Caravan of Camper en kopen of huren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » za 18 jul 2020 21:07

Sinds we een paar maanden geleden onze caravan hebben verkocht zijn we aan het oriënteren naar een alternatief kampeermiddel.
Eerst waren we ervan overtuigd dat we een hefdak caravan wilde kopen. Dat is op zich nog steeds nog wel interessant, maar we denken ook wel weer aan het eerste jaar dat we gingen kamperen en dat we toen een nieuwe camper voor 3 weken hadden gehuurd en dat is ons ook heel erg goed bevallen.
Nou mag ik nog een jaar of 9 werken voordat ik met pensioen mag en tot die tijd, hebben we te weinig mogelijkheden om vaak met een camper erop uit te trekken, dat het kopen van een camper niet zoveel zin heeft.
Bovendien is een knappe camper aardig aan de prijs.
Dan is huren een alternatief, ook niet heel goedkoop (in Belgie en Duitsland wel gunstiger dan in NL), maar bij de betere dealers heb je eigenlijk altijd wel een nieuwe camper en dat stellen we wel op prijs.
Maar het hebben van een eigen caravan en deze helemaal naar je smaak en behoefte samenstellen en er af en toe wat aan verbeteren of uitbreiden is ook wel leuk om te doen. Maar meestal is dat binnen een half jaar ook wel weer achter de rug en dan is het alleen onderhoud en poetswerk wat er nog te doen valt.
We zijn er nog niet uit, maar het huren van een camper lijkt ons steeds interessanter, mede omdat we ook nog wel eens een jaartje West kust USA willen doen en dan sla je heel simpel een jaartje camper huren over.
Het is wikken en wegen wat de beste keus is. Iemand nog suggesties, die we over het hoofd zien?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Conradi » za 18 jul 2020 21:18

Wij hebben dezelfde gedachte met eigenlijk één doel, het vaste land van Griekenland. Mijn buurman huurt al jaren een camper in D en rijdt met het nieuwste van het nieuwste rond. Projzen vond ik meevallen.

Voor een gewone vakantie weet ik het nog niet: nu is hier de Lidl/Rewe zo’n 8 km weg, de heuvel over. Ik rij ‘s ochtends even electrisch op en neer. Dat kan met een camper niet. Dat fiets je ook niet even 1-2-3 :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » za 18 jul 2020 21:40

Re, Met een elektrische fiets toch wel
Als we een camper gaan huren is de noodzaak van een paar elektrische fietsen kopen wel een belangrijke aanvulling.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door PD » za 18 jul 2020 21:43

Wij hebben recent een paar campers met queensbed bekeken.... beperkte leefruimte en volwaardig lokaal vervoer blijven breekpunten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » za 18 jul 2020 22:02

Een E-bike voldoet toch voor veel uitstapjes. En als het weer of wat dan ook niet toelaat dan ga je met de camper, ook niet zo’n groot probleem.
De ruimte is inderdaad anders dan bij caravans, maar als we graag onderuit willen hangen, is het bed een prima alternatief voor de hang bank. De meeste tijd breng je toch buiten onder de luifel door. De camper heeft ook voordelen. We vinden een garage voor de E-bike’s wel handig. Het laadvermogen en niet elk stukje gewicht een puzzel is waar je het ‘t beste neer kan leggen, is ook wel eens lekker. Snel reisvaardig zijn bij rondtrekken is bij een camper ook fijn.
Handig wat eten of drinken pakken uit de koelkast zonder te hoeven stoppen is ook wel eens handig (bij file bijvoorbeeld)


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door PD » za 18 jul 2020 22:05

RE.gif
Laadvermogen vind ik juist een probleem tot 3,5 ton; eigenlijk moet je naar een C rijbewijs.

In NL kan een e-bike prima maar in bijv. de Pyreneeën, Alpen of Italië zie ik dat niet zitten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » za 18 jul 2020 22:07

Re, 5 a 600 kg is voor ons ruim voldoende

Waarom in Italië niet? Te veel bergen of gevaarlijke wegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door PD » za 18 jul 2020 22:17

Precies en daar willen we juist kleine bergdorpjes bezoeken.

500 kg laadvermogen tot 3,5 ton heb je alleen bij de kleintjes.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » za 18 jul 2020 22:33

Re, klopt, we zaten bij de ongeveer 7 meter lengte campers te kijken, niet heel erg groot, maar dat hoeft voor ons ook niet. Ons huis compenseert dat voor de rest van het jaar prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3688
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Niels83 » za 18 jul 2020 22:49

Tsjah 2 keer. met een camper weggeweest, niet ons ding, wij staan vaak wat afgelegen voor een klein weekje op camping met zo min mogelijk.

Alles op de fiets in heuvel achtig gebied was ik snel zat en verder dan 20-30km vanaf de camping is best lastig dan moet je de bende weer inpakken. en erger hoe neem je de geproefde mee naar huis in je fietstas.

Hij was van mijn ouders, zij kochten er uiteindelijk een scooter voor achterop, maar of je dat allemaal nog wil op je 70ste of zo?

ook wel eens mensen gesproken, die naar spanje tufte van camping naar camping en dan aan zee bleven ze 2 weken waar ze een fiat panda of zo huurde en dan weer camperend terug. Een soort combinatie van camperen en caravannen.

Maar goed er zijn legio mensen die het wel leuk vinden, en hun vakanties er goed op kunnen inrichten. volgens mij huren voor een langere vakantie is het enige dat antwoord geeft op of het wat voor je is.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Conradi » za 18 jul 2020 23:02

Super schreef:
za 18 jul 2020 22:07
....5 a 600 kg is voor ons ruim voldoende
Dat ik het begrepen heb; Van dat laadvermogen gaat nog je eigen gewicht, de schoon-/vuilwatertank en zo nog vanaf, toch?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door PD » za 18 jul 2020 23:04

RE.gif
Klopt, vrijwel elke 3,5 ton camper met wat leefruimte en accessoires is overbeladen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » za 18 jul 2020 23:09

Ja al het gewicht telt idd mee en omdat wij zelf ook onderdeel ervan uitmaken als inzittenden telt dat ook mee. Laten we nou gelukkig niet tot de zwaarste behoren.
Maar wellicht willen we ook nog een nieuwe Eriba Touring huren om te beoordelen hoe dat voor ons is. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. De ene vakantie met caravan en dan weer met de camper kan ook. Wat het beste past bij de planning van het soort vakantie.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door appellover » za 18 jul 2020 23:25

Caravan of camper zijn heel verschillende wereld.
Heb tientallen jaren caravans gehad en sinds paar jaar een camper.
Ben met 55 jaar gestopt met werken en heb vele jaren overwinterd met caravan,kwam al snel achter dat begin oktober plekje moest hebben,paar weken later alle mooie plekjes bezet.
Hoef niet meer te overwinteren want ben er gaan wonen.
Het grote verschil is dat ik zeer zelden op camping kom.
Ben veel met camper op stap door europa, zo’n 7 maanden per jaar en sta altijd vrij en dus gratis.
Er zijn heel veel van die camperplaatsen,kijk maar op app park4night.
Was in de winter kleine vijfhonderd euro per maand aan camping kwijt,nu nul.
Nadeel is dat je geen auto bij je hebt,en veel meer techniek wat allemaal defect kan gaan.
Grote voordeel vind ik de vrijheid van camper.
Heb 2 honden mee, op campings gaf dat regelmatig problemen,nu nooit meer.
Gr.Ron..

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » zo 19 jul 2020 07:47

Interessante en handige app bedankt voor de tip. Wat je als caravanner nog aan moet wennen is dat je veel vrijheid en mogelijkheden hebt om te gaan staan waar je wil en mag.
Gisteren zag ik ook regelmatig een camper staan op een mooie plek langs de mergelland route, genietend van het uitzicht met wat eten en drinken erbij, dat doe je niet zo snel met een caravan.
Wij hebben toen we een camper huurden ook eens bij een wijnboer gestaan in Duitsland en dat was ook heel leuk en gezellig.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door appellover » zo 19 jul 2020 09:40

Vergeet ik nog te melden als je het leuk vindt om bij (wijn)boeren wil staan.Francepassion.
Gratis staan bij die boeren of kleine bedrijfjes.
Sommige sloven zich wel erg uit.
We hebben bij een walnotenolie bedrijf gestaan die echt alles uit de kast had gehaald,16 amp.complete badkamers,wasmachines,zelfs een grote ruimte om bij slecht weer te zitten met nespresso en koelkasten met frisdrank en vriezer met allemaal smaken ijs.En alles gratis.Over de top,geneerde me om alles te gebruiken maar de hele was hing al snel aan de lijn.
Was natuurlijk de bedoeling dat je olie kocht,daar kwamen we ook voor maar was 14 juli dus alles dicht.
Weet helaas niet meer waar het was in Frankrijk,vandaar dat ik nu de reis via Polarsteps volg,kan ik het later terugzien.
Je moet wel zelfvoorzienend zijn want de meesten hebben hooguit een kraan.
Gr.Ron
Afbeelding
Zo zijn we allemaal verschillend,sommigen vinden camping met kinderen heel gezellig,dan is caravan in voordeel, en anderen( ikzelf) houden meer van de rust zoals foto.
Is geen photoshop hoor is half uurtje van mijn woonplaats.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door RDDR » zo 19 jul 2020 10:39

Ook wij hebben over een camper nagedacht, zijn er naar gaan kijken en hebben er zelfs mee proefgereden. Het ging in ons geval om een 1 jaar oude Adria buscamper met net iets meer dan 8.000 km op de teller. Oftewel: bijna nieuw. Dat was het einde van onze camper zoektocht.

46k Euro en het rijdt voor geen meter. Bij 130 versta je elkaar niet door de motor herrie en de rammeltjes overal, bij 110 lag onze BMW 430D met Eriba Feeling 430 veel rustiger op de weg. Daarnaast zeer krap van binnen, maar goed dat wisten we en er stond voor een paar duizend Euro meer ook een half integraal van 2 jaar oud en 11.000 gelopen die net wat ruimer was. Dat was hem waarschijnlijk ook geworden, maar die stond te onhandig om ter plaatse even eruit te halen voor een proefritje. Beiden op basis van Fiat overigens.

Ook zien wij onszelf niet staan op veel van de camper plaatsen. Een soort van parkeerplaats zonder ruimte. Dus hadden we toch steeds een overnachting op een camping geboekt of de mooiere (betaald.e) camper plaatsen. Ook geen ramp verder, voor de prijs koop je toch al geen camper.
Het grote voordeel is absoluut dat je, zeker een 6 a 7 meter ding nog op veel plaatsen kan parkeren. Dus onderweg stoppen bij bezienswaardigheden. Dat blijf ik echt een groot nadeel van de caravan vinden. Echter eenmaal op een plaats zit je vast aan een fiets, waar we helemaal niet dol op zijn. Zeker in bergen hoeft dat voor mij niet. Met de caravan nemen we nooit een fiets mee.
Uiteindelijk dus besloten dat een camper niet bij ons past en we hebben gewoon weer een caravan gekocht en verplaatsen elke 1 tot 4 dagen. Caravan met luifel staat binnen 20 minuten van beginnen met afkoppelen tot aan het moment dat we in de tuinstoel zitten met de koffie. Afbreken gaat net zo snel. Houdt wel in dat je na moet denken over een goede inrichting en een taakverdeling. Camper gaat nog sneller, maar meer dan 10 minuten win je eigenlijk niet.

Huren: zijn we ook al niet dol op. Voordeel van een caravan is je eigen spullen, een voor jou goed bed, een inrichting die bij je past en dat heb je met huren niet. En het idee dat er niemand anders in dat bed ligt / op die wc zit
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Diny » zo 19 jul 2020 11:36

Kopen of huren: hangt af van de keren dat je ermee weg kan. Ga je alleen in de zomer(school)vakantie dan is huren een mooie oplossing.
De rest van het jaar zonder zorgen zitten over stalling enz. Het kost wat, maar caravan of camper is ook niet gratis.

Dan een caravan of camper: trek je graag van plaats naar plaats, doe je veel met de fiets, dan is de camper echt ideaal !
Let wel op, een camper moet je pas kopen als het van je overschot kan, want het blijft geld kosten, veel meer dan een caravan.
Krijg je iedere maand een kapitaal overgeschreven van de werkgever is het een andere zaak, dan kun je gemakkelijk overschot sparen.
Over vrij staan, camperplaats of camping is ruimschoots gediscussieerd.

Een caravan is ook ideaal, voor alle omstandigheden. Auto en fiets bij de hand, je kunt gaan en staan waar je wilt, mits je het in de meeste gevallen vanaf de camping doet.

Je moet je eigen afweging maken en kijken wat het beste bij je omstandigheden past.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » zo 19 jul 2020 11:51

Aan huren kan ik geen buil vallen.
Een Erba touring nieuw huren willen we sowieso om te zien of het voor ons wat we voor langere tijd willen hebben.
Een nieuwe camper voor een paar keer huren lijkt ons ook wel wat. We zitten er niet aan vast dus geen man overboord als het toch niet bevalt.
Een Amerika reis tussendoor als het weer kan.
Iets kopen kan altijd nog.
Miskopen is ook een dure hobby.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door appellover » zo 19 jul 2020 11:56

#Diny,
Je schrijft “je kunt gaan en staan waar je wilt” maar dat is nou net het probleem.
Als je hebt overwinterd weet je dat alle campings overvol zijn aan de costa’s en de Algarve.
Vandaar dat je steeds minder caravans ziet,er is geen plek meer op campings.
Heel 65+ wil in de winter in de zon zitten en geld blijkt geen probleem te zijn.
Gelukkig zijn er genoeg mooie camperplaatsen aan de costa’s hoewel je niet op strand terecht kan want dan moet je in september je al installeren.
Vooral Fransen doen dat al vroeg,gratis plekje met waterkraan en een goedkoop restaurantje .
Hier in Torrevieja komen ze rond 1 september met hele groep,iedere middag uitgebreid eten voor 6,95€ en verder gratis staan op het strand,met de paas gaan ze weer weg.
Elk jaar wordt de groep groter dus zal wel verbod komen.
Gr.Ron

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Den Adriaan » zo 19 jul 2020 12:36

Valt wel mee met overvol zijn.
Tot op heden probleemloos een plek kunnen vinden.
Maar als je ziet waar de campers staan schieten de tranen in de ogen.
Op asfalt, of vooral gratis, in straten of bij de supermarkt.
Steeds meer worden ze verboden om vrij te staan langs de kust.

Afijn, ieder zijn ding.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Morgoth » ma 20 jul 2020 14:46

Bij mijn buurman (camping) komen ze met campers van anderhalve ton, zeggen ze dat ze niet weten hoe lang ze blijven maar komen ze dan voor 16 Euro één nacht staan om 250l afvalwater te lozen de accu's weer op te laden en de schoon-water tank weer te vullen. Het kost hèm op deze manier alleen maar geld. Hij ziet liever mensen met caravans.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Super » ma 20 jul 2020 15:28

Re, dat is je buurman zijn eigen fout. Dan moet hij de plaatsen duurder maken voor campers. Maar niet klagen, je hebt het zelf in de hand.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Conradi » ma 20 jul 2020 15:34

RE.gif
Los daarvan, vind ik ‘t kiften op campers wat kort door de bocht. Overal zijn ‘r rotte appels te vinden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan of Camper en kopen of huren

Bericht door Diny » ma 20 jul 2020 15:38

@ Morgoth

Een campingbeheerder kan dit soort gedrag tegengaan door aparte camperplaatsen te maken.
Je plaatst waterzuilen en elektriciteitsblokken, waar je per liter water en per KWh voor moet betalen.
De kosten van plaatsing verreken je bij de prijs. In Duitsland kwamen we dit regelmatig tegen.
Water lozen kan gratis m.i.
Nog beter is, lijkt mij, bij elke plaats verbruiksmeters te installeren. Dan betaalt iedereen naar verbruik thumbup.gif

Wil je niet investeren in dergelijke voorzieningen, dan kun je nog altijd de plekken voor grote campers fors duurder maken.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”