Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Wie heeft er ervaring met de tempo 100 keuring in Duitsland zelf? Vorige keren iemand naar ons thuis laten komen maar vernam dat het in Duitsland aanzienlijk goedkoper is te laten keuren.
Aangezien voor ons toch regelmatig een reisje naar Duitsland de normaalste zaak is voor bezoek ouders kunnen we net zo goed de caravan er achter hangen (TUV station ligt op nog geen 4 km van hen thuis- is alleen altijd dicht als wij er zaterdagsmiddags langs komen)
Ben benieuwd wat de voorbereiding inhoudt- afspraak- gegevens aanleveren - en vooral wat de prijs is.
Het is trouwens wel een discussiepunt bij ons onderweg: vele wegen waar je alsnog achteraan moet sluiten in de rij vrachtauto's i.v.m. de vele inhaalverboden voor caravancombinaties. Soms vraag je je af waarom je uberhaupt die sticker er weer op plakt. Zoveel mogelijk in de weekenden rijden is natuurlijk gedeeltelijk een oplossing maar kan niet altijd.
Aangezien voor ons toch regelmatig een reisje naar Duitsland de normaalste zaak is voor bezoek ouders kunnen we net zo goed de caravan er achter hangen (TUV station ligt op nog geen 4 km van hen thuis- is alleen altijd dicht als wij er zaterdagsmiddags langs komen)
Ben benieuwd wat de voorbereiding inhoudt- afspraak- gegevens aanleveren - en vooral wat de prijs is.
Het is trouwens wel een discussiepunt bij ons onderweg: vele wegen waar je alsnog achteraan moet sluiten in de rij vrachtauto's i.v.m. de vele inhaalverboden voor caravancombinaties. Soms vraag je je af waarom je uberhaupt die sticker er weer op plakt. Zoveel mogelijk in de weekenden rijden is natuurlijk gedeeltelijk een oplossing maar kan niet altijd.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
RE.gif
Geen ervaring met keuren in Duitsland.
Wel hebben we toch weer een 100 keuring laten doen, gewoon in Nederland. Hoewel ik herken dat je lang niet altijd 100 kan rijden is het me dat toch waard. Waar mogelijk rij ik 110 op de teller in Duitsland en als je dan maar 80 mag wordt het een dure hobby. Ik moet wel bekennen dat als het leeg is, we die inhaalverboden met enige regelmaat negeren. We rijden elk jaar door Duitsland en nog nooit een bekeuring voor gehad. Tijdens inhalen rijden we dan iets harder om het snel te laten verlopen. Als het even kan achter een camper of zo aan, zodat het verkeer er geen extra last van heeft.
Geen ervaring met keuren in Duitsland.
Wel hebben we toch weer een 100 keuring laten doen, gewoon in Nederland. Hoewel ik herken dat je lang niet altijd 100 kan rijden is het me dat toch waard. Waar mogelijk rij ik 110 op de teller in Duitsland en als je dan maar 80 mag wordt het een dure hobby. Ik moet wel bekennen dat als het leeg is, we die inhaalverboden met enige regelmaat negeren. We rijden elk jaar door Duitsland en nog nooit een bekeuring voor gehad. Tijdens inhalen rijden we dan iets harder om het snel te laten verlopen. Als het even kan achter een camper of zo aan, zodat het verkeer er geen extra last van heeft.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Gewoon doen zou ik zeggen. De voorwaarden zijn relatief simpel - en in jouw situatie kleine moeite & groot plezier.
Ik doe het niet: teveel gedoe hier in het westen versus nul nut. Ik rij met een snelheid van 90 km/u met inhalen en afdalen af en toe een idiote uitschieter naar boven de 100 km/u. Al 18 jaar geen bekeuring gehad met m'n caravan achter de auto, en ben ik slecht in het plakken van grote stickers.
Ik doe het niet: teveel gedoe hier in het westen versus nul nut. Ik rij met een snelheid van 90 km/u met inhalen en afdalen af en toe een idiote uitschieter naar boven de 100 km/u. Al 18 jaar geen bekeuring gehad met m'n caravan achter de auto, en ben ik slecht in het plakken van grote stickers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Herkenbaar, zo'n onzin, compleet lege weg geen mede wegmobilisten die je hindert met een inhaalmanouvre, dat hebben we dus ook talloze keren gedaan. Maar het mag eigenlijk dus niet, gelukkig nooit een "protocol" gehad, maar wel het risico genomen. Risico is €70RDDR schreef: ↑vr 2 okt 2020 09:04RE.gif
Ik moet wel bekennen dat als het leeg is, we die inhaalverboden met enige regelmaat negeren. We rijden elk jaar door Duitsland en nog nooit een bekeuring voor gehad. Tijdens inhalen rijden we dan iets harder om het snel te laten verlopen. Als het even kan achter een camper of zo aan, zodat het verkeer er geen extra last van heeft.
( Überholen unter Nichtbeachten von Verkehrszeichen (VZ 276, 277) 70 €)
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
RE.gif
Wat je hier aangeeft:
( Überholen unter Nichtbeachten von Verkehrszeichen (VZ 276, 277) 70 €)
klopt natuurlijk niet helemaal,
Verkehrszeichen (VZ) 276 is een algeheel inhaalverbod ,geldig voor alle motorvoertuigen,of deze zoals aangegeven op een onderbord.
VZ 277 echter,( de zwarte auto met daarnaast de rode vrachtwagen ) betekent dat auto's van meer dan 3,5 ton ( of meer,mits door een onderbord aangegeven)niet mogen inhalen.
De Duitse wegenverkeerswetgeving (de StVO) zegt bij dit verkeersbord dat personenwagens en autobussen vrijgesteld zijn van dit verbod.
Er is een gerechtelijke uitspraak ( van het Bayerisches oberlandes gericht,onder BayObLG: DAR 10,483) dat een personenwagen,waar men een aanhanger aanhangt,daardoor niet veranderd in een vrachtwagen,deze blijft een personenwagen en blijft dus uitgezonderd van dit inhaalverbod.
Natuurlijk kan het zijn dat men dit bord,VZ 277 aantreft met een onderbord met daarop een aanhanger/caravan.
Men kan daarvan de rechtsgeldigheid betwijfelen;het is en blijft een personenwagen,de weg beheerder had hier beter VZ 276 gezet
Maar men haalt daar t beste niet in,men heeft wel een bedoeling gehad met dit bord.
Wat je hier aangeeft:
( Überholen unter Nichtbeachten von Verkehrszeichen (VZ 276, 277) 70 €)
klopt natuurlijk niet helemaal,
Verkehrszeichen (VZ) 276 is een algeheel inhaalverbod ,geldig voor alle motorvoertuigen,of deze zoals aangegeven op een onderbord.
VZ 277 echter,( de zwarte auto met daarnaast de rode vrachtwagen ) betekent dat auto's van meer dan 3,5 ton ( of meer,mits door een onderbord aangegeven)niet mogen inhalen.
De Duitse wegenverkeerswetgeving (de StVO) zegt bij dit verkeersbord dat personenwagens en autobussen vrijgesteld zijn van dit verbod.
Er is een gerechtelijke uitspraak ( van het Bayerisches oberlandes gericht,onder BayObLG: DAR 10,483) dat een personenwagen,waar men een aanhanger aanhangt,daardoor niet veranderd in een vrachtwagen,deze blijft een personenwagen en blijft dus uitgezonderd van dit inhaalverbod.
Natuurlijk kan het zijn dat men dit bord,VZ 277 aantreft met een onderbord met daarop een aanhanger/caravan.
Men kan daarvan de rechtsgeldigheid betwijfelen;het is en blijft een personenwagen,de weg beheerder had hier beter VZ 276 gezet
Maar men haalt daar t beste niet in,men heeft wel een bedoeling gehad met dit bord.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Ik heb tot nu toe twee keer mijn caravan laten keuren in Duitsland. Dat ging prima. Afspraak maken bij een TUV keuringsstation en na de keuring moet je naar het dichtstbijzijnde gemeentehuis om de sticker op te kunnen halen. Totale kosten waren een paar jaar terug tussen de 40 en 50 euro.
Je bent er inderdaad wat tijd aan kwijt, maar als je er toch in de buurt bent, dan is het een no-brainer om het zelf te doen.
Je bent er inderdaad wat tijd aan kwijt, maar als je er toch in de buurt bent, dan is het een no-brainer om het zelf te doen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Wij hebben de nieuwe caravan laten afleveren met Tempo 100. Caravandealer heeft ervoor gezorgd. Nog net ff handiger dan zelf regelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
RE.gif
Idd nog handiger. Wij hebben de ontheffing inmiddels ook ontvangen, ca. 1 week na aflevering van de caravan.
Idd nog handiger. Wij hebben de ontheffing inmiddels ook ontvangen, ca. 1 week na aflevering van de caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Ik heb een maand geleden mijn caravan laten schouwen voor tempo 100. Kosten: 7 tientjes. Tijd: 5 minuten. Ze kijken naar de banden (max 6 jaar oud), of er schokbrekers onder zitten en of er een anti slinger koppeling op zit. Meer niet.
Ik vind het heerlijk. De CC op 110 en kachelen maar. Geen drammende vrachtwagens meer en het snelheidsverschil met de rest van het verkeer is een stuk lager. Er is ook een nadeel. Ook in Duitsland rijden er mensen 100km of zelfs langzamer met solo auto's. Die moet je dus allemaal voorbij. En dat zijn er best veel.
Ik vind het heerlijk. De CC op 110 en kachelen maar. Geen drammende vrachtwagens meer en het snelheidsverschil met de rest van het verkeer is een stuk lager. Er is ook een nadeel. Ook in Duitsland rijden er mensen 100km of zelfs langzamer met solo auto's. Die moet je dus allemaal voorbij. En dat zijn er best veel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Kleine toevoeging nog: In Duitsland krijg je bij de keuring niet meteen de sticker. Je krijgt papieren waarmee je naar de Zulassungsstelle moet om daarmee de sticker te kunnen verkrijgen. Vanwege corona moet je daar nu een afspraak maken. Dat duurde bij mij ruim een week.
Ik zou op dit moment de caravan maar gewoon in NL laten schouwen voor de 100kmh.
Als er al 100kmh op je kenteken staat hoeft dit trouwens niet en kun je met een kopie zo de sticker aanvragen.
Ik zou op dit moment de caravan maar gewoon in NL laten schouwen voor de 100kmh.
Als er al 100kmh op je kenteken staat hoeft dit trouwens niet en kun je met een kopie zo de sticker aanvragen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Caravan wordt pas eind januari gebouwd dus het geheel speelt pas in voorjaar. Ouders wonen 5 km van het TUV station Geldern.
Als we dit voorjaar hopelijk weer kunnen gaan reizen naar het buitenland kunnen we het combineren met een bezoekje aan hen en enige dagen uitproberen in de omgeving.
Het is me nog niet duidelijk of ik de sticker nu bij het gemeentehuis moet gaan halen of ter plekke. Er staat wel een prijs van 10-15 euro voor de sticker vemeld maar prijs van de keuring zie ik niet. We hebben nog even de tijd maar dit is ook een stukje voorbereiding: alle info verzamelen tijdens het lange wachten tot ons nieuwe reispaleisje geleverd wordt.
Als we dit voorjaar hopelijk weer kunnen gaan reizen naar het buitenland kunnen we het combineren met een bezoekje aan hen en enige dagen uitproberen in de omgeving.
Het is me nog niet duidelijk of ik de sticker nu bij het gemeentehuis moet gaan halen of ter plekke. Er staat wel een prijs van 10-15 euro voor de sticker vemeld maar prijs van de keuring zie ik niet. We hebben nog even de tijd maar dit is ook een stukje voorbereiding: alle info verzamelen tijdens het lange wachten tot ons nieuwe reispaleisje geleverd wordt.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Morgoth schreef: ↑di 6 okt 2020 09:09Kleine toevoeging nog: In Duitsland krijg je bij de keuring niet meteen de sticker. Je krijgt papieren waarmee je naar de Zulassungsstelle moet om daarmee de sticker te kunnen verkrijgen. Vanwege corona moet je daar nu een afspraak maken. Dat duurde bij mij ruim een week.
Ik zou op dit moment de caravan maar gewoon in NL laten schouwen voor de 100kmh.
Als er al 100kmh op je kenteken staat hoeft dit trouwens niet en kun je met een kopie zo de sticker aanvragen.
Die laatste regel ging voor ons niet op in Dld, moesten toch keuren (aldus de Dekra) of was deze uitspraak om hun eigen kassa te spekken.......
Volgende de Dekra gold dit alleen voor in Dld zugelassene WW.
Porsche + Tabbert
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
RE.gif
En in Nederland accepteren ze dat ook niet => ze willen hoe dan ook komen kijken.
En in Nederland accepteren ze dat ook niet => ze willen hoe dan ook komen kijken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Screenshot uit een ander topic over Tempo 100 op dit forum. Keuring was in 2016....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
In 2006 betaalde wij in Kleve( Kleef) ongeveer € 40,00 voor de Tempo 100 keuring . Ik weet nog wel dat het in Nederland vele malen duurder was. In 10 minuten was het bekeken.
Maar dat geldt ook voor de milieusticker. Rond de € 5,00 .Plakken ze deze ook nog voor op je ruit.
Maar dat geldt ook voor de milieusticker. Rond de € 5,00 .Plakken ze deze ook nog voor op je ruit.
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
RE.gif
Als je het “gedoe” er voor over hebt en de tijd, dan is dat een prima optie. Je moet ook nog naar het gemeentehuis voor de sticker, dus die mag je bij de 10 minuten optellen. En het milieuvignet kun je voor 6€ inclusief verzendkosten bestellen, dus voor die besparing hoef je ook geen vakantietijd op te offeren.
Als je het “gedoe” er voor over hebt en de tijd, dan is dat een prima optie. Je moet ook nog naar het gemeentehuis voor de sticker, dus die mag je bij de 10 minuten optellen. En het milieuvignet kun je voor 6€ inclusief verzendkosten bestellen, dus voor die besparing hoef je ook geen vakantietijd op te offeren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
We komen er bijna wekelijks langs dus een keer de sleurhut er achter hangen en gelijk aan mijn ouders laten zien is dan ook een kleine moeite, ben er inmiddels wel achter dat we dat beter op een doordeweekse ochtend kunnen doen want zaterdags is het gemeentehuis dicht.
Ach en daar kom ik wel meer net zoals bij de bank ter plekke als mijn ouders geholpen moeten worden met het een en ander.
Ach en daar kom ik wel meer net zoals bij de bank ter plekke als mijn ouders geholpen moeten worden met het een en ander.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
RE.gif RE.gif
Eerlijk is eerlijk, wij spreken dan van uit een "bevoorrechte" positie.
- Als je hier aan de grens woont dan is Kleef niet ver en je komt wel een paar keer in de week of met de fiets dan wel met de auto in Emmerich of Kleef.
Eerlijk is eerlijk, wij spreken dan van uit een "bevoorrechte" positie.
- Als je hier aan de grens woont dan is Kleef niet ver en je komt wel een paar keer in de week of met de fiets dan wel met de auto in Emmerich of Kleef.
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Je moet niet naar het gemeentehuis maar naar het verkehrsamt. Dat kan best toevallig ookin het gemeentehuis zitten maar dat hoeft helemaal niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Tijdje terug ook hoop naar gezocht, maar ik vond dat je het in Duitsland alleen kan regelen voor in origineel Duitsland afgeleverde caravans? Misschien dat sommige een oogje toeknijpen.
Hoe dan ook voor mij irrelevant, Duitsland is vanuit West Brabant ook niet om de hoek. Vind die ongein veel te duur dus ik ga t wel zien voor die paar keer dat ik in Duitsland kom.
Hoe dan ook voor mij irrelevant, Duitsland is vanuit West Brabant ook niet om de hoek. Vind die ongein veel te duur dus ik ga t wel zien voor die paar keer dat ik in Duitsland kom.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Moest in Kleve eerst naar tüv station, dan naar het gemeentehuis en dan nog naar de overkant vd straat de sticker halen.
Voor het gemak deed ik het nu hier in eigen land.
Voor het gemak deed ik het nu hier in eigen land.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
wij hebben na veel terugbel verzoeken bij de TUV in Krefeld en Geldern ivm het maken van een afspraak voor een keuring ter plekke, waarbij men gewoon niet reageerde of van kom over een uur maar langs.... gaat lekker als je in Eindhoven woont dit plan maar opgegeven.
Planning was het te combineren met een paar dagen met de caravan naar familie van mijn moeder, die zelf geen logeergelegenheid meer hebben voor haar,( op leeftijd)
Toch maar de dekra gebeld die de caravan de volgende dag thuis kwam keuren.
Het was met de covid een heel gedoe, mede omdat de verkehrsambt ter plekke ook beperkte mogelijkheden had om een afspraak in te plannen, je kon er niet zomaar binnen lopen om de sticker te halen na de keuring.
Nu hopelijk de papieren en sticker voor weekend in huis om toch maar dat bezoek voor haar te plannen.
Planning was het te combineren met een paar dagen met de caravan naar familie van mijn moeder, die zelf geen logeergelegenheid meer hebben voor haar,( op leeftijd)
Toch maar de dekra gebeld die de caravan de volgende dag thuis kwam keuren.
Het was met de covid een heel gedoe, mede omdat de verkehrsambt ter plekke ook beperkte mogelijkheden had om een afspraak in te plannen, je kon er niet zomaar binnen lopen om de sticker te halen na de keuring.
Nu hopelijk de papieren en sticker voor weekend in huis om toch maar dat bezoek voor haar te plannen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Tempo 100 - ervaring met laten keuren in Duitsland zelf
Momenteel .....Hot item met een andere titel.
Je mag toch verwachten dat voor het geheel van deze keuring (schouwing) de prijs niet te ver uiteen loopt. Een beetje op het net surfend vindt je grote verschillen.
Link
www.dekra.be/nl/tempo100
Je mag toch verwachten dat voor het geheel van deze keuring (schouwing) de prijs niet te ver uiteen loopt. Een beetje op het net surfend vindt je grote verschillen.
De Belgische Dekra infoMorgoth schreef: ↑di 6 okt 2020 09:09Kleine toevoeging nog: In Duitsland krijg je bij de keuring niet meteen de sticker. Je krijgt papieren waarmee je naar de Zulassungsstelle moet om daarmee de sticker te kunnen verkrijgen. Vanwege corona moet je daar nu een afspraak maken. Dat duurde bij mij ruim een week.
Ik zou op dit moment de caravan maar gewoon in NL laten schouwen voor de 100kmh.
Als er al 100kmh op je kenteken staat hoeft dit trouwens niet en kun je met een kopie zo de sticker aanvragen.
Link
www.dekra.be/nl/tempo100