Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door A3jaan » vr 20 nov 2020 20:10

Dit jaar hebben we een nieuwe caravan gekocht en die wordt naast het huis gestald, ook 's winters.
Ik was benieuwd naar de luchtvochtigheid buiten en binnen. Eigenlijk is het de relatieve luchtvochtigheid (RLV) en de temperatuur speelt daarbij ook een rol. In de herfst lag de buitentemperatuur tussen de 8 gr. - 14 gr. Buiten was de RLV tussen de 85% en 95%. In de caravan was de temperatuur niet veel anders en schommelde de RLV rond de 80% en dat leek mij te hoog.

Luchtontvochtigen.
Op zoek naar mogelijkheden om de RLV omlaag te brengen kwam ik eerst uit op de 'vochtvreters'. Ik las op veel plekken dat deze voor een langere periode weinig soelaas bieden en daarbij komt ook nog het risico dat de vochtvreter overloopt met alle ellende van dien. Daarom voor € 100,- een elektrisch luchtontvochtiger gekocht. Deze is geschikt voor ruimtes tot 15 m2. De gewenste RLV is van 50% tot 80% instelbaar, in stapjes van 10%. De ventilator heeft 2 standen. Als de ingestelde RLV bereikt is, stopt het ontvochtigen, maar de ventilator blijft (helaas) doordraaien. Het vocht wordt opgevangen in een 2 liter bak. Als deze vol is, stopt het ontvochtigen. Ik heb gekozen voor de optie een slang aan te sluiten. Het water wordt nu afgevoerd via het afvoerputje in de vloer van de wc.

Luchtvochtigheid van 80% naar 60%
Bij de hoogste ventilatorstand duurde het 2 dagen voordat de ingestelde RLV van 60% bereikt werd. Er werd ruim 1,5 liter water opgevangen. Het lijkt me sterk dat dat afkomstig is vanuit het interieur. Ik vermoed dat ook via de ventilatieopeningen in de caravan vochtige buitenlucht naar binnen komt.

Luchtvochtigheid van 60% naar 80%
Ik was benieuwd hoelang de RLV rondom de 60% zou blijven als ik het apparaat weer uit zou zetten. Dat viel tegen: Al na 1 dag zat het op 70% en een week later weer op 80%.

Wat is de ideale luchtvochtigheid?
Ik zou voor de zekerheid de RLV op 60% kunnen instellen. Maar betekent dan wel dat het apparaat voor zeker 3/4 van de dag zijn werk doet. Het opgenomen vermogen van de luchtontvochtiger is 0,19 kW. Ik denk dat de elektriciteitskosten dan neerkomen op ca. € 1,- per dag. Bij een instelling op 70% zal dat stukken minder zijn.
Maar, afgezien van de kosten, wat zou nou de juiste luchtvochtigheid moeten zijn bij een temperatuur van 5 gr - 10 gr?
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door nonblond » vr 20 nov 2020 20:39

Dank voor deze leuke test. Je bent aan het ontdekken, waarom op het forum afgeraden wordt om vochtvreters o.i.d. te plaatsen. Of iets dergelijks is o.a jouw ontvochtiger. Het is niet alleen het overlopen, maar de vochtvreters trekken vocht van buiten, de caravan in. Gewoon ventileren werkt het beste. Het is nu een vochtige periode, maar dat duurt relatief kort. Over een paar weken is de lucht weer veel droger, vooral als het mooi winterweer wordt. In het voorjaar is er doorgaans ook een vochtige periode om daarna weer droger te worden. Jammer dat je niet eerst advies op het forum hebt gevraagd. Je hebt nu een flinke investering gedaan, die in het gebruik ook nog veel blijft kosten.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door Philmar » vr 20 nov 2020 20:41

Een caravan is toch gemaakt om een heel jaar buiten te staan, dus ik denk dat overwinteren in de buitenlucht geen probleem is.
Een carport is natuurlijk ideaal samen met ventilatie, maar persoonlijk kies ik voor een stalling tijdens de winter.

Philmar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door Micky » vr 20 nov 2020 20:58

Je hoeft niets anders te doen dan de caravan te ventileren, dus ramen/dakluiken op ventilatie-stand ga niet de luchtvochtigheid meten, want die heeft in deze niets, 0,0 te maken met eventueel houtrot of schimmelvorming.
Zorg dat het interieur zich continu kan aanpassen aan de omgeving, je caravan gaat dan meer dan 40 jaar mee (tenzij je natuurlijk lekkages krijgt mrgreen.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door Micky » vr 20 nov 2020 21:00

Philmar schreef:
vr 20 nov 2020 20:41
Een caravan is toch gemaakt om een heel jaar buiten te staan, dus ik denk dat overwinteren in de buitenlucht geen probleem is.
Een carport is natuurlijk ideaal samen met ventilatie, maar persoonlijk kies ik voor een stalling tijdens de winter.

Philmar
Uiteraard plaats je liever een caravan binnen, de onze staat ook in een goed geïsoleerde loods, met name UV werkt tegen op de langere termijn.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door WillyL » vr 20 nov 2020 21:53

Dat laatste , UV, is de grootste boosdoener.
Mijn caravan staat ook naast de deur en zelfs deels onder bomen van de buren.
Voor de winter grondig wassen met wax en na de winter nog eens.
Het dak wat schuin naar voren of achteren laten afhellen (neuswiel in/uit) zodat regenwater sneller weg vloeit kan groen-/zwartaanslag op het dak verminderen.
Het meest hebben de sierstrookjes (inlegbiezen) van het UV te lijden. De mijne zijn vooraan met het deel dat meest in de middag-/avondzon staat) erg afgebleekt na 10jaar.
Ook dakramen kunnen verduren of uitharden oiv zonlicht.
Wat de vulprutkit betreft, die zit tussen de platen en daar kan het UV dus niet aan. Ze zullen wel iets sneller uitdrogen maar ook dat valt mee.

Dus, vooral, verluchten ahv kierstand van relatief tegenoverstaande vensters in de overheersende windrrichting zorgen voor voldoende natuurlijke ventilatie. Je kunt ook een dakvenster op de laagste verluchtingsstand zetten (pas op, bij mij is ooit een mini-Heki opengewaaid, dus de laagste stand, die je enkel blokkeert met de hendel over een verhoginkje te duwen, extra blokkeren met een stukje snoer (3a4 cm).

Bij vorst zet ik de verwarming op zijn laagste stand (ultraheat 1000w, ventilator op 1), het blijft dan 3 a 5 graden. Dat is natuurlijk niet met de vorst van Friesland (of in dit geval Vriesland), maar eerder Vlaams.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door Hans1954 » za 21 nov 2020 08:36

Allereerst mooi dat nu in een test blijkt dat ontvochtigen totaal geen zin heeft. Dit schreef ik er al over in 2001 in de nieuwsgroep nl.reizen.caravan in reactie op iemand die dacht dat een vochtvreter zin heeft:
Dat er water in de vochtvreter zit is logisch; zout (want dat zit er in dat spul) trekt nu eenmaal vocht aan. Echter dat er zoveel water in de vochtvreter zit, zegt NIETS over de luchtvochtigheid in de caravan. Gezien de vele openingen in een caravan (dakluiken, ventilatiegaten etc.) zal de luchtvochtigheid binnen de caravan zo goed als gelijk zijn met de omgeving daarbuiten. Het plaatsen van een vochtmeter heeft hooguit tot gevolg dat het vocht dat er door de vochtvreter uitgehaald wordt weer aangevuld zal worden door de instromende lucht. Per saldo heb je dus meer vocht in de caravan. Ook je opmerking over de vochtvreter in de spoelbak wil er bij mij niet in; zoutig vocht en metalen zijn elkaar vijanden. In het beste geval ziet je spoelbak er na verloop van tijd niet meer uit. In het slechtste geval moet je het ding al snel vervangen, en zie dan maar weer eens een passende te krijgen. Of je de kussen rechtop zet of niet of dat je de kleppen etc. open zet zal niet zo heel veel effect hebben; de vochtige lucht komt er toch wel bij. Voor de kussens is maar een echte remedie; mee naar huis en verwarmd opslaan! Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de caravan; alleen stoken helpt echt. Zie echter maar eens een stalling te vinden die gestookt wordt. Ook de caravan verwarmen door de winter heen zal ook geen optie zijn. Accepteren dus maar. Als je mijn stelling niet gelooft moet je maar eens op vergelijkbare dagen een meting doen met een hygrometer. Eenmaal met en eenmaal zonder vochtvreter. Je zal geen verschil merken.

Toch valt er in deze situatie wel iets te bereiken. Het elektrische apparaat gebruikt stroom. Dat lijkt dus makkelijk realiseerbaar. Omdat luchtvochtigheid relatief is, en deze relativiteit afhankelijk is van temperatuur, ligt het dus voor de hand om elektrisch te gaan stoken. Ik denk dat Ali wel iets in het assortiment heeft om een kachel steeds een aantal graden boven de buitentemperatuur de caravan te laten verwarmen. En anders maar handmatig. 1 ding is zeker: dat gaat wel werken. Maar zoals TS al stelde: het effect daarvan houdt niet heel lang aan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door CoralOne77 » za 21 nov 2020 09:17

Onze hut staat in de stalling naast ons huis, af en toe zetten we 'm in als logeerkamer / stille werkruimte en wordt ie dan ook es elektrisch opgewarmd. (Of als ik aan het winterklussen ben, dan wordt er in de stalling zelf sporadisch ook wel es gestookt.) Raampjes steevast op kierstand, ventilatie luikjes open, vaak blijft ook de bovenste deurhelft open. En wat er niet in hoort aan spullen, textiel vooral, gaat ook in huis overwinteren. Af en toe gaat er ook es een etmaal een elektrische ontvochter in, (omdat ik 'm toch al heb staan en) omdat ik merk dat wanneer er 's winters op stal in geslapen wordt, er wel wat meer condensvorming is, logisch. En dat vocht nemen we dan maar elektrisch weg, terwijl ik de stalling ook zo droog mogelijk houd: garagepoort niet onnodig lang open bij vochtig weer, bij vrieskou - en erg droge lucht - dan weer net omgekeerd, alles es doorluchten en opfrissen. (Zout zou ik ook niet zomaar zetten, zeker als ze buiten slaapt, doe je imho ook meer kwaad dan goed mee.)
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door Ab » za 21 nov 2020 10:41

Al decennia staat ons kampeermiddel gewoon buiten achter ons huis.
Vochtvreters: nooit doen, helpt niks, voegt ook totaal niks toe.
De laatste 2 caravans haalden we ook totaal niets uit, behalve dingen die een wasmachine nodig hadden.
Nooit enig probleem met vocht gehad.
In de herfst voelden sommige delen wel wat klam, maar dat had meer met de temperatuur te maken dan met vocht.
In hartje winter, deed ik voor we met de caravan weggingen de kachel aan. Een paar uur voor vertrek. Onderweg bleef de kachel ook altijd aan. Bij aankomst op overnachtingscamping is alles dan al lekker doorgewarmd. Geen last van bevroren leidingen etcetera bij aankomst in het hooggebergte.
UV kan wel wat invloed hebben. Echter, als de caravan thuis staat, en gewoon buiten, is het een kleine moeite om een paar keer in het winterseizoen alles weer eens goed schoon te maken en in de was te zetten. Dat scheelt enorm..
Na 11 jaar buitenslapen was onze vorige Fendt bij verkoop nog als nieuw. Van binnen en van buiten. Ook geen enkel probleem met verkleuring, behalve het rode kunststof van de koppeling dan.

Inmiddels heb ik een dakje gebouwd.
Dat scheelt wel, het dak van de huidige camper blijft nu schoon, en daardoor de rest ook. Geen zwarte strepen meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door Wie-niets » za 21 nov 2020 11:41

Van de 45 jaar caravannen tot afgelopen half Augustus hebben ze zo'n 30 jaar gewoon buitengestaan zonder extra toevoegingen en gewoon zoals Ab beschreef behandeld. Wij lieten gewoon meestal alles erin en verder dat betekende tenminste 4 x per jaar goed behandelen. Voordeel bij een lang weekend toen de kinderen toch niet meer meegingen kon je direct even weg. ( Overigens ook vaak met de kinderen toen deze nog meegingen)

Maar... Je moet natuurlijk wel de voldoende ruimte bij huis hebben.
De laatste 15 jaar stonden ze wel overdekt.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door Abve » za 21 nov 2020 12:08

Ik heb afgelopen winter een goed ventilerende carport voor de caravan gebouwd.
Bij onze vorige woningen had ik in het verleden ook altijd een stallingsruimte.
Dan had ik in de winter de ramen vaak ook op een kierstand, evenals een dakluik.
Sinds de caravans ontluchting aan de onderzijde hebben doe ik dit niet meer.

Ik heb afgelopen maand ook even een hele simpele test uitgevoerd. mrgreen.gif
4 weken heb ik, na een weekendje weg, met een theedoek de bodem van de watertank gedroogd.
De theedoek heb ik met de hand uitgeknepen en over de rand van de tafel gehangen.
Alle ramen en dakluiken waren dus dicht.
Wel zorgde ik er voor dat de ventilatieruimten tussen de dekenkisten en de vloer niet geblokkeerd werden.
De week daarna was het veelal bewolkt en veel regenbuien.
De thee doek na een dag of 5 handdroog en na 7 dagen kurkdroog...
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Luchtvochtigheid bij buitenstalling

Bericht door A3jaan » zo 22 nov 2020 12:56

Allen bedankt voor het meedenken.
Dat verdient een reactie van mijn kant.

De investering.
Voordat ik de elektrische luchtontvochtiger kocht, las ik erover op het camperforum en ook in dit forum. Ik meen dat dat bij de stacaravans stond, maar dat weet ik niet meer. Er waren geen negatieve ervaringen, dat was wél het geval bij vochtvreters. De investering (€ 100,-) is te overzien en komt ook van pas als er in huis de was te drogen hangt en het vocht van de ramen druipt.

Effect voor de luchtvochtigheid in de caravan.
Ik las dat de ontvochtiger vochtige lucht van buiten de caravan in trekt. Dat kan dan zo zijn, maar dat gebeurt ook zónder de luchtontvochtiger.
Het apparaat zorgt er juist voor dat het vocht (> 90%) vrij snel teruggebracht wordt naar 60% - 70%. Ik zou het willen vergelijken met de verwarming in de caravan: Door allerlei openingen komt koude lucht de caravan binnen. Maar die hoeveelheid is gering en de capaciteit van de verwarming is zodanig dat de temperatuur hetzelfde blijft.
Dus, m.i. zorgt de elektrische luchtontvochtiger blijvend voor de lage ingestelde luchtvochtigheid.

Effect voor het interieur van de caravan.
Heeft het zin? Is het nuttig of wenselijk? Tja, dat zijn andere vragen. Vaststaat dat mét het apparaat de luchtvochtigheid in de caravan nooit hoger wordt dan 60% - 70%. Zónder het apparaat is de luchtvochtigheid (wekenlang) 80% - 85%. Wat nou beter is, weet ik niet. Nu ik het apparaat toch heb, gebruik ik hem en bedenk 'Baat het niet, schaadt het niet'. Bij een ingesteld percentage van 70% zullen de kosten ca. € 10,-/maand zijn en die zijn ook wel weer te overzien.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”