Duurzame caravan aanschaffen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door RikB » wo 2 sep 2020 14:43

dieseltijger schreef:
wo 2 sep 2020 14:14
- Het gebogen voorraam begint iets "rechter"te worden waardoor er een kier ontstaat tussen het raam en het afdichtrubber. Nieuw raam kost 1500,- en door de grote overhang van het raam is er toch geen sprake van inregenen - ook niet tijdens het rijden.
Gezien de rijwind zal het voorraam tijdens het rijden weer ouderwets afsluiten, of is het raam daar te stug voor?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door dieseltijger » wo 2 sep 2020 14:54

Nee, gaat niet lukken: In tegenstelling tot een standaard raam is het buitenblad loeidik. Dat gaat echt niet buigen.Maar het heeft in de praktijk geen enkele impact, dus ik stoor me daar op geen enkele wijze aan. Het enige wat ik dan echt een designfout vindt is dat je het raam kan opendoen, en dat twee miezerige uitzettertjes de (ik gok) 7 kilo raam omhoog zouden moeten houden - dus die zitten er voor de vorm in.

En -gezien de "stroomlijning" (voor zover daar sprake van kan zijn bij een caravan) staat het raam ook behoorlijk schuin op de vensterbank. Het helemaal naar beneden duwen en vergrendelen van de rollo heeft in het begin ook wat nieuwe scheldwoorden opgeleverd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door Ab » do 3 sep 2020 00:21

Wil je een echt duurzame caravan?
Probeer dan een BIOD te vinden.
Duurzamer is er niet. Dikke hagel ? Lacht ie alleen maar een beetje om. Deuk in de zijkant? Moet je echt wel een beetje je best doen met een hamer. Waterdicht? Kan niet lekken, is naadloos.
Mooi? Smaken verschillen. Heb ik geen oordeel over.
Jammer dat ze niet meer gemaakt worden.
Te hoge kwaliteitseisen kan een fabriek ook failliet laten gaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door Lucas » do 3 sep 2020 00:31

RE.gif
Leuke tip, was niet bekend met BIOD. Nu wel. Mooi spul.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door Ab » do 3 sep 2020 00:46

Ja..als we het over duurzaamheid hebben staat een BIOD echt eenzaam aan de top vlgs mij.
Daarna een hele poos niks..en dan pas caravans die redelijk duurzaam zijn.
Over 50 jaar rijden er nog (onbetaalbare) BIODS rond durf ik te voorspellen.
Als er tenminste dan nog auto's zijn die ze kunnen/mogen trekken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door Micky » do 3 sep 2020 01:04

RE.gif

ik denk dat Lander redelijk vergelijkbaar was, Biod heeft het wel wat langer volgehouden en Lander was wat minder op wiki vindbaar mrgreen.gif
Biod had helaas geen fatsoenlijke maat caravan, de Italianen wisten wel iets meer van de gewenste maten, beide geweldige caravans vind ik, ik heb helaas alleen persoonlijke ervaring met de Lander in verschillende maten en jaartallen, hier onze laatste mrgreen.gif

alles in de jaren 70 tot begin jaren 80, ik denk dat de Lander in de foto rond 1984 is verkocht aan een van de beste vrienden van mijn vader, er was veel aan omgebouwd van TV, muziekinstallatie met zwaardere speakers enz. tot ringverwarming en buiten vul aansluiting voor de watertank mrgreen.gif
"onze" caravan een jaar of 3 nog te koop gezien op marktplaats, had hem moeten kopen eeuwige spijt nu, vraagprijs was maar een kleine 2K, stalling was toen niet handig, nu wel :(

Afbeelding
716BEDCE-67D1-49D3-8454-C13E2CE920F5.jpeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door Carnavalswiertz » do 3 sep 2020 08:18

Mooie Fiat Argenta trouwens.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door Micky » do 3 sep 2020 08:32

RE.gif

Is geen argenta, maar de 132 sport, de Argenta kwam pas een aantal jaar later mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

1946
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 6 nov 2020 17:31

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door 1946 » za 7 nov 2020 11:10

Advies koop een goede gebruikte solifer scandinavisch duurzaam en praktisch in gebruik zeer goede isolatie en een lichtgewicht met een lage CW waarde 0,34
vaak wat zoek werk om een goede te vinden.
Onze solifer artic 50 t is ruim jaar 40 oud maar in zeer goede conditie.

Mvg H.R

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Duurzame caravan aanschaffen

Bericht door Gumm » za 7 nov 2020 11:47

Ik ben zelf een liefhebber van Knaus caravans, de eerste en de laatste zijn van dit merk, er tussen in zijn we 1 zomer met een andere merk op pad geweest.
Het bleef bij 1 zomer. De indeling belette iedere vorm van symmetrische gewichtsverdeling.
Dit lichtgewicht...TK model protesteerde zodra de 80km/h in beeld kwam, dat het een lust was.
Het meubilair zat met houten deuveltjes en lijm vast of met tekorte of uit-lubberende schroeven...het was in vergelijk eigenlijk gewoon 12K aan rommel.
Schitterend in de folder, in de caravan was het een en al pracht en praal, spotjes, schattige gordijntjes, maar er leek vergeten dat het een toercaravan was.
Eenmaal thuis uit Spanje stond ie binnen het kwartier op marktplaats en binnen een week was hij weg. Voor stapelbedwagens staan ze in de rij.
Hierna kochten weer een nieuw model Knaus waar we nu al ruim 12 jaar plezier van hebben.
Hoewel deze wagens behoorlijk degelijk gebouwd zijn, moet je je er geen groots oordeel over hebben dat ze onverwoestbaar zijn.
Wilden we echt geen gebruikssporen oplopen, hadden we beter niet tot in de uithoeken van Europa kunnen rijden, de wagen heeft al heel wat beleeft.
Knaus caravans van het oudere model lijken in mijn ogen robuuster uitgevoerd dan alles wat ze hierna bouwden, maar zijn dan vaak wel weer wat zwaarder.
Lukt het je om nog een van deze goed onderhouden wagens aan te schaffen, ga je daar met de kleine mannen nog heel veel plezier aan beleven..
Met enig geluk hou je nog wel geld over als startkapitaal voor een volgende fase als ze wat groter zijn.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”