Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door moyzo » ma 2 nov 2020 07:17

Wat neem je mee? al snel komt het geicht van je totale bagage van meubilair / accesoires en persoonlijke spullen voor je het weet tot ongekende hoogtes.
Het is een terugkerend onderwerp op dit forum.
Ik snap dat de meeste zullen zeggen: dan moet je gewoon minder mee nemen.

Maar als je nu toch alles mee wilt nemen waarvan jij denkt dat je niet zonder kunt en met dan is het misschien best wel eens leuk om te zien waar je hier een pondje en daar een kilootje in kunt besparen want ik ben van mening dat alle kleine beetjes helpen en opgeteld nog heel veel in het uiteindelijke bagage-gewicht kan schelen.

Zelf werk ik met een lijst en heb alles van a tot z gewogen en gespecificeerd en op zolder inmiddels een berg met spullen die niet meer mee gaan.
Maar in datgene wat overblijft kan ik ook nog besparen van lichtere bakken/zakken waar alles in verpakt wordt tot kleine flesjes schoonmaakmiddelen etc. etc.

Daarom leek het me leuk om een lijst samen te stellen met jullie tips en trucs en die straks te bundelen hier op het forum.
Ik ben benieuwd naar jullie tips. Groetjes Astrid
Laatst gewijzigd door moyzo op ma 2 nov 2020 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door moyzo » ma 2 nov 2020 07:23

Zelf begin ik met tip 1:
Ik gebruik kleine waterflesjes (75 cl) met hersluitbare sportdop ( van die kleine vierkante van de lidl) om ze (voor de helft of meer) te vullen met schoonmaakkmiddelen - jif- ajax-blue wonder of wat je dan ook gebruikt etc. dan heb je toch alles bij je maar geen grote lompe flesjes en ze passen in de onderste lade van de keuken. wel etiketje er op maken wat er in zit- en op veilige plaats als er kindjes mee gaan.
fl.jpg

tip 2: de opvouwbare stoffen ladeverdelers van Ikea - Skubb- bijv. zijn ideaal om te gebruiken in plaats van de zwaardere plastic bakken, ze passen heel goed in de bovenkastjes en zijn wat soepel zodat je ze iets kunt vervormen. Uitgerekend schol me dat al 2 kilo.


tip 3: shamppo conditioner, douchegel vul ik altijd maar voor de helft -is genoeg voor een paar weken vakantie_ goed voor een pondje.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Ronald Jan » ma 2 nov 2020 07:35

Neem mee wat je nodig denkt te hebben voor onderweg en doe bij aankomst daar je boodschappen , ook daar hebben ze een waterkraan dus daar kan je ook vullen.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Davendre » ma 2 nov 2020 07:48

Wij nemen niets mee wat we niet nodig hebben mrgreen.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Hans 555 » ma 2 nov 2020 07:57

Straks in de nieuwe hut kan ik bijna 600 kg laden. Veel onzin hebben wij niet bij ons maar straks denk ik erover om de mud aardappels maar weer mee te nemen. Kan dan in de disselbak als extra gewicht om te kogeldruk te verhogen. mrgreen.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door RDDR » ma 2 nov 2020 08:33

Laadvermogen is het probleem niet bij ons, maar om een zo goed mogelijke wegligging over te houden wil ik spullen die de caravan in gaan zo licht mogelijk houden.

Enkele zaken die wij gedaan hebben:
1) Mover accu => Reich MPP, slechts 2,1kg
2) Toilet-tabletten in plaats van vloeistof, lichter en vooral ook makkelijker
3) Reservewiel en krik gaan niet mee, alleen een banden reparatie setje en een Makita LXT bandenpomp, werkt met dezelfde accu als ons accuboor
4) accuboor => 1 x 5Ah accu is meer dan voldoende, dus ik neem het boor mee, zonder koffer, zonder lader (gebruik het accuboor voor de pootjes)
5) Navulbare waterfles (we gaan vaak naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, kan het je water gewoon drinken) is een lichtgewicht kunstof versie
6) Shampoo, douchegel, etc in mini-verpakkingen. We weten inmiddels hoeveel we er pp per week van nodig hebben. Zeep voor handen wassen gebruiken we zo'n Unicura wegwerp pompje. Weegt weinig, werkt prima.
7) 1 gasfles, komen we jaren mee uit. Als die nog voor 1/3de vol is gaat er een nieuwe in de caravan en de oude naar onze gas BBQ thuis
8) skottelbraai op cartouches, veel handiger en 3 van die dingen wegen niets en gaan langer mee dan je denkt
9) tijdens het rijden de watertanks en boiler niet voller dan nodig, dus een paar liter voor toilet en snel handen wassen daarna
10) geen dingen meenemen die je niet nodig hebt, ook dingen die bij de caravan zaten, zoals de TV beugel (kijken geen TV), tussenstuk voor de 2 enkele bedden, schuifgeval tussen de keuken en slaapkamer
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door ArnoM » ma 2 nov 2020 08:40

Ronald Jan schreef:
ma 2 nov 2020 07:35
Neem mee wat je nodig denkt te hebben voor onderweg en doe bij aankomst daar je boodschappen , ook daar hebben ze een waterkraan dus daar kan je ook vullen.
Juist een van de grootste voordelen van het reizen met een caravan is dat je je eigen toilet bij je hebt.
Bij toiletbezoek hoort ook handen wassen.
En als je eens een band hebt gewisseld weet je dat je ook daarna best je handen wilt wassen voordat je weer gaat rijden.
Wat mij betreft is geen water meenemen dus een van de dingen waar ik zeker geen gewicht op zal gaan besparen mocht dat eens nodig zijn.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Hans 555 » ma 2 nov 2020 08:56

RE.gif
Wat dacht je van die babydoekjes, heb je geen water voor nodig. mrgreen.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door moyzo » ma 2 nov 2020 09:19

Ik heb altijd twee plastic bakken gereed staan die in de auto gaan voor onderweg:
Eentje voor boeken en tijdschriften ( zelf verfent e-reader lezer maar manlief wil een echt boek)
Tijdschriften laat ik achter bij of in toiletgebouw als we ze gelezen hebben en niet meer mee willen nemen, andere kampeerders ook weer blij.
Ik heb inmiddels ook een serie oudere boeken gevonden die leuk zijn voor op vakantie nog eens te lezen ( 20-30 jaar geleden eens gelezen) en daar achter te laten in plaats van ze naar de kringloop te brengen.
Andere bak wordt gevuld met campinggidsen documentatie en informatie boeken omgeving ( lenen we meestal bij bibliotheek) , wegenkaarten etc. etc.
Al met al zijn die bakken altijd zwaar.

Water onderweg: alleen in toilet om te spoelen en literfles bij wastafeltje om handen te wassen samen met de snoetepoetsers. Handgel staat tegenwoordig standaard in de auto. Voor tanden te poetsen hebben we trouwens altijd een dopper met flessenwater bij de wastafel staan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Mariandel
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Mariandel » ma 2 nov 2020 09:24

Kijk eens als je alles opgebouwd hebt, luifel etc. wat je nog allemaal in je service luik hebt liggen en dan krijg je een beeld van wat je allemaal teveel hebt meegenomen.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Cara-Fan » ma 2 nov 2020 09:37

Leuk! En goed idee thumbup.gif

Wij hebben:

2 lichtgewicht gasflessen.

Lichtgewicht accu voor de mover (5,6 kg).

Lichtgewicht keukengerei. (Alu/kunststof).

Kleinere geconcentreerde flessen toiletvloeistof.

Kunstof/alu (storm)haringen, sorteer thuis uit welke ik nodig heb ivm de grondsoort. Dan hoeft niet alles mee.

Qua tijdstip seizoen, zibro laser kachel of elektrische wel of niet mee.

Lege (water)tanks.

Hoofdzakelijke boodschappen, de rest kopen we op bestemming.

Dakkoffer op de auto waar we alle kleding/handdoeken in mee nemen zodat de bovenkasten tijdens het rijden leeg blijven.

Verder met aanschaf van nieuwe kampeerspullen, kijken we altijd naar het gewicht. Is er een lichter alternatief voor dezelfde kwaliteit en gebruiksgemak.

Zelfs met mijn fiets via fietsplan de kg vergeleken. En vanuit daar een keuze gemaakt uit verschillende types. Dit ivm de disseldruk.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door VIP » ma 2 nov 2020 09:47

Volgens mij zijn er al meerdere topics over dit onderwerp, compleet met templates / overzichtslijsten.
Porsche + Tabbert

koning

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door koning » ma 2 nov 2020 11:37

Wij hebben 1 keer onze inventaris gewogen en 1 keer de caravan met inventaris en fietsen, voordat wij vertrokken, gewogen. Uiteraard met een marge.
Dat was voor ons voldoende en dit is onze tip aan jou die je vraagt. Anders wordt het wel erg dwangmatig. whistle.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Leentje » ma 2 nov 2020 12:56

Leesboeken werden bookazines ( boek in tijdschrift vorm) en inmiddels ereader. Lichtgewicht accu. Het sierdeurtje voor een glazen (?) kastje gaat eruit. Puur voor t gemak maar scheelt ook gewicht. In vorige Kip hele wc deur eruit. We zijn maar samen en wil je privacy dan zat er nog een schuifwand bij het bed. Suiker en rijst gaat in kleinere hoeveelheden mee. Boodschappen ter plaatse. En sommige zaken doe ik geen consessies in. Goede stoelen. Goed matras. Fijn tafeltje. Gewicht was daarin geen issue. Reisgidsen gaan ook gewoon mee. Cd’s vervangen door spotify. Reisfohn ipv grote zware.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door eurotrotter » ma 2 nov 2020 15:49

RDDR schreef:
ma 2 nov 2020 08:33
Laadvermogen is het probleem niet bij ons, maar om een zo goed mogelijke wegligging over te houden wil ik spullen die de caravan in gaan zo licht mogelijk houden.



3) Reservewiel en krik gaan niet mee, alleen een banden reparatie setje en een Makita LXT bandenpomp, werkt met dezelfde accu als ons accuboor
Hoe ga je dat doen als je op de autobahn/route een band aan barrels rijd over een object,dan valt er weinig te repareren of op te pompen.
IK vind dit verkeerde zuinigheid waarmee je ,in noodgeval,jezelf mee in de voet schiet. (maar dat is slechts mijn mening hoor)
Laat dan je accuboor ook thuis,dat scheelt ook weer een kilo,en draai de poten handmatig in en uit. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door RDDR » ma 2 nov 2020 15:55

RE.gif

Een accuboor met accu weegt nog geen 2kg een band met wiel en krik ruim 25kg.
Deze vraag is me al vaak gesteld..... auto zit ook alleen een reparatie kitje in en in onze BMW zelfs dat niet, die staat op run-flats. Mij krijg je niet overtuigd, hebben er al meer geprobeerd.
En hoe ik dat ga doen? Hulp inroepen. Ook met reserveband is er geen denken aan dat ik langs de snelweg een band ga wisselen. Los van het feit dat me dat amper lukt door chronische rugklachten.
Gezien wij rondreizen is een boor dan verrekte handig. Als ik naar 1 plek zou gaan voor 2 weken zou ik ze met de hand uitdraaien en het boor thuis laten.

PS: Hoe vaak heb je al een niet-repareerbare kapotte band gehad bij je caravan?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Rene_13 » ma 2 nov 2020 16:27

RE.gif
Ik verwacht dat je bij een snelweg lekke band, niets kan repareren. Maar dat is een aanname
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door eurotrotter » ma 2 nov 2020 16:34

RE.gif
IK doe nog wel eens wat met een Crafterbusje,3500 kg.
Vorig jaar,net vóór de Botlekbrug een stuk ijzer op de straat en gelijk mijn band leeg,dit zou met een reparatiesetje niet te repareren zijn geweest.
Gelukkig heb ik een reserveband mee,zodat ik binnen n time weer reed.
IK moet er niet aandenken dat ik in zo een geval op de vluchtstrook op een bandenboer zou moeten wachten.
IK wil je helemaal niet overtuigen van het nut van een reserveband hoor ,maar hoop ook niet voor jou dat je op een gegeven moment zegt dat je ervaringsdeskundige bent en ik toch gelijk had.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door moyzo » ma 2 nov 2020 16:41

RDDR schreef:
ma 2 nov 2020 15:55
RE.gif

Een accuboor met accu weegt nog geen 2kg een band met wiel en krik ruim 25kg.
Deze vraag is me al vaak gesteld..... auto zit ook alleen een reparatie kitje in en in onze BMW zelfs dat niet, die staat op run-flats. Mij krijg je niet overtuigd, hebben er al meer geprobeerd.
En hoe ik dat ga doen? Hulp inroepen. Ook met reserveband is er geen denken aan dat ik langs de snelweg een band ga wisselen. Los van het feit dat me dat amper lukt door chronische rugklachten.
Gezien wij rondreizen is een boor dan verrekte handig. Als ik naar 1 plek zou gaan voor 2 weken zou ik ze met de hand uitdraaien en het boor thuis laten.

PS: Hoe vaak heb je al een niet-repareerbare kapotte band gehad bij je caravan?
De accuboor nemen we ook mee maar dan in de kofferbak, het reservewiel ook in of onder de caravan, want wij hebben wel ooit een lekke band gehad, godzijdank waren we net 10 meter uit de karawankentunnel, helaas was ons reservewiel zo vastgeroest dat het met geen mogelijkheid er af kwam en na veel proberen bleek het niet goed, je wil niet weten hoe moeilijk het dan is op zondagmorgen twee nieuwe - tweedehandsbanden te kunnen scoren via via om verder naar kroatie te rijden we konden pas savonds verder ( dit was 20 jaar geleden- maar heb nog steeds geen vertrouwen in de wegenwacht ter plekke)
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Rene_13 » ma 2 nov 2020 16:51

RE.gif RE.gif
ik ben altijd te overtuigen hoor, mits met goede argumenten en onderbouwing.
Maar ik ga er even vanuit dat je DRRD bedoelde in je reactie.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door dieseltijger » ma 2 nov 2020 16:57

RDDR schreef:
ma 2 nov 2020 15:55
RE.gif
Een accuboor met accu weegt nog geen 2kg een band met wiel en krik ruim 25kg.
Deze vraag is me al vaak gesteld..... auto zit ook alleen een reparatie kitje in en in onze BMW zelfs dat niet, die staat op run-flats. Mij krijg je niet overtuigd, hebben er al meer geprobeerd.
En hoe ik dat ga doen? Hulp inroepen. Ook met reserveband is er geen denken aan dat ik langs de snelweg een band ga wisselen. Los van het feit dat me dat amper lukt door chronische rugklachten.
Gezien wij rondreizen is een boor dan verrekte handig. Als ik naar 1 plek zou gaan voor 2 weken zou ik ze met de hand uitdraaien en het boor thuis laten.

PS: Hoe vaak heb je al een niet-repareerbare kapotte band gehad bij je caravan?
Je bouwt wel bijzonder veel randvoorwaarden in rondom een lekke band, zodat je logischerwijs maar op één uitkomst beland. Dus het andere, even waarschijnlijke scenario: je staat op een hartstikke veilige landweg, waar één trekker per dag al "stau" te noemen is in het landelijke Duitsland. Ik zie mijzelf niet met een fijn schroevendraaiertje een ventiel demonteren en het binnenwerk daarvan (dat ik ongetwijfeld laat vallen in het gras) opsnorren. En anders ontdek ik ter plekke wel dat het dichtmiddel (dateert van 2013 geloof ik) niet meer goed is.

Ik ga geeneens een belpoging wagen naar de ADAC, maar ga zuchtend mijn bagageruimte uitladen voor mijn winterband of nog harder zuchtend het reservewiel onder de caravan vandaan pielen (moet je doen: lachen: borgpen vastgeroest, beugel zakt niet ver genoeg naar beneden, enzovoorts). My god: waar zijn de konische wielbouten gebleven??? Oppompen met onze fietspomp (geweldig ding) en ik kan vol vertrouwen de rest van de vakantie voortzetten. Aantal lekke banden met de auto: ongeveer 4 of 5 keer in de afgelopen 20 jaar. Caravan: nooit
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door ArnoM » ma 2 nov 2020 17:40

Over het algemeen is de mens erg goed om alles zo te kletsen zoals het hem het beste uitkomt.
weenie.gif
Aantal lekke banden met de auto welgeteld 1, thuiskomertje eronder en doorrrr.
Met de caravan 1 klapband gehad, maar ik was blij dat ik het zelf kon regelen, 15 minuten later reden we weer.
Grootste uitdaging was de krik, de krik van de Mercedes pastte niet.
Maar toevallig stonden we bij de in-uitrit van de gemeentewerken.
Ik daarheen met die krik en mijn beste Frans (Frans kent mij beter dan ik Frans ken) binnen 2 minuten terug met een Franse ambtenaar en een 5 tons pompkrik.
thumbup.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Ab » ma 2 nov 2020 19:12

Afgelopen jaren 2 x een band kapot gehad met mijn vorige Diamant 560.
1 keer een klapband met veel schade.
1 keer langzaam leeglopend.
De 2e keer zag ik het op mijn TPMS.
Geen schade, wel de band aan gort, omdat ik iets te ver doorreed om een parkeerplaats te bereiken.
De eerste keer was ik vergeten batterijtjes in de sensoren te vervangen. stom.gif
Een banden reparatie setje was in beide gevallen volledig zinloos geweest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door RDDR » ma 2 nov 2020 20:32

@dieseltijger : zelfde probleem, met mijn rugklachten ga ik ook daar geen band wisselen, maar of repareren of als dat niet mogelijk is, gewoon bellen en wachten.

Zelf: 0 kapotte banden met de caravan, 0 met de vouwwagen, 1 met de motor (22 jaar geleden), 3 met de auto in 24 jaar, alle 3 repareerbaar.

Maar, mij krijg je niet overtuigd, dus wellicht maar terug on topic?

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verzameling besparende tip en trucs om gewicht te besparen bij de kampeerbagage

Bericht door Ab » ma 2 nov 2020 21:28

Dit gaat toch over gewicht besparen?
Het reservewiel van een caravan vervangen door een reparatie setje is echt redelijk zinloos.
Er kan dus nog meer bespaard worden.
Het reparatie setje kan net zo goed ook thuisblijven. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”