Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
We hebben toevallig een paar "lichtgewicht keuzes"gemaakt in het verleden:
De voortent heeft Aluminium stokken ipv stalen uitvoeringen. Scheelt al snel zo'n 5 kilo;
We hebben zo'n aluminium roltafel: licht, compact
En voor de rest hebben we debiele keuzes gemaakt: Echte glazen in plaats van de kunststof drinkgevallen. Echte boeken in plaats van een e-reader, lichtmetalen velgen (die zwaarder zijn dan stalen gevallen), airco, mover, Lithium accu....daar valt de gewichtsbesparing bij in het niet.
De voortent heeft Aluminium stokken ipv stalen uitvoeringen. Scheelt al snel zo'n 5 kilo;
We hebben zo'n aluminium roltafel: licht, compact
En voor de rest hebben we debiele keuzes gemaakt: Echte glazen in plaats van de kunststof drinkgevallen. Echte boeken in plaats van een e-reader, lichtmetalen velgen (die zwaarder zijn dan stalen gevallen), airco, mover, Lithium accu....daar valt de gewichtsbesparing bij in het niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
En...zoveel mogelijk zaken van gewicht in de auto helpt ook. Bij ons alle haringen van diverse typen, gereedschap, kratje met flessen en blikken, fietssloten, wielslot caravan, luifel of voortent en vooral de stalen tentstokken.
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
We hebben onze caravan al eens compleet uitgeladen vanwege een onderhoudsbeurt waarna ruim de helft achter bleef in de garage.
Met 450kg aan laadvermogen hebben we niets te klagen maar "enig afvallen" is natuurlijk nooit verkeerd.
Ook bij ons al jaren hooguit een paar liter voor onderweg en drinkwater in fles of pak.
De voortent thuis laten en een lichtgewicht gasfles aanschaffen zette volgens mij nog de meeste zoden aan de dijk.
Anderszins ligt en staat er de laatste jaren wel weer meer (gewicht) in de achterbak van de auto( de bekende spullen voor direct na aankomst).
Voor zover we het totaal treingewicht kunnen verlagen, volg ik met belangstelling..
Met 450kg aan laadvermogen hebben we niets te klagen maar "enig afvallen" is natuurlijk nooit verkeerd.
Ook bij ons al jaren hooguit een paar liter voor onderweg en drinkwater in fles of pak.
De voortent thuis laten en een lichtgewicht gasfles aanschaffen zette volgens mij nog de meeste zoden aan de dijk.
Anderszins ligt en staat er de laatste jaren wel weer meer (gewicht) in de achterbak van de auto( de bekende spullen voor direct na aankomst).
Voor zover we het totaal treingewicht kunnen verlagen, volg ik met belangstelling..
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Had ik even gemist de vorige keer, maar waren niet mijn randvoorwaarden. Was het antwoord op de vraag van Eurotrotter in zijn voorgesteld scenario, maar ik heb jouw scenario inmiddels ook beantwoordt. We zijn in 2020 beland, internet en telefoon werkt ook buiten Nederland en elk land heeft pechdiensten. Je staat dus eens in de 10 tot 20 jaar 2 uurtjes te wachten op hulp.dieseltijger schreef: ↑ma 2 nov 2020 16:57Je bouwt wel bijzonder veel randvoorwaarden in rondom een lekke band, zodat je logischerwijs maar op één uitkomst beland.
Ook hier weer: bij de Botlekbrug zelf op de vluchtstrook met een band aan de gang? Nogmaals; voor mij is dat dagen lang diclofenac eten voor mijn rug als het me al lukt en..... op dat punt? Wist je dat er 200 ongevallen per jaar plaats vinden op de vluchtstrook met 5 a 6 doden en >60 gewonden? Ik wacht even totdat iemand dit veilig komt doen.eurotrotter schreef: ↑ma 2 nov 2020 16:34RE.gif
IK doe nog wel eens wat met een Crafterbusje,3500 kg.
Vorig jaar,net vóór de Botlekbrug een stuk ijzer op de straat en gelijk mijn band leeg,dit zou met een reparatiesetje niet te repareren zijn geweest.
Gelukkig heb ik een reserveband mee,zodat ik binnen n time weer reed.
IK moet er niet aandenken dat ik in zo een geval op de vluchtstrook op een bandenboer zou moeten wachten.
Dat is jouw mening en dat mag, maar je brengt het als een feit. Wat het niet is.
Even ook reageren op de niet banden gerelateerde vragen:
RE.gif
Je kan je ook afvragen of je 2 gasflessen nodig hebt, lijkt ook zo'n vaste gewoonte. Als je je disselbak open trekt moet daar gewoon een reservewiel zitten, een krik en 2 gasflessen. Ik heb nog 1 lichtgewicht gasfles over. Dat soort besparingen haal je bijna niet op andere manieren.
De andere grote, heeft ook met onze manier van kamperen te maken. Ik vind een voortent een onding. Veel gewicht, veel werk en vaak onnodig. We hebben een voortent gehad en nooit meegenomen. Lichtgewicht luifel doet precies wat ik wil: ik zit droog en in de schaduw.
Wel makkelijk, maar ook zwaar zijn de vaste luifels, die hebben we daarom ook niet. Helaas was de Isabella Shadow te ondiep (hebben we gehad) die is best mooi en met de carbon stokken zeer licht. Hoop dat daar ooit een 3 meter diepe variant van komt.
De laatste grote is door de meesten al gedaan. De mover accu vervangen door lichtgewicht. Ultieme variant is de Reich MPP die perfect werkt, maar niet gebruikt kan worden om zonder 230V je caravan van stroom te voorzien.
Nog een aardige besparing op gewicht was een e-reader in plaats van boeken en een tablet in plaats van gidsen en folders. Papier weegt stiekem aardig wat.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 2687
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Als je niet naar Duitsland gaat en geen airfryer achtige apparaten meeneemt is een snoer van 3x1mm2 voldoende en is lichter.
Zoek is op verlengsnoer gewicht PD heeft een mooi tabelletje geplaatst in zijn bijdrage.
Zoek is op verlengsnoer gewicht PD heeft een mooi tabelletje geplaatst in zijn bijdrage.
Laatst gewijzigd door sailor wim op di 3 nov 2020 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
RE.gif
Je brengt me toch op een ander ding nog. Koffie zetten: we gebruiken een kleine waterkoker voor thee en koffie en voor de koffie een Hario V60 (2p) en thuis vers gemalen bonen. Erg lekker koffie en het spul weegt niets. Dusdanig lekker dat ik die vaker drink thuis dan mijn Nespresso dingen.
Je brengt me toch op een ander ding nog. Koffie zetten: we gebruiken een kleine waterkoker voor thee en koffie en voor de koffie een Hario V60 (2p) en thuis vers gemalen bonen. Erg lekker koffie en het spul weegt niets. Dusdanig lekker dat ik die vaker drink thuis dan mijn Nespresso dingen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Volgens mij een nog niet zo lang geleden zelfde draadje. Komt mij nogal bekend voor.
Vooruit toch nog maar een bijdrage.
Er zijn er ook die lichter op vakantie gaan dan dat zij denken.
Komen tot conclusie op de camping dat zij hun zware stokken vergeten zijn.
Tsja,dat scheelde de nodige kilo' s maar o zo vervelend voor de opbouw van de tent.
Vooruit toch nog maar een bijdrage.
Er zijn er ook die lichter op vakantie gaan dan dat zij denken.
Komen tot conclusie op de camping dat zij hun zware stokken vergeten zijn.
Tsja,dat scheelde de nodige kilo' s maar o zo vervelend voor de opbouw van de tent.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Die mening is gebaseerd op ervaringen.
Deels met 15 jaar caravan trekken. Maar hoofdzakelijk door ruim dan 50 jaar dagelijks een aantal aanhangers op de weg te hebben, en er zelf ook naar schatting een miljoen kms of meer mee achter de rug te hebben.
De enige repareerbare aanhangerband is de band waarvan voor het rijden geconstateerd wordt dat ie lek is.
Of onderweg langzaam leeglopend, waarbij je ruim bijtijds een melding van een TPMS krijgt.
En je het geluk hebt om direkt daarna een parkeerplaats op te kunnen rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Gezien de vervolg reactie => laat maar. Tekst verwijderd. Het argument dat iemand al 50 jaar ervaring heeft is hier doorslaggevend (net zoals bij het 'was' topic en eerdere andere topics). Eigenlijk geen zin meer in. Die ga ik nooit halen, dus heb daarmee eigenlijk niets toe te voegen aan het forum. Succes verder.
Laatst gewijzigd door RDDR op di 3 nov 2020 10:36, 4 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Hmmm, het wordt er niet prettiger op.
Nu worden "we" zelfs beschuldigt van niet nadenken.
"Wij" kunnen dat verhaal 1 op 1 ook zo omdraaien.
"Jij" zit vastgeroest in die gedachte/mening.
Nu worden "we" zelfs beschuldigt van niet nadenken.
"Wij" kunnen dat verhaal 1 op 1 ook zo omdraaien.
"Jij" zit vastgeroest in die gedachte/mening.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Het is toch voor iedereen zijn eigen keuze of hij wel of geen reserve wiel meeneemt ?
Er zijn complete volkstammen die het niet eens zelf kunnen.
Dus dat is precies hetzelfde effect.
Ik heb ooit eens binnen 100 km 2 klapbanden gehad.
En had maar 1 reserve wiel.
Volgende keer maar 2 meenemen dan ?
Banden waren 5 jaar oud , bleek en achteraf een slechte serie te zijn van Kumho .
2 grote gasflessen meenemen is pas overbodig ( Winter vakantie niet mee gerekend)
een 11 kg gasfles weegt totaal net zo veel als een reserve wiel.
Goedkoopste manier om gewicht te besparen voor het totale MTM van het span is.
Zelf afvallen Ik kan best wel een kilo of 10 a 15 missen.
Er zijn complete volkstammen die het niet eens zelf kunnen.
Dus dat is precies hetzelfde effect.
Ik heb ooit eens binnen 100 km 2 klapbanden gehad.
En had maar 1 reserve wiel.
Volgende keer maar 2 meenemen dan ?
Banden waren 5 jaar oud , bleek en achteraf een slechte serie te zijn van Kumho .
2 grote gasflessen meenemen is pas overbodig ( Winter vakantie niet mee gerekend)
een 11 kg gasfles weegt totaal net zo veel als een reserve wiel.
Goedkoopste manier om gewicht te besparen voor het totale MTM van het span is.
Zelf afvallen Ik kan best wel een kilo of 10 a 15 missen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Dat is heel zeker de beste oplossing..
Wellicht ook de moeilijkste voor velen.
Even terugkomend op tekst verwijderen, het is niet de bedoeling om ellenlange lappen tekst te quoten als dat niet nodig is.
Wellicht ook de moeilijkste voor velen.
Even terugkomend op tekst verwijderen, het is niet de bedoeling om ellenlange lappen tekst te quoten als dat niet nodig is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
"Het wiel" illustreert dat oplossingen en keuzes sterk persoonlijk bepaald zijn:
Wielen verwisselen icm rugproblemen ==> no go
Miezerige ventielklepjes losschroeven icm worstvingers en kippigheid ==> no go
Pech hulp in afgelegen gebied ==> no go
Enzovoorts. Dus "jat" van de diverse invalshoeken die hier de revue passeren (gewoon lekker sponzen).
Wielen verwisselen icm rugproblemen ==> no go
Miezerige ventielklepjes losschroeven icm worstvingers en kippigheid ==> no go
Pech hulp in afgelegen gebied ==> no go
Enzovoorts. Dus "jat" van de diverse invalshoeken die hier de revue passeren (gewoon lekker sponzen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Met rugproblemen kan een reservewiel ook prima gewisseld worden..
Door een ander.
Moet je er wel een hebben..het kan je een dag kamperen op de vluchtstrook besparen.
Door een ander.
Moet je er wel een hebben..het kan je een dag kamperen op de vluchtstrook besparen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Met onze vorige camper hadden we een groot gewichtsprobleem, zoals zovelen. Een veel te klein laadvermogen en dus steeds een 3% overlading.
Toch hadden we steeds een reservewiel mee.
De reden, met de voorlaatste camper eens op een zondag een lekke band gehad op een Franse Route Nationale.
Normaal geen probleem, reisverzekering gebeld en een uur later was de plaatselijke pechverhelpingsdienst ter plaatse.
Deze kon de klus niet klaren en er werd een takelwagen opgeroepen.
We werden overgebracht naar een garage een 15 tal kilometers verder, waar we de zondag verder in onze camper konden doorbrengen. Een alles behalve prettige omgeving aan een heel drukke baan.
De maandag toen de garage open ging werd er gekeken voor een nieuwe band. Deze was niet op voorraad en moest besteld worden.
Normaal geen probleem, deze zou de volgende dag geleverd worden.
Dinsdag geen band toegekomen, wegens plaatselijke staking. (hobby van de Fransen)
Woensdag na nog wat getelefoneer eindelijk in de late namiddag band geleverd, en gelukkig onmiddellijk geplaatst.
Moraal van het verhaal!
Drie dagen oponthoud voor een heel gangbare band van twee jaar oud.
Vanaf toen hebben we steeds een reservewiel mee.
Toch hadden we steeds een reservewiel mee.
De reden, met de voorlaatste camper eens op een zondag een lekke band gehad op een Franse Route Nationale.
Normaal geen probleem, reisverzekering gebeld en een uur later was de plaatselijke pechverhelpingsdienst ter plaatse.
Deze kon de klus niet klaren en er werd een takelwagen opgeroepen.
We werden overgebracht naar een garage een 15 tal kilometers verder, waar we de zondag verder in onze camper konden doorbrengen. Een alles behalve prettige omgeving aan een heel drukke baan.
De maandag toen de garage open ging werd er gekeken voor een nieuwe band. Deze was niet op voorraad en moest besteld worden.
Normaal geen probleem, deze zou de volgende dag geleverd worden.
Dinsdag geen band toegekomen, wegens plaatselijke staking. (hobby van de Fransen)
Woensdag na nog wat getelefoneer eindelijk in de late namiddag band geleverd, en gelukkig onmiddellijk geplaatst.
Moraal van het verhaal!
Drie dagen oponthoud voor een heel gangbare band van twee jaar oud.
Vanaf toen hebben we steeds een reservewiel mee.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
RE.gif
Heel verstandig
Een lekke band komt altijd op een zaterdag na sluitingstijd of op een zondag.
Heel verstandig
Een lekke band komt altijd op een zaterdag na sluitingstijd of op een zondag.
Laatst gewijzigd door VIP op di 3 nov 2020 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Ja..Murphy's law..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
RE.gif
Porsche + Tabbert
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Zo is het.
Doordat er op zaterdag en zondag veel minder vrachtverkeer op de weg is, proberen we grote verplaatsingen steeds in het weekend te doen.
Het nadeel ervan is, ingeval van pech, veel minder snel geholpen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Hoezo dat moet je als vrachtwagenchauffeur toch ook? mij overtuig je overigens ook niet hoor, heb 1 keer in de paar jaar een langzaam leeglopende band, laatste keer was volgens mij met de V50 in Oost Duitsland, ADAC kwam bij mijn hotel en weilde de auto meenemen om 22:30 in de middel of nowhere, mij achter laten in een dorpje dat heb ik vriendelijk geweigerd, heb er lucht bij gepompt, volgende ochtend klant bezocht, weer wat lucht erbij en toen naar huis gereden 600km, thuis een prop laten schieten. tegenwoordig heb ik zelf propjes mee (nog nooit gebruikt trouwens ).eurotrotter schreef: ↑ma 2 nov 2020 16:34RE.gif
IK moet er niet aandenken dat ik in zo een geval op de vluchtstrook op een bandenboer zou moeten wachten.
IK wil je helemaal niet overtuigen van het nut van een reserveband hoor ,maar hoop ook niet voor jou dat je op een gegeven moment zegt dat je ervaringsdeskundige bent en ik toch gelijk had.
dus zeg even 8 jaar 80k 640.000km geen leeglopende band gehad, als ik het heb neem ik hem mee, maar ik ga er geen moeite meer voor doen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Je moet autobanden niet vergelijken met caravan of aanhanger banden.
Met de auto merk je een leeglopende band veel eerder op.
Bandenspanningscontrole is ook verplicht in auto's
1 bar verlies geeft niet zo veel problemen.
Een caravanband wordt veel zwaarder belast. Bandenspanningscontrole zit standaard niet op een caravan.
Dan kan 1,5 bar verlies al vrij snel een klapband opleveren.
Met de auto merk je een leeglopende band veel eerder op.
Bandenspanningscontrole is ook verplicht in auto's
1 bar verlies geeft niet zo veel problemen.
Een caravanband wordt veel zwaarder belast. Bandenspanningscontrole zit standaard niet op een caravan.
Dan kan 1,5 bar verlies al vrij snel een klapband opleveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
RE.gif
Als je het zo bekijkt, in de 47 jaar dat ik kampeer (eerst met mijn ouders), hebben nog helemaal geen lekke band gehad met de caravan
Mocht het gebeuren, dan dealen we daar ter plekke mee
Als je het zo bekijkt, in de 47 jaar dat ik kampeer (eerst met mijn ouders), hebben nog helemaal geen lekke band gehad met de caravan
Mocht het gebeuren, dan dealen we daar ter plekke mee
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Ik heb in mijn arbeidzame leven de nodige klapbanden gehad,maar altijd een reservewiel bij me.
De laatste 20 jaar is het in het wegvervoer gebruikelijk om geen reservewielen meer mee te nemen.
Veel transportbedrijven hebben contracten met bandenbedrijven die een europaweit netwerk hebben,zoals Euromaster b.v.
Zelfs dan is het in het weekend nog een probleem om een band gewisseld te krijgen.
Laat mij met mijn caravannetje maar lekker mijn reservewiel meenemen,ik heb voldoende laadvermogen en met alles wat ik meesleep heb ik daar ruim voldoende aan,dus :t kan lijden,die paar kilo.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
Volgens mij heeft onze hobby 540 uit 2010 geen stroom om het water van toilet of kraan te laten stromen. Wij nemen dus een paar flesjes water mee om te spoelen.ArnoM schreef: ↑ma 2 nov 2020 08:40Juist een van de grootste voordelen van het reizen met een caravan is dat je je eigen toilet bij je hebt.Ronald Jan schreef: ↑ma 2 nov 2020 07:35Neem mee wat je nodig denkt te hebben voor onderweg en doe bij aankomst daar je boodschappen , ook daar hebben ze een waterkraan dus daar kan je ook vullen.
Bij toiletbezoek hoort ook handen wassen.
En als je eens een band hebt gewisseld weet je dat je ook daarna best je handen wilt wassen voordat je weer gaat rijden.
Wat mij betreft is geen water meenemen dus een van de dingen waar ik zeker geen gewicht op zal gaan besparen mocht dat eens nodig zijn.
Maar ik zou dus inderdaad ook de tank pas op de camping kunnen vullen. Niet aan gedacht eigenlijk.
Is er ook nog een manier om die wc wel te laten spoelen onderweg (naast stoppen aan een stroompunt)
Home is where you park it
Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage
RE.gif
Die werkt normaal gesproken ook op 12V van je auto.
Wij hebben er altijd zo'n 5 liter inzitten en ook in de watertank zo'n 5-10 liter voor onderweg.
Op de camping vullen we ze af.
Bij vertrek is de watertank of weer zo goed als leeg of we laten wat weglopen, je weet zelf ongeveer hoeveel water je verbruikt dus b.v. de avond voor vertrek hoef je dus als je watertank leeg is geen 40-50 liter bij te vullen, dan is 10-15 liter genoeg.
Die werkt normaal gesproken ook op 12V van je auto.
Wij hebben er altijd zo'n 5 liter inzitten en ook in de watertank zo'n 5-10 liter voor onderweg.
Op de camping vullen we ze af.
Bij vertrek is de watertank of weer zo goed als leeg of we laten wat weglopen, je weet zelf ongeveer hoeveel water je verbruikt dus b.v. de avond voor vertrek hoef je dus als je watertank leeg is geen 40-50 liter bij te vullen, dan is 10-15 liter genoeg.
Porsche + Tabbert