Duits kenteken

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Duits kenteken

Bericht door Ronald Jan » zo 26 jul 2020 10:09

Hallo allemaal ik heb weer een vraag, ik kan een caravan kopen die op een Duits kenteken staat.
Maar wat moet ik doen om hem op een nl kenteken te krijgen en wat gaat dat kosten?
Graag hoor ik hoe of wat,groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38639
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Duits kenteken

Bericht door Micky » zo 26 jul 2020 10:20

Mee naar de RDW rijden en laten keuren, paar tientjes en je bent klaar, zorg wel dat je alle papieren erbij hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Duits kenteken

Bericht door Vino » zo 26 jul 2020 10:30

In het verleden heb ik ok eens een caravan gekocht in Duitsland.Wat ik me er van kan herinneren:
-Keuring aanvragen bij de RWD en eventueel spiegels alvast kopen
-Indien dag bekend is en waar,een verzekering aanvragen voor die dag
-Na de (goedkeuring) naar huis met het span en kentekenplaat laten maken en aanbrengen
-Verzekering definitief regelen.
-Indien nodig onderhoud beurt laten doen.

Met vriendelijke groet en succes.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18364
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Duits kenteken

Bericht door deusjevo » zo 26 jul 2020 10:42

Eendags kenteken als je hem zelf ophaalt?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Duits kenteken

Bericht door DV_t » zo 26 jul 2020 13:50

Zorg dat je het COC hebt (Europese type goedkeuring). Daarna naar het RDW € 100.10 pinnen en de keuring in. Als je alle papieren hebt, en zeker het COC dan sta je zo weer buiten

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38639
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Duits kenteken

Bericht door Micky » zo 26 jul 2020 14:04

RE.gif

Kost dat inmiddels 100 euro?

Dan is het behoorlijk duurder geworden


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1859
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Duits kenteken

Bericht door EricS » zo 26 jul 2020 14:18

Vooral de COC is belangrijk...

Onze vorige Kip heb ik verkocht aan iemand die hem juist naar Duitsland wilde exporten. Of ik (!) de COC wel mee wilde leveren... Maar die heb ik nooit in bezit gehad. Kon ik krijgen bij Kip a €300,....en zou enkele weken duren.
Heb ik niet gedaan, heb tegen de koper gezegd dat het zijn probleem is om hem over de grens te krijgen...
Zonder COC krijg je hem niet de grens over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Duits kenteken

Bericht door VIP » zo 26 jul 2020 14:19

Als het een gebruikte caravan is kan het ook zonder CoC, als je maar de Deutsche Fahrzeugbrief hebt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Duits kenteken

Bericht door VIP » zo 26 jul 2020 14:20

EricS schreef:
zo 26 jul 2020 14:18
Vooral de COC is belangrijk...

Onze vorige Kip heb ik verkocht aan iemand die hem juist naar Duitsland wilde exporten. Of ik (!) de COC wel mee wilde leveren... Maar die heb ik nooit in bezit gehad. Kon ik krijgen bij Kip a €300,....en zou enkele weken duren.
Heb ik niet gedaan, heb tegen de koper gezegd dat het zijn probleem is om hem over de grens te krijgen...
Zonder COC krijg je hem niet de grens over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Die laatste regel klopt niet. Met NL papieren die voor de export zijn afgemeld kun je in de EU zo een kenteken aanvragen.
Porsche + Tabbert

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Duits kenteken

Bericht door Vino » zo 26 jul 2020 14:55

Inderdaad, een kenteken voor èèn dag.Kan me alleen niet herinneren of dat zelfde kenteken dan na goedkeuring van de RWD, ook het "echte" kenteken was.Het verschil in aankoop van een caravan in Duitsland en Nederland is,dat je in Nederland de Standaard prijs betaald, en in Duitsland dan de extra in de prijs zijn inbegrepen. De verrekening van B.T.W. etc.etc. zorgen er voor dat de prijzen dichter bij elkaar komen.Nadeel is dat een Ned. Leverancier/dealer niet zit te wachten op iemand die het verschil zelf in de zak steekt en bij problemen bij de Ned.dealer aanklopt.Woon je dicht bij de Duitse dealer dan is het geen probleem. Bereken dus goed het verschil in prijs,tussen de uitvoering in beide landen en of dit dat dan nog de moeite waard is.
Woonde in het verleden zelf (bijna) op de grens van Duitsland.Wilde een Audi via-via importeren.Was voor de handelaar in kwestie dat er dan een uitvoering gekozen moest worden welke het budget ver overschreed. Met andere woorden:Het loonde pas als er een een dikke Audi met veel extra's,die ik niet belangrijk vond, gekocht werd.

Met vriendelijke groet.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Duits kenteken

Bericht door DV_t » zo 26 jul 2020 23:30

Zonder COC kan het natuurlijk wel maar.... Je staat langer bij RDW omdat alles opnieuw gemeten moet worden en zorg dat je alles eruit hebt! Ze gaan hem namelijk ook opnieuw wegen en het gewicht wordt op dat moment bepaald.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1859
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Duits kenteken

Bericht door EricS » zo 26 jul 2020 23:56

Ik schreef : Zonder COC krijg je hem niet de grens over.
Dat was zoals de koper het mij vertelde, hij wilde mijn Kip naar Duitsland exporteren....en daar had hij (een Nederlander die in Duitsland woont en werkte) de COC van de Kip voor nodig. Navraag bij Hoogeveen bleek dit zo te zijn maar dat dit kostbaar en tijdrovend was waarop ik het aan de koper heb overgelaten...ik wilde hier geen geld en energie in steken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Duits kenteken

Bericht door Ronald Jan » ma 27 jul 2020 02:08

Hallo iedereen bedankt voor de duidelijke uitleg.
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

henry12
Berichten: 1277
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Duits kenteken

Bericht door henry12 » ma 27 jul 2020 09:10

Ik heb dit enkele maanden geleden nog gedaan en stelt echt niks voor .
Je heb alleen het duitse kenteken nodig deel 1 en 2 .
Maak een afspraak bij de rdw , hier kun je dan aangeven of je een 1 dagskenteken nodig hebt of niet .
Ga met de caravan op de geplande datum en tijd naar de rdw en klaar .
Kosten waren 102,10 , dit is keuren , inschrijven en op naam zetten .
Het enigste wat je dan nog moet doen is een kentekenplaat laten maken als je het kenteken thuis gestuurd krijg.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Duits kenteken

Bericht door VIP » ma 27 jul 2020 10:01

DV_t schreef:
zo 26 jul 2020 23:30
Zonder COC kan het natuurlijk wel maar.... Je staat langer bij RDW omdat alles opnieuw gemeten moet worden en zorg dat je alles eruit hebt! Ze gaan hem namelijk ook opnieuw wegen en het gewicht wordt op dat moment bepaald.
Bij een gebruikte caravan zit geen CoC, gewoon de buitenlandse EU papieren bij je hebben.

De keuring duurt trouwens net zo lang.

Vwb dat wegen, je bedriegt alleen jezelf, bij een controle onderweg wegen ze toch het totale gewicht van de hut.
Laatst gewijzigd door VIP op ma 27 jul 2020 10:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Duits kenteken

Bericht door VIP » ma 27 jul 2020 10:03

EricS schreef:
zo 26 jul 2020 23:56
Ik schreef : Zonder COC krijg je hem niet de grens over.
Dat was zoals de koper het mij vertelde, hij wilde mijn Kip naar Duitsland exporteren....en daar had hij (een Nederlander die in Duitsland woont en werkte) de COC van de Kip voor nodig. Navraag bij Hoogeveen bleek dit zo te zijn maar dat dit kostbaar en tijdrovend was waarop ik het aan de koper heb overgelaten...ik wilde hier geen geld en energie in steken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Ik heb vele caravans buiten NL verkocht, D, B, F en de kopers hebben nog nooit een CoC nodig gehad, gewoon de NL papieren / kentekencard die ongeldig zijn gemaakt en de exportverklaring (UITVOERverklaring) er bij en de koper kan in zijn/haar land een kenteken aanvragen, dat is het mooie van de EU.
Porsche + Tabbert

henry12
Berichten: 1277
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Duits kenteken

Bericht door henry12 » ma 27 jul 2020 10:12

VIP Premium schreef:
ma 27 jul 2020 10:01
DV_t schreef:
zo 26 jul 2020 23:30
Zonder COC kan het natuurlijk wel maar.... Je staat langer bij RDW omdat alles opnieuw gemeten moet worden en zorg dat je alles eruit hebt! Ze gaan hem namelijk ook opnieuw wegen en het gewicht wordt op dat moment bepaald.
Bij een gebruikte caravan zit geen CoC, gewoon de buitenlandse EU papieren bij je hebben.

De keuring duurt trouwens net zo lang.

Vwb dat wegen, je bedriegt alleen jezelf, bij een controle onderweg wegen ze toch het totale gewicht van de hut.
Dat wegen hebben ze mij niet eens gedaan , dit is zo overgenomen van de duitse papieren .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » ma 27 jul 2020 11:14

Joh, dat stelt helemaal niks voor. Geen COC of iets dergelijks nodig. Ze zetten hem niet eens op de brug. Ze controleren de nummers en je krijgt een kenteken. Dat sturen ze echter op naar je huis waardoor je dus NIET meteen een nummerplaat kunt laten maken.

Denk er ook om dat een Duitse caravan een kenteken heeft die bij de eigenaar hoort. Binnen Duitsland wil men nog wel eens aangemeld verkopen zodat je met het kenteken van de vorige eigenaar naar huis kunt rijden. Dat kan bij export naar Nederland NIET. Je hebt er dan dus geen kentekenplaat meer opzitten en je krijgt alleen de afgemelde Fahrzeugbrief mee.

Wat ik zou doen? Ik zou een witte plaat met het autokenteken laten maken en daarmee de caravan ophalen. Officieel mag het niet maar je loopt heel weinig risico. Bij aanhouding kun je de papieren laten zien en het uitleggen. Het lijkt me niet dat daar heel erg moeilijk over wordt gedaan. Een eendagskenteken is een hoop gedoe en omdat een caravan in Nederland toch niet WA verzekerd hoeft te worden ...

Zorg wel dat er een koopcontract wordt opgemaakt bij de transactie.

VIP Premium schreef:
ma 27 jul 2020 10:03
...gewoon de NL papieren / kentekencard die ongeldig zijn gemaakt en de exportverklaring (UITVOERverklaring)...
Zelfs dat hoeft niet.
Mijn caravan komt uit Nederland en ik woon in Duitsland. Toen ik hem ophaalde heb ik hem in NL op naam gezet van mijn in Nederland wonende zoon. Ik kan als Duits ingezetene namelijk geen voertuig in NL op naam zetten. Met dit NL kenteken naar de Duitse TüV gereden en ik kreeg zo een Duits kenteken na controle van de nummers. Mijn caravan heeft dus een Duits èn een Nederlands kenteken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1859
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Duits kenteken

Bericht door EricS » ma 27 jul 2020 11:48

Morgoth schreef:Joh, dat stelt helemaal niks voor. Geen COC of iets dergelijks nodig. Ze zetten hem niet eens op de brug. Ze controleren de nummers en je krijgt een kenteken. Dat sturen ze echter op naar je huis waardoor je dus NIET meteen een nummerplaat kunt laten maken.

Denk er ook om dat een Duitse caravan een kenteken heeft die bij de eigenaar hoort. Binnen Duitsland wil men nog wel eens aangemeld verkopen zodat je met het kenteken van de vorige eigenaar naar huis kunt rijden. Dat kan bij export naar Nederland NIET. Je hebt er dan dus geen kentekenplaat meer opzitten en je krijgt alleen de afgemelde Fahrzeugbrief mee.

Wat ik zou doen? Ik zou een witte plaat met het autokenteken laten maken en daarmee de caravan ophalen. Officieel mag het niet maar je loopt heel weinig risico. Bij aanhouding kun je de papieren laten zien en het uitleggen. Het lijkt me niet dat daar heel erg moeilijk over wordt gedaan. Een eendagskenteken is een hoop gedoe en omdat een caravan in Nederland toch niet WA verzekerd hoeft te worden ...

Zorg wel dat er een koopcontract wordt opgemaakt bij de transactie.

VIP Premium schreef:
ma 27 jul 2020 10:03
...gewoon de NL papieren / kentekencard die ongeldig zijn gemaakt en de exportverklaring (UITVOERverklaring)...
Zelfs dat hoeft niet.
Mijn caravan komt uit Nederland en ik woon in Duitsland. Toen ik hem ophaalde heb ik hem in NL op naam gezet van mijn in Nederland wonende zoon. Ik kan als Duits ingezetene namelijk geen voertuig in NL op naam zetten. Met dit NL kenteken naar de Duitse TüV gereden en ik kreeg zo een Duits kenteken na controle van de nummers. Mijn caravan heeft dus een Duits èn een Nederlands kenteken.
Precies dat laatste liep mijn koper (NLer in D) ook tegenaan. Hij heeft hem toen ook eerst op naam van familielid laten zetten. Maar de COC bleef een dingetje...waarop ik aangegeven heb dat het niet mijn probleem meer was...
Of de Kip nu met of zonder COC naar D is gegaan weer ik niet...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » ma 27 jul 2020 11:53

Ik heb bij mijn verhuizing naar Duitsland, nu zo'n 10 jaar geleden, al mijn voertuigen meegenomen. Toen 3 auto's en 4 motoren op Duits kenteken gezet. In de 10 jaar nog eens een motor en de caravan. Alleen van de Peugeot 306 wilde men een COC. Dit omdat er een typeplaatje onder de motorkap ontbrak wat in Nederland niet maar in Duitsland blijkbaar wèl verplicht is. Voor de rest van de voertuigen hoefde het niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Duits kenteken

Bericht door Vino » ma 27 jul 2020 13:16

En hoelang gaat dit goed betreffende de verzekering, indien het een nieuwe caravan aangaat?

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Duits kenteken

Bericht door Niels83 » ma 27 jul 2020 13:42

je hoeft in NL geen verzekering te hebben dus wat kan er fout gaan? in principe is de caravan achter de auto verzekerd met de auto. Dus van Duitsland direct naar de rdw rijdend ben je gewoon verzekerd.

Is het in Duitsland veel goedkoper? of beter onderhouden?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Duits kenteken

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 jul 2020 13:53

Even ter info: achter de auto ben je alleen WA verzekerd. Wettelijk ok, maar je caravan is dus NIET verzekerd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Duits kenteken

Bericht door Niels83 » ma 27 jul 2020 14:15

Dat lijkt me logisch, maar goed hoe groot is de kans dat je een nieuwe caravan koopt, er 300km mee rijdt en je door eigen toedoen je caravan aan gort rijdt.

Het gaat er toch om dat je op een veilige en legale manier bij de RDW komt?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Duits kenteken

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 jul 2020 14:40

Ik las dit:
Niels83 schreef:in principe is de caravan achter de auto verzekerd met de auto. Dus van Duitsland direct naar de rdw rijdend ben je gewoon verzekerd.
Wat betreft het risico, dat is altijd even hoog en niet voor iedereen financieel aanvaardbaar.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”