Ledig gewicht valt beetje tegen
Ledig gewicht valt beetje tegen
Hallo allemaal,
Door het overlijden van mijn vader hebben wij zijn caravan mee naar België genomen. Bij het invoeren werd de caravan opnieuw gekeurd en uiteindelijk gewogen.
Het betreft een Fendt Bianco Sélection 515SG met als extra's: fietsenrek, mover, inbouw airco en dakluifel.
Bij het wegen van de 'lege' caravan was het resultaat 1530kg.
Met een MTM van 1700kg is het laadvermogen 170kg uitgaande dat de kogeldruk ook 100kg is.
Voor 2 personen is dit allemaal best te doen maar wil je met 4 personen op vakantie heb je het een en ander als belading met je mee.
Airco en mover zijn items die ik niet wil laten vallen dus het dakluifel laten we nu door de dealer demonteren en deze wordt door hen verkocht.
Ook de zware accu van 24,5kg wordt vervangen door een moderne van nog geen 5kg. Scheelt toch weer. Zo hoop ik 65-70kg te winnen.
Aangezien een airco en mover een beetje gemeengoed zijn geworden vroeg ik me af hoe andere eigenaars van een Fendt 515SG met airco en een mover deze caravan kunnen laden zonder over het MTM te gaan. Wel letten op het feit dat we met 4 personen op vakantie gaan.
Door het overlijden van mijn vader hebben wij zijn caravan mee naar België genomen. Bij het invoeren werd de caravan opnieuw gekeurd en uiteindelijk gewogen.
Het betreft een Fendt Bianco Sélection 515SG met als extra's: fietsenrek, mover, inbouw airco en dakluifel.
Bij het wegen van de 'lege' caravan was het resultaat 1530kg.
Met een MTM van 1700kg is het laadvermogen 170kg uitgaande dat de kogeldruk ook 100kg is.
Voor 2 personen is dit allemaal best te doen maar wil je met 4 personen op vakantie heb je het een en ander als belading met je mee.
Airco en mover zijn items die ik niet wil laten vallen dus het dakluifel laten we nu door de dealer demonteren en deze wordt door hen verkocht.
Ook de zware accu van 24,5kg wordt vervangen door een moderne van nog geen 5kg. Scheelt toch weer. Zo hoop ik 65-70kg te winnen.
Aangezien een airco en mover een beetje gemeengoed zijn geworden vroeg ik me af hoe andere eigenaars van een Fendt 515SG met airco en een mover deze caravan kunnen laden zonder over het MTM te gaan. Wel letten op het feit dat we met 4 personen op vakantie gaan.
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
RE.gif
Bij een kogeldruk van 100kg houd je in theorie dan toch een laadvermogen van 270kg over? Met de nodige spullen in de auto lijkt mij dit ook met 4 personen redelijk haalbaar..
Bij een kogeldruk van 100kg houd je in theorie dan toch een laadvermogen van 270kg over? Met de nodige spullen in de auto lijkt mij dit ook met 4 personen redelijk haalbaar..
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Verder heb ik op een caravan website de volgende berekening gelezen om te kijken of je qua gewicht uitkomt.
Rijklaargewicht van de caravan.
- watertank 100%(45 liter - 45kg)
- gebruik 1 volle gasfles(11kg + fles = 20kg?)
- toiletspoeltank 100% (10 liter - 10 kg)
- inhoud boiler(10 liter - 10kg)
Reken daarbij het aantal slaapplaatsen + gezamelijke lengte van de opbouw en vermenigvuldig dit met factor 10. In jullie geval 4 slaapplaatsen + opbouwlengte 5,15(er even van uitgaande dat dit klopt) x 10 = 91,5kg.
Rijklaargewicht van de caravan.
- watertank 100%(45 liter - 45kg)
- gebruik 1 volle gasfles(11kg + fles = 20kg?)
- toiletspoeltank 100% (10 liter - 10 kg)
- inhoud boiler(10 liter - 10kg)
Reken daarbij het aantal slaapplaatsen + gezamelijke lengte van de opbouw en vermenigvuldig dit met factor 10. In jullie geval 4 slaapplaatsen + opbouwlengte 5,15(er even van uitgaande dat dit klopt) x 10 = 91,5kg.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Allemaal theorie, en ook nog eens theorie waar je niets aan hebt.
Is het niet meetellen van de kogeldruk al sowieso een beetje "oprekken" van de wet, de verkeerde kogeldruk gebruiken is dat al helemaal.
Dat 90% hier 100 kg nastreeft wil niet zeggen dat dit ook mag.
100 kg kogeldruk is twijfelachtig voor deze caravan aangezien mijn 550 SG maar 88 kg mag hebben.
Als je dan toch op de kg let zijn dat er al weer 12.
Verder zie ik een lijstje waarvan ik denk : niemand rijd met 100% gevulde watertank en spoelwatertank.
En dan komt er nog een berekening achteraan die helemaal theoretisch is.
Die dakluifel zou ik nog even over nadenken hoor, ik heb nu gemerkt dat het een heerlijkheid is!
Dan liever de rest van de bagage in en op de auto!
Is het niet meetellen van de kogeldruk al sowieso een beetje "oprekken" van de wet, de verkeerde kogeldruk gebruiken is dat al helemaal.
Dat 90% hier 100 kg nastreeft wil niet zeggen dat dit ook mag.
100 kg kogeldruk is twijfelachtig voor deze caravan aangezien mijn 550 SG maar 88 kg mag hebben.
Als je dan toch op de kg let zijn dat er al weer 12.
Verder zie ik een lijstje waarvan ik denk : niemand rijd met 100% gevulde watertank en spoelwatertank.
En dan komt er nog een berekening achteraan die helemaal theoretisch is.
Die dakluifel zou ik nog even over nadenken hoor, ik heb nu gemerkt dat het een heerlijkheid is!
Dan liever de rest van de bagage in en op de auto!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Fietsen naar de auto verplaatsen?
Het fietsenrek zal het gewicht niet zijn, maar als je daar ook al 2 fietsen aan hangt weegt dat ook weer door.
Sowieso zoveel mogelijk in de auto laden niet je caravan tot het dak proberen vol te stoppen met alles voor je gaat.
Het fietsenrek zal het gewicht niet zijn, maar als je daar ook al 2 fietsen aan hangt weegt dat ook weer door.
Sowieso zoveel mogelijk in de auto laden niet je caravan tot het dak proberen vol te stoppen met alles voor je gaat.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Ik heb vanmorgen onze 540 tg ( ongeveer gelijkwaardig qua gewichten op de weegbrug gezet.)
ik had vorige week de enduro bc 260 gemonteerd en 2 e bike voorop staan.
ik wist al dat de kogeldruk ongeveer 95 kg was en wilde nu weten wat de rest weegt...incl EP compact level systeem..oyster schotel op dak...airco op dak...mover en moveraccu...fiammastore 440 in de rails en wat kleding en schoenen en koelkastspullen en de normale inventaris..wat pannetjes en glazen e.d.
ik vondt het meevallen toen de weegbrug ticket 1540 kg op de as aangaf.
samen met de bijna 100kg die op de auto rust kom ik nog mooi indien afgekoppeld onder de 1700 kg wat de max is.
met 4 personen heb je natuurlijk wat meer nodig en wij laden sowieso bijna al het gewicht in de auto en ik rij het liefst met tegen de 100 kg kogeldruk en een bijna lege caravan.
we hebben ook geen tent e.d
wij zijn met 2 personen, maar dat gewicht rond de 1550 leeg met wat spullen klopt dan ook aardig.
ik had vorige week de enduro bc 260 gemonteerd en 2 e bike voorop staan.
ik wist al dat de kogeldruk ongeveer 95 kg was en wilde nu weten wat de rest weegt...incl EP compact level systeem..oyster schotel op dak...airco op dak...mover en moveraccu...fiammastore 440 in de rails en wat kleding en schoenen en koelkastspullen en de normale inventaris..wat pannetjes en glazen e.d.
ik vondt het meevallen toen de weegbrug ticket 1540 kg op de as aangaf.
samen met de bijna 100kg die op de auto rust kom ik nog mooi indien afgekoppeld onder de 1700 kg wat de max is.
met 4 personen heb je natuurlijk wat meer nodig en wij laden sowieso bijna al het gewicht in de auto en ik rij het liefst met tegen de 100 kg kogeldruk en een bijna lege caravan.
we hebben ook geen tent e.d
wij zijn met 2 personen, maar dat gewicht rond de 1550 leeg met wat spullen klopt dan ook aardig.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
100kg kogeldruk klop wel degelijk, wij hebben ook een 515sg.ArnoM schreef: ↑wo 24 jun 2020 11:10Allemaal theorie, en ook nog eens theorie waar je niets aan hebt.
Is het niet meetellen van de kogeldruk al sowieso een beetje "oprekken" van de wet, de verkeerde kogeldruk gebruiken is dat al helemaal.
Dat 90% hier 100 kg nastreeft wil niet zeggen dat dit ook mag.
100 kg kogeldruk is twijfelachtig voor deze caravan aangezien mijn 550 SG maar 88 kg mag hebben.
Als je dan toch op de kg let zijn dat er al weer 12.
Verder zie ik een lijstje waarvan ik denk : niemand rijd met 100% gevulde watertank en spoelwatertank.
En dan komt er nog een berekening achteraan die helemaal theoretisch is.
Die dakluifel zou ik nog even over nadenken hoor, ik heb nu gemerkt dat het een heerlijkheid is!
Dan liever de rest van de bagage in en op de auto!
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Nee hoor, gewoon 170 kg. Dat je er soms mee wegkomt verandert niet dat je in strijd met de wet handelt.
Zeker in het buitenland zou ik het gedoog- cq gepolderrisico maar niet nemen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
afhankelijk van je auto kan daar veel in.
toen ik hem woog had ik nog 10kg laad vermogen. door de koelkast, airco en gereedschaps koffer in de auto te doen keverde dat weer 50 kg op.
Door het wiel in de auto mee tenemen scheelt ook weer een paar kilo.
In de keuken hebben we wat servies geschrapt. en zijn kritisch door de rest van de spullen gegaan.
en we laten de kinderen vanaf heden thuis 4 en 2 dus kunnen prima 3 weken voor zichzelf zorgen en scheelt behalve gewicht ook stress.
toen ik hem woog had ik nog 10kg laad vermogen. door de koelkast, airco en gereedschaps koffer in de auto te doen keverde dat weer 50 kg op.
Door het wiel in de auto mee tenemen scheelt ook weer een paar kilo.
In de keuken hebben we wat servies geschrapt. en zijn kritisch door de rest van de spullen gegaan.
en we laten de kinderen vanaf heden thuis 4 en 2 dus kunnen prima 3 weken voor zichzelf zorgen en scheelt behalve gewicht ook stress.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Een 550 SG mag toch ook 100 kg hebben??
Ik had een 560 SG, die is exact hetzelfde, alleen breder.
De hele serie Diamant heeft altijd 100 kg als max kogeldruk gehad. Ik zou het vreemd vinden als dat minder zou zijn bij model 2020.
Maar om terug te komen op het laadvermogen, ik heb ook altijd de 100 kg kogeldruk benut als extra laadvermogen.
Dat gewicht drukt immers op de auto.
Gaat dus ook van het laadvermogen van de auto af.
Maar 270 kg is toch meer dan zat?
Zware spullen moet je sowieso in de auto, en niet in de caravan laden.
Ik zie het zo, als je 3 weken op vliegvakantie gaat, mag je per persoon 25 kg meenemen. Daar heb je meestal al veel teveel aan.
15 kg per persoon is ook zat.
Tel daar eens 30 kg per persoon bij voor tafel en stoelen en nog wat klein grut. Dan nog 5 kg aan levensmiddelen voor de eerste 2 dagen. Meer hoeft er niet in de caravan, en een gedeelte daarvan kan wellicht ook nog in de auto.
Dan zit je pas op 65 kg. Dan heb je dus nog 100 kg over voor dingen die je misschien handig vindt. Maar eigenlijk overbodig blijken na een vakantie, en misschien wel nooit gebruikt.
Er zijn ook zat mensen die op de fiets op vakantie gaan.
Die nemen ook geen 100 kg per persoon mee..hooguit 35 kg.
Dat voorbeeld slaat dan weer nergens op, maar toch.
Wij caravanners/camperaars hebben veelal de neiging om veel teveel mee te nemen.
Ik had een 560 SG, die is exact hetzelfde, alleen breder.
De hele serie Diamant heeft altijd 100 kg als max kogeldruk gehad. Ik zou het vreemd vinden als dat minder zou zijn bij model 2020.
Maar om terug te komen op het laadvermogen, ik heb ook altijd de 100 kg kogeldruk benut als extra laadvermogen.
Dat gewicht drukt immers op de auto.
Gaat dus ook van het laadvermogen van de auto af.
Maar 270 kg is toch meer dan zat?
Zware spullen moet je sowieso in de auto, en niet in de caravan laden.
Ik zie het zo, als je 3 weken op vliegvakantie gaat, mag je per persoon 25 kg meenemen. Daar heb je meestal al veel teveel aan.
15 kg per persoon is ook zat.
Tel daar eens 30 kg per persoon bij voor tafel en stoelen en nog wat klein grut. Dan nog 5 kg aan levensmiddelen voor de eerste 2 dagen. Meer hoeft er niet in de caravan, en een gedeelte daarvan kan wellicht ook nog in de auto.
Dan zit je pas op 65 kg. Dan heb je dus nog 100 kg over voor dingen die je misschien handig vindt. Maar eigenlijk overbodig blijken na een vakantie, en misschien wel nooit gebruikt.
Er zijn ook zat mensen die op de fiets op vakantie gaan.
Die nemen ook geen 100 kg per persoon mee..hooguit 35 kg.
Dat voorbeeld slaat dan weer nergens op, maar toch.
Wij caravanners/camperaars hebben veelal de neiging om veel teveel mee te nemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
270 kg lijkt mij voldoende. Overigens lijkt het normaal te zijn dat zo'n ding zwaarder is dan de folder aan geeft.
Mijn nieuwe hut volgens de folder 1050 kg en de weging van de dealer was 1145, waarbij ik niet weet of ze wegen exclusief of inclusief mover.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Mijn nieuwe hut volgens de folder 1050 kg en de weging van de dealer was 1145, waarbij ik niet weet of ze wegen exclusief of inclusief mover.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Dat maakt het niet minder onwettig en dus strafbaar !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Nooit iets van gemerkt in 20 jaar caravannen.
Zo erg strafbaar is het niet. In NL wordt je pas bestraft als de caravan meer dan 10% overbeladen is.
Bij controle worden de asdrukken van auto en caravan gewogen.
Overschrijden die het max laadvermogen niet, dan wordt je vriendelijk goede reis gewenst.
Theoretisch heb je wel gelijk.
Praktijk vind ik zwaarder wegen.
Excuus voor mijn woordspeling.
Zo erg strafbaar is het niet. In NL wordt je pas bestraft als de caravan meer dan 10% overbeladen is.
Bij controle worden de asdrukken van auto en caravan gewogen.
Overschrijden die het max laadvermogen niet, dan wordt je vriendelijk goede reis gewenst.
Theoretisch heb je wel gelijk.
Praktijk vind ik zwaarder wegen.
Excuus voor mijn woordspeling.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Klopt, mijn fout, excuus.
De 88 kg gaat over de trekhaak.
Caravan is 100 kg.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Dat is toch wat tegenstrijdig?
Bij mij stond er ook op: max aslast 1800 kg.
Max kogeldruk 100 kg.
Beide gewichten had ik bijna of helemaal volledig uitgenut. Was nodig..ik was wat te enthousiast geweest met accessoires en zo bij te bestellen. Soms is het handig om wat op te rekken.
Dat doet de wetgever en zijn handhavers immers ook..
Ik kon er nog wel 100 kg extra ingooien, en dan werd dat ook gewoon getolereerd. Niet dat het nodig was.
Ruim 10 jaar zonder ook maar enig probleem van betekenis met die caravan Europa doorkruist.
Afgezien van wat schade's.
Maar dat was te voorkomen geweest.
Bij mij stond er ook op: max aslast 1800 kg.
Max kogeldruk 100 kg.
Beide gewichten had ik bijna of helemaal volledig uitgenut. Was nodig..ik was wat te enthousiast geweest met accessoires en zo bij te bestellen. Soms is het handig om wat op te rekken.
Dat doet de wetgever en zijn handhavers immers ook..
Ik kon er nog wel 100 kg extra ingooien, en dan werd dat ook gewoon getolereerd. Niet dat het nodig was.
Ruim 10 jaar zonder ook maar enig probleem van betekenis met die caravan Europa doorkruist.
Afgezien van wat schade's.
Maar dat was te voorkomen geweest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
RE.gif
Ik vind daar niets tegenstrijdig in. De max aslast is slechts één van de parameters van de MTM en niet persé onderdeel van een optelsommetje.
Wij hebben 2 assen van elk 1.200 kg, een max. kogeldruk van 100 kg en een MTM van 2.200 kg. Zeg het maar
Ik vind daar niets tegenstrijdig in. De max aslast is slechts één van de parameters van de MTM en niet persé onderdeel van een optelsommetje.
Wij hebben 2 assen van elk 1.200 kg, een max. kogeldruk van 100 kg en een MTM van 2.200 kg. Zeg het maar
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
de 515 SG wordt al regelmatig met een 1800 kg of 2000 kg as aangeboden, wat door al de accessoires die worden opgebouwd ook logisch is, als je auto het kan hebben heb je gewoon lekker veel laadruimte, een 1700 kg as is erg ruim maar met veel accessoires ook zo vol en kan hierdoor krap zijn.
de gewichten van caravans zijn veel besproken, maar veel mensen geven bij het kopen van de caravan opeens niet het extra geld uit voor een zwaardere as terwijl het wel kan en je deze ook op papier terug kan zetten. helaas zijn er ook erg veel dealers die het verkopen/stampen van caravans belangrijker vinden dan een goed advies.
(bij Fendt is het standaard laadvermogen altijd wel redelijk tot goed, bij Hobby is het vaak dramatisch en tot worden deze ook veel met standaard assen verkocht)
zoek maar op caravans.nl naar een hobby 460 ufe met 1350 kg as (Hobby 460 ufe worden met black line pakket zelfs aangeboden met 0 kg laadvermogen door de optie's, wat een ellende)
https://www.caravans.nl/hobby/hobby-de- ... 67740.html
met de aanpassing van de accu bespaar je inderdaad al 20 kg, de luifel is zo'n 30 kg. neem je hiervoor een tent of losse luifel terug kan je deze ook goed in de auto kwijt.
de gewichten van caravans zijn veel besproken, maar veel mensen geven bij het kopen van de caravan opeens niet het extra geld uit voor een zwaardere as terwijl het wel kan en je deze ook op papier terug kan zetten. helaas zijn er ook erg veel dealers die het verkopen/stampen van caravans belangrijker vinden dan een goed advies.
(bij Fendt is het standaard laadvermogen altijd wel redelijk tot goed, bij Hobby is het vaak dramatisch en tot worden deze ook veel met standaard assen verkocht)
zoek maar op caravans.nl naar een hobby 460 ufe met 1350 kg as (Hobby 460 ufe worden met black line pakket zelfs aangeboden met 0 kg laadvermogen door de optie's, wat een ellende)
https://www.caravans.nl/hobby/hobby-de- ... 67740.html
met de aanpassing van de accu bespaar je inderdaad al 20 kg, de luifel is zo'n 30 kg. neem je hiervoor een tent of losse luifel terug kan je deze ook goed in de auto kwijt.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Ik heb wel eens gehoord dat het "foldergewicht" voor een "normale" versie is.RDDR schreef: ↑wo 24 jun 2020 16:44270 kg lijkt mij voldoende. Overigens lijkt het normaal te zijn dat zo'n ding zwaarder is dan de folder aan geeft.
Mijn nieuwe hut volgens de folder 1050 kg en de weging van de dealer was 1145, waarbij ik niet weet of ze wegen exclusief of inclusief mover.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
De Silver Selections hebben nogal wat extra's die redelijk gewichtig zijn..
Dingen als verzwaarde uitdraaisteunen, rolbedden met matras etc. wegen samen ook wel wat..
Mijn 500EU heeft de standaard ook die extra lasten en daar nog bij van de mover en de dakairco... en gelukkig ook de 1700 Kg as.
Ik heb "over capaciteit" doorgaans...
Wel een lekker gevoel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
RE.gif
Zou kunnen dat 1050 zonder silver selec is. Nu heb ook ik, met de 1500kg as meer dan voldoende marge
Zou kunnen dat 1050 zonder silver selec is. Nu heb ook ik, met de 1500kg as meer dan voldoende marge
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Ledig gewicht valt beetje tege ledig gewicht.
Bij diverse Caravanmerken begint het meestal in de ' folder' onderaan met de kleine lettertjes. Het gewicht kan +/- 5 % afwijken.
Bij onze Knaus maakte het ze verschil ook een beetje te gek. Als ik mijn kenteken moet geloven 1130 kg leeg, 1700 kg delta as oftewel 570 kg laadvermogen.
Nu bedingen wij bij de koop direct een weging van de caravans voordat de verdere inrichting van accessoires worden geplaatst. Ook willen wij weten wat de druk is op de wielen daar deze nogal eens flink uiteen kan lopen zodat je met een evenwichtige belading ( druk op het wiel ) rekening houd.
Nu is deze Limited Edition voorzien van allerlei zaken standaard vanuit de fabriek.
Denk aan airco, magnetron in keukenblok gebouwd, trap, dak bagage rek voor ski's , surfplanken of dak koffer, Alko reservewiel rek achter de as met reservewiel, fietsenrek op de dissel en nog een heleboel lekkers wat je ook nu terug vind in de huidige actie modellen. We kwamen met herwegen rond de 1300 kg uit. Dan heb ik het nog niet over de plaatsing van mover, accu de bijgeleverde 2 tons mini garage krik, gasflessen etc. etc.
Goed uiteindelijk hou je dan nog zo'n 500 kg over voor de mover etc. Echter ik laad de caravan nooit meer dan 1550 kg liefst nog wat minder dus gaat er veel in de auto.
Moraal van het verhaal : Echt ledig gewicht valt soms veel meer dan een beetje tegen.
N.B. Laat je caravan eerst of eens goed wegen.
Bij onze Knaus maakte het ze verschil ook een beetje te gek. Als ik mijn kenteken moet geloven 1130 kg leeg, 1700 kg delta as oftewel 570 kg laadvermogen.
Nu bedingen wij bij de koop direct een weging van de caravans voordat de verdere inrichting van accessoires worden geplaatst. Ook willen wij weten wat de druk is op de wielen daar deze nogal eens flink uiteen kan lopen zodat je met een evenwichtige belading ( druk op het wiel ) rekening houd.
Nu is deze Limited Edition voorzien van allerlei zaken standaard vanuit de fabriek.
Denk aan airco, magnetron in keukenblok gebouwd, trap, dak bagage rek voor ski's , surfplanken of dak koffer, Alko reservewiel rek achter de as met reservewiel, fietsenrek op de dissel en nog een heleboel lekkers wat je ook nu terug vind in de huidige actie modellen. We kwamen met herwegen rond de 1300 kg uit. Dan heb ik het nog niet over de plaatsing van mover, accu de bijgeleverde 2 tons mini garage krik, gasflessen etc. etc.
Goed uiteindelijk hou je dan nog zo'n 500 kg over voor de mover etc. Echter ik laad de caravan nooit meer dan 1550 kg liefst nog wat minder dus gaat er veel in de auto.
Moraal van het verhaal : Echt ledig gewicht valt soms veel meer dan een beetje tegen.
N.B. Laat je caravan eerst of eens goed wegen.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Bij diverse Caravanmerken begint het meestal in de ' folder' onderaan met de kleine lettertjes. Het gewicht kan +/- 5 % afwijken.
Bij onze Knaus maakte het ze verschil ook een beetje te gek. Als ik mijn kenteken moet geloven 1130 kg leeg, 1700 kg delta as oftewel 570 kg laadvermogen.
Nu bedingen wij bij de koop direct een weging van de caravans voordat de verdere inrichting van accessoires worden geplaatst. Ook willen wij weten wat de druk is op de wielen daar deze nogal eens flink uiteen kan lopen zodat je met een evenwichtige belading ( druk op het wiel ) rekening houd.
Nu is deze Limited Edition voorzien van allerlei zaken standaard vanuit de fabriek.
Denk aan airco, magnetron in keukenblok gebouwd, trap, dak bagage rek voor ski's , surfplanken of dak koffer, Alko reservewiel rek achter de as met reservewiel, fietsenrek op de dissel en nog een heleboel lekkers wat je ook nu terug vind in de huidige actie modellen. We kwamen met herwegen rond de 1300 kg uit. Dan heb ik het nog niet over de plaatsing van mover, accu de bijgeleverde 2 tons mini garage krik, gasflessen etc. etc.
Goed uiteindelijk hou je dan nog zo'n 500 kg over voor de mover etc. Echter ik laad de caravan nooit meer dan 1550 kg liefst nog wat minder dus gaat er veel in de auto.
Moraal van het verhaal : Echt ledig gewicht valt soms veel meer dan een beetje tegen.
N.B. Laat je caravan eerst of eens goed wegen.
Bij onze Knaus maakte het ze verschil ook een beetje te gek. Als ik mijn kenteken moet geloven 1130 kg leeg, 1700 kg delta as oftewel 570 kg laadvermogen.
Nu bedingen wij bij de koop direct een weging van de caravans voordat de verdere inrichting van accessoires worden geplaatst. Ook willen wij weten wat de druk is op de wielen daar deze nogal eens flink uiteen kan lopen zodat je met een evenwichtige belading ( druk op het wiel ) rekening houd.
Nu is deze Limited Edition voorzien van allerlei zaken standaard vanuit de fabriek.
Denk aan airco, magnetron in keukenblok gebouwd, trap, dak bagage rek voor ski's , surfplanken of dak koffer, Alko reservewiel rek achter de as met reservewiel, fietsenrek op de dissel en nog een heleboel lekkers wat je ook nu terug vind in de huidige actie modellen. We kwamen met herwegen rond de 1300 kg uit. Dan heb ik het nog niet over de plaatsing van mover, accu de bijgeleverde 2 tons mini garage krik, gasflessen etc. etc.
Goed uiteindelijk hou je dan nog zo'n 500 kg over voor de mover etc. Echter ik laad de caravan nooit meer dan 1550 kg liefst nog wat minder dus gaat er veel in de auto.
Moraal van het verhaal : Echt ledig gewicht valt soms veel meer dan een beetje tegen.
N.B. Laat je caravan eerst of eens goed wegen.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
ik zie dat de reactie 2 x geplaatst is. Ik dacht er een verwijdert te hebben daar ik zag dat de koptekst niet juist was. Kan een van de moderatoren de reactie met foutieve koptekst verwijderen?
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Ik vraag me af , wat de wettelijke eisen voor de banden zijn. Bij auto' s moeten die samen minimaal de MTA ( max toegelaten aslast) kunnen dragen.PremiumDiscovery schreef: ↑wo 24 jun 2020 19:51RE.gif
Ik vind daar niets tegenstrijdig in. De max aslast is slechts één van de parameters van de MTM en niet persé onderdeel van een optelsommetje.
Wij hebben 2 assen van elk 1.200 kg, een max. kogeldruk van 100 kg en een MTM van 2.200 kg. Zeg het maar
Dit los van, dat voor caravans( en campers) een reserve daarboven beter is, om ongelijk gewicht R/L in te dekken.
Dus hier minimaal 600kg per band ( li 90) .
Bij stadsbussen word soms de max toegelaten aslast, aangepast op 2x ( of 4x bij dubbellucht) de maxload van de banden. De technische max aslast is dan mogelijk hoger.
Laatst gewijzigd door Jadatis op vr 26 jun 2020 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
RE.gif
Wij hebben standaard een Li van 96, dus 710 kg x 4.
Wij hebben standaard een Li van 96, dus 710 kg x 4.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)