Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » ma 13 jul 2020 08:21

Hallo mede forummers,

Wegens omstandigheden zijn wij aan het neigen naar een grotere auto.


De criteria:

Groot
Diesel
Automaat
Niets frans of italiaans
Minstens 5 zitplaatsen
Moet kunnen dienen als dagelijkse auto dus ook voor ondergrondse parkeergarages
Beetje luxe is welkom

Mijn oog is gevallen op een Mercedes v-klasse.

Heeft iemand hier ervaringen mee als trekker en/of privévoertuig?

Goed en slecht is uiteraard welkom.

Alternatieven mogen ook altijd aangehaald worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Philmar
Berichten: 843
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Philmar » ma 13 jul 2020 09:01

Onze zoon heeft een Merc. V250d aut. 4 matic Avangarde XL sedert eind 2018 met 5 zitplaatsen. Hij gebruikt de wagen voor zijn zaak en ook privé. Regelmatig trekt hij een aanhanger >2000 kg, soms met huif, zonder problemen. Het is een geweldige en leuke reiswagen met pit. Enige nadeel, ondergrondse parkings gebruikt hij niet, en hij steekt overal een eindje uit bij dwarse parkeer plaatsen. Nog een nadeel is wegrijden bij gewone parkeer plaatsen in smalle straten. Draai cirkel met 4 matic is ook groter dan 2 wiel aandrijving.
De vorige was ook een Merc. maar een 6 cilinder. Problemen heeft hij er nog niet mee gehad, nu 50.000 km, ook niet met de vorige die hij heeft vervangen met 350.000 op de teller.
Ik rijd er ook graag mee.

Philmar

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Morgoth » ma 13 jul 2020 09:51

Het ligt er helemaal aan hoe je hem wil gebruiken. Ik heb (ooit) een Vito gehad en daarna een veel grotere (en sterkere) Chevrolet. Vergeleken met de Chevy was de Vito een licht busje. Voor een caravan is hij perfect maar ik reed met een marktwagen. Daarvoor was de Benz echt te licht.
Ik vind het super lekker rijden maar je bent wel altijd met een groot ding onderweg. En ja, zeker in de stad met parkeren vaak te groot.
In een V-klasse passen volgens mij 8 personen. Waarom zoveel groter als je 5 plaatsen nodig hebt? Ook zakelijk gebruik?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Philmar
Berichten: 843
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Philmar » ma 13 jul 2020 10:17

De V is aangepast naar 5 zitplaatsen met vast tussenschot.

Philmar

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door henry12 » ma 13 jul 2020 10:42

Ik rij zelf met een vito en staat op de zelfde basis als de vklasse .
Heb de 163 pk versie met automaat en rijd top .
Heb er nu 110.000 km op zitten zonder problemen .
Mijn vorige vito was van 2016 en is weg gegaan met 260.000 km zonder problemen er mee gehad te hebben .
De vito mag 2 ton trekken , weet niet of dat bij de vklasse meer is .
Wij rijden trouwens met vito,s omdat deze juist in parkeer garages passen , hoogte is 1,85m .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ab » ma 13 jul 2020 10:55

Te groot zit grotendeels tussen de oren..
Het zal best even wennen zijn, dat is met elke auto zo.
Mijn auto is ruim 6 meter inclusief trekhaak. Die kan er wel af, maar dat doe ik nooit. Die heb ik veel te vaak nodig..
Ik parkeer het ding overal. Ook in de stad, en in parkeergarages, als ze maar 1,9 mtr hoog zijn. Wat bijna altijd wel zo is.
Met (soms) maximale stuuruitslag kan ik ook altijd wel omhoog en naar beneden rijden.
Het steekt soms wel een eind uit, maar evengoed kan iedereen er makkelijk langs.
Tenzij er aan de overkant ook een RAM of ander lang voertuig staat. Dan zet ik 'm een stukje verder.
Een grote auto went snel hoor.
Een grote caravan of aanhanger erachter ook.
Sneller dan een te kleine auto. Dat went nooit.
En zo groot is een V nu ook weer niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » ma 13 jul 2020 12:06

Het is niet de bedoeling om zwaar werk mee te verrichten. Hij mag 2500 kg trekken dus meer dan genoeg.

Hij zou de hilux vervangen en ze zijn ongeveer even lang maar door de opbouw geeft een v klasse/ Cito meer ruimte...

Zonder dakrails blijft hij net onder 1.90 m.

Ik heb een vrijstelling voor verkeersbelasting dus ik zou liefst geen lichte vracht hebben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door ArnoM » ma 13 jul 2020 12:31

Je vraagt ook om alternatieven.
Ik heb een paar jaar geleden de keuze gemaakt tussen een gebruikte Vklasse 250 XL met alles erop en eraan en een nieuwe VW Caravelle met alles erop en eraan.
Beide 2.0 Diesel, V klasse 190 PK en de VW 204 PK.
2e hands Vklasse €42.000 ex BTW BPM
Nieuwe VW Caravelle €44.000 ex BTW BPM met meer accesoires
Uiteindelijk gekozen voor de VW omdat ik die lekkerder vond rijden en zitten.
De Vklasse is wel mooier van binnen.
De VW kwam bij Bedrijfswagenstwente.nl vandaan.
eerlijk gezegd vind ik de nieuwe T6.1 spuuglelijk met de huidige grille
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Super » ma 13 jul 2020 15:18

Niet uit Frankrijk of Italië, mag het wel uit Spanje komen?


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » ma 13 jul 2020 16:16

Goeie reactie,

Ik had het eerder over de oorsprong van de merken...

Ik had ook liever gehad dat ze in Duitsland gemaakt werden maar dat zal moeilijk worden...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » ma 13 jul 2020 18:53

Super schreef:Niet uit Frankrijk of Italië, mag het wel uit Spanje komen?


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk
Ik zie nu pas je profielfoto, mijn excuses als ik een gevoelige snaar geraakt heb :p


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Super » ma 13 jul 2020 19:16

Whahaha


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 Pro met Tapatalk

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » ma 13 jul 2020 19:42

Morgoth schreef:Het ligt er helemaal aan hoe je hem wil gebruiken. Ik heb (ooit) een Vito gehad en daarna een veel grotere (en sterkere) Chevrolet. Vergeleken met de Chevy was de Vito een licht busje. Voor een caravan is hij perfect maar ik reed met een marktwagen. Daarvoor was de Benz echt te licht.
Ik vind het super lekker rijden maar je bent wel altijd met een groot ding onderweg. En ja, zeker in de stad met parkeren vaak te groot.
In een V-klasse passen volgens mij 8 personen. Waarom zoveel groter als je 5 plaatsen nodig hebt? Ook zakelijk gebruik?
Het zit zo dat ik wegens handicap een rolstoel zou willen meenemen in het geval dat ik me bezeer en mijn prothese niet kan dragen. Daarnaast ook een vrij grote hond en kinderwagen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Morgoth » di 14 jul 2020 16:38

Oké. Dan snap ik het inderdaad.
De nieuwe Opel Zafira Life komt ook goed uit de tests. Zal allicht goedkoper zijn dan een V-klasse en is gebaseerd op de Vivaro.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Herman&Saskia » di 14 jul 2020 16:55

Ik ben me ook aan het orienteren...
De Vito/V-klasse is mooi en modern, goed uitgerust...maar duur (vooral v-klasse).
5 jaar oude Vito met minder dan 1 ton aan kilometers, kost net zo veel als een nieuwe Renault Traffic of een van zijn verwanten.
En...echt zuinig zijn ze ook niet...

Voor mij zou de reden zijn dat de scootmobiel mee kan...vandaar vrijstelling BPM en lagere houderschapsbelasting.

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door henry12 » di 14 jul 2020 18:36

RE.gif

Wat is niet echt zuinig , ik verbruik met mijn vito 6,5 liter op de 100 km en dan zit de vito aan ze max gewicht .
Dat vind ik niet echt verkeerd .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door ArnoM » di 14 jul 2020 18:41

Morgoth schreef:
di 14 jul 2020 16:38
Oké. Dan snap ik het inderdaad.
De nieuwe Opel Zafira Life komt ook goed uit de tests. Zal allicht goedkoper zijn dan een V-klasse en is gebaseerd op de Vivaro.
Dat is echt geen vergelijk!
Appels en peren, maar ook appels en peren wat €€€ betreft.
Vivaro allemaal leuk en aardig, het reed wat mij betreft verrassend goed, maar geen vergelijk met Mercedes (en al helemaal geen Vklasse) of een lekker uitgeruste VW T6.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door erichendri » di 14 jul 2020 18:48

En de toyota pro-ace, de hilux zal vast meer opbrengen bij inruil bij een toyota garage.
Zag dat deze ook een 180 pk 2.0 diesel heeft en leverbaar is in kort en lang.
En eerlijk is eerlijk, de Duitsers rijden wel erg goed.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Herman&Saskia » di 14 jul 2020 20:19

henry12 schreef:
di 14 jul 2020 18:36
RE.gif

Wat is niet echt zuinig , ik verbruik met mijn vito 6,5 liter op de 100 km en dan zit de vito aan ze max gewicht .
Dat vind ik niet echt verkeerd .
Heb je de “109”? Ik heb alleen gekeken naar 113 en hoger ivm trekgewicht. En dan nog automaat. Meerendeel gebruiksreviews gelezen op AutoWeek en daar viel men nog wel eens over verbruik.
Enkele weken fysiek bij een dealer geweest maar die wilde niet echt meedenken ivm BPM vrijstelling. Was volgens hem teveel gedoe.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Morgoth » di 14 jul 2020 20:26

ArnoM schreef:
di 14 jul 2020 18:41
Morgoth schreef:
di 14 jul 2020 16:38
Oké. Dan snap ik het inderdaad.
De nieuwe Opel Zafira Life komt ook goed uit de tests. Zal allicht goedkoper zijn dan een V-klasse en is gebaseerd op de Vivaro.
Dat is echt geen vergelijk!
Appels en peren, maar ook appels en peren wat €€€ betreft.
Vivaro allemaal leuk en aardig, het reed wat mij betreft verrassend goed, maar geen vergelijk met Mercedes (en al helemaal geen Vklasse) of een lekker uitgeruste VW T6.
TS schrijft: 'Alternatieven mogen ook altijd aangehaald worden'
De zafira life is een voordeliger alternatief. Maar wel super luxe en veel ruimte. Ja, een VW T6 kan ook. Maar in een Audi Q7 of Q8 kun je ook wel een rolstoel kwijt. Dan rij je niet in een busje.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » di 14 jul 2020 20:32

erichendri schreef:En de toyota pro-ace, de hilux zal vast meer opbrengen bij inruil bij een toyota garage.
Zag dat deze ook een 180 pk 2.0 diesel heeft en leverbaar is in kort en lang.
En eerlijk is eerlijk, de Duitsers rijden wel erg goed.

Eric
Ik zou het liefst geen Renault/citroen kiezen. De mechaniekers van de toyota garage worden er helemaal gek van blijkbaar...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » di 14 jul 2020 20:33

Morgoth schreef:
ArnoM schreef:
di 14 jul 2020 18:41
Morgoth schreef:
di 14 jul 2020 16:38
Oké. Dan snap ik het inderdaad.
De nieuwe Opel Zafira Life komt ook goed uit de tests. Zal allicht goedkoper zijn dan een V-klasse en is gebaseerd op de Vivaro.
Dat is echt geen vergelijk!
Appels en peren, maar ook appels en peren wat €€€ betreft.
Vivaro allemaal leuk en aardig, het reed wat mij betreft verrassend goed, maar geen vergelijk met Mercedes (en al helemaal geen Vklasse) of een lekker uitgeruste VW T6.
TS schrijft: 'Alternatieven mogen ook altijd aangehaald worden'
De zafira life is een voordeliger alternatief. Maar wel super luxe en veel ruimte. Ja, een VW T6 kan ook. Maar in een Audi Q7 of Q8 kun je ook wel een rolstoel kwijt. Dan rij je niet in een busje.
De rolstoel op zich is niet het probleem, de rest wel Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door henry12 » di 14 jul 2020 20:34

@Morgoth

Nee ik heb een 116 met automaat .
Nu ben ik een rustige rijder moet ik er wel bij zeggen en rij alleen maar snelweg kilometers .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Herman&Saskia » di 14 jul 2020 20:41

RE.gif RE.gif op die Q serie kun je geen BPM vrijstelling en aangepast tarief houderschapsbelasting aanvragen knipoog.gif
Anders had ik ook wel leuke opties in gedachten.
En die “Toyota” dealer die “gek” wordt van Renault en Citroen...mijn slager word ook gek van een halfje bruin als het hem uit komt. Als je zo’n ding goed onderhoud zijn ze probleemlozer als een VW T met DSG.
Als je zegt, ik vind het gewoon niet mooi..soit. Dat heb ik met de Transporter (niet eenszo zeer niet mooi, maar de houding van VAG ten opzichte van sjoemelaffaire, Audi schraapveren en oudere generatie DSG bakken).

Ben triton
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02

Re: Mogelijks nieuwe trekker input gevraagd merc v-klasse als trekker en dagelijkse auto

Bericht door Ben triton » wo 15 jul 2020 17:25

Het gaat wel over Belgische regelgeving dus enkel btw en verkeersbelasting...

Nu ja, de mechaniekers zeggen tg dat ze de pro-acen dikwijls zien terugkomen met prullen dus vervolgens moeilijk te repareren door het design van de Franse ingenieurs.

Daarnaast zeggen ze zelf dat Toyota ze nooit zo goedkoop kan verkopen als psa zelf.

Ik vrees trouwens ook dat een q7 geen oplossing is voor ons.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”