Douchen in caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 23 nov 2020 10:06

Ik heb verschillende berichten gelezen over douchen in de caravan.
Je moet dan echt alleen denken aan bv het wassen van je haar of een beetje opfrissen.

Bij navraag bij verschillende dealers of dit ingebouwd kon worden verschillende antwoorden.
Een douche zou ivm met de houten wanden die er in zitten niet geschikt zijn. (Uiteraard wel voorzien van een douche gordijn)
Maar Je kan dit wel als optie bij diverse caravans in laten bouwen.

Nu is mijn vraag:
Wie maakt er gebruik van zo’n douche gelegenheid dus die zonder de echte douchecabines.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Douchen in caravan

Bericht door Royke2 » ma 23 nov 2020 10:08

Wij doen dat, gaat prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » ma 23 nov 2020 10:24

Ik ga dit draadje even met belangstelling volgen want wij hebben dezelfde plannen. Heb inmiddels al diverse offertes liggen voor oa. een douchegordijn met rail (origineel Eriba), het vervangen van de mengkraan voor een mengkraan met uittrekbare douchekop en het vervangen van de 5 liter boiler voor een elektrische 14 liter Truma boiler. Ik kies bewust niet voor een gas/elektrische boiler vanwege de afvoer die door de zijwand van de caravan naar buiten moet.
Prijzen lopen nogal uiteen en ik denk dat ik de meeste werkzaamheden zelf (met wat hulp) ga uitvoeren. Op You-tube staat een interessant filmpje van Truma over het wisselen van de boiler.
Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=2WHXbXFxI2Q
Een douchebak met houten vlonder is reeds aanwezig bij ons.
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Douchen in caravan

Bericht door Micky » ma 23 nov 2020 10:26

RE.gif

Ik zou wel voor gas kiezen, overigens is zo'n gat in de wand absoluut geen probleem hoor, stelt werkelijk niets voor thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » ma 23 nov 2020 10:38

Micky schreef:
ma 23 nov 2020 10:26
RE.gif

Ik zou wel voor gas kiezen, overigens is zo'n gat in de wand absoluut geen probleem hoor, stelt werkelijk niets voor thumbup.gif
Ik heb jouw fotoverslag gezien van het maken van een gat in de zijwand. Op zich geen probleem maar ik heb (buiten het prijsverschil) nogal moeite met de Truma afvoer met een deksel die er telkens op- en af moet. Verder dient er een gasleiding naar de boiler gemaakt te worden terwijl de electro versie redelijk simpel te wisselen is met de bestaande 5 liter boiler, zie het filmpje. Leidingen en schakelaar kunnen hergebruikt worden bijvoorbeeld.
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Douchen in caravan

Bericht door Micky » ma 23 nov 2020 11:02

Klepje steeds verwijderen is idd niets. :(


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 23 nov 2020 11:40

Ben benieuwd wat Eriba dan aangeeft.
Hoop dat je dit ook doorgeeft.

1 Fendt dealer zegt nl dat het onverstandig zou zijn omdat de wanden van hout zijn ivm met vocht.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Douchen in caravan

Bericht door Hermanus » ma 23 nov 2020 11:56

Wij douchen niet in de caravan. Een keer gedaan, ik vond het te veel vocht in de caravan geven.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Douchen in caravan

Bericht door moyzo » ma 23 nov 2020 12:02

Wij hadden voor onze voor-laatste caravan ook een douche uitbreiding. Enkele keer gebruikt voor een korte douche omdat we ergens overnachtten zonder douchemogelijkheid. Verder gordijn er uit gehaald omdat daar in die douche erg in de weg zat.
Vorige caravan: de Eriba zat het niet in maar mistten we het met name tijdens de corona weekenden waar de toiletgebouwen dicht waren ( zand afspoelen van je lijf onder zo'n piesstraaltje van een warmwaterzak was niet je van het) Een keer wassen aan de wastafel is goed te doen maar tijdens drie overnachtingen naast een beursgebouw tijdens een beurs zonder douchemogelijkheid was toch ook niet heel erg fijn.
Voor de volgende caravan toch maar weer gekozen voor een douche uitbreiding voor de zekerheid. Douchegordijn denk ik al staat er douchdeur bij de beschrijving, een uittrekbare douchekraan en ophangstang in de Knausfolder ( dealer kon ook niet met zekerheid zeggen wat het nu is: deur of gordijn)
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in caravan

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020 12:13

RE.gif
Dat zal wel een gordijn worden dan.
Maar je zal ook half slangenmens moeten zijn om in het 500EU toilet te willen douchen.
Bovendien...die gordijnen plakken alleen maar aan je lijf...brr...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 23 nov 2020 12:32

RE.gif
Chris schreef:
ma 23 nov 2020 12:13
RE.gif
Dat zal wel een gordijn worden dan.
Maar je zal ook half slangenmens moeten zijn om in het 500EU toilet te willen douchen.
Bovendien...die gordijnen plakken alleen maar aan je lijf...brr...

Nee hoor stof gordijn plakt niet.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Douchen in caravan

Bericht door janvijn » ma 23 nov 2020 13:00

RE.gif
"Nee hoor stof gordijn plakt niet".
Daar heb je misschien wel gelijk in, maar douchegordijnen zijn niet van stof. Als je een stoffen gordijn zou gebruiken wordt het een grote natte bedoeling, ook buiten dat gordijn. Originele douchegordijnen plakken wel degelijk vast aan je lichaam bij gebruik van een douche. Caravans voorzien van alleen maar een toiletruimte met z.g. douchevloer zijn niet geschikt voor douchen omdat de wanden niet bestand zijn tegen het vocht,- de aansluiting van de wanden onderling en de aansluiting op de vloer is niet waterdicht. Die z.g. douchevloer met afvoer is mijn inziens meer bedoelt voor het schoonmaken van deze ruimte. Zelfs met een caravan (wij hebben er zo een) met compleet ingerichte douchecabine moet je opletten,- zeer goed ventileren (liefst mechanisch) en na gebruik bij voorkeur droog maken.
Ik raad het af om met deze voorziening te gaan douchen in de caravan.
mvg. Jan Vijn

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Douchen in caravan

Bericht door Jaap van Duijn » ma 23 nov 2020 13:00

@TS,

Vanaf 1999 2019 een caravan met aparte douce mogelijkheid.
Dus WC in bij de douce.
Wij hebben al die jaren, behalve tijdens winter kamperen de douce gebruikt.
Wel hadden we een afzuig fan laten plaatsen, die zou er al te veel damp zijn dit direct naar boven het dak weg blies.
Beide caravans waren dealer onderhouden en vocht waarden waren overal in de caravan zelfde als in de "natte ruimte".
Dealer had er ook absoluut geen problemen mee zei ook "zit er in, is er voor gemaakt, gebruiken".
Alleen zo een houten of wat wand, in de wc ruimte en dan een gordijn dat is ff wat anders, want met afzuig van boven plakt gordijn dan wel aan het lijf.

Wel was echtgenote als eerste onder de kraan, waarna ik en maakte dan met aftrekkertje de boel droog, zelfs nog even met een doek na, maar dat doen we thuis in onze badkamer ook blijft alles mooier en zo.

groeten Jaap

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » ma 23 nov 2020 13:09

Ed62 schreef:
ma 23 nov 2020 11:40
Ben benieuwd wat Eriba dan aangeeft.
Hoop dat je dit ook doorgeeft.

1 Fendt dealer zegt nl dat het onverstandig zou zijn omdat de wanden van hout zijn ivm met vocht.
De dealer geeft aan dat met het douchepakket prima te douchen is en ik moet zeggen dat de Eriba Nova ook best wel een ruime badcel heeft.
De Eriba Nova 541 Luxusline kon destijds besteld worden met het optionele douchepakket (Kraan met uittrekdouche, gordijnrail en douchegordijn) voor een meerprijs van €130,- !!! Helaas heeft de vorige eigenaar dit pakket destijds niet mee besteld. Pakket is volgens de dealer nog wel te bestellen maar gelden er voor de achteraf bestelling heel andere prijzen: douchgordijn €143,- , Douchegordijn rail €60,- en voor de kraan dien je rekening te houden met €169,- Dit zijn prijzen zonder montage!
Ik oriënteer me nu op alternatieven want het hoeft niet allemaal van goud te zijn :(
Dealer geeft voor inbouw van deze zaken én de inbouw van een Truma 14 liter electroboiler een prijs op van €600,- incl. BTW Echter kost de boiler bij hem dan wel weer €150,- meer dan bij O te W.
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 23 nov 2020 14:06

RE.gif

Uiteraard bedoel ik geen echte stof.
Het moet zijn een textiel gordijn ipv palstic

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Douchen in caravan

Bericht door Micky » ma 23 nov 2020 14:20

RE.gif

Ook die plakken als een malle, dit voorjaar een echt goede gekocht voor in het privé sanitair op de camping, gewoon weer plakken als je er te dicht bij gaat staan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Douchen in caravan

Bericht door moyzo » ma 23 nov 2020 14:35

RE.gif maar ze hebben daar volgens knaus een oplossing voor; dus als het een gordijn wordt dan zal ik onze bevindingen vertellen of het plakt of niet. Btw wij willen het alleen voor nood ( overnachting op camperplaats bijv zonder voorzieningen) gebruiken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Douchen in caravan

Bericht door Daphne » ma 23 nov 2020 14:40

RE.gif

Die wou ik net plaatsen knipoog.gif thumbup.gif

Ben benieuwd of je een hoepel erbij krijgt awhoea.gif awhoea.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » ma 23 nov 2020 14:58

Daphne schreef:
ma 23 nov 2020 14:40
RE.gif

Die wou ik net plaatsen knipoog.gif thumbup.gif

Ben benieuwd of je een hoepel erbij krijgt awhoea.gif awhoea.gif
Wat ik van een (Knaus) dealer heb begrepen is die "hoepel" opblaasbaar, een soort fiets- binnenband??
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in caravan

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020 15:12

RE.gif en RE.gif
Da's een slimme zeg.
Maar blijft dat de toiletruimte in een 500EU niet mega is.
Ik kan er bijvoorbeeld zittend tandenpoetsen..zo dichtbij is de wastafel.
Een rondje draaien op het vloertje....mmmm.... ik niet... misschien mijn dochter nog net. whistle.gif
Maar...blijft... beter iets dan niets..
Ik denk wel dat alle wand overgangen naar de voetenbak goed gekit moeten gaan worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Douchen in caravan

Bericht door moyzo » ma 23 nov 2020 15:26

Snuggles schreef:
ma 23 nov 2020 14:58
Daphne schreef:
ma 23 nov 2020 14:40
RE.gif

Die wou ik net plaatsen knipoog.gif thumbup.gif

Ben benieuwd of je een hoepel erbij krijgt awhoea.gif awhoea.gif
Wat ik van een (Knaus) dealer heb begrepen is die "hoepel" opblaasbaar, een soort fiets- binnenband??
Kan ik de hoelahoep dansen onder het douchen haha, we gaan het meemaken. haphop.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Douchen in caravan

Bericht door moyzo » ma 23 nov 2020 15:30

Chris schreef:
ma 23 nov 2020 15:12
RE.gif en RE.gif
Da's een slimme zeg.
Maar blijft dat de toiletruimte in een 500EU niet mega is.
Ik kan er bijvoorbeeld zittend tandenpoetsen..zo dichtbij is de wastafel.
Een rondje draaien op het vloertje....mmmm.... ik niet... misschien mijn dochter nog net. whistle.gif
Maar...blijft... beter iets dan niets..
Ik denk wel dat alle wand overgangen naar de voetenbak goed gekit moeten gaan worden.
ja kitten zullen we voor de zekerheid doen ja, goede tip, weer een klusje voor op het lijstje na oplevering caravan. Qua ruimte is hij nog net iets groter dan onze LMC destijds, daar zat je met je knieën tegen het kastje tijdens wc gebruik.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Douchen in caravan

Bericht door Royke2 » ma 23 nov 2020 15:36

Wij hebben sinds de corona gebeuren de douche paket laten inbouwen door de dealer, we hebben het nu een aantal keer gebruikt en ons bevalt het goed. Ja het is geen mega grote ruimte en wij zijn ook niet echt fors dat scheelt ook natuurlijk waardoor jeje kont makelijker erin kan keren. Naderhand inderdaad even droog maken en gied ventileteren, wij hebben ook een dakraamoje in de ruimte + als het fris is buiten staat de kachel aan dus droogt beter. Wij zijn er erg blij mee. We hebben al een aantal keer gehad dat we een toiletgebouw hadden die gewoon echt smerig was. Dit was voornamelijk in frankrijk. Tevens met de corona met de sanitair dicht was het ook ideaal. douchegordijn plakt een beetje maarja vind ik geen ramp.. water gebruik vind ik ook erg meevallen. We waren ongeveer met 2 volwassene douche 20L water kwijt. het is welleswaar natmaken, douche uit . Inzepen. En afspoelen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » ma 23 nov 2020 15:57

Ik las net op een Duits caravan forum nog een idee om het plakken van het douchegordijn te voorkomen.
Aan de wanden van de natte cel met dubbelzijdig klittenband een paar metalen plaatjes aanbrengen en dan met magneetjes aan de binnenkant van het douchegordijn het gorden tegen de zijwanden "plakken"
Ga ik me ook eens in verdiepen.

Nog een vraag; kun je straffeloos een rail aan het plafond bevestigen, ik bedoel dan even met een klein boortje voorboren en dan een parkertje in het plafond draaien?
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ron055 » ma 23 nov 2020 16:07

Alternatief?

Wij wilden ivm het Corona het er niet op wagen om in de caravan zelf te douchen.
Het alternatief dat ons goed bevallen is was een losse camping geiser en een douchetentje gebruiken naast de caravan. Onder de 200 euro klaar. Waarschijnlijk is dat ook nog de goedkoopste oplossing met de meeste watercapaciteit als je tenminste een waterkraan binnen bereik hebt.
Ik overweeg sterk voor volgend jaar een buitendouche aansluiting van Reich te maken waarbij dan de caravan het (warme) water levert zodat de geiser niet steeds mee hoeft.
Die optie heeft uiteraard wel minder capaciteit als een losse geiser.
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”