rookmelder en koolmonoxide melder

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door Ron055 » wo 16 sep 2020 16:56

https://caravan-forum.nl/posting.php?mo ... =9&t=41298#
Ook wij hebben zo'n 3Gas melder geplaatst met een hoge en een lage sensor en volgens mij werkt dat perfect.

Na de installatie eerst maar eens uitgetest met een aansteker in de buurt van de beide sensoren die we gas lieten lekken. Je krijgt dan eerst een soort waarschuwings-gepiep en na korte tijd een hard gepiep als de sensor het gas blijft ruiken.
Toen ik tijdens de vakantie iets te uitbundig mijn deodorant spuitbus in de buurt van de sensor gebruikte werd dat ook gelijk afgestraft.... Niet leuk, maar het ding doet wel wat ie moet doen.
Hij detecteert dus echt meerdere gassen.
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

FamHagebeuk
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 5 mar 2021 18:24
Locatie: Amersfoort

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door FamHagebeuk » ma 22 mar 2021 19:29

Thornwood schreef:
di 18 aug 2020 17:14
sny schreef:iemand ervaring met zo een 3gas+ melder? En dan een rookmelder apart?
Afbeelding

Wij hebben sinds vorige week een 3gas+ melder. Detecteert koolmonoxide en flessengas. Zit ook geen batterij in omdat hij rechtstreeks op mover accu is aangesloten. Of hij goed is weet ik niet, hij is niet afgegaan vorige week. We hebben nog apart op plafond een rookmelder. (En blusdeken en schuimblusser)
Daphne houdt erg van veiligheid, dus zoek ik een CO melder, en die 3gas lijkt wel wat. Maar is dat groene lampje altijd zichtbaar.... want daar hebben en allebei een hekel aan... is het een fel lampje? knippert het?
------
Daphne (45), Richard (45) en Pepijn(6), rijden een Ford Kuga ST benzine 150PK (2019) met daar achter een Carevelair Artica 492 (2021). Als voortent een Unico Turijn (2021).

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door Ron055 » ma 22 mar 2021 20:23

Knippert niet. Wij hebben een sensor hoog boven het bed en 1 op de bankkast onder het bed einde. Laat ik het zo zeggen: Wij hebben geen last van het lampje.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door Thornwood » za 27 mar 2021 20:50

FamHagebeuk schreef:
Thornwood schreef:
di 18 aug 2020 17:14
sny schreef:iemand ervaring met zo een 3gas+ melder? En dan een rookmelder apart?
Afbeelding

Wij hebben sinds vorige week een 3gas+ melder. Detecteert koolmonoxide en flessengas. Zit ook geen batterij in omdat hij rechtstreeks op mover accu is aangesloten. Of hij goed is weet ik niet, hij is niet afgegaan vorige week. We hebben nog apart op plafond een rookmelder. (En blusdeken en schuimblusser)
Daphne houdt erg van veiligheid, dus zoek ik een CO melder, en die 3gas lijkt wel wat. Maar is dat groene lampje altijd zichtbaar.... want daar hebben en allebei een hekel aan... is het een fel lampje? knippert het?
Is heel zwak lampje. Is puur om te zien dat hij stroom krijgt.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door Morgoth » wo 31 mar 2021 15:44

Ik heb twee bouwmarkt apparaten. Nadeel is dat de koolmonoxide melder een behoorlijk fel flitslampje heeft. Is storend in de nacht.
Toch vraag ik me af of ik een rookmelder nodig heb. Ik slaap zo licht, ik kan me niet voorstellen dat ik niet wakker wordt van de rooklucht. Ik werd destijds in Zuid-Frankrijk tijdens de grote bosbranden al wakker als de rooklucht 's nachts door de afkoeling naar beneden zakte.

Koolmonoxide is natuurlijk een ander verhaal. Dat ruik je niet. Toch denk ik dat het koolmonoxide risico erg klein is. De kachel is geheel gesloten en heeft geen open verbinding met binnen in de caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door iemand » wo 31 mar 2021 17:04

[re.gif]

TIP ..Tippex of een sticker op het ledje.

evt nog een keer. Zo demp je het licht
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door Morgoth » wo 31 mar 2021 22:07

[re.gif]
Goed idee. Ik ga eens even 'lakken'
Hobby 420 De Luxe uit 1988

nano
Berichten: 33
Lid geworden op: do 20 mei 2021 09:23
Locatie: Almere

Re: rookmelder en koolmonoxide melder

Bericht door nano » zo 23 mei 2021 15:29

Wisten jullie trouwens dat (in ieder geval) een rookmelder een uiterste houdbaarheidsdatum heeft? Hier kwam ik niet zo lang geleden achter toen wij hier 10 jaar woonden (eerste bewoners) en een maat van mij zei: staat daar nou een houdbaarheidsdatum op toen ik de batterij verving. Die dingen gaan dus MAXIMAAL 10 jaar mee en zijn dan niet meer nauwkeurig.

CO2 meter weet ik niet want wij hebben hier stadswarmte dus géén gas...
Opel Vivaro Dubbele Cabine 2.0 8speed automaat 2019 | Chateau Cantara 520EU CT 2002

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”