies gevraagd

Bericht door Frank Volvo » wo 9 dec 2020 09:52

Dag Maarten,

Wij zijn begonnen met een SMV 380, daarna een Solifer 550, vervolgens een Eriba Nova 540 en nu een Kabe. Op de Eriba na zijn dit allemaal uiterst prettige caravans ( geweest) waarin we ons thuis voelden, kwa sfeer. Als ik terugdenk was de stap naar de Solifer een flinke vwb de ruimte, maar toch is voor ons de sfeer altijd belangrijker geweest dan de ruimte. Misschien is dat bij jou/ jullie ook wel zo en ben je nu, gevoed door een wens voor verandering, wel op zoek naar de juiste ( een andere ?) caravan waarin je je meer thuisvoelt. Met andere woorden; een caravan met de juiste sfeer, aangevuld met een voortent voor meer leefruimte zou voor jou misschien wel eens een goede overweging kunnen zijn, in plaats van een grotere zonder het zitje dat je noemt. Antwoord op deze vraag vind je door bij veel caravans te gaan kijken en de sfeer te proeven in de caravans die je gaat bekijken; allen jij kan dat bepalen. Bij ons gaf dat steeds de doorslag, niet zozeer de ruimte, uitrusting of grootte.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Advies gevraagd

Bericht door Hans 555 » wo 9 dec 2020 10:00

Voordat je een andere aanschaf overweegt moet je je ook afvragen of jouw auto dit wel mag trekken. Volgens mij mag een Hybrid Peugeot 3008 niet zoveel trekken.
Voor de rest is meer ruimte altijd lekker mits je daarvoor een zitje erbij krijgt. Anders zou het zonde van het geld kunnen zijn. Succes met je keuze. duim
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Advies gevraagd

Bericht door Henny » wo 9 dec 2020 10:03

Is een caravan met een rondzit iets voor jullie ? Dus waar jullie , als ouders, s'avonds een bed van maken? Als je werkelijk een lange tijd mooi weer hebt laat je het opgemaakt liggen want dan gebruik je de voortent.

Maar stel je hebt een paar dagen slecht weer dan heb je toch veel plezier van de ruime rondzit, de extra ruimte .

Je weet niet wat 2021 gaat brengen, misschien kun je nog steeds niet naar het warme Spanje ( of een andere warme streek waar je de caravan alleen voor het slapen gebruikt) en blijf je ( weer) in Nederland waar het weer iets onbestendiger is ( uitzonderingen zijn er altijd)

Wat men al eerder aangaf........ga eens kijken bij een grote zaak waar veel verschillende modellen staan en ervaar hoe dat "voelt" . Succes duim
Avento 420 / XC70....

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Advies gevraagd

Bericht door Gerrie » wo 9 dec 2020 10:10

Als je de caravan alleen in de zomer gebruikt, zou ik het bij de huidige laten. Je geeft al aan je bent meesttijds buiten. De caravan zal hoofdzakelijk als bed gebruikt worden. Gebruik je hem echter ook in het vroege voorjaar en herfst, dan is extra ruimte snel welkom.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Advies gevraagd

Bericht door Cara-Fan » wo 9 dec 2020 10:17

Dan koop je een zelfde soort caravan terug zonder duidelijk extra opties. Als deze je qua sfeer en uiterlijk beter past kun je het overwegen natuurlijk. Als je de centen hebt..

Tine
Berichten: 34
Lid geworden op: di 6 jun 2017 20:25
Locatie: Aan de Maas in Belgisch Limburg

Re: Advies gevraagd

Bericht door Tine » wo 9 dec 2020 10:34

Dag Maarten,
We zijn een aantal jaren in het bezit van een Sterckeman Starlett 445. We vinden deze ruim genoeg voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Voor zijn beperkte maat geeft die genoeg ruimte. Is een vrij basic caravan maar daar hebben we bewust voor gekozen. Max gewicht is 1000 kg. Het enige wat de caravan had was een verende vloer bij de inkom, dit hebben we zelf simpel verholpen door de vloer te injecteren.
We gebruiken de caravan enkele weken per jaar en voor enkele weekends. (vanaf eind april tot september ongeveer). Voor 's winters te gaan kamperen zou ik de caravan niet gebruiken. Ze is wel goed te verwarmen bij een frissere avond maar bij echte vrieskou is het allemaal minder geschikt. Het lichtgewicht zit ergens in.

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Advies gevraagd

Bericht door Maarten1988 » wo 9 dec 2020 10:50

Al veel nuttige reacties! Dank
Qua voorzieningen gaan we er inderdaad niet op vooruit. Mogelijk alleen een groter bed voor ons, want in de Caravelair is die toch wel best klein.
Volgens mij is de Sterckeman net wat groter ook qua bed.
Liefst inderdaad hebben we een caravan met stapelbed, treinzit en rondzit. Zodat we de bedden opgemaakt kunnen laten en ook nog een zitje hebben.
Vandaar nu ook een beetje de twijfel.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Advies gevraagd

Bericht door Maarten1988 » wo 9 dec 2020 10:51

Hans 555 schreef:
wo 9 dec 2020 10:00
Voordat je een andere aanschaf overweegt moet je je ook afvragen of jouw auto dit wel mag trekken. Volgens mij mag een Hybrid Peugeot 3008 niet zoveel trekken.
Voor de rest is meer ruimte altijd lekker mits je daarvoor een zitje erbij krijgt. Anders zou het zonde van het geld kunnen zijn. Succes met je keuze. duim
Zal de auto even aanpassen. We hebben nu een Citroën C4 picasso. Mag 1200kg trekken.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Advies gevraagd

Bericht door PD » wo 9 dec 2020 10:53

Ruimte schaadt nooit, dus wanneer het (technisch en financieel) past, zou ik het zeker doen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Advies gevraagd

Bericht door Bospaadje » wo 9 dec 2020 11:01

Weinsberg schreef:
wo 9 dec 2020 09:20
Wij hebben ook voor dezelfde keuze gestaan, en er toen voor gekozen om een grotere caravan te nemen met treinzit midden, vast bed voor en stapelbed achter. Je krijgt hier meer dan alleen ruimte voor terug !

Dus ik zou alleen een grotere nemen als je dus qua zit mogelijkheden erop vooruit gaat. Ideaal bij slecht weer en ook bij ronstrekken heerlijk. En voor de extra lengte achter de auto hoef je het niet te laten, hier merk je weinig tot niets van.
Wij zijn van een vouwwagen naar een caravan gegaan. We hebben uitgebreid rondgekeken in de drie jaar vouwwagen kamperen en uiteraard bij wat dealers die ook oocasions hebben en kwamen tot de conclusie dat wij graag vast bed, stapelbed en een zitje wilden hebben. Om zo geen gedoe te hebben met bedden opmaken/ombouwen en bij slecht weer toch een plekje te hebben voor ontbijt, lunch of een frietje te pikken.
Dat bevalt eigenlijk prima. Op doorreis eten we ook ons broodje aan tafel op, de kids vinden dat prachtig. We zijn ook niet afhankelijk van de picknickplekken die helaas niet altijd in smetteloze staat zijn.

Bij onze caravan zit er tussen de deur en keuken (tegenover de treinzit) nog een klein bankje, die we eigenlijk bij aanschaf nutteloos vonden. Ja er was wat opslag onder, maar we gingen eigenlijk voor een 500kmfe, die dit volgens mij niet heeft. Via een collega kon ik toen de huidige caravan kopen en die konden we qua staat/prijs niet laten lopen.

Uiteindelijk zijn we erg blij met de 4 vaste slaapplekken en de treinzit (wij leven ook 95% buiten overigens, maar toch wel handig voor die overige 5%). En zelfs het extra bankje blijkt erg handig om bijvoorbeeld even neer te ploffen om schoenen te wisselen, kinderen de haren te kammen, etc.

MAAAR als ik op dit moment een auto zou hebben die geen grote caravan mag trekken en wel een caravan hebben die aan de basisbehoeftes voldoet (4 slaapplekken, toilet), zou ik niet direct de omstap maken.

Ik vind overigens de caravans prachtig die een ronde zithoek hebben met daarboven een volwaardig 2p hefbed en aan de andere zijde de kinderkamer incl 2 slaapplekken in stapelbed. Die is toch weer iets compacter, maar biedt nog meer gemak imo.

Edit: nog vergeten te melden, doordat de zit en grote bed tegelijkertijd opstaat, wordt er hier op koelere avonden door de kids gechillt op "ons" bed. Boekje lezen, puzzeltje leggen, switch/tablet. En kunnen wij gewoon aan de treinzit ons ding doen, of andersom. Het is natuurlijk geen appartement, maar je kan toch redelijkerwijs allemaal je eigen ding doen doordat je 2 bedjes hebt, grote bed, de treinzit en het bankje. En door de schuifwanden, hebben ze niet het probleem dat ze direct in het felle licht kijken en zitten/slapen ze "afgeschermd".
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Advies gevraagd

Bericht door Hans 555 » wo 9 dec 2020 11:19

@Maarten.
Goed om te weten dat er een andere auto is. Toch zou ik alle adviezen nog eens goed overwegen. Om alleen een andere caravan te kopen voor wat meer loopruimte, weetniet . Of je moet natuurlijk elke dag je bed willen ombouwen. En als je alleen buiten leeft (als dat kan) moet je voor jezelf de overweging nemen of dit financieel verantwoord is.
Of is het voor meer opbergruimte? Dan is dat natuurlijk ook lekker. Succes met de keuze.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Advies gevraagd

Bericht door Wie-niets » wo 9 dec 2020 11:28

Mijn oudste dochter heeft ongeveer naast een andere caravan zo'n 7 jaar een Caravelair Antares 486 gehad.
Ontzettend veel plezier van gehad toen hun kinderen nog klein waren. Met stapel bed vastbed voor ouders en middenzit etc,etc.
Bij het stapelbed buiten zit een groot Luik. Je kon ook het onderste bed dan omklappen of verwijderen om bagage ruimte te doen vergroten toen de oudste aan een eigen tentje toe was. Misschien kun je nog zo iets vinden, maar.... Ze zijn in die uitvoering haast niet te vinden omdat ze ook erg populair waren, zeker als occasion.

En het gewicht van dat type 486 was ook niet al te zwaar. Meen aslast 1300 kg
En vooroordelen op de Caravelair ,inderdaad de materialen zijn wat fragieler, maar bij hen is nooit iets kapot gegaan, hoewel er ook stevig mee gereden en gebruik van is gemaakt door heel Europa.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Advies gevraagd

Bericht door henkth » wo 9 dec 2020 11:55

Is dit misschien wat?
Bij Martens caravans staat deze:
Sterckeman Starlett 470 PE - met stapelbeden
Zit wel een vaste luifel op.
Dus voortent kan er niet aan of de luifel hoger monteren zodat de voortent eronder kan.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

workel

Re: Advies gevraagd

Bericht door workel » wo 9 dec 2020 12:49

Maarten1988 schreef:
wo 9 dec 2020 10:50
Liefst inderdaad hebben we een caravan met stapelbed, treinzit en rondzit. Zodat we de bedden opgemaakt kunnen laten en ook nog een zitje hebben.
Vandaar nu ook een beetje de twijfel.
Reactieopvoorgaandebericht
Volgens mij geeft je als antwoord op je eigen vraag, knipoog
Bij twijfel zeg ik niet doen en opzoek gaan naar een caravan met alle wensen die op je lijstje staat, krijg je anders spijt van.
Uiteraard veel plezier en su6 met jullie zoektocht naar (mogelijk) een geschikte caravan.

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Advies gevraagd

Bericht door Maarten1988 » wo 9 dec 2020 13:21

henkth schreef:
wo 9 dec 2020 11:55
Is dit misschien wat?
Bij Martens caravans staat deze:
Sterckeman Starlett 470 PE - met stapelbeden
Zit wel een vaste luifel op.
Dus voortent kan er niet aan of de luifel hoger monteren zodat de voortent eronder kan.
Ja dit is onze perfecte indeling.
Misschien toch maar wachten tot er zoiets voorbij komt.
Deze valt buiten ons budget 😇
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Advies gevraagd

Bericht door Gumm » zo 13 dec 2020 19:08

Wij hebben in 2005 een Dethleffs 490TK gehad tussen 2 knauzen.
Het zitje in het midden van deze caravan was destijds voor 2 volwassenen en 2 kinderen niet goed bruikbaar.
De toiletruimte, keukentje, koelkast, en hangkast.. allen aan 1 kant, belette een symmetrische verdeling van (laad)gewicht.
De lange staart met daarin het gewicht van de dwars geplaatste stapelbedden moest je compenseren met flinke hoeveelheid kogeldruk (ipv op de as)
De aankleding van deze caravan was van binnen en buiten werkelijk schitterend maar de a-symmetrische gewichtsverdeling vertaalde zich in lastig weggedrag.
In vergelijking met caravans die van nature voorbeeldig en goedmoedig achter de auto aan komen, was dit echt het vervelendste ventje uit de klas...
Het is dus niet alleen de indeling maar ook hoe het gewicht van de indeling is verdeeld en waar je je bagage en inventaris kan opbergen op zo'n manier dat de wagen netjes is te beladen.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”