Douchen in caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Douchen in caravan

Bericht door Robertolini » za 28 nov 2020 20:47

Affinity schreef:
za 28 nov 2020 17:49
Wanneer je echt goed wil kunnen douchen zou je bij een evt. volgende caravan een Elddis kunnen overwegen. In onze Elddis Affinity douchen we dagelijks allebei in de aparte douchecabine. En kunnen we ruim en direct na elkaar douchen met een straal zoals thuis. Lange haren wassen en ook nog gewoon insoppen en afspoelen; geen enkel probleem. thumbup.gif
Hoeveel liter boiler heb je dan?
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » za 28 nov 2020 20:54

De liters zijn minder belangrijk dan het vermogen.
Wij hebben bijv. een gasgestookte boiler, douchen beiden uitgebreid, en het water blijft warm, ook al gebruiken we 50 liter of meer. Het ding kan ook op 230 volt, maar dan is het vrij snel over.
Bij een elektrische boiler is een 10 liter voldoende.
Met een 5 liter kan het ook, maar dan moet je veel spaarzamer met warm water omgaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: Douchen in caravan

Bericht door Affinity » za 28 nov 2020 21:12

RE.gif RE.gif We hebben een Alde boiler (dus ook Alde verwarming) dat is ca. 10 a 12 l. en die gaat op elektriciteit en/of gas. Warmt ook op tijdens het douchen. De douchekop is speciaal en heel besparend maar geeft een zeer goede straal. We zijn er blij mee!

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 207
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Douchen in caravan

Bericht door wim » zo 29 nov 2020 09:51

Wij hebben 3 weken in Limburg gestaan. We hebben de binnenkant van het toiletgebouw niet gezien. Alles in de caravan gedaan. Douchen gaat prima, het is wat krapper dan thuis, maar best te doen. Ik ben blij dat we de keuze hebben genomen om een caravan te kopen met een aparte douche.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » zo 29 nov 2020 11:22

Heel leuk om al die verschillende ervaringen/oplossingen/meningen te lezen.

Maar jammer genoeg geen echte reacties op mijn gestelde vraag.

Gr. Ed

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Cara-Fan » zo 29 nov 2020 12:15

RE.gif

Als de cabine niet volledig waterdicht is, loop je altijd risico op lekkage en water op plekken waar je het niet wilt hebben. Ook condenswater. Hout kan hierdoor uit gaan zetten of kans op schimmelvorming.

Een caravan met een volledige waterdichte wc/douchecabine zou geen probleem moeten opleveren.

Uiteindelijk het zelfde als in huis natuurlijk.

Over de aan en afvoer van warm water is inmiddels genoeg geschreven volgens mij.

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » zo 29 nov 2020 13:34

Cara-Fan schreef:
zo 29 nov 2020 12:15
RE.gif

Als de cabine niet volledig waterdicht is, loop je altijd risico op lekkage en water op plekken waar je het niet wilt hebben. Ook condenswater. Hout kan hierdoor uit gaan zetten of kans op schimmelvorming.

Een caravan met een volledige waterdichte wc/douchecabine zou geen probleem moeten opleveren.

Uiteindelijk het zelfde als in huis natuurlijk.

Over de aan en afvoer van warm water is inmiddels genoeg geschreven volgens mij.
Wil je hiermee het hele draadje samenvatten en afsluiten?
Ik (en ik denk oa. ook Ed62) ben nog volop bezig om een goede douchevoorziening in onze caravan te creëren.
Wat mij betreft blijven alle input, adviezen en ideeën zeer welkom. Ik wil door wat lichamelijke beperkingen en en nog een aantal andere redenen niet afhankelijk zijn van douchegebouwen. Moet daarbij wel toegeven dat wij door de natte cel, die wij voorheen op onze boot hadden, enigszins verwend waren. Daar hadden we een natte cel, een 40 liter boiler en 2 x 200 liter vers water ter beschikking. Ik besef me dat zoiets in een caravan niet mogelijk is maar een basis douchevoorziening in de eigen caravan gaat er toch echt komen.
Ik ben er nog niet helemaal uit qua warmwatervoorziening en een douchegordijn dus goede ideeën ......... laat maar komen.
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Cara-Fan » zo 29 nov 2020 14:12

RE.gif

Nee hoor dat is je eigen interpretatie dan.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 14:17

Het ligt aan de caravan, en de ruimte die je beschikbaar hebt.
Het is heel goed mogelijk om op de wanden en deur van de cel dunne witte kunststof plaat te lijmen en de hoeken en aansluitingen op de bodemplaat netjes af te kitten, als de wanden niet waterbestendig zijn, en waterdicht afgesloten.
Zodat je een volwaardige waterdichte ruimte creëert.
Wel effe een dagje werk.
Maar prima te doen mits je geen 2 linkerhanden hebt.
Zo goed Ed / Snuggels ? knipoog.gif
Warm watervoorziening is al ruimschoots besproken.
De watervoorraad is nog wel een dingetje, als je bijv maar een 25 liter tank hebt.
Echter ook op te lossen.
Bijvoorbeeld met een Engelse roltank.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 14:41

Nog een andere oplossing schiet me ineens te binnen..
Lang geleden hadden we in het voormalige Joegoslavië vaak koud water in de douches. Het water werd daar verwarmd door de zon, dmv grote zwarte tanks op de daken. Op was op..
Om zelf douchewater te hebben, heb ik destijds een zak van EPDM folie gemaakt. Weegt bijna niks, is oersterk, en heeft 400 % rek. Het spul wordt ook gebruikt voor dakbedekking of vijvers.
Die legde ik achter in de auto, en vulde dat ding om 2-3 dagen met iets van 200 liter water, met een slang en een 1-weg Gardena. Alles bleef ook gewoon liggen achter in de auto.
De auto kon ik wel op mijn plek rijden (dat is niet altijd mogelijk)
Hoefde dus niks te sjouwen.
Vullen deed ik met lauwwarm water van de afwasplekken.
De zon deed de rest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door graaf » ma 30 nov 2020 02:02

Ed62 schreef:
ma 23 nov 2020 10:06
Nu is mijn vraag:
Wie maakt er gebruik van zo’n douche gelegenheid dus die zonder de echte douchecabines.
Beantwoording van je vraag: Binnen douchen is knudde...

Zoals in mijn vorige post hier aangaf heb ik een douchetentje en een buitenaansluiting voor voor een buitendouche aangeschaft.
De optie om het douche-tentje verder van de caravan te kunnen plaatsen ga ik dan toch gelijk uitvoeren. Een kampeerder die ik ken op een ander forum
heeft dit zelf zo en is zeer te spreken over deze oplossing.
Daarom inmiddels een verlengkabel voor overbrugging van de pompshakelaar gemaakt, en ik heb speciale Reich koppelingen voor een verlengslang voor de douche zelf besteld. (zending is kennelijk ontvreemd en er wordt een nieuwe gestuurd). Omdat het Black Friday was eergisteren ook maar een 2de Truma boiler erbij besteld; ben nu toch bezig. Dus ik ben benieuwd
Ik ga het zeker uitproberen, en als het tegen valt zet ik het op MP.
reich-water-snelkoppeling - kopie.jpg
Reich water snelkoppeling
Deze koppeling lijkt hetzelfde als die voor een externe gas-aansluiting, maar is met een nokje en uitsparing beveiligd tegen verwisseling
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 30 nov 2020 09:07

RE.gif

Duidelijk.

Maar douche tentje brrrrrrrr.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » ma 30 nov 2020 09:39

Niks mis mee hoor.
Maar welk merk en type caravan heb je, en kan je een foto plaatsen waar je de douchecabine gedacht hebt ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Keesje » ma 30 nov 2020 09:57

Ik heb een Sprite Cruzer 485 met vaste douche en daarvoor een Sprite Europa 495 ook met een vaste douche welke afgescheiden wordt/werd met een dubbel te klappen deurtje.Daardoor blijft de toilet ruimte droog.De douche ruimte is waterdicht maar na gebruik droog ik deze wel af, ook zit er boven deze ruimte nog een dakluik.
Beide caravans hebben/hadden een 10 liter boiler en wij (mijn vriendin en ik ) douchen daar elke avond in.
De pomp van de Sprite is gewoon veel en veel beter dan die van de caravans die van het Europese vaste land komen want die hebben vlgs mij allemaal een dompelpompje waarbij je moet springen onder de douche om nat te worden.
De pomp van de Sprite geeft een straal die net zo krachtig is als de douche straat thuis.
Het is alleen veel water halen en bijvulllen maar dat heb ik er graag voor over.

Mvrgr.Kees

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door graaf » ma 30 nov 2020 10:21

RE.gif
@keesje
Volgens mij ligt dat ook aan de sproeier. Dat op en neer moeten springen om nat te worden. (Ben ik inmiddels achter gekomen met mijn kraan met uittrekbare slang) Er zit overigens een 13 liter pomp in mijn tank in plaats van de standaard(?) 9 liter.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Douchen in caravan

Bericht door PD » ma 30 nov 2020 10:28

graaf schreef:
ma 30 nov 2020 02:02
Beantwoording van je vraag: Binnen douchen is knudde...
In zo'n kleine Troll begrijp ik dat, maar er zijn tegenwoordig steeds meer comfortabele caravans met een uitstekende douchevoorziening. Wij hebben er alsnog niet voor gekozen omdat we er de voor ons juiste caravanindeling niet in hebben gevonden.

Ik kan me goed voorstellen dat kampeerders in hun daarvoor goed uitgeruste caravan douchen, zeker wanneer je een wat grotere boiler hebt. In onze Brillant zit een Truma Combi 6E met standaard een 10 liter (gas)boiler; dit lijkt me zeker voldoende. Wanneer we voorts de standaard city-aansluiting gebruiken, hebben we de normale waterleidingdruk op het gehele watersysteem.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » ma 30 nov 2020 10:44

Hmm. Naar mijn ervaring is de druk van het water niet zo belangrijk. De wateropbrengst wel.
Een dompelpompje van 7 liter/min of eentje van 20 ltr/min is een dag en nacht verschil.
Met 20 ltr/min moet je wel een forse watertank of een slangaansluiting op de kraan hebben.. knipoog.gif
Wij hebben een pompje van 15 ltr/min. Ruim voldoende om comfortabel te douchen.
Met 100 ltr water hebben we 3 dagen genoeg om beiden dagelijks te douchen en ander watergebruik.
Een kraan op de plek hebben we maar heel zelden.
Veel langer dan 3 dagen blijven we ook bijna nooit.
Behalve in Kroatië, daar staan we soms een paar weken.
Om de zee en de eilanden onveilig te maken vanaf een vaste basis. Dan is er wel een kraan en slang in de buurt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 30 nov 2020 10:57

Ab schreef:
ma 30 nov 2020 09:39
Niks mis mee hoor.
Maar welk merk en type caravan heb je, en kan je een foto plaatsen waar je de douchecabine gedacht hebt ?
Ik neem aan dat dit voor mijn bestemd is?
Ik heb een FendtTendenza tfb 475 van 2018.
Ik kon dit wel als optie er bij nemen. Maar omdat we de douche mogelijkheid in al de vorige Fendt weinig gebruikt hadden niet hiervoor toen niet voor gekozen. Deze optie is wel gewoon met een douche gordijn.

Nu we dit alsnog wilden realiseren navraag gedaan bij diverse Fendtdealers. De meest vreemde antwoorden opgekregen.

Handig ben ik niet om dit zelf te realiseren.

En nogmaals douchen zoals thuis is niet nodig maar opfrissen is wel fijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » ma 30 nov 2020 13:56

Dan is het toch ook niet zo moeilijk?
Vlgs mij is de ruimte in de Fendt niet anders dan bij een Tendenza waar wel een douchekop in opgehangen is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 30 nov 2020 14:13

RE.gif

Ja dat klopt.
Ik dacht dat het ook niet zo moeilijk zou zijn.

Maar 1 dealer had het over een nieuwe/andere zijwand.
De ander kon alleen een maar een douche kop met uittrek slang plaatsen. Hoe ik dit dan moest gebruiken was voor mij een raadsel omdat er een wasbak buiten die ruimte zit.
Een zei in eerste instantie het kan helemaal niet terwijl 2 andere van dat bedrijf verschillende prijzen opgaven.

Maar de beslissing is zojuist gevallen
We laten het onze dealer aansluiten met een directe city aansluiting.
De tijd zal het leren.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » ma 30 nov 2020 14:21

Probleem opgelost dus ? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 30 nov 2020 14:29

RE.gif

Yep.

Ik hoopte alleen op reacties van iemand die het ook later in had laten bouwen. zucht.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Douchen in caravan

Bericht door Morgoth » ma 30 nov 2020 16:29

Als je een luxe camping hebt met een water en afvoeraansluiting snap ik het douchen in de caravan wel. Als het water uit een tank(je) komt en het afvalwater in een tank(je) loopt snap ik het niet. Je mag dan na het (korte) douchen twee keer met tanks lopen sjouwen. Eén keer met de schoonwater tank en één keer met de vuilwatertank. Jemig, als het buiten een beetje warm is dan kun je gelijk weer onder de douche. Dan is douchen in het toiletgebouw toch veel comfortabeler?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » ma 30 nov 2020 16:52

Ed62 schreef:
ma 30 nov 2020 14:13
We laten het onze dealer aansluiten met een directe city aansluiting.
Die City plus aansluiting gaan wij ook doen, in combinatie met de 14 liter Truma electroboiler. Op onze voorjaarsplaats is water en een afvoer voorhanden. De mengkraan in de badcel vervang ik zelf door een kraan met douche uitloop. Voor het douchegordijn heb ik nu een aantal oplossingen gezien en daar denk ik nog even over na. We hebben nog tot half maart de tijd voordat we weer naar buiten gaan
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Douchen in caravan

Bericht door Erwin1987 » ma 30 nov 2020 17:17

Ik had in mijn vorige caravan zo’n city water aansluiting, maar deze reduceerde ook de druk, wat ik me afvraag als je een 15 of 20 liter pompje gebruikt vult de city water aansluiting de tank dan snel genoeg?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”