Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mee
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 jul 2020 20:40

Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Mee » wo 8 jul 2020 10:38

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar tips en advies voor het delen van een caravan op een seizoensplaats.
Mijn nichtje heeft een mooie oude SMV op het oog. Ik wil ook graag gaan caravankamperen, maar mijn man ziet het niet zitten. Nu hebben mijn nichtje en ik het idee gevat om samen een (voor)seizoensplaats te delen, om te kijken of het wat is.
Zijn er mensen op het forum die hier ervaring mee hebben?

Wat is een eerlijke verdeling? is het eerlijk als ik de voorseizoensplaats betaal en gebruik maak van haar caravan? Dat leek mij op het eerste gezicht wel logisch. Alleen behoudt de caravan (ca 3500) natuurlijk zijn waarde en de voorseizoensplaats (1100) niet. Hebben jullie ideeën voor een goede verdeling van de kosten?

Verder willen we vooraf afspreken wie er wanneer gebruik maakt van de caravan, om gedoe te voorkomen. Verder nog tips?

Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes, Mee

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Jan van Vijven » wo 8 jul 2020 10:46

Niet te moeilijk doen, voor 1100 euro heb je een half seizoen onderdak. Zij levert de hut, als jij dan ook nog gaat zeuren dat haar waarde het zelfde blijft is dit plan al gelijk gedoemd te mislukken!
Koop dan zelf een hut van € 1000, die kan je voor de zelfde prijs daarna weer verkopen.

Als je gaat mierenneu... over geld, direct stoppen met dat plan. Veel vriendschappen zijn hierdoor op de klippen gelopen!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Herman&Saskia » wo 8 jul 2020 10:52

Jij de plaats, zij de caravan zou ik reeel vinden.
Als je bang bent voor scheve gezichten: je nicht koopt de caravan en betaalt de seizoensplaats. Dan stel je contractueel op wanneer jij en je gezin er van gebruik kunnen maken en hang je daar de vergoeding aan vast.
Vergeet niet dat de caravan wel restwaarde overhoudt...maar ook vaste kosten mee brengt. Denk aan stalling, onderhoud etc.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Diny » wo 8 jul 2020 11:19

Ook even nagaan of de campingbeheerder extra geld vraagt als degene die niet de bezitter is van de caravan moet betalen als die in de caravan zit.
Van tevoren dus de zaak regelen.

Mij lijkt het eerlijk als jij zeker 2/3 van de kosten voor je rekening neemt. Betaal ook als je iets kapot maakt

Zet alles zakelijk op papier, dat voorkomt scheve gezichten.

En beter is zelf iets te kopen of te huren. Dat voorkomt heel veel gedoe.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Trina » wo 8 jul 2020 11:40

Wij hebben het jaren geleden gedaan met mijn ouders.
Maar dat is niet te vergelijken. Mijn ouders betaalden de camping en de caravan was van hun.
Wij de weekends en zij door de week.
We hebben dit van te voren overlegd met de campinghouder.

Op de camping waar we later zelf een seizoensplaats hadden, mocht onze zoon er met zijn gezin wel in, maar moesten daar per overnachting aan de campinghouder betalen.
Dat kan er dus nog overheen komen.

Dat wat betreft de financiële kant.
Om andere redenen zou ik het niet doen. Iedereen heeft zo zijn eigen manier om met de spullen om te gaan.
Jij zult dat anders doen dan zij. Daar kan onenigheid door ontstaan.


Ik ben het met Ab eens. Koop zelf een voordelige caravan en je bent eigen baas.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Michel1975 » wo 8 jul 2020 12:04

Kan ik heel kort over zijn. Als je een SMV op een seizoensplek gaat zetten is die heel snel afgeschreven.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Chris » wo 8 jul 2020 12:24

Helemaal met de vorige schrijver eens.
Eén SMV moet je koesteren...niet uitwonen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Herman&Saskia » wo 8 jul 2020 13:45

Een caravan op een seizoensplaats, of zelfs veel gebruikt, hoeft niet gelijk uitgewoond te worden.
Ik weet niet hoe het er bij jou aan toe gaat, maar er zijn mensen die respectvol met spullen omgaan. knipoog.gif
Ik ken een aantal mensen die mijn caravan zouden mogen gebruiken....ook een aantal beslist niet. Geen van beide haren op mijn hoofd die er aan denkt.
Je kan ook denken....minder verplaatsingen, minder slijtage/minder risico op ongevallen.

Gebruikersavatar
Mee
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 jul 2020 20:40

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Mee » wo 8 jul 2020 14:03

Wauw, fijn zeg, al die reacties! Dank!

De rode draad die ik eruit haal: de seizoensplek betalen is heel redelijk. Uiteraard is het niet de bedoeling om de SMV uit te wonen, betaal ik mee als er iets stuk gaat en vind ik het ook erg leuk om mee te helpen met opknappen. Ik heb al uitgezocht hoe het zit op deze camping met delen. Voor een klein bedrag extra kunnen twee gezinnen gebruik maken van de plek. Dat hoeft dus geen problemen op te leveren.

Ik hou er niet van om over geld te zaniken, maar ik had geen idee of ik zo goed zat. Beter vooraf goed uitzoeken, dan achteraf gezeur. Het liefst zou ik samen met haar een caravan aanschaffen en samen opknappen, maar dat zit er nu even niet in.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door CoralOne77 » wo 8 jul 2020 14:06

In de omgekeerde richting heb ik al es zo'n (niet zo) subtiele hint gekregen: of mijn retro hutje niet es een seizoentje beurt-om-beurt te leen kon zijn? De gedeelde kosten zouden we wel uit geraken. Maar "hun" omgang met hun eigen spullen al wat kennende, naaah... En mezelf kennende: een halve autist wat mijn spulletjes en hygiëne betreft... Bedoel maar, komt daar niet sowieso altijd gedoe van? Meteen ook de reden waarom we zelf ons eigen hutje opknapten: eigen huis, eigen wetten. De enige die de hut al es mochten lenen, en dan stuur ik 'm ook zelf ter plaatse, zijn dochterlief en 't vriendje. En dan nog bid ik stiekem dat de vering het houdt... whistle.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Mee
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 jul 2020 20:40

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Mee » wo 8 jul 2020 14:17

O ja, en een half seizoen een caravan + plaats delen leek mij een hele goede manier om te kijken of het iets voor ons is. Manlief staat namelijk niet te springen. Ik en de kinderen wel (we zullen niet te hard springen, zodat we niet door de SMV zakken).

Gebruikersavatar
Mee
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 jul 2020 20:40

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Mee » wo 8 jul 2020 14:26

CoralOne77 schreef:
wo 8 jul 2020 14:06
In de omgekeerde richting heb ik al es zo'n (niet zo) subtiele hint gekregen: of mijn retro hutje niet es een seizoentje beurt-om-beurt te leen kon zijn? De gedeelde kosten zouden we wel uit geraken. Maar "hun" omgang met hun eigen spullen al wat kennende, naaah... En mezelf kennende: een halve autist wat mijn spulletjes en hygiëne betreft... Bedoel maar, komt daar niet sowieso altijd gedoe van? Meteen ook de reden waarom we zelf ons eigen hutje opknapten: eigen huis, eigen wetten. De enige die de hut al es mochten lenen, en dan stuur ik 'm ook zelf ter plaatse, zijn dochterlief en 't vriendje. En dan nog bid ik stiekem dat de vering het houdt... whistle.gif
Nog een rode draad: caravan delen is een gevoelig puntje bij de echte caravan liefhebbers :-) Mijn ouders hebben ook een caravan en ik haal het niet eens in mijn hoofd om te vragen of ik die mag lenen. Mijn vaders blik alleen al toen ik vroeg of ik een campingkrukje van hem mocht lenen....
Mijn nichtje en ik zitten redelijk op een lijn qua het voeren van het huishouden. Maar, nu ik al jullie berichten lees, moeten we het er nog maar eens goed over gaan hebben...

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Niels83 » wo 8 jul 2020 14:56

Ditvis eigenlijk een privé kwestie die jevalleen zelf kunt bepalen ik ken jullie niet.

maar ik denk dat je vooral moet bedenken of het je 1100 waard is. het gaat dan om 12 weekenden en 2 weken school vakantie. ga je dat delen is het 19 nachten die je vast niet allemaal kan. Je betaald dat 57 euro per nacht als de eigenaar dit zo maar toestaat, anders komt er nog rustig 2,50 pp bij.

als het je dit waard is zou ik blij zijn dat je gebruik mag maken van de caravan. want als je ook nog om te proberen en je man over te halen voor 1000 euro een caravan moet kopen. kom je op 110 euro per nacht.

Ik zie alleen wel gedoe voor me als er iets kapot gaat

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Knaus440 » wo 8 jul 2020 14:59

Ik volg dit draadje met interesse. Wij overwegen delen stacaravan.
Komt een eigen item om deze niet te kapen. Maar argumenten blijf ik hier volgen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Mee
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 jul 2020 20:40

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Mee » wo 8 jul 2020 15:40

Niels83 schreef:
wo 8 jul 2020 14:56
Ditvis eigenlijk een privé kwestie die jevalleen zelf kunt bepalen ik ken jullie niet.

maar ik denk dat je vooral moet bedenken of het je 1100 waard is. het gaat dan om 12 weekenden en 2 weken school vakantie. ga je dat delen is het 19 nachten die je vast niet allemaal kan. Je betaald dat 57 euro per nacht als de eigenaar dit zo maar toestaat, anders komt er nog rustig 2,50 pp bij.

als het je dit waard is zou ik blij zijn dat je gebruik mag maken van de caravan. want als je ook nog om te proberen en je man over te halen voor 1000 euro een caravan moet kopen. kom je op 110 euro per nacht.

Ik zie alleen wel gedoe voor me als er iets kapot gaat
Ja, zo rekende ik ook. Daar komt bij dat mijn nichtje graag een (half-)seizoensplek wil delen, vanwege de kosten. En ik help haar graag mee met klussen aan de caravan. We moeten inderdaad nog wel goed nadenken over wat we doen als er iets kapot gaat. Vooral als iets groots, zoals de koelkast ofzo, ermee ophoudt.

Ik zie net dat de camping die wij op het oog hebben met halfseizoensplaatsen werkt. Is dat dan voor- & naseizoen? Ook nog even navragen dus...

Gebruikersavatar
Mee
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 jul 2020 20:40

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Mee » wo 8 jul 2020 15:49

Knaus440 schreef:
wo 8 jul 2020 14:59
Ik volg dit draadje met interesse. Wij overwegen delen stacaravan.
Komt een eigen item om deze niet te kapen. Maar argumenten blijf ik hier volgen.
Lang leve de deeleconomie :-)
Een vriendin deelt een sta-caravan op een populaire camping met van die idioot hoge overname bedragen (dus is misschien niet helemaal bruikbaar voor jouw situatie). Ik reageer wel even apart op jouw draadje, als dat er is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Micky » wo 8 jul 2020 16:05

Herman&Saskia schreef:
wo 8 jul 2020 13:45
Een caravan op een seizoensplaats, of zelfs veel gebruikt, hoeft niet gelijk uitgewoond te worden.
Ik weet niet hoe het er bij jou aan toe gaat, maar er zijn mensen die respectvol met spullen omgaan. knipoog.gif
Ik ken een aantal mensen die mijn caravan zouden mogen gebruiken....ook een aantal beslist niet. Geen van beide haren op mijn hoofd die er aan denkt.
Je kan ook denken....minder verplaatsingen, minder slijtage/minder risico op ongevallen.
Een SMV is een hele oude klassieke caravan, die gaat enorm achteruit van zo lang buitenstaan, zeker gezien de kwaliteit van de wanden/boud van deze prachtige caravan. Het heeft dus niet met uitwonen te maken wat er hierboven bedoelt wordt thumbup.gif

@Mee, een SMV is echt geen goede keuze voor dit helaas, niet om wat ik hierboven schreef, maar ook niet om je man te overtuigen. Je kunt beter een recentere ruimere caravan aanschaffen die wat meer gemakken heeft als het op overtuigen aankomt mrgreen.gif

sta idd even stil wat er gebeurd als de koelkast in de 1e week van jouw vakantie stuk gaat, wie betaald hem dan? jij gebruikte hem op dat moment, of de voortent scheurt vanwege een rukwind terwijl jullie er zijn thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door dieseltijger » wo 8 jul 2020 17:42

Afspraken maken kan nooit kwaad. De plaatskosten sam-sam. En vraag aan jouw nicht wat ze voor het gebruik van de caravan wil hebben.

Tig jaar geleden hebben we ook een Constructam geleend van mijn zwager, en daar ging (gezien de ouderdom) ook best wel wat kapot. We hebben ongevraagd een leuke vergoeding betaald voor het gebruik, hoeveel? ik zou het niet weten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Michel1975 » do 9 jul 2020 11:46

Herman&Saskia schreef:
wo 8 jul 2020 13:45
Een caravan op een seizoensplaats, of zelfs veel gebruikt, hoeft niet gelijk uitgewoond te worden.
Ik weet niet hoe het er bij jou aan toe gaat, maar er zijn mensen die respectvol met spullen omgaan. knipoog.gif
Ik ken een aantal mensen die mijn caravan zouden mogen gebruiken....ook een aantal beslist niet. Geen van beide haren op mijn hoofd die er aan denkt.
Je kan ook denken....minder verplaatsingen, minder slijtage/minder risico op ongevallen.
Het gaat niet om uitwonen. Een SMV is gewoon niet geschikt voor een seizoensplek. Dat heeft met de bouw te maken. Als je die 2 seizoenen op een plek laat staan loopt die heel snel van je weg.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Eerlijk een seizoensplaats delen: advies gevraagd.

Bericht door Morgoth » zo 12 jul 2020 23:04

Tja. En dan bedenken 'wie gaat wanneer?' Ik zou het nooit doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”