Even een epistel, vandaag van me afschrijven xD Sorry alvast, wordt een lap tekst!
Vanmorgen de Caravan om 9 uur op gaan pikken, denk half uurtje bezig geweest buiten. In vogelvlucht de hele caravan doorgenomen. WC / Spoelwatertank / water tank / gas aansluitingen en hoe ze uit kunnen / knopjes en besturing van de koelkast en van de kachel. Het TFT display van de boord computer meegenomen. De accu even bekeken. Ook bekeken waar de kraantjes zitten om de boiler af te tappen en hoe de watertank leeggemaakt kan worden (gewoon pijpje van de overloop eruit trekken..).
So far so good! Auto aangepikt, lampen etc. getest. Ook allemaal goed! Voor we weg reden nog even de 2 gasflessen (ja 2…) in de disselbak gezet zodat we iets aan kogeldruk hadden, had geen idee hoeveel op dat moment! Even langs mijn ouders gereden die 10 min rijden weg wonen en daar de caravan laten zien. Daarna richting het Doornse gat gereden, niks aan de hand en de combinatie reed super, hele tijd in zijn 5 en zo rond de 1600 toeren behalve bij bruggen etc. gaf hij gas bij naar ongeveer 2100/2200 toeren (hij schakelde niet terug, dat deed ik later zelf naar zijn 4 en dan gaat hij richting de 2500/2600 toeren). Ook een leuke hagelbui en regenbui gehad onderweg. (zie filmpje op instagram @overlandingNL als je de hagel wil zien haha). Goed aangekomen in Doornse gat en daar ongeveer 3 uur bezig geweest met te bedenken hoe alles in de Hobby zou moeten komen te liggen. We wilden de voortent eerst steeds in de auto meenemen, maar die paste uiteindelijk makkelijk onder het bed samen met de stoelen en voetenbankjes, Dus de voortent ligt daar in de zak, samen met het opstapje, de stoelen en nog wat zaken. Verder de keuken ingericht en zaken als een luchtdoorlatend onderdoek voor de voortent, houten plankjes en de gele oprijblokken liggen allemaal in de disselbak. Daarna even proberen te kloten met de ingebouwde kogeldrukmeter op het neuswiel. Nou wat een ramp is dat. Hij gaf tussen de 50 en 75 aan. Maar als je hem omhoog of omlaag draaide ging hij vrolijk van 0 naar 125… Dus mijn vader opgebeld die nog een oude weegschaal heeft (geen glazen..) en vast wel een houten balkje zodat ik wat nauwkeuriger kan meten.
Toen kwam het moment van gaan, de caravan weer aangepikt, wat al niet helemaal lekker ging (neuswiel wel de goede kant op draaien…) Waren het terrein nog niet af en een herrie. Bij elke oneffenheid, elke bocht een hoop gebonk en geknars.. een keer gestopt.. kon toch echt niks vreemds zien.. handrem, kabels, alles zat zoals het moest en alles zat vast. Dus toch doorgereden. Maar het kabaal in bochten etc. bleef. Uiteindelijk toch maar weer even gestopt en de gasflessen van de disselbak naar de auto verplaatst, scheelt toch ongeveer 22 kilo. Misschien was hij toch veel te zwaar? Het lawaai leek minder maar het zat me alles behalve lekker. Weer bij mijn ouders bleek de disselkop (hoe noem je zo’n ding?) redelijk schuin te zitten.. Misschien was dat het meer? We gingen wegen, zat maar 50 KG kogeldruk op!. De gasflessen er terug in.. nog krap 60/65. Daarna zowel mijn gereedschapskoffer die ik toch altijd bij heb maar in de disselbak gelegd, wat net aan paste. En ook de brandblusser verkaste naar de disselbak, zou toch ongeveer 15 kilo totaal extra moeten zijn. De kogeldruk ging naar 72 ongeveer. Ik kan niet bedenken wat ik er nog meer in zou moeten leggen de disselbak zat ook vol. Dus caravan weer aangepikt en naar de stalling gebracht, enkel bij de eerste 2 bochten (haaks rechts + nog een redelijk hoge drempel / haaks rechts) nog wat lawaai gehoord. Daarna eigenlijk niet meer, tot we bijna bij de stalling waren waar een brug zit wat ongeveer een drempel is geworden, die nam ik met 60 en dat vond de combinatie niet zo fijn.
Bij de stalling door een opmerking van mijn vader nog wel even bedacht dat er nog een liter of 10 water in de watertank zat, had de dealer er nog in laten zitten van het testen waarschijnlijk. Dat hiel misschien ook niet met de kogeldruk. Daarna stroom uitgezet en accu afgekoppeld.
Over 2 weekjes gaan we een weekendje weg. Ga in ieder geval maar een Reich caravan weger halen zodat ik de kogeldruk / links / rechts zelf kan meten. Dacht wel zonder te kunnen maar blijkbaar toch niet.
Overigens ligt de combinatie als een huis op de weg verder, zelfs met alle tegen / zij / wind van voor, want het waaide toch behoorlijk vandaag. Al had hij met de wind van voor op de weg terug wel wat meer moeite, reden hele tijd zo rond de 2200 toeren i.p.v. 1600. Enkel als we tussen wat bebossing of onder een brug door kwamen ging het toerental omlaag, omdat de wind weg was.. Het geluid zit me toch nog niet helemaal lekker, heb het vermoeden dat het de stabilisatie koppeling is, maar heel eerlijk, geen idee.