Ledig gewicht valt beetje tegen
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Ik lees hetzelfde als @Jadatis
Alleen de som van de aslast telt waarbij de koppeling een positieve last op de kogel is.
Immers een negatieve kogeldruk verhoogt de aslast.
Je moet het wel 10 keer lezen om te zien wat er nu echt staat.
Alleen de som van de aslast telt waarbij de koppeling een positieve last op de kogel is.
Immers een negatieve kogeldruk verhoogt de aslast.
Je moet het wel 10 keer lezen om te zien wat er nu echt staat.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Zit er hier een rechter in het gezelschap? Die is denk ik de enige die uitsluitsel zal kunnen geven.
Gewoon het totaal gewicht van de afgekoppelde caravan nemen, dan ben je het veiligst bezig, en denk ik, ook het meest correcte.
De geel doorstreepte tekst kan je dan misschien wel anders interpreteren, maar voor mij is die duidelijk, caravan afkoppelen en zo op een weegbrug zetten. Dat doet de autokeuring in België trouwens ook zo om het gewicht te bepalen bij de eerste keuring.
Gewoon het totaal gewicht van de afgekoppelde caravan nemen, dan ben je het veiligst bezig, en denk ik, ook het meest correcte.
De geel doorstreepte tekst kan je dan misschien wel anders interpreteren, maar voor mij is die duidelijk, caravan afkoppelen en zo op een weegbrug zetten. Dat doet de autokeuring in België trouwens ook zo om het gewicht te bepalen bij de eerste keuring.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Misschien dat de regels in België wat anders zijn.
Voor leeg gewicht is het wel normaal dat hij afgekoppeld gewogen word.
Als de gewicht op de koppeling mee geteld had moeten worden zou de gele tekst zijn
" Bij middenas aanhangers mag de som van de aslasten en koppeling last niet meer bedragen dan de toegestane maximum massa"
De wetgeving zit altijd zo in elkaar dat er geen tweede interpretatie mogelijk is.
Daarom lees het geel gemaakte stuk nog eens 10 keer. En dan op de juiste plaats de punten en komma's lezen.
Voor leeg gewicht is het wel normaal dat hij afgekoppeld gewogen word.
Als de gewicht op de koppeling mee geteld had moeten worden zou de gele tekst zijn
" Bij middenas aanhangers mag de som van de aslasten en koppeling last niet meer bedragen dan de toegestane maximum massa"
De wetgeving zit altijd zo in elkaar dat er geen tweede interpretatie mogelijk is.
Daarom lees het geel gemaakte stuk nog eens 10 keer. En dan op de juiste plaats de punten en komma's lezen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Polderen, polderen, polderen...
De volgende keer dat ik mezelf weeg, ga ik op een stoel steunen Dan zakt mijn BMI onder de 20
De volgende keer dat ik mezelf weeg, ga ik op een stoel steunen Dan zakt mijn BMI onder de 20
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Ledig gewicht valt beetje tegen
En toch is het zo, de kogeldruk hoort niet bij de MTM van de aanhanger, de wetteksten zijn hier al meer dan eens geplaatst :)
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Tja in mijn idee staat het er duidelijk
De som van de aslasten in combinatie met de positieve last onder de koppeling mag niet meer bedragen dan de toegestane maximum massa
Den negatieve last onder de koppeling wil je zeker niet..
De som van de aslasten in combinatie met de positieve last onder de koppeling mag niet meer bedragen dan de toegestane maximum massa
Den negatieve last onder de koppeling wil je zeker niet..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Gewichten van Caravans, ik heb er in mijn leven heel wat gehad ze zijn op twee handen niet te tellen. Niet een gehad die woog wat op het kenteken stond, meestal veel meer . De laatste 2 Knaussen Südwinds limited edetions 500 EU met alles er op en aan zomaar ongeveer leeg gewogen 150 kg meer dan op kenteken. 1500/1700 assen.
En wegen wat je auto te trekken heeft. Zet de kogeldruk even in balans op b.v 1kg druk. En alle gewicht verplaats naar een grotere kogel druk komt wel ten laste van belading auto. ( maar ja ,die belading heet dan kogeldruk ) Maar hoe je het ook draait of keert de totale gewichtsmassa van het gespan blijft hetzelfde.
Probeerde ik ook nog eens in belading met de delta assen die ik had onder de Caravans 100 tot 150 kg weg te blijven van de max aslast.
Meestal reed ik met tussen de 80/90 kg kogeldruk.( die kilo 's waren dan meegenomen ter verlichting van de max aslast wat weer ten goede komt aan de belasting van je asrubbers en je wielstand)
En wegen wat je auto te trekken heeft. Zet de kogeldruk even in balans op b.v 1kg druk. En alle gewicht verplaats naar een grotere kogel druk komt wel ten laste van belading auto. ( maar ja ,die belading heet dan kogeldruk ) Maar hoe je het ook draait of keert de totale gewichtsmassa van het gespan blijft hetzelfde.
Probeerde ik ook nog eens in belading met de delta assen die ik had onder de Caravans 100 tot 150 kg weg te blijven van de max aslast.
Meestal reed ik met tussen de 80/90 kg kogeldruk.( die kilo 's waren dan meegenomen ter verlichting van de max aslast wat weer ten goede komt aan de belasting van je asrubbers en je wielstand)
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Ik lees al weer even mee, en blijf weer in de war raken vanwege alle meningen en gedachten waardoor ik makkelijk op een verkeerd been wordt gezet.
Ik heb het een keer uitgezocht wat nu de procedure is als je staande gehouden wordt en de caravan wordt gewogen. Telt dan het gewicht op de kogel wel of niet mee? En hoe zit dat dan in het buitenland? Gaat de Franse gendarmerie er anders mee om dan de Nederlandse politie? Dat waren de vragen die ik had.
In de EU-verordening 1230/2012 staat hierover het volgende:
De kogeldruk telt voor deze massa dus niet mee (hij verhoogt natuurlijk wel de massa op de wielen van het trekkende voertuig en alles wat daarover gezegd is blijft van toepassing natuurlijk).
De procedure is hier te vinden. Op pagina L 353/33 is onder punt 9 het artikel te vinden.
Voor mij is dit de leidraad om de caravan te vullen en de auto met bagage te laden. Ik hoop dat ik hiermee de discussie wat helderder heb gemaakt.
Ik heb het een keer uitgezocht wat nu de procedure is als je staande gehouden wordt en de caravan wordt gewogen. Telt dan het gewicht op de kogel wel of niet mee? En hoe zit dat dan in het buitenland? Gaat de Franse gendarmerie er anders mee om dan de Nederlandse politie? Dat waren de vragen die ik had.
In de EU-verordening 1230/2012 staat hierover het volgende:
Oftewel: Hier staat dat er (Europees) gewogen moet worden in aangekoppelde toestand om de technisch toelaatbare getrokken maximummassa te verkrijgen. En dit is in de hele EU dezelfde procedure.9. „technisch toelaatbare getrokken maximummassa” (TM): de
maximummassa van een of meer aanhangwagens die door
een trekkend voertuig kunnen worden getrokken, overeenkomend met de totale belasting die door de wielen van een
as of groep assen van een aan het trekkende voertuig gekoppelde aanhangwagen op de grond wordt overgebracht
De kogeldruk telt voor deze massa dus niet mee (hij verhoogt natuurlijk wel de massa op de wielen van het trekkende voertuig en alles wat daarover gezegd is blijft van toepassing natuurlijk).
De procedure is hier te vinden. Op pagina L 353/33 is onder punt 9 het artikel te vinden.
Voor mij is dit de leidraad om de caravan te vullen en de auto met bagage te laden. Ik hoop dat ik hiermee de discussie wat helderder heb gemaakt.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester
Subaru Forester
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
die tekst moet ik zeker in meerder taken in de auto leggen. Kan nuttig zijn bij controle...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
zie hier Artikel 2 "definities" par 9WillyL schreef:die tekst moet ik zeker in meerder taken in de auto leggen. Kan nuttig zijn bij controle...
Fendt Topas 495E
Subaru Forester
Subaru Forester
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Ik heb een stukje gelezen van de tekst, lijkt me te gaan over de eisen en richtlijnen voor een nieuwe type goedkeur, maar heb het maar een klein stukje getracht te lezen, ben niet zo goed in wetteksten lezen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
@mikage heeft het er al precies voor je uitgelicht.
Heel simpel uitgelegd.
De MTM is de belasting die de wielen van de aanhanger op de grond overbrengen
"9. „technisch toelaatbare getrokken maximummassa” (TM): de
maximummassa van een of meer aanhangwagens die door
een trekkend voertuig kunnen worden getrokken, overeenkomend met de totale belasting die door de wielen van een
as of groep assen van een aan het trekkende voertuig gekoppelde aanhangwagen op de grond wordt overgebracht
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Exact en zo is het, niks polderenmikage schreef: ↑za 15 mei 2021 22:18Ik lees al weer even mee, en blijf weer in de war raken vanwege alle meningen en gedachten waardoor ik makkelijk op een verkeerd been wordt gezet.
Ik heb het een keer uitgezocht wat nu de procedure is als je staande gehouden wordt en de caravan wordt gewogen. Telt dan het gewicht op de kogel wel of niet mee? En hoe zit dat dan in het buitenland? Gaat de Franse gendarmerie er anders mee om dan de Nederlandse politie? Dat waren de vragen die ik had.
In de EU-verordening 1230/2012 staat hierover het volgende:
Oftewel: Hier staat dat er (Europees) gewogen moet worden in aangekoppelde toestand om de technisch toelaatbare getrokken maximummassa te verkrijgen. En dit is in de hele EU dezelfde procedure.9. „technisch toelaatbare getrokken maximummassa” (TM): de
maximummassa van een of meer aanhangwagens die door
een trekkend voertuig kunnen worden getrokken, overeenkomend met de totale belasting die door de wielen van een
as of groep assen van een aan het trekkende voertuig gekoppelde aanhangwagen op de grond wordt overgebracht
De kogeldruk telt voor deze massa dus niet mee (hij verhoogt natuurlijk wel de massa op de wielen van het trekkende voertuig en alles wat daarover gezegd is blijft van toepassing natuurlijk).
De procedure is hier te vinden. Op pagina L 353/33 is onder punt 9 het artikel te vinden.
Voor mij is dit de leidraad om de caravan te vullen en de auto met bagage te laden. Ik hoop dat ik hiermee de discussie wat helderder heb gemaakt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Precies.
Zo zijn de regels .
@micky
Kan je dat ergens sticky maken ?
Dat het eens en voor altijd duidelijk is en er weer geen discussie over ontstaat?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
ik niet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
oops.
Ik zat helemaal in gedachte dat jij ook een modje was.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Die hebben een groene naam
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Dat weet ik.
En dan toch nog vergeten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Jullie lezen niet goed.
Deze tekst heeft te maken met het maximale gewicht wat de auto mag trekken. Niet wat de caravan mag wegen. 9. „technisch toelaatbare getrokken maximummassa” Dit heeft in principe niets met de caravan te maken.
De MTM (maximale toelaatbare massa) van een caravan is de asdruk vermeerderd met de kogeldruk. Simpeler is het echt niet.
Wat de as technisch kan en mag hebben heeft niets met de MTM te maken. Je kunt een caravan "aflasten" dan heb je een zwaardere as maar mag je minder laden.
Deze tekst heeft te maken met het maximale gewicht wat de auto mag trekken. Niet wat de caravan mag wegen. 9. „technisch toelaatbare getrokken maximummassa” Dit heeft in principe niets met de caravan te maken.
De MTM (maximale toelaatbare massa) van een caravan is de asdruk vermeerderd met de kogeldruk. Simpeler is het echt niet.
Wat de as technisch kan en mag hebben heeft niets met de MTM te maken. Je kunt een caravan "aflasten" dan heb je een zwaardere as maar mag je minder laden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Laat maar gaan we toch geen duidelijkheid over krijgen
De wettekst gaat verder ook over type goedkeuringen en eisen daarvoor
Niet over wetgeving die bepaald hoe er gewogen en gecontroleerd moet worden, dit is volgens mij eenvrijheid voor de dienstdoende agent, en als die zegt dat je te zwaar bent kom je daar zeer waarschijnlijk ook niet meer onderuit alleen door te betalen of af te laden..
Want ga er maar vanuit dat ook een duitse of franse agent niet op een kg kijkt en het geheel gewoonweg te zwaar is als je een bekeuring krijgt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Nouja, een bekeuring is nog niet het aller ergste. Uitladen en achterlaten is veel erger. (Hoewel ik mijn ex destijds best op een verlaten stuk snelweg achter had willen laten)
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Ik denk dat we wel goed lezen. We hebben het namelijk over definities.Morgoth schreef:Jullie lezen niet goed.
Deze tekst heeft te maken met het maximale gewicht wat de auto mag trekken. Niet wat de caravan mag wegen. 9. „technisch toelaatbare getrokken maximummassa” Dit heeft in principe niets met de caravan te maken.
De MTM (maximale toelaatbare massa) van een caravan is de asdruk vermeerderd met de kogeldruk. Simpeler is het echt niet.
In punt 9 staat heel duidelijk: "De technisch toelaatbare maximummassa van een of meer aanhangwagens.......van een aan het trekkende voertuig gekoppelde aanhangwagen"
1- De aanhangwagen (caravan) moet aan het voertuig zijn gekoppeld
2- De belasting die door de wielen van een as of groep assen (van een aan het trekkende voertuig gekoppelde aanhangwagen) op de grond wordt overgebracht
Mocht je nog twijfelen Caravantrekker schrijft daarover het volgende:
Zij hebben mij btw ook geholpen aan de EU verordening waarin dit staat. Nogmaals, ik geef toe dat het lastig te lezen is, maar dit is de wet. En (niet letterlijk natuurlijk) kort door de bocht: Banden op de grond en de caravan aangekoppeld en dan wegen. Meer niet.Asdruk = gewicht caravan
Een veel gestelde vraag is of de kogeldruk nu bij het laadvermogen van de caravan opgeteld mag worden? Dat kan volgens de Nederlandse en EU wetgeving inderdaad. Het maximum gewicht van de caravan onderweg wordt immers bepaald door de statische massa die in aangekoppelde toestand op het trekkende voertuig wordt overgebracht via de aslast als er een positieve kogeldruk is. De kogeldruk komt wel bij het gewicht van de auto.
Laatst gewijzigd door mikage op ma 17 mei 2021 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester
Subaru Forester
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Die dienen zich ook aan de regels te houden.Paul Vingerhoets schreef: ↑ma 17 mei 2021 11:43dit is volgens mij eenvrijheid voor de dienstdoende agent,
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Neen!
De MTM heeft niets te maken met de Technisch Toelaatbare Massa! De MTM is een papieren gewicht. Dit staat op je kenteken. Hier mag je niet overheen gaan als je de caravan los, dus onaangekoppeld, op een weegbrug staat.
Misschien duidelijk maken met een rekenvoorbeeld
Voorbeeld 1:
Caravan: Max. aslast 1500kg, MTM 1500kg
Auto: Trekgewicht 1400kg
Kogeldruk: 100kg
In dit geval mag je de caravan WEL tot 1500kg laden. Omdat je kogeldruk 100kg is, is de aslast van de caravan 1400 kg. Je bent dus niet in overtreding.
Voorbeeld 2, zelfde combi maar gewicht administratief verlaagd vanwege rijbewijs bijrijder:
Caravan: Max. aslast 1500kg, MTM 1400kg
Auto: Trekgewicht 1400kg
Kogeldruk: 100kg
In dit geval mag je de caravan NIET tot 1500kg laden. Omdat je kogeldruk 100kg is, is de asdruk van de caravan 1400 kg. Je auto mag het weliswaar trekken en ook de technisch toelaatbare massa op de as van de caravan is oké maar als je de caravan los op een weegbrug zet, is ie 100kg te zwaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Ledig gewicht valt beetje tegen
Als ik mijn kentekenbewijs er bij pak staat er:
Technische max. massa F.1 1700 kG
Toegestane max. massa F.2 1700 kG
Laat niet veel ruimte voor discussie lijkt mij.
In de disselkast zit een sticker met max. kogeldruk 100 kG.
Ik zie geen enkele reden die bij de eerder genoemde 1700 kG te mogen optellen, staat ook nergens.
Ik ben nog nooit gecontroleerd dus spreek niet uit eigen ervaring maar in verhalen en op youtube filmpjes wordt bij weging bij verkeerscontrole zelden of nooit de caravan losgekoppeld. En zoals iedereen weet kun je een caravan niet aangekoppeld wegen. Ik las hier eerder een post over een laag BMI m.b.v. een stoel, precies dat!
Niemand kan beweren dat die 100 kg kogeldruk uit de caravan verdwijnt door hem op een trekhaak te laten rusten.
De auto moet in zo'n geval dan ook die 1700 kg mogen trekken en geen 1600.
N.B.
Er zijn automerken (geweest) waarbij de fabrikant een max. toegestaan trekgewicht opgeeft dat variabel is. Het max. treingewicht is dan lager dan de som van de maximaal beladen auto en het max. toegestaan aanhanger gewicht. Als je je dan zou laten verleiden de kogeldruk uit de massa van de caravan te rekenen en bij de auto op te willen tellen heb je aardig wat rekenwerk en kopzorgen.
Technische max. massa F.1 1700 kG
Toegestane max. massa F.2 1700 kG
Laat niet veel ruimte voor discussie lijkt mij.
In de disselkast zit een sticker met max. kogeldruk 100 kG.
Ik zie geen enkele reden die bij de eerder genoemde 1700 kG te mogen optellen, staat ook nergens.
Ik ben nog nooit gecontroleerd dus spreek niet uit eigen ervaring maar in verhalen en op youtube filmpjes wordt bij weging bij verkeerscontrole zelden of nooit de caravan losgekoppeld. En zoals iedereen weet kun je een caravan niet aangekoppeld wegen. Ik las hier eerder een post over een laag BMI m.b.v. een stoel, precies dat!
Niemand kan beweren dat die 100 kg kogeldruk uit de caravan verdwijnt door hem op een trekhaak te laten rusten.
De auto moet in zo'n geval dan ook die 1700 kg mogen trekken en geen 1600.
N.B.
Er zijn automerken (geweest) waarbij de fabrikant een max. toegestaan trekgewicht opgeeft dat variabel is. Het max. treingewicht is dan lager dan de som van de maximaal beladen auto en het max. toegestaan aanhanger gewicht. Als je je dan zou laten verleiden de kogeldruk uit de massa van de caravan te rekenen en bij de auto op te willen tellen heb je aardig wat rekenwerk en kopzorgen.