Douchen in caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Douchen in caravan

Bericht door PD » ma 30 nov 2020 17:20

RE.gif
Dat zal afhankelijk zijn van je uitvoeringsvorm van de city-aansluiting. Bij ons zit er een terugslagklep in de leiding en staat de waterdruk direct op het watersysteem van de caravan zonder gebruikmaking van de vaste watertank & het pompje.
Wanneer we de city-aansluiting gebruiken, blijft het pompje dan ook uitgeschakeld, ongeacht de stand van de kraan.
Laatst gewijzigd door PD op ma 30 nov 2020 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Douchen in caravan

Bericht door Erwin1987 » ma 30 nov 2020 17:22

Re:

Oke bij mij zat hij op de tank, zal inderdaad makkelijker werken als hij direct op de leidingen zit of combinatie van beide.
Ik heb het nooit getimed maar het leek best lang te duren de tank 40l te vullen vandaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 30 nov 2020 17:31

RE.gif
Bij ons wordt city aansluiting ook op de waterleiding aangesloten moet een terug slagklep
Als we zeg maar de normale tank willen/moeten gebruiken is het een kwestie van een kraan open/dicht zetten. Zowordt dat aangesloten.
Wij willen geen vlotter in de watertank.

Verder kiezen we altijd een plek met aan en afvoer omdat we qua gezondheid beperkingen hebben. (Tillen)


@Snuggles
Wij hebben geen kraan in de toilet/douche ruimte. Deze moet vanaf de wasbak/boiler komen. We laten dit gewoon vakkundig doen.
Ik ben zelf niet zo handig zucht.gif

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » di 1 dec 2020 09:37

Ed62 schreef:
ma 30 nov 2020 17:31
RE.gif
Bij ons wordt city aansluiting ook op de waterleiding aangesloten moet een terug slagklep
Als we zeg maar de normale tank willen/moeten gebruiken is het een kwestie van een kraan open/dicht zetten. Zowordt dat aangesloten.
Wij willen geen vlotter in de watertank.

Verder kiezen we altijd een plek met aan en afvoer omdat we qua gezondheid beperkingen hebben. (Tillen)


@Snuggles
Wij hebben geen kraan in de toilet/douche ruimte. Deze moet vanaf de wasbak/boiler komen. We laten dit gewoon vakkundig doen.
Ik ben zelf niet zo handig zucht.gif
@Ed62; duidelijk verhaal, kun je nog vermelden wat voor boiler je nu hebt en ga je daar nog wat aan veranderen?
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » di 1 dec 2020 11:59

PD schreef:
ma 30 nov 2020 17:20
RE.gif
Dat zal afhankelijk zijn van je uitvoeringsvorm van de city-aansluiting. Bij ons zit er een terugslagklep in de leiding en staat de waterdruk direct op het watersysteem van de caravan zonder gebruikmaking van de vaste watertank & het pompje.
Wanneer we de city-aansluiting gebruiken, blijft het pompje dan ook uitgeschakeld, ongeacht de stand van de kraan.
Dat kan lang niet bij elke caravan.
Bij veel caravans kan de boiler en het watersysteem de druk niet aan van de waterleiding.
Dan wordt de druk van de city aansluiting gereduceerd.
Maakt verder niet veel uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Douchen in caravan

Bericht door Robertolini » di 1 dec 2020 20:19

Je kunt de druk van de buitenkraan toch beperken door hem slechts een beetje opent te laten staan?
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23390
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Douchen in caravan

Bericht door PD » di 1 dec 2020 20:22

RE.gif
Daarmee verlaag je de statische druk niet (wanneer er geen afname is).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » di 1 dec 2020 20:46

@ snuggles.

We hebben de Truma combi 4 e
We gaan hier verder niets aan veranderen.

Maar we hadden in de vorige caravan een normale 5 liter boiler.
Daar hebben ons toch ook wel mee afgespoeld hoor.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in caravan

Bericht door Chris » di 1 dec 2020 21:20

Moyzo kwam op pagina 1 met het Knaus douche gordijn, met die hoepel of luchtkamer er in.
Mooi en slim idee.. ( en ik heb het ook gezien)
Dat heeft mij aan het denken gezet en ik heb mijn dealer eens even benaderd.
Dat speciale Knaus douche gordijn kan ook in mijn Knaus volgens hem.... wel krap douchen, zeker voor mij, maar het kan.
Er moet dan ook een andere kraan, met douchekop en uittrekbare slang komen.
En er moet flink gekit gaan worden, alle randen rond de douchebak die er nu inzit b.v.
Grote struikelblok is de WW voorziening.
De Truma 14 liter boiler is nog steeds een krappe boiler, en eigenlijk ook niet toereikend voor b.v. mijn dochter met lang haar.
Dan komt er al heel snel de combi boiler om de hoek kijken.... en die is prijzig.
Met de Truma 14 liter ben ik voor rond 900 euro klaar.
De combi boiler kon hij niet even snel een berekening van maken, inbouw daarvan is "effe meer werk".
En.... er zal ook een vaste wateraansluiting of roltank met appendage's moeten komen.

We denken nog maar eens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » di 1 dec 2020 21:32

RE.gif

Ben het helemaal met je eens dat er flink getikt moet worden.
Maar ik heb zoals ik aangaf ook gedoucht, en lange haren gewassen met 5 liter boiler.
Het is weinig maar het ging. Ik had wel een 40 liter watertank

Wat ik eerder ook aangegeven had zijn de tarieven voor een plaats met privé sanitair.
Als je die meerkosten omrekend vonden wij dit op de langere termijn oké.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in caravan

Bericht door Chris » di 1 dec 2020 21:43

RE.gif
Jij kent mijn dochters douche gedrag nog niet.... awhoea.gif
14 liter is zo weg...
Thuis is natuurlijk anders, maar een half uurtje onder de straal... eerder gewoon dan ongewoon... weenie.gif
Voor mij was het idee idd ook om zelfvoorzienend te zijn mbt toiletgebouw bezoek.
Maar...
Hier is nog geen beslissing hoor... het toilethokje in mijn Knaus 500EU is echt geen riante badkamer..
Mijn ouwe heer en kampeerleermeester zou het een " Kamekonikeetje " genoemd hebben.
Dat staat voor: Kan me kont niet keren ... ruimte.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » di 1 dec 2020 21:49

RE.gif

Het is aanpassen voor iedereen.
Snap best dat de beslissing ook niet zo een twee drie genomen wordt.

Wij zelf hebben dit toen niet gedaan. En nu ook al sinds april erover nagedacht.

Dus succes

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in caravan

Bericht door Chris » di 1 dec 2020 21:59

RE.gif
Ik ben nu aan het zoeken naar meer info over de Truma B10 Gas /elektro boiler..
Prijs valt mee, maar de capaciteit.... scratch.gif
Ik vind dit daarover..onduidelijk leesbaar
.
1579622394056-water-systems-boiler-gas-example-showering-en-layer.jpg
1579622394056-water-systems-boiler-gas-example-showering-en-layer.jpg (37.31 KiB) 618 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Douchen in caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 2 dec 2020 08:52

Voor mij is het duidelijk, één emmer per persoon... ik vind het niets.
Waar zit voor jou de onduidelijkheid?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » wo 2 dec 2020 09:02

RE.gif
@chris

Ik zou dan richting geiser gaan denken

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douchen in caravan

Bericht door WillyL » wo 2 dec 2020 09:55

Ter info, zoals ik eerder geschreven zijn er bij mij nu 2 tanks.
Hierbij een foto - boilers, die met de beige plastiek is de RVS versie met het vroegere omhulsel of mantel van de oorspronkelijk plastieken Truma. En die met de zilverkleurige noppenplastiek errond is de oude Trumatherm die nu dus voor de RVS staat. De noppenplastiek dient om te isoleren.

Ook het douchegordijn kan wat vastgehouden worden met wat klemmen onderaan en vooral boven toilet. Ook hier een foto als voorbeeld met het douchegordijn vastgehouden met een rode wasknijper, ook als voorbeeld. Bij gebruik is het gordijn natuurlijkrondomom dichtgetrokken. In totaal zitten er 6 klemmen, op de foto zie je er 3 van.


En nu ik toch bezig was heb ik met gelijkaardige klemmen een electriciteitsbuis aan het plafond gehangen. Bedoeling is dat natte kleding (jassen) daar kinnen uitdruppen wanneer we de voortent of luifel niet opgezet hebben.
Bijlagen
image.jpeg
Jashanger in douche
image.jpeg
Douche 2 toilet
image.jpeg
Extra boiler
Laatst gewijzigd door WillyL op wo 2 dec 2020 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Douchen in caravan

Bericht door Micky » wo 2 dec 2020 10:00

RE.gif

Deze badkamer is niet geschikt om te douchen is mijn mening, hier krijg je op langere termijn echt houtrot van, het condens wat langs de wand naar beneden loppt, kan zelfs achter het toilet komen en daar droogt het maar nauwelijks.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douchen in caravan

Bericht door WillyL » wo 2 dec 2020 10:03

RE.gif inderdaad, daarom telkens goed afdrogen en ventileren en eerlijkheidshalve gaf ik ook reeds toe dat het een noodoplossing is en we ons normaliter douchen in de gemeenschappelijke ruomtes, maar soms breekt nood wet.

Dat wanden zijn wel goed voorzien van plasiekfolie en het gordijn zorgt ervoor dat het water mooi in de douchebak stroomt (daarom ook de knijpers) en onderaan via 2 afvoertjes weg kan . Het wordt dan of opgevangen in een grote reservoir of rechtstreeks in de afvoer via een lange slang.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in caravan

Bericht door Chris » wo 2 dec 2020 13:31

Micky schreef:
wo 2 dec 2020 10:00
RE.gif

Deze badkamer is niet geschikt om te douchen is mijn mening, hier krijg je op langere termijn echt houtrot van, het condens wat langs de wand naar beneden loppt, kan zelfs achter het toilet komen en daar droogt het maar nauwelijks.
Ik heb voor mijn hut hetzelfde idee/gevoel.
Helemaal omdat ik wel snap dat die lieve puber van mij pas stopt met douchen als het water koud wordt...
Mm mm....ik ben niet echt enthousiast naarmate ik er langer over denk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Douchen in caravan

Bericht door Philmar » wo 2 dec 2020 13:43

Soms lijkt het wel op een sanitaire renovatie van een huis een douche in de caravan. Kamperen met de luxe van een hotel. 😉

Philmar

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » wo 2 dec 2020 13:54

Chris schreef:
di 1 dec 2020 21:43
RE.gif
Jij kent mijn dochters douche gedrag nog niet.... awhoea.gif
14 liter is zo weg...
@Chris, als je koud water gaat bijmengen bij die 14 liter heet water heb je natuurlijk wel meer water ter beschikking.
Je hebt me nog wel (weer) aan het denken gezet over een gasboiler vanwege de capaciteit maar dan komt er qua installatiewerk nog wel wat meer bij kijken dan bij die elektrische boiler. Er moet een gasleiding naartoe en dan moet die installatie gechecked worden op dichtheid. En ik hik nog steeds aan tegen die (foeilelijke) rookgasafvoer door de zijwand van de caravan. Daar zit ook nog eens een klep op die je, elke keer als je gaat douchen, eraf dient te halen en er daarna weer op moet zetten. Het zou mooier zijn als je die afvoer zou kunnen aansluiten op de afvoer van de Truma gaskachel die door de kledingkast loopt.
Ik hou het, denk ik toch maar bij die 14 liter electroboiler. Scheelt ruim €400,- in aanschaf, is zelf te installeren en wij douchen toch nooit met 3 personen na elkaar.

Wel leuk trouwens dat er (steeds) meer mensen bezig zijn met dit onderwerp. Ik denk dat inderdaad niet iedere natte cel geschikt is voor de installatie van een eigen douche maar als het wél kan en je wilt zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn, waarom dan niet.......?
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Douchen in caravan

Bericht door Wie-niets » wo 2 dec 2020 14:47

Zou het gewoonweg niet beter zijn om even de ontwikkelingen af te wachten totdat het tot een hele " verbouwing " wordt in de Caravan. Ja, als je helemaal zelfsupported wilt blijven en voorzieningen daarop zijn niet geweldig, is het een andere zaak.
Na heropening van het toilet gebeuren in Corona tijd met op de camping waar ik verbleef genomen maatregelen was douchen toch geen enkel punt meer? Of ik moet iets gemist hebben inzake dit punt.
En ( verkeerd en te lang ) douchen, tsja misschien doen we dat wel veel te veel als ik mijn/ de Dermatalogen of medici moet geloven.
Je gewoon wassen schijnt al effectief genoeg te zijn naast b.v. 3/4 x douchen in de week.

En afgelopen jaar heb ik de nodige crea bea's op de camping gezien. Was natuurlijk dan wel heel lekker weer buiten. Bij herfst, winter, vroege voorjaar kamperen lijkt me dat bij die bepaalde oplossingen, niet zo geweldig. mrgreen.gif

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Douchen in caravan

Bericht door Alieben1961 » wo 2 dec 2020 15:30

De rookgas afvoer hoeft niet iedere keer er weer op gezet te worden gezet alleen bij het rijden dit ivm vervuiling brander .
En 10 liter daar kun je best goed mee douchen nee niet zolang als thuis maar als nood oplossing oke.
Wij douchen in de openbare ruimte en heel soms in de caravan als nood . En dat gaat goed met een beetje voorzichtigheid.
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Douchen in caravan

Bericht door doubleyou » wo 2 dec 2020 16:10

Wie-niets schreef:
wo 2 dec 2020 14:47

En ( verkeerd en te lang ) douchen, tsja misschien doen we dat wel veel te veel als ik mijn/ de Dermatalogen of medici moet geloven.
Je gewoon wassen schijnt al effectief genoeg te zijn naast b.v. 3/4 x douchen in de week.
Ik krijg last van mijn huid als ik te lang en vaak douche, ook met een hele milde douchegel. Thuis is het een kwestie van maximaal 2 minuten douchen.Dus ik kan prima toe met een kleine watervoorraad. In mijn Avento zit een douchebak.....maar geen douche. Ik zou het op zich wel fijn vinden als er wel een douche in zat maar het was geen voorwaarde voor mij.

Ik heb dit jaar een paar keer in Nederland gekampeerd en heb douchen op de camping niet bepaald als "corona-gevaarlijk" ervaren.

Wat betreft het gebruik van water. je kan echt met weinig water toen om je helemaal op te frissen. Ik was vorig jaar op de Zuid-Afrikaanse variant van Burning Man: AfrikAburn. Midden in de woestijn en ons kamp had 1 hele grote tank water waar we het een week lang met bijna 30 man alles mee moesten doen : op rantsoen dus. We hadden een douchetentje....zonder douche. Gewoon een vlondertje in een klein opblaasbadje en een emmer water met een mok. Verbazend hoe fris je bent na gebruik van 8 mokken water, en dat met overdag soms hoge temperaturen en overal zand en stof. Het heeft mij doen beseffen hoe krankzinnig veel water wij hier verspillen. Ik hou van luxe en comfort, maar kan ook prima zonder heb ik op AfrikaBurn ervaren.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » wo 2 dec 2020 16:36

RE.gif
Zoals jij omschrijft is ook gewoon de bedoeling.
Even lekker opfrissen zonder lange douche tijden.

Als ik zie hoe sommige mensen (en dit zijn niet alleen kinderen)de voorzieningen achter laten dan sla ik het toilet/douche gebruik liever over.

Oeps ik dwaal af van mij eigen gestelde vraag stom

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”