bomen en bos

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

bomen en bos

Bericht door Retrospect » wo 22 jul 2020 12:57

Als kind zijn we beide opgegroeid met kamperen. En we zijn dan ook enkele jaren samen met de tent gaan kamperen. Dat bevoel goed totdat mijn vrouw een hernia kreeg en dus niet meer makkelijk in een tent kon slapen. Na jaren van vliegvakanties, stedentrips en een rondreis door Noorwegen en Schotland hebben we vorig jaar een vouwwagen gekocht. Een goedkope om eens te kijken hoe het ons bevalt.

Vorig jaar in het naseizoen een leuk maar regenachtig lang weekend in Drenthe en zojuist terug uit Frankrijk.
Het kamperen was leuk, rijden met een vouwwagen beviel goed. Toch zijn we nu aan het kijken naar een caravan.
We willen ook in het voor of naseizoen en we hebben de wens om ook zo nu en dan naar scandinavië te gaan. We hebben gemerkt dat onze vouwwagen zonder inritsbaar grondzeil niet ideaal is als het kouder is of als het meerdere dagen regent. Een andere of nieuwe vouwwagen is een optie waar we een en ander mee kunnen verbeteren. Maar voor wat wij willen ligt een caravan meer voor de hand en ik vind vouwwagens eigenlijk behoorlijk aan de prijs als je ze vergelijkt met wat je voor hetzelfde geld voor caravan kan krijgen. Nu is de caravan vooral voor mij een vrij grote drempel, maar denk wel dat ik er klaar voor ben.

We zitten te denken aan 6 a 8 duizend euro voor een caravan met vast bed, zitje wat om te bouwen is tot bed, wc ruimte, verwarming met ringleiding en maximaal 1300 kilo volgewicht (de auto mag niet meer trekken en ik wil ook niet te groot).
Dit alles bij een handelaar dealer waar we natuurlijk onze vouwwagen kunnen inruilen.

We hebben al enkele caravans bekeken en verrassend genoeg is er ook nog keuze in onze prijsklasse en met ons wensenlijstje. Delta, TEC, Caravelair, Hobby en nog veel meer hebben we gezien.

Maar wat kunnen we nou helemaal verwachten van ons budget? En wat zou een goede keuze zijn, zijn er slechte merken van tussen het jaar 2000 en 2005? Ik heb me inmiddels ingelezen over waar je op moet letten. Vocht schijnt een vijand te zijn en geurtjes verraden of verbloemen dat. Maar kan ik verwachten dat een handelaar/dealer eerlijk antwoord geeft op vragen? We zullen bij voorkeur bij een Bovag bedrijf kopen en ook de optionele afleverbeurt/keuring nemen, maar wat zegt dat?
Trigano Itinea GL

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: bomen en bos

Bericht door Ab » wo 22 jul 2020 13:16

Ik kan je adviseren om nu de vouwwagen op marktplaats te zetten voor een goede prijs.
Zonder inruil koop je goedkoper over het algemeen.
Hetzelfde geldt voor kopen van een particulier.
Ook daar staan pareltjes.
Goedkoper dan bij een dealer of handelaars.
Die kopen ook van dezelfde particulier.
Afleverbeurten en Bovag zeggen niet veel bij veel handelaren.
De facturen van een particulier van de onderhoudshistorie veel meer.
Een caravan is zo goed als de laatste eigenaar.
Hoe die ermee is omgegaan bedoel ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: bomen en bos

Bericht door RDDR » wo 22 jul 2020 13:20

We herkennen het helemaal. Wij zijn in 2018 van een caravan overgestapt naar een vouwwagen, een nieuwe Holtkamper Kyte. Ding ziet er super uit, staat extreem snel en het rijden met een vouwwagen is echt wel wat anders dan zo'n groot witte doos achter je auto.
De Holtkamper heeft een dubbellaags dak, een vast grondzeil en toch is het in voor en naseizoen uiteindelijk een luxe tent. Dus we liepen tegen dezelfde zaken als jullie aan. Het is niet gezellig, beetje klammig, nooit behagelijk warm. Ook wij gaan graag naar de bergen en hebben dan ook na een jaar besloten om toch terug te gaan naar een caravan en daar nu na de eerste vakantie geen spijt van.

Merken bij caravans ben ik niet zo gevoellig voor. Veel spullen in de caravan komen van Dometic of Thetford. Zoek er eentje die je mooi vind bij een verkoper waar je vertrouwen in hebt. Iets wat verdacht goedkoop is, is per definitie verdacht. Verder inderdaad een vochtmeting laten uitvoeren.
Let wel dat veel caravandealers geen vouwwagens willen hebben. Wellicht loont het de moeite om ergens te gaan kijken die beiden verkopen. Of wat wij gedaan hebben: de vouwwagen via Martplaats. Was heel snel verkocht en we kregen recent een foto van de kopers dat ze er heel bij mee waren. thumbup.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: bomen en bos

Bericht door Hermanus » wo 22 jul 2020 13:23

Wij hebben begin dit jaar een caravan gekocht, met exact hetzelfde wensenlijstje en prijs. Wij hebben eerst op internet rondgekeken, en aan de hand hiervan een lijst gemaakt met caravans, waarvan we een goede indruk hadden, en die ons wel aanspraken. Met deze lijst zijn wij heel wat caravanbedrijven afgegaan om de caravans te bekijken. En dan je gevoel laten spreken. Er waren bedrijven waar wij een vraagteken bij zetten, caravans die uiteindelijk toch niet bevielen omdat de kleuren ons tegen stonden of wij de caravans te donker vonden, en noem maar op. Totdat wij bij een dealer kwamen waar we heel vriendelijk werden ontvangen, die ons goed adviseerde, waar wij een goede indruk van kregen, en een caravan vonden waarvan wij bij het instappen direct zeiden: YES, dit is hem. Uiteraard de caravan gekocht met een Bovag beurt en garantie, en een uitgebreide vochtmeting. Nu net weer terug van onze eerste 4 weken op stap met de caravan ( helaas niet naar het buitenland, maar in Nederland), en een zeer goede positieve ervaring. Kortom, goed kijken, je gevoel laten spreken, en niet te snel beslissen. Dat is m.i. het belangrijkste. Veel succes en plezier met het zoeken.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: bomen en bos

Bericht door Niels83 » wo 22 jul 2020 13:27

Ik denk dat je met jullie budgetveen prima caravan mag verwachten, als je rationeel zoekt. Mijn waarde is dat je iedereen zou moeten kunnen verwachten. de norm bij handelaren is helaas vaak net wat anders. of je de handelaar kan vertrouwen hangt van de handelaar af.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: bomen en bos

Bericht door GSAndre » wo 22 jul 2020 14:23

En je kan altijd hier vragen of er iemand met je meegaat
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: bomen en bos

Bericht door MarcoC » wo 22 jul 2020 14:57

Ik lees dat jullie ook in voor- en naseizoen eropuit willen met de caravan, ook naar Scandinavië..... dan zie ik in je opsomming het merk Caravelair staan. Dat merk zou ik dan niet nemen! Niet dat het een slechte caravan is, dat niet, maar het is een lichtgewicht caravan en heeft daardoor dunnen wanden van 2 - 2,5 cm. Dat isoleert niet bijster veel, wij hebben er ook 1 gehad en vonden hem in het voor- en naseizoen vrij kil. Je moest flink de kachel opstoken om het lekker behaaglijk te krijgen.

Succes met de zoektocht. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: bomen en bos

Bericht door Morgoth » do 23 jul 2020 13:55

En ga vooral op je neus af. Ruikt een caravan muf, dan kan ie ergens lekken. En daar kan ie niet goed tegen. Een vochttest is aan te raden. Staar je niet blind op bouwjaren. Een oudere, goed onderhouden caravan waarop men zuinig is geweest is vaak beter om te kopen dan een nieuwere waarmee men ruig is omgesprongen. Kijk vooral hoe eventuele reparaties gedaan zijn of hoe accessoires zijn gemonteerd. Is dat op een lompe, onverschillige manier gedaan, dan zegt dat iets over de vorige eigenaar.
En verder: Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: bomen en bos

Bericht door CaravelairArtica465 » vr 24 jul 2020 20:42

MarcoC schreef:
wo 22 jul 2020 14:57
Ik lees dat jullie ook in voor- en naseizoen eropuit willen met de caravan, ook naar Scandinavië..... dan zie ik in je opsomming het merk Caravelair staan. Dat merk zou ik dan niet nemen! Niet dat het een slechte caravan is, dat niet, maar het is een lichtgewicht caravan en heeft daardoor dunnen wanden van 2 - 2,5 cm. Dat isoleert niet bijster veel, wij hebben er ook 1 gehad en vonden hem in het voor- en naseizoen vrij kil. Je moest flink de kachel opstoken om het lekker behaaglijk te krijgen.

Succes met de zoektocht. thumbup.gif
Dat geldt niet voor alle types. Wij hebben een Caravelair Artica (in NL het topmodel) wat wel zeer goed geisoleerd is en niet zo lichtgewicht is als de Alba serie.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: bomen en bos

Bericht door Niels83 » vr 24 jul 2020 21:24

TS wil wel graag niet te zwaar gezien zijn wensen kom je dan al gauw richting de wat lichtere. isolatie is een makkelijke gewichtsbespaarder.

Dan moet je denk ik voor lief nemen dat die minder warm is. maar zou je met een gaskachel en straalkacheltje niet een heel eind komen. mijn ouders hadden een matje met verwarming er in onder de zithoek voor in her voorjaar.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: bomen en bos

Bericht door Ab » vr 24 jul 2020 22:50

Dat klopt..
Het verschil tussen bijv. een caravelair en echte wintercaravan als bijv. een KABE op een wintersportvakantie is 1 fles gas per week.
Bij dezelfde temperatuur binnen in de caravan. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4016
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

bomen en bos

Bericht door Gemineye » vr 24 jul 2020 23:48

Maar mensen; een wintersport is toch echt iets heel anders dan voor en naseizoen? Ook die dunnere isolatie is vergeleken met wat je nu gewend bent echt een verademing hoor! En echt ook prima warm te krijgen in voor en naseizoen.
Laatst gewijzigd door Gemineye op vr 24 jul 2020 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: bomen en bos

Bericht door Retrospect » za 25 jul 2020 00:12

Wintersport gaan we idd niet doen.
We zijn inmiddels al langs wat adressen rondgegaan en hebben er vertrouwen in dat de zoektocht wel gaat lukken.
Genoeg aanbod met verwarming en ringleiding en soms zelfs nog vloerverwarming.
Maar we verwachten iig geen problemen met de verwarming in het naseizoen. Ook niet als de caravan zelf wat minder geïsoleerd is.

De vouwwagen staat inmiddels op marktplaats. De meeste caravan verkopers liepen niet bepaald warm en boden dus handelaarsprijzen.
Trigano Itinea GL

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: bomen en bos

Bericht door Retrospect » za 25 jul 2020 23:51

Vandaag een mooie Knaus Sudwind bekeken. Uit 2006.
Die had een redelijk modern/bijdetijds interieur.
Welke andere merken hadden in 2002-2006 al een redelijk eigentijds interieur?
We hebben ook wat Fendt caravans gezien van rond 2002 geloof ik en die vinden we wat ouderwets ogen. Wel goede degelijke materialen gebruikt zo op het eerste gezicht.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: bomen en bos

Bericht door Niels83 » zo 26 jul 2020 07:47

eat vindt jij modern en ouderwets? op de foto's op Google zie ik geen grote verschillen met hoe ik denk dat de meeste caravans er uit zien van die leeftijd. eigentijds is imo veelap hout met hoogglans wit gecombineerd.

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

bomen en bos

Bericht door Retrospect » zo 26 jul 2020 11:46

(Aangepast wegens onnodig quoten)

RE.gif
Dat is lastig natuurlijk want verschilt van persoon tot persoon.
In mijn beleving;
Modern is licht interieur. Ouderwets gebruik van donker 'hout'.
Modern, keuken met glazen plaatje om spoelbakje en gasstel af te dekken en geen rvs keukenblad. Ouderwets, houten klapplank om alles af te dekken en rvs keukenblad.
Modern, wc ruimte met wc en fonteintje niet boven elkaar, Ouderwets, wc met daarboven/achter een inklapbaar fonteintje.
modern, indirect licht. Ouderwets plafonniere.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: bomen en bos

Bericht door dieseltijger » zo 26 jul 2020 12:44

Het stikt van het aanbod. Kijk maar eens op marktplaats met jouw zoek criteria (meer dan 400 hits). Het mooie is: je kan vanuit jouw luie stoel het interieur bekijken, en snel bepalen welke caravanmerken qua interieur aan jouw smaak voldoen. Dat geeft al een mooie voorselectie, en ook links naar aanbieders.

BOVAG garantie lijkt mij een absolute aanrader: vocht en chassis scheurtjes zijn kostbaar om duurzaam te herstellen. Nog twee aandachtspunten:

1. ramen vallen buiten de garantie. In jouw zoekperiode speelt de-laminatie van (polyplastic) ramen mogelijk een rol: het buitenblad en het binnenblad gaan zich van elkaar onthechten. Naast condens kan dit ook vervolgschade met zich meebrengen als het spul helemaal loslaat. Ramen zijn niet goedkoop. Kom dus schriftelijk overeen dat de caravandealer ook 1 jaar garantie geeft op jouw ramen. Ik heb er een goede ervaring mee met het overeenkomen van een extra garantiebepaling. Kleine moeite - groot plezier.

2. Idem wat betreft jouw voortent: valt buiten de garantie - het zijn toch dingen die nieuw alles tussen de 1200 en 1800 kosten, bedenk hoe je daarmee om gaat.

3. Ik zie op het forum met enige regelmaat problemen die ervaren worden met het weggedrag van een caravan. Het kan zowel aan de caravan liggen, maar ook aan de combinatie auto/caravan. Maak dus een proefrit, en bedenk dat instabiliteit snelheidsafhankelijk is, en dat instabiliteit gemaskeerd wordt door een anti-slingerkoppeling.

4. Apart verkopen van jouw vouwwagen lijkt mij lonender, je koppelt verkoop en inkoop lekker los en gaat voor het afzonderlijke optimum. Heb er geen ervaring mee met caravans wel met een paar auto's, bevalt eveneens goed.

Hobby is en was altijd rijk uitgerust, ik vond de inrichting van hobby en de engelse merken uit die periode nogal tuttig. Hobby en Adria gebruikten rond 2002 mindere materialen dan Kip toendertijd (vezelplaat vs multiplex).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: bomen en bos

Bericht door Niels83 » zo 26 jul 2020 13:36

als je particulier koopt kun je ook een aankoopkeuring laten doen.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: bomen en bos

Bericht door Cara-Fan » ma 27 jul 2020 08:54

Jeroen81 schreef:
za 25 jul 2020 23:51
Vandaag een mooie Knaus Sudwind bekeken. Uit 2006.
Die had een redelijk modern/bijdetijds interieur.
Welke andere merken hadden in 2002-2006 al een redelijk eigentijds interieur?
We hebben ook wat Fendt caravans gezien van rond 2002 geloof ik en die vinden we wat ouderwets ogen. Wel goede degelijke materialen gebruikt zo op het eerste gezicht.
De Hobby caravans vonden wij qua design er moderner uit zien dan zijn leeftijdsgenoten.. uiteindelijk liepen we tegen 1 uit 2008 aan.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: bomen en bos

Bericht door Ab » ma 27 jul 2020 09:04

Waarbij je jezelf moet afvragen..wat is modern. knipoog.gif
Modern kan een bepaalde trend zijn, die door velen wordt verafschuwd, en door velen wordt verafgood.
Een paar jaar later is het soms alweer helemaal uit...vlgs de trendvolgers dan.
Wel goed voor de economie..
Volg je eigen kop. Koop gewoon waar je jezelf goed bij voelt.
Smaken verschillen per persoon, en zijn ook sterk aan verandering onderhevig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

petronella
Berichten: 1684
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: bomen en bos

Bericht door petronella » ma 27 jul 2020 09:40

Misschien even iets om mee te nemen in jullie zoektocht.
Ik weet niet hoe het nu met de rug van je vrouw is maar, ook mijn man heeft een hernia en daardoor een zwakke rug.
Wij hebben een zgn frans bed, aan het uiteinde geen hoge tv kast wat je een aantal jaren geleden wel zag.Nu ligt hij vooraan en kan zo zijn bed uit rollen, zonder klimmen of klauteren.
Ook hebben we er een topper op, zodat ik het bed beter kan opschudden.
Mijn advies zou zijn, om eens te gaan liggen op verschillende bedden om te kijken of je makkelijk in en uit bed kunt komen.
Succes met jullie zoektocht enne....na een vouwwagen is een caravan een verademing knipoog.gif

Knaussie
Berichten: 28
Lid geworden op: di 7 jul 2020 11:13

Re: bomen en bos

Bericht door Knaussie » do 30 jul 2020 21:08

Ga mn knaus sudwind inleveren bij de dealer, kreeg er nog een knappe prijs voor, is uit 2007,
Prima hut , maar we wilden wel een s een nieuwe, sudwind 500 fu, frans bed met grote ronduit, fietsenrek achter en half automatische mover......

Retrospect
Berichten: 128
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: bomen en bos

Bericht door Retrospect » do 30 jul 2020 22:06

petronella schreef:
ma 27 jul 2020 09:40
Misschien even iets om mee te nemen in jullie zoektocht.
Ik weet niet hoe het nu met de rug van je vrouw is maar, ook mijn man heeft een hernia en daardoor een zwakke rug.
Wij hebben een zgn frans bed, aan het uiteinde geen hoge tv kast wat je een aantal jaren geleden wel zag.Nu ligt hij vooraan en kan zo zijn bed uit rollen, zonder klimmen of klauteren.
Ook hebben we er een topper op, zodat ik het bed beter kan opschudden.
Mijn advies zou zijn, om eens te gaan liggen op verschillende bedden om te kijken of je makkelijk in en uit bed kunt komen.
Succes met jullie zoektocht enne....na een vouwwagen is een caravan een verademing knipoog.gif
In en uit bed komen zal wel lukken. Maar er moet echt wel een lattenbodem onder. Rug blijft toch een zwak punt.

Dus we kijken ook enkel naar caravans met een vast bed en bij voorkeur een frans bed.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: bomen en bos

Bericht door Gumm » wo 5 aug 2020 16:24

1300kg, Scandinavië en verder ingeschat een degelijke robuuste caravan met een redelijk laadvermogen.
Wij hebben een Knaus sudwind, 450 LU, 2006 model 2007 die aan jullie eisenpakket zou kunnen voldoen mits het kentekengewicht wordt teruggezet.
Dat laatste is namelijk ook nog een optie die je kunt overwegen om het bij een volgende auto te herstellen.
Een degelijk robuuste gebouwde wagen legt wat meer eigen gewicht in de schaal. (1030kg bij de onze). Het zit wel ergens in,het chassis loopt door van voor tot achter, de vloer en wanden zijn dikker etc.
Je krijgt er, ook onder wat zwaardere omstandigheden, wel een onberispelijk weggedrag voor terug. Misschien is terug keuren een consessies om te overwegen?
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: bomen en bos

Bericht door Hermanus » do 6 aug 2020 09:19

Ik zie op dit moment veel aanbiedingen van Chateau Calista 450 caravans, van rond 2001 tot 2006. Een caravan die precies alle specificaties heeft die TS zoekt, en zowel qua gewicht en prijsklasse precies in zijn straatje passen. Wel even goed rondkijken, want er worden er aangeboden met mover en zonder mover, in dezelfde prijsklasse.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”