Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door ArnoM » wo 4 nov 2020 08:48

RE.gif RE.gif
Een 2010 Hobby moet normaal gesproken idd via de accu van de auto gewoon de pompjes van de WC en de kraan kunnen laten werken en zonodig een lampje.
Als je dus stil staat even contact maken in de auto.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Hobby Linka » wo 4 nov 2020 11:08

RE.gif

Ook met het contact uit werken lampjes en pomp. Mijn Hobby komt uit 2007.

Voor de koelkast moet het contact aanstaan (en motor laten draaien knipoog.gif )
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Bospaadje » wo 4 nov 2020 12:30

Hmm, zou er dan mogelijk iets niet goed bedraad zijn. Volgens mij heb ik wel een aantal lampjes die op 12V werken.
Ik ga deze even parkeren op mijn actielijst, komend voorjaar eens doormeten of er iets niet juist is geschakeld.
Bedankt voor de tips...
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Daphne » wo 4 nov 2020 13:44

Waar je gewicht bespaart is heel persoonlijk.

Nu hebben we ook de pannencollectie eruit gehaald. Koken doen we heel weinig, gaan meestal uit eten en als we bij de caravan eten dan steken we Cobb of Weber aan. Aan 1 kookpan en 1 koekepan hebben we genoeg om eens een eitje te koken of te bakken.

Wij hebben gemerkt dat we elk jaar minder nodig hebben. Alleen in de winter heb je wat meer kleding en schoenen nodig, en de winterattributen zoals houten vlondertegels, schep, bezem, trap en wintertent gaan in de auto.

Nu zelf nog de overtollige kilo's kwijtraken die we afgelopen maanden hebben teruggevonden :shock: néh néh.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door eurotrotter » wo 4 nov 2020 13:56

RDDR schreef:
di 3 nov 2020 08:35
Je staat dus eens in de 10 tot 20 jaar 2 uurtjes te wachten op hulp.
Dat zijn statistiche standpunten,
Voor hetzelfde geld rij je twee keer per vakantie een lekke band.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door RDDR » wo 4 nov 2020 14:40

RE.gif

Ah! Dus is er is een risico op meer dan 1 kapotte band per rit. Nu komen we ergens.

Het aantal reserve banden dat je dan mee moet nemen is:
Wortel van (variatie in het aantal banden dat je per dag nodig hebt * tijd in dagen die je nodig hebt om de reserveband weer aan te vullen + variatie in de tijd die je nodig hebt om je band weer aan te vullen * gemiddel aantal defecte banden per dag) * veiligheidsfactor op basis van de gewenste servicegraad

Dit is een standaard formule om je veiligheidsvoorraad te bepalen. Met jouw stelling dat dit blijkbaar vaker voor komt is 1 band zeker niet genoeg, tenzij je een hele lage service graad wil. Maar goed: dan heb je nog steeds het risico dat je op de vluchtstrook dagen lang hulpeloos staat te wachten en moet slapen in een kartonnen onder een brug. Dus schiet je weer niets op.

Overigens zou ik dan ook direct kijken naar de kans dat je krik niet functioneert, kan met dezelfde formule. En altijd een reserve raam mee. Vooral het raam voor heeft een groot risico dat er een object doorheen gaat als je op hoge snelheid rijdt. En zoals boven gezegd: murphy's law => dat gebeurt altijd net midden in de nacht op de top van een berg met eeuwige sneeuw bij -10 graden celcius en een lege gasfles.

Maar om niet boven het laadvermogen uit te komen, overwegen we nu om met een busje met reserve onderdelen achter de combi aan te rijden. We zijn toch met met personen met rijbewijs. Hoewel je een deel van de ruimte natuurlijk vult met de extra reservebanden voor het busje zelf.
Nu ik nog eens nadenk over deze risico's..... wellicht kunnen we maar beter thuis blijven.
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 4 nov 2020 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door VIP » wo 4 nov 2020 15:02

zucht.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door dieseltijger » wo 4 nov 2020 15:45

RE.gif RE.gif Dit doet mij denken aan de formule van Camp. Hm. Radicale oplossing:
- Ga niet rijden met de caravan, dan wordt één term in het product nul;

Maar één ding levert deze en vorige discussie mij wel op: ondanks mijn afkeer van (op hun beurt weer foutgevoelige) systemen is een TPMS wel de moeite waard: hopenlijk piept het ding mij de oren van mijn hoofd voordat de aan flarden gescheurde band verrukt de wielkast en omgeving aan het slopen is.

En de Avensis isinmiddels zo bejaard dat ik een TKS bewaking heb: (Tyre Kicking System). Bij een waarneembare platvoet wordt zuchtend de krik en het wiel uit de achterbak getild.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door RDDR » wo 4 nov 2020 15:51

RE.gif
Helemaal mee eens! TPMS gaat er voor mijn caravan komen voor de volgende vakantie. Voor 149 Euro ben je in business met een systeem van TireMoni. Dacht dat die best OK waren. Mijn auto heeft af fabriek runflats en TPMS.

Formule van Camp zit inderdaad in dezelfde hoek. DIe is bedoeld voor bestelhoeveelheid optimalisatie. Overigens zijn er meer methodes voor safety stock calculatie dan alleen de door mij genoemde. Kon het niet laten toen iemand onzinnig over statistiek begon...... krijg je met een supply chain opleiding, beroepsdeformatie. En je oplossing was inderaad gelijk aan mijn laatste zin. De enige vorm van zekerheid op dit punt. knipoog.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door eurotrotter » wo 4 nov 2020 18:27

RDDR schreef:
wo 4 nov 2020 14:40
RE.gif

Ah! Dus is er is een risico op meer dan 1 kapotte band per rit. Nu komen we ergens.
.
.
.
.
.
.

wellicht kunnen we maar beter thuis blijven.
Je neemt nogal de tijd om het laatste woord te krijgen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Leentje » wo 4 nov 2020 19:47

Laten we weer gewicht besparen 😉. Vandaag alle cd’s uit de caravan gehaald. Scheelde best veel.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Morgoth » do 5 nov 2020 11:01

RDDR schreef:
wo 4 nov 2020 15:51
RE.gif
Helemaal mee eens! TPMS gaat er voor mijn caravan komen voor de volgende vakantie. Voor 149 Euro ben je in business met een systeem van TireMoni. Dacht dat die best OK waren. Mijn auto heeft af fabriek runflats en TPMS.

Formule van Camp zit inderdaad in dezelfde hoek. DIe is bedoeld voor bestelhoeveelheid optimalisatie. Overigens zijn er meer methodes voor safety stock calculatie dan alleen de door mij genoemde. Kon het niet laten toen iemand onzinnig over statistiek begon...... krijg je met een supply chain opleiding, beroepsdeformatie. En je oplossing was inderaad gelijk aan mijn laatste zin. De enige vorm van zekerheid op dit punt. knipoog.gif
Ik heb een chinees setje van eBay. Volgens mij niet veel duurder dan een tientje. Het werkt perfect. Je ziet de druk oplopen naarmate de banden warm worden maar als je vervolgens in de regen rijdt door een spoor met water, dan zie je de ene band weer iets in druk terug lopen door het afkoelen. Ik ben er uitermate tevreden over.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Jan van Vijven » do 5 nov 2020 11:04

Leuk al die censoren, heb ik ook, maar dat voorkomt geen lekke banden.
Op reserve banden gewicht besparen vind ik niet slim. Een halve dag wachten op hulp lijkt me niets!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door eurotrotter » do 5 nov 2020 11:39

RE.gif

Mijn idee, maar sommige mensen zijn erg moeilijk te overtuigen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door RDDR » do 5 nov 2020 12:53

RE.gif

Gezien je (wederom) op mijn doelt: je zin moet zijn -> sommige mensen zijn NIET te overtuigen. Dat schreef ik zelf al op pagina 1, maar de rampscenario's en niet onderbouwde statistiek worden per pagina gekker. Zoals ik op pagina 1 al schreef: doe geen moeite, mij krijg je niet overtuigd van het meemen van 25 a 30 kg balast om eens in de 20 jaar 2 uur korter langs de kant van de weg te staan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Ab » do 5 nov 2020 12:58

Dat is dan ook een keuze.
Mag ieder zelf beslissen. knipoog.gif
Het is ook niet verplicht.

Gelet op je nieuwe onderschrift maak je er wel een punt van zeg... awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door nonblond » do 5 nov 2020 13:00

Ik zal niet aan een dood paard trekken en neem niet de moeite om je te overtuigen. Iedereen het zijne. Laat iedereen in zijn waarde. Zoals jij er van overtuigd bent dat je zonder reservewiel goed bezig bent is een ander dat met. Beide gelukkig. Dus graag weer leuke tips en niet meer met modder gooien.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door RDDR » do 5 nov 2020 13:07

RE.gif

Graag!!!! Ook dat heb ik al veel eerder voorgesteld om de reserveband discussie te stoppen. Mijn gekscherende tekst boven was gewoon bedoelt om te laten zien dat de rampscenario's die me werden voorgeschotelt steeds absurder werden. Sommigen begrijpen dit, sommigen niet. Vind ik ook niet erg.

Echter dit soort reacties blijven komen:
eurotrotter schreef:
wo 4 nov 2020 18:27
RDDR schreef:
wo 4 nov 2020 14:40
RE.gif

Ah! Dus is er is een risico op meer dan 1 kapotte band per rit. Nu komen we ergens.
.

wellicht kunnen we maar beter thuis blijven.
Je neemt nogal de tijd om het laatste woord te krijgen
Deze tegen de regels in de op man spelen reactie heb ik maar compleet genegeerd. En vanochtend gaan we weer verder met
eurotrotter schreef:
do 5 nov 2020 11:39
RE.gif
Mijn idee, maar sommige mensen zijn erg moeilijk te overtuigen. mrgreen.gif
Een andere mening dan de meute wordt niet gewaardeerd en krijg je pagina's lange discussies over 1 item. Al meerdere keren toegelicht waarom, zoals chronische klachten, weinig voorkomen van kapotte banden en een oplossing voor als het wel gebeurt. Dat iemand anders graag een band meeneemt maakt mij totaal niet uit en moet hij zelf weten. Maar de pogingen tot anderen te bekeren nemen vreemde vormen aan.

Begin me met de dag meer af te vragen of ik niet beter gewoon mijn account kan laten opheffen.
Laatst gewijzigd door RDDR op do 5 nov 2020 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Morgoth » do 5 nov 2020 13:14

RE.gif
Niet doen!

Zodra een andere mening niet meer geaccepteerd of gerespecteerd wordt gaat het hier een hele enge bedoeling worden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Ab » do 5 nov 2020 13:16

thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door sailor wim » do 5 nov 2020 15:29

Ik had bij mijn 1ste hut twee reserve wielen.
1 in de kofferbak en 1 in de disselbak.
De trekker was een Daihatsu aplause en de hut een kip kk400.
Steek en inch maat was gelijk en onder de hut had ik gelijke bridstone banden laten monteren na de aankoop.
Dat kon natuurlijk met de draagkracht.
Enfin ik stop voor een plasje en een loopje bij een peagepomp.
Ma met dochter eerst en ik later met de zoon steeds het bezit bewakend.
Enfin links voor leeg.
Trek de krik en wiel uit de disselbak met wat vreemde blikken van de omstanders wissel ik en door met de reis richting huis.
Ik stalde op de zaak en de band op druk gebracht en in een plastic zandbak met water gelegd. Geen luchtbel te zien, had een onverlaat dus de band leeg laten lopen, in de hoop dat ik daar een nieuwe zou kopen.
Helaas nu 18 inch en 14 inch aanwezig anders wist ik het wel, zou ook gewicht schelen in de kofferbak ondanks een LM velg.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Franswa » do 5 nov 2020 15:49

Is het onderwerp gewichtsbesparing of reservewielenperikelen?
Zweedse auto, Duitse caravan.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door eurotrotter » do 5 nov 2020 16:12

RE.gif

Het gaat over gewichtsbesparing door reservewielen ( en of dat wel of niet verstandig zou zijn mrgreen.gif )
Laatst gewijzigd door eurotrotter op do 5 nov 2020 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Hobby Linka » do 5 nov 2020 16:20

RE.gif

Het gaat over gewicht te besparen. En dat kan ook door een reserve wiel, maar dit is niet exclusief de vraag van TS.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door moyzo » do 5 nov 2020 17:43

Ik (TS) weet maar al te goed hoe je met gewicht om moet gaan. We zijn altijd zeer secuur. I
IK heb alles gewogen en netjes in een lijstje, weet precies hoeveel mijn keukeninrichting, het linnengoed, de vaste inboedel weegt.
We mogen tot 1800 kilo en ik vind het een sport om toch datgene mee te nemen wat ik graag bij me heb maar wel netjes onder het toegstane gewicht moet blijven. Soms moet je consessies doen en dat resluteerde tot een berg met spullen op zolder die binnenkort op marktplaats gaan. Van een stretcher tot een miniwasmachine, teveel aan mepal servies en zwaardere pannen die ik inmiddel voor lichtere heb ingeruild.
Zo heb ik vorige week nog de cadac mini skottel verkocht omdat we deze te weinig gebruikten maar wel een nieuwe electrische pan meenemen die veel beter bevalt.
We hebben in plaats van 4 stoelen ( die 2 extra gingen altijd mee voor eventuele visite) nu twee nieuwere exemplaren met een bijpassend krukje bij ons.
Verder moet iedereen die sávonds gezellig een wijntje wil komen drinken zelf zn stoel maar meenemen. Die 4 kunstof grote mooie wijnglazen heb ik dan wel weer bij me.

Een hoop gaat in de auto en met de haspel, bak met haringen etc. spelen we met zoals met de keggen en wielplaten als de fietsen mee gaan om de kogeldruk optimaal te bepalen.

Wat mij opviel is dat het veel is wat weer uit de caravan gekomen is toen we hem onlangs verkochten maar allemaal dingen die we eigenlijk niet kunnen missen.
Het onderwerp gaat dus over besparing van gewicht dmv handige tips:
Waar kun je gewicht besparen in kleine dingen.. want hier en daar een kilo en dat x 10 is toch weer 10 kilo. Zo viel het mij op dat de plastic bakken op zich waar van alles in ging best wel heel veel wogen. Een stoffen opvouwbare bak leverder al snel een paar ons tot een pond op en dat maal 8. Zo nemen we geen volle flessen wc spul mee maar hervullen we de kleine flesjes elke keer en ook schoonmaakmiddelen doe ik in kleine hervulbare flesjes.

Dus daar was ik naar op zoek: dat reservewiel dat snap ik wel, maar gaat toch mee maar juist daardoor hoop ik elders weer ruim 20 kilo te kunnen besparen.
Niet omdat het moet maar omdat het kan...

gr astrid
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”