Poging tot oplichting

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugozer
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 28 aug 2020 09:07

Poging tot oplichting

Bericht door Hugozer » di 8 sep 2020 16:09

goedemiddag, sinds kort zijn we op zoek naar een kleinere caravan- de kinderen gaan het huis uit en we vinden de huidige Hobby 540 te groot worden. Heb al 13 jaar geen andere caravan gekocht en ben dus eens gaan zoeken op wat caravansites en meer algemene sites zoals Marktplaats. Behalve de constatering dat tweedehands caravans schrikbarend duur zijn ;-) ben ik ook tegen een vrij aardige opgezette poging tot oplichting aangelopen op speurders.nl .

Kwam daar een Adria Action 361 LH uit 2013 tegen voor een (erg lage) prijs van €4900. Prijzen van €9000 zijn geen uitzondering dus het leek me beetje vreemd maar toch even bericht gestuurd of de caravan te koop was, kreeg ruim een week later het volgende antwoord:

"Hallo,

Is beschikbaar voor verkoop. De Adria Action is in zeer goede staat, is zeer goed onderhouden.

Ik wil het voor 4700 € verkopen.

Ik heb liever je antwoord in het Engels omdat mijn nederlandse taal niet erg goed is.

Dank je!'


Ok, prima, dus ik heb een mail terug gestuurd met wat vragen, kreeg een plausibel antwoord vanaf zijn zakelijke adres:


"Hello,

The caravan is in very good condition, as in the pictures, it was a hobby playing on this caravan . I attached you some photos.
At the moment I'm not in Holland, I was in Holland with some business when I placed the ad. I'm in Umea, Sweden, I work at Austerlitz Landtechnik as a manager, I sell tractors and other machinery and due to this I travel a lot.
You can come to meet each other....so if you have the possibility to come here in Umea to pick up the caravan personally, it will be great! The coffee would be from me of course :-)

Or I can use a transport company; and of course I will pay all the shipping fees, I use a lot in my work domain ... This is also a good option because the company will provide a 3 days trial period, meaning that you can test the caravan for 3 days, before receiving the money from you. You will receive the package in 3 or 4 days and the payment will be made via bank transfer.

So...let me know which option suits you better so I can give you further details.


Thank you!



Erik Walter
Sales Manager Austerlitz Landtechnik
Machinery Equipment

Email: erikwalter.austerlitz@gmail.com
Website: www.austerlitz-landtechnik.com

Quality Used Equipment - Ready When You Are
The reliable and efficient performance of your machinery is crucial to the productivity of your business, so you need a company you can rely on to provide you with top quality used equipment.
Austerlitz Landtechnik is the area’s largest independent dealer for Construction ,Agricultural and other equipment.


Uiteraard even de website bekeken en inderdaad, er werden tractoren en zo aangeboden, het hele team werd onder 'contact ' voorgesteld en Erik Walter stond er netjes als Salesmanager tussen. Maar er bleef op de achtergrond toch iets sudderen ; als iets te mooi is om waar te zijn etc.

Nog wat mails over en weer, een telefoongesprek was niet mogelijk. Toen ben ik eens gaan googelen op fake verkoop buitenland etc en kwam er achter dat iets wat hierop leek bij auto's vaak is voor gekomen (opgelicht.nl) en dat verschillende mensen geld hebben over gemaakt maar geen auto hebben ontvangen. Hoewel Erik had gemaild dat ik pas hoefde te betalen na ontvangst caravan vertrouwde ik het nog minder. Ben de website verder gaan bestuderen en ontdekte het volgende:
- op de verschillende kantooradressen in Duitsland en Zweden zaten andere bedrijven
- niemand van het personeelsbestand was op LinkedIn te vinden
- het hele bedrijf was niet te vinden op LinkedIn
- er was op internet geen enkele referentie naar het bedrijf te vinden
- meerdere plaatjes van tractoren etc verwezen naar niet bestaande URL's


Dag later (gisteren) ontving ik de laatste mail, waarin ik inderdaad van tevoren geld naar een betrouwbare (escrow) tussenpartij moet sturen, dan wordt de caravan geleverd en pas als ik de caravan in orde zou vinden wordt het geld naar Erik over gemaakt:

I was today at the transport company. I will pay the shipping cost, but the price will not be flexible, and will remain 4700 €.
For both our security, I will use a carrier with an escrow service, I will receive the money only after you will receive the product and after inspection you will tell them that you want to keep it. You will also receive an invoice, agreement, from the company.

Gradually explain what you should need do next:
1 First I need your contact details (name, address, postal code, mobile phone ...);
2 Then I will go to the company to initiate the transaction, the company will send an e-mail with all the details of the transaction and also the tracking number;
3 You will receive all the details, including the payment details and you will need to proceed with the payment to the transport company.
4 After you send the money to the company, you will receive the caravan in 3-5 days and have 3 days to inspect the caravan.
Like I said I get the money only after you will tell the company that all is well.

If it's something bad or just do not like the caravan , the company will refund the money back. But I am sure you will keep it because it's in perfect condition. You will see



Vervolgens heb ik hem gemaild dat we toch komend weekend graag de caravan in Zweden zouden willen komen ophalen in combinatie met een familiebezoekje, ik vermoed dat het nu stil blijft ;-)

Dit alles ter info, een gewaarschuwd mens telt voor twee!

ps, nog iemand een leuke kleine caravan te koop ? ;-)
Opel Insignia Tourer 1.5 Turbo 2019 - Dethleffs Camper 395 2007

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Wally » di 8 sep 2020 16:26

RE.gif
Dit verhaal is vermoedelijk al eerder hier op het forum vermeld.

Frans

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Poging tot oplichting

Bericht door BertJan » di 8 sep 2020 16:29

bijna dezelfde caravan staat ook te koop, is nu maar 5000 euro voor een 2015 model, is maar 5000 euro te duur omdat je toch niets krijgt.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Hermanus » di 8 sep 2020 16:29

Dit is inderdaad een veelvuldig voorkomende vorm van oplichting. Komt idd. veel voor met auto's, en ook stacaravans ben ik regelmatig tegengekomen. En nu dus ook met caravans. Ergens op dit forum was laatst ook eenzelfde bericht.
Is het te mooi om waar te zijn, dan is het ook niet waar.q

Gebruikersavatar
Hugozer
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 28 aug 2020 09:07

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Hugozer » di 8 sep 2020 16:41

Wally schreef:
di 8 sep 2020 16:26
RE.gif
Dit verhaal is vermoedelijk al eerder hier op het forum vermeld.

Frans
Kon zo gauw niet iets soortgelijks vinden, excuus voor de dubbelpost in dat geval
Opel Insignia Tourer 1.5 Turbo 2019 - Dethleffs Camper 395 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Conradi » di 8 sep 2020 16:46

Helaas een bekende truc.

Hier loopt alle business via e-mail en ook daar komen we regelmatig oplichters tegen. Je leert het te herkennen, en In de bovenstaande mail gingen de alarmbellen dan ook direct af:
Erik Walter
Sales Manager Austerlitz Landtechnik
Machinery Equipment

Email: erikwalter.austerlitz@gmail.com
Website: www.austerlitz-landtechnik.com
Zakelijk ondertekenen maar toch een gmail adres vermelden :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Poging tot oplichting

Bericht door EricS » di 8 sep 2020 18:59

Tja, goed dat je er niet ingetuind bent, ze worden steeds geraffineerder..

Bij mij vorig jaar bijna zelfde...ik rook onraad, daarom alles goed uitzoeken maar de persoon in kwestie, zijn bedrijf en (internet)adres klopten allemaal wel.

Uiteindelijk bleek het dievengilde misbruik te maken van deze man...ze hadden via internet alles 'geleend' , zijn naam, pasfoto van social media etc.. IK heb hem (en politie) geinformeerd...nooit meer iets van gehoord
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Chris » di 8 sep 2020 19:55

Een vriend van mij is 2 jaar geleden bijna zijn auto op een vergelijkende manier kwijtgeraakt..
Nog net op tijd gestopt.
Zodra je een antwoord terug krijgt in het Engels... ( lees meestal uit Nigeria) en er wordt een zeer aantrekkelijke deal voorgesteld...
Wegwezen...zo snel mogelijk.
Zaken doen met dit soort artikelen is zelf kijken, zelf ruiken, zelf voelen en zelf beslissen...
Stink er niet in...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Poging tot oplichting

Bericht door sjaak109 » di 8 sep 2020 20:17

aangezien ik ook op zoek was naar een kleintje deze ook tegengekomen.
wist ook meteen foute boel.
vorige week al bij mp aangeven dat dit een oplichter is. week later staat hij er nog op.
alleen andere woonplaats elke keer.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Poging tot oplichting

Bericht door deusjevo » di 8 sep 2020 20:22

Heb het ook gehad met het verkopen van een Friendship 23.
Als ik hem eerst zou “opsturen“ naar Afrika zou de koper na “enkele“ dagen betalen via Western Union.

Een Friendship 23 is dus een zeilboot van 23 voet, circa 7 meter
De koper had volgens mij geen idee wat hij nou aan het kopen was.... awhoea.gif
.
59CC7ECA-86CD-4973-817C-56081998A702.jpeg
59CC7ECA-86CD-4973-817C-56081998A702.jpeg (26.07 KiB) 3469 keer bekeken
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Conradi » di 8 sep 2020 21:24

RE.gif
Ja dat maakt ze ook niet uit :wink:

We hadden een klant in Engeland die vooruit zou betalen, en dat deed via Western Union. Dat werd keurig op onze rekening gestort.
Hier gingen direct de alarmbellen af, maar WU-fraude verloopt via cheques of escrow. Gelukkig dus loos alarm, maar geen prettig gevoel :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Poging tot oplichting

Bericht door HobbyCon » wo 9 sep 2020 15:03

Conradi schreef:
di 8 sep 2020 16:46
Zakelijk ondertekenen maar toch een gmail adres vermelden :roll:
Je wilt niet weten hoeveen kleine ondernemers dat nog gewoon zo doen...
Wij (ik ben ITer) praten soms als Brugman om ze te overtuigen, maar het kost een paar euro en gmail is gratis...
Daarnaast is POP mail meestal inbegrepen bij website-hosting, dus als ze een werkende website hebben, hebben ze ook werkende mail op het eigen domein. Dat zegt dus eigenlijk ook niks scratch.gif
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Conradi » wo 9 sep 2020 18:38

RE.gif
Dat klopt, maar we hebben de medewerkers hier getraind om liever tè achterdochtig dan te goed gelovig te zijn :wink:
We laten dat ook regelmatig testen door een bureau, simpel om met elkaar scherp te blijven.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Morgoth » wo 9 sep 2020 22:27

Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Poging tot oplichting

Bericht door Niels83 » wo 9 sep 2020 23:24

Het is wel uitgebreid in elkaar gezet, maar zijn verhaal?
Als ik een caravan verkoop vertel ik altijd wat ik precies voor werk doe. En hij reist veel rond en zijn caravan staat dan in Zweden, gek waarom dan?

Ik koop of verkoop niets aan buitenlanders, die in het buitenland wonen.
In 90% gewoon direct oversteken, soms via een tikkie of Ideal, maar nooit via andermans link natuurlijk.

1 keer ben ik opgelicht, toen drivers een handleidingen ed nog niet overal op internet stond heb ii zelf gevraagd ofviemand deze op een cd wilde branden. dit heeft me toen 10 euro gekost.

Gebruikersavatar
HobbyCon
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 21:15
Locatie: Wessem

Re: Poging tot oplichting

Bericht door HobbyCon » do 10 sep 2020 11:22

Conradi schreef:
wo 9 sep 2020 18:38
RE.gif
Dat klopt, maar we hebben de medewerkers hier getraind om liever tè achterdochtig dan te goed gelovig te zijn :wink:
We laten dat ook regelmatig testen door een bureau, simpel om met elkaar scherp te blijven.
Goed plan thumbup.gif
Better safe than sorry
Hobby DeLuxe 470 - 1991 - Max 1200Kg | Hyundai IX35 2.0 benzine - 2010

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”