Ledig gewicht valt beetje tegen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door erichendri » vr 26 jun 2020 23:24

@ Jadatis, voor vrachtwagens en bussen geldt dat aangedreven assen iets meer
mogen wegen dat niet aangedreven assen en wel 10000 kg om 11500 kg.
Dubbellucht wordt als 1 band gezien, daarbij is de loadindex lager bij dubbellucht.
Er staan op de zijkant dan 2 loadindex waarden, voor enkel lucht gebruik en bij dubbellucht.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Jadatis » vr 26 jun 2020 23:49

Heb het 3x over gelezen, maar begrijp het nog niet.
En ik dacht dat dubbellucht als een wiel gezien werdt.
Bij vrachtwagenbanden wordt, buiten de dubbele loadindex , ook vrijwel altijd een dubbelmerk aangegeven, dus voor andere maximum snelheid, een andere loadindex.
Bij C-banden, wordt dit dubbelmerk soms ook aangegeven, de Continental-groep doet dat vaak, maar dan alleen voor enkellucht.

Maar we gaan nu een beetje " offtopic".
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Ab » za 27 jun 2020 10:05

Behoorlijk..dit topic gaat niet over banden. boos.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Lexie68
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Lexie68 » za 27 jun 2020 14:26

Hallo allemaal,

Ik was even een paar dagen weg, zodoende mijn late reactie.
Die 1530kg was het gewicht op de koppeling en de asdruk bij elkaar op geteld.
Nu bleek achteraf dat er in het toilet en in de watertank nog zo'n 5l was achter gebleven. Ik ging een beetje snel-snel naar de keuring. Stom, natuurlijk.
Dus op de officiële papieren staat dus nu 1530kg leeg gewicht....

Momenteel staat de caravan bij de Nederlandse dealer waar deze caravan was gekocht voor een voor een Bovag-keuring en de luifel gaat er af samen met montage van een lichtere en compactere accu.
Ik ben benieuwd hoeveel gewicht ik heb gewonnen. :?
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018

Gebruikersavatar
Lexie68
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Lexie68 » wo 12 mei 2021 09:02

Update: Heb met een Reich weger de caravan gewogen met de basis spulletjes die er altijd inliggen. Dus met bestek, luifel, bbq, stroomkabels, zomer spulletjes, etc... De gasflessen zijn eruit. Links, aan de kant van de keuken, weegt de caravan 745 kilo (inbouw airco en keuken) en aan de rechterkant 650kg. Kogeldruk was 108kg. Dus wat te hoog, en zal stijgen door de gasflessen erin te steken. Dit betekent dat ik dus ongeveer 200kg (1700-1500) over heb om kleding en andere zaken mee te nemen. Dat valt mee. Het grootste probleem blijft mijn kogeldruk. Die is erg moeilijk onder de 100kg te houden wat het max. is voor de Fendt. Veel zaken leg ik nu op de achterste rondzit zoals een stoel. Fietsen meenemen kan ik echt vergeten want die drager staat voor de dissel. Mss als ik alleen met mijn vrouw weg ga is dit wel te doen.

En ja, de vast luifel is dus weggenomen en de batterij voor de mover vervangen door een 2kg Lithium ion-batterij. Scheelt zo'n 60kg.
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Morgoth » wo 12 mei 2021 10:51

Wat ik echt verkeerd vind in de adviezen die men hier dikwijls geeft, Is dat men de kogeldruk bij de MTM optelt. Dit is geen goed advies. Als men in de papieren van de caravan spreekt van een maximale asdruk van bv 1700kg dan hebben jullie allemaal gelijk. Maar een MTM van de caravan is dus echt inclusief kogeldruk!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door WillyL » wo 12 mei 2021 10:56

Zit er een reservewiel in de disselbak?
Die kan je eventueel ook verplaatsen naar net achter de as. Er zijn daar verscillende systemen voor verkrijgbaar in de handel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 12 mei 2021 13:10

@morgoth
Heb ik in ander draadje ook als eens als zodanig aangekaart, helaas lijkt het een normale zaak om kogeldruk van het mtm af te trekken onder het mom er wordt toch niet naar gekeken bij een controle.

Het zou op het kenteken eigenlijk beter kunnen worden veranderd

Max asdruk
Max kogeldruk
Maximale mtm

Dan zou het voor iedereen duidelijk zijn wat mag
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Morgoth » wo 12 mei 2021 13:46

[re.gif]
Inderdaad. Het is gewoon niet juist. Bij het controleren van de maximum snelheid krijg je ook geen boete als je met de caravan 95 rijdt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je 95 mag.
De MTM (maximaal Toegestane Massa) van een caravan is gemeten op alle drie de wielen. En bij de tandemassers alle 5. De MTM heeft helemaal niks te maken met de kogeldruk
Hobby 420 De Luxe uit 1988

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door BertJan » wo 12 mei 2021 20:28

als je een caravan structueel te zwaar laad zijn je asrubbers, lagers allemaal eerder aan vervanging toe.
Alle extra's die je opbouwt bij een nieuwe caravan wegen mee, ook het reservewiel moet je als extra meetellen als deze niet standaard is, gelukkig heeft Knaus bijvoorbeeld in de silverselection en 60years pakketten een asverzwaring. 60 years pakket weegt ook zo 100 kg.
de Fendt caravans worden elk jaar zwaarder en een 515 kan je als je hem nu nieuw koopt het beste met 1800 of 2000 kg as kopen, ook door de ruimte in de caravan neem je naast de opgebouwde optie's al snel veel mee en dit terwijl en standaard laagvermogen van 350 kg al erg veel lijkt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Chris » wo 12 mei 2021 20:41

Morgoth schreef:
wo 12 mei 2021 13:46
[re.gif]
Inderdaad. Het is gewoon niet juist. Bij het controleren van de maximum snelheid krijg je ook geen boete als je met de caravan 95 rijdt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je 95 mag.
De MTM (maximaal Toegestane Massa) van een caravan is gemeten op alle drie de wielen. En bij de tandemassers alle 5. De MTM heeft helemaal niks te maken met de kogeldruk
Ik ben het 100% met je eens hoor... hou me ten goede.
Edoch...
Er is een aantal jaren geleden ergens afgesproken dat de lege gewichten van nieuwe caravans niet meer dan 5 % af mochten wijken van het werkelijke gewicht.
Voor mijn hut stond er in de volder dat het rijklaar gewicht 1220 Kg zou zijn.
Maar nergens te vinden wat het werkelijke gewicht na toevoeging van het Silver Selection pakket geworden was..
Slimmerds.....wegen is weten... maar je weegt pas wanneer jou hut afgeleverd is..
En daar kwam dat pakket, maar ook een mover met AGM accu en dakairco en reservewiel bij.
Dan gaat het heel hard hoor..
Mijn caravan staat nu bij Triorep voor een as reviesie... is daar gewogen met vakantiebelading zonder kleding en levensmiddelen.
En dan sta je flink op je neus te kijken van het uiteindelijke gewicht..
Gelukkig kan ik nog heel wat kwijt in mijn auto... en da's maar goed ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » wo 12 mei 2021 21:11

PD schreef:
wo 24 jun 2020 19:51

Wij hebben 2 assen van elk 1.200 kg, een max. kogeldruk van 100 kg en een MTM van 2.200 kg. Zeg het maar knipoog.gif
Heb je Alko assen ?? bij mijn caravan met Alko (Delta as) zit een typeplaatje dat zegt dat de as maximaal 1600 g mag wegen,echter bij gebruik bij een dubbelas aanhanger mag het gewicht voor deze as maar 1500 kg zijn.

caravan as.jpg


Dat verklaart waarom het MTM van jouw caravan geen(2 x 1200 )2400 maar 2200 kg mag zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tege ledig gewicht.

Bericht door eurotrotter » wo 12 mei 2021 21:22

Wie-niets schreef:
vr 26 jun 2020 16:36


Bij diverse Caravanmerken begint het meestal in de ' folder' onderaan met de kleine lettertjes. Het gewicht kan +/- 5 % afwijken.
<
<
<

N.B. Laat je caravan eerst of eens goed wegen. mrgreen.gif
As je uit gaat van het gewicht wat in een folder vermeld word ben je wel erg naief,
Inderdaad: weeg de caravan en ga dan alle accessoires ,vooral de vaste ,erop of inbouwen,zoals airco,vaste schotel, uitdraailuifel, mover met accu,fietsenrek .
Ga dan weer naar de weegbrug en gebruik dat gewicht als rijklaar gewicht.
dan weet je wat je nog aan kleding,levensmiddelen in de koelkast eventueel water in de tank en het toilet mee kan nemen.
Dat wat je er los indraagt is gemakkelijk met de personenweegschaal te wegen,evenals de kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » do 13 mei 2021 13:33

Morgoth schreef:
wo 12 mei 2021 10:51
Wat ik echt verkeerd vind in de adviezen die men hier dikwijls geeft, Is dat men de kogeldruk bij de MTM optelt. Dit is geen goed advies. Als men in de papieren van de caravan spreekt van een maximale asdruk van bv 1700kg dan hebben jullie allemaal gelijk. Maar een MTM van de caravan is dus echt inclusief kogeldruk!
Niks verkeerds aan, als je de as tot het maximum belast en de kogel gewoon op de auto laat rusten,ben je wat de aslasten betreft gewoon goed bezig,en overschrijd je nergens de technische specificaties van je combi.
Dus w.b voor de " veiligheid 'hoef je t niet te laten.
Mits je natuurlijk niet het maximale trekgewicht ook overschrijdt,dan word t verhaal iets anders.

Zou je een caravan van met een asdruk en MTM van 1700 kg hebben,en een kogeldruk van 85 kg ,zou de caravan nog maar 5 % te zwaar zijn.
Als je daar van wakker zou liggen kun je beter thuis blijven.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door WillyL » do 13 mei 2021 14:55

Het kan nog erger, deels administratief Kafkaiaans...
In de folder van de vorige caravan stond iets van MTM 1200 KG, op een typeplaatje naast de deur ook. Echter op het PV dat in België door de invoerder aangevraagd was stond 1050Kg als ik me niet vergis (is reeds jaren geleden). Leeg (geen water, gasflessen ed.) gewogen bij de keuring was de caravan 1010 Kg of iets dergelijks).
Ik mocht dus nog 40 KG laden (of was het nog minder, 20?)! Bleek dat de invoerder het PV van een kleinere caravan gebruikt had, vermoedelijk om de kost te drukken boos.gif . Heel dom van mij om niet te reclameren bij de invoerder, maar wegens omstandigheden stond mijn hoofd daar toen niet naar (vrouw ernstig ziek). :(
Gelukkig heb ik nooit controle gehad.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Morgoth » do 13 mei 2021 22:16

eurotrotter schreef:
do 13 mei 2021 13:33
Als je daar van wakker zou liggen kun je beter thuis blijven.
Ik lig er ook niet wakker van. Helemaal niet zelfs. Het komt wel eens voor dat ik met 2 ton op de tandemasser onderweg ben terwijl de Benz maar 1800 mag trekken.
Ik vind het alleen verkeerd dat iedereen die hier vragen stelt over het gewicht steevast wordt gezegd dat je de kogeldruk er extra kunt bijtellen. En dat is gewoon onjuist.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Chris » do 13 mei 2021 22:35

[re.gif]
Typisch Nederlands.....
Polderen polderen en nog eens polderen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Morgoth » do 13 mei 2021 22:43

eurotrotter schreef:
do 13 mei 2021 13:33
Morgoth schreef:
wo 12 mei 2021 10:51
Wat ik echt verkeerd vind in de adviezen die men hier dikwijls geeft, Is dat men de kogeldruk bij de MTM optelt. Dit is geen goed advies. Als men in de papieren van de caravan spreekt van een maximale asdruk van bv 1700kg dan hebben jullie allemaal gelijk. Maar een MTM van de caravan is dus echt inclusief kogeldruk!
Niks verkeerds aan, als je de as tot het maximum belast en de kogel gewoon op de auto laat rusten,ben je wat de aslasten betreft gewoon goed bezig,en overschrijd je nergens de technische specificaties van je combi.
Ook dit is trouwens onjuist. De technische aslast hoeft niet gelijk te zijn aan de MTM op je kenteken. Het kan dus wel degelijk dat je dik in overtreding bent als je zo redeneert.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 14 mei 2021 06:59

[re.gif]
Hoeft inderdaad niet maar meestal is het wel zo dat mtm en max aslast hetzelfde zijn bij een caravan of heb jij andere gegevens op je kenteken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » vr 14 mei 2021 11:48

Morgoth schreef:
do 13 mei 2021 22:43
eurotrotter schreef:
do 13 mei 2021 13:33
Morgoth schreef:
wo 12 mei 2021 10:51
Wat ik echt verkeerd vind in de adviezen die men hier dikwijls geeft, Is dat men de kogeldruk bij de MTM optelt. Dit is geen goed advies. Als men in de papieren van de caravan spreekt van een maximale asdruk van bv 1700kg dan hebben jullie allemaal gelijk. Maar een MTM van de caravan is dus echt inclusief kogeldruk!
Niks verkeerds aan, als je de as tot het maximum belast en de kogel gewoon op de auto laat rusten,ben je wat de aslasten betreft gewoon goed bezig,en overschrijd je nergens de technische specificaties van je combi.
Ook dit is trouwens onjuist. De technische aslast hoeft niet gelijk te zijn aan de MTM op je kenteken. Het kan dus wel degelijk dat je dik in overtreding bent als je zo redeneert.
Je kunt het wenden of keren zoals je wilt;bij een aangekoppeld combi komt de druk op de kogel bewoon bij de achteras van de trekker te liggen.
En gezien Europese wetgeving voorschrijft dat een combi aangekoppeld gewogen word kun je dus je volledige afdruk van de caravan gebruik En.
Met inachtneming van het gewicht op de as van de trekker,als je die gaat overschrijden door er ook nog eens het bewicht vande kogel bij te voegen houdt t op natuurlijk.
Daarom is wegen belangrijk en liefst niet op de testbank bij de caravanboer,die wijken nogal eens af blijkbaar
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Morgoth » vr 14 mei 2021 12:10

eurotrotter schreef:
vr 14 mei 2021 11:48
En gezien Europese wetgeving voorschrijft dat een combi aangekoppeld gewogen word
Dat hoor ik voor het eerst. Is dat zo?


Edit:
Sterker, het is niet zo.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (82.44 KiB) 616 keer bekeken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Gemineye » vr 14 mei 2021 12:24

re.gif

Voor de wet geldt idd het totaal, incl de kogeldruk.

In de praktijk wordt doorgaans iets anders gemeten, alleen de aslast. Maar dat heeft vooral met gemak en foutmarge te maken denk ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Jadatis » vr 14 mei 2021 14:22

Er wordt alleen geschreven dat er een positieve last op de trekhaak moet zitten, dus niet dat de trekhaak omhoog mag trekken. Al is dat maar 1 kilo, maar ik heb wel eens ergens gelezen minimaal 1% van het totaal-gewicht.

Dus dan toch bij wegen worden alleen de aslasten bepaald. Mogelijk een check of de koppeling niet omhoog komt zetten als die los gekoppeld wordt, alleen bij twijfel.

Maar op deze manier, moet je dus ook niet je proberen te verdedigen, als de achteras van de trekauto over de MToegelatenA gaat. Dus niet " ja maar ik heb 80 kg op trekhaak, dus die moet nog van de achteras af.
Voordeel voor de caravan , die minder snel als overbeladen gekenmerkt wordt, maar over de MTA achter heen gaan is dan een overtreding.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » vr 14 mei 2021 22:32

Morgoth schreef:
do 13 mei 2021 22:16


I
Ik vind het alleen verkeerd dat iedereen die hier vragen stelt over het gewicht steevast wordt gezegd dat je de kogeldruk er extra kunt bijtellen. En dat is gewoon onjuist.
Wie beweert dat je de kogeldruk erbij mag tellen,ik i.i.g niet,dat kogelgewicht word "overgeheveld"
En als t op de as van de trekker rust ,kan t nooit meer op de as van de caravan rusten
Als je een caravan hebt die zijn maximale asdruk heeft en dan ook nog de maximaal toegelaten kogeldruk,ontkom je er niet aan dat bij een weging geen te hoge asdrukken geconstateerd kunnen worden.
Als je ten minste de achteras van het trekkende voertuig niet al uitgebuit hebt met zware bagage in de auto te laden.
Belangrijk is t dus om te weten wat je combi precies rijklaar weegt,en wat de asdrukken van je trekker mogen zijn.
Maar daar zijn weegbruggen voor,en niet de rollenbank van de caravanboer of een "Reich weger"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » vr 14 mei 2021 22:40

Morgoth schreef:
do 13 mei 2021 22:43
Het kan dus wel degelijk dat je dik in overtreding bent als je zo redeneert.

Dat "dik" kun je wel,weglaten .
Als je de as tot zijn maximum belast en de kogeldruk overhevelt naar de trekker: bij een caravan van 1700 kg en een maximum kogeldruk van 85 kg ben je 5 % te zwaar.
Dan krijg je zelfs bij de meest mieren**kerige Duitse polizist nog koffie en twee duimen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”