Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Gemineye » ma 27 jul 2020 15:28

gefeliciteerd met de aanschaf!

Je hebt de 2021 modellen kunnen bemachtigen begrijp ik.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » ma 27 jul 2020 15:33

Re, dank je.
Ja idd. De 2020 voorraad is helemaal uitverkocht en de fabriek maakt alleen nog 2021 modellen. Nu dus zwart met blauw logo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » di 28 jul 2020 17:20

Dus vandaag bij de Wit in Schijndel de Thule easyfold XT fietsdrager voor op de trekhaak gekocht voor dagtochten met de nieuwe E-bikes.

Ik was juist op tijd, ze waren alle 40 !!afgelopen weekend uitverkocht en er stond er nog 1 gereserveerd voor een klant, maar die had hem al afgehaald, dus ik kon deze meenemenAfbeelding, anders was het wachten tot september Afbeelding

Afbeelding



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Micky » di 28 jul 2020 19:01

RE.gif

Mooi rekje hoor thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

workel

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door workel » do 30 jul 2020 09:01

Super schreef:Vandaag naar de fietswinkel geweest en 2 Cube Kathmandu pro 625 2021 model besteld, 1 heren en 1 trapeze frame. 85Nm Bosch motoren en 625 watt accu. Inruilen van de Koga Miyata was niet interessant, dus die gaan MP op. 1 fiets is op voorraad en de trapeze moet nog geleverd worden. Kwestie van een paar weken. Afbeelding

Nu nog een E-bike drager voor op de trekhaak.
Iemand nog een advies hierin?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gefeliciteerd met jullie aanschaf. Ik hoop dat jullie er meer plezier van hebben dan die van ons.
Wij hebben ze 1,5 jaar gehad, in mijn ogen niet geschikt voor dagelijkse gebruik, kettingen knapte elk jaar 2 nieuwe, schakelsysteem haperde. Kreeg elk jaar netjes een beurt bij de dealers. Dit zit hem met name in de open kettingkast. Weersinvloeden hebben zijn uitwerking hier.
Wij hebben ze verkocht op MP en zijn overgestapt naar Gazelle Ultimate C8 HMD. Hele andere fiets en prijsklasse maar bevalt ons beter.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » do 30 jul 2020 09:50

Re, Wij weten dat derailleur fietsen gevoeliger zijn, maar we zijn mooi weer fietsers.

Onze dochter heeft ook een derailleur fiets en fietst er dagelijks mee.
Daar is wat meer onderhoud aan, zoals ketting en tandwielen reinigen, smeren en afstellen.
Maar dat kan ik zelf, dus geen probleem.

Voordeel van derailleur is dat deze het lichtst fietsen.
Onze Koga’s zijn beide derailleur fietsen, 17 en 20 jaar oud en verkeren in topconditie en als nieuw.
Ik vertrouw erop dat de Cube fietsen ook prima voldoen.
Een klant van mij is er goed over te spreken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

workel

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door workel » do 30 jul 2020 12:07

RE.gif

Goed te lezen dat het een wel overwogen keuze is en veel fiets plezier.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Gemineye » do 30 jul 2020 12:36

Wij hebben ook eigenlijk alleen maar goede ervaringen met derailleur fietsen. Mijn vrouw heeft al veel langer derailleur fietsen, ook voor woon-werk verkeer (alleen met droog weer). Het rijdt gewoon lichter, en in het geval van een niet elektrische fiets heb je het voordeel van veel meer versnellingen dus je fiets makkelijker in de meest optimale cadans. Dat voordeel gaat bij elektrisch fietsen niet op, want je hebt alleen maar een achter derailleur en in de praktijk dus ook hooguit 10 versnellingen. Die optimale cadans komt met e-bikes ook minder nauw, omdat toch ondersteund wordt.

Toch in het kader van er nu aan gewend zijn, is het ook voor ons toch weer een derailleur fiets geworden. Je hebt gelijk; daar zit wel iets meer onderhoud aan, maar ach af en toe even nieuwe ketting en tandwielen erop kost de wereld ook niet. Daarnaast; klein beetje schoon houden is wel prettig en zorgen dat de ketting mooi in de olie zit. Da's alles toch? Derailleurs moet je wel een beetje met beleid mee omgaan; op de juiste manier schakelen is wel belangrijk. Bij normaal gebruik kunnen de derailleurs echt wel lang mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » vr 31 jul 2020 13:11

Mijn vorige elektrische fiets had voor en achter een derailleur. Voor 3 tandwielen en achter 7. Ik gebruikte de voorzijde niet (altijd het grootste tandwiel) en achter gebruikte ik alleen de hoogste 3. Ik zie echt de meerwaarde van zo veel versnellingen op een e-bike niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Gemineye » vr 31 jul 2020 13:26

Nee op een ebike heb je aan minder wel genoeg. Deze cube kathmandu heeft alleen een achterderailleur. 10 verzetten, even uit mijn hoofd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » vr 31 jul 2020 15:21

Re, klopt 10 versnellingen. Maar met 85Nm trekt ie als een raket, jammer dat hij begrenst is op 25 km/u. Maar zonder veel moeite 28 a 29km/u gaat ook.

De derailleur kan je met een E-bike sparen door bij schakelen niet met kracht te trappen, maar “freewheeled” trappen, dan krijgen de ketting en tandwielen geen klappen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Gemineye » vr 31 jul 2020 16:00

RE.gif

Ja die begrenzer voel je wel echt bij deze motor. Het voelt alsof hij echt actief afremt.

Dat schakelen moet je idd wel wat beleid doen, even opletten omdat de motor nog een fractie langer door blijft draaien als je zelf al geen kracht meer zet. Als je dat met beleid doet kan het heel soepel.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Den Adriaan » vr 31 jul 2020 16:55

Als mijn e bike de begrenzer bereikt blijf je gewoon lekker hard doorfietsen, gelijk een gewone sportfiets zonder extra krachtsinspanning.
De motor blijft echt geen fractie doordraaien hoor als ik geen kracht meer zet.
Misschien een kwestie van kwaliteit?

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » vr 31 jul 2020 17:02

Re, klopt de motor stopt meteen als je stopt met trappen en volgens mij ook als de begrenzer ingaat.
Wat bedoel je ermee, misschien kwestie van kwaliteit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » vr 31 jul 2020 23:09

Den Adriaan schreef:
vr 31 jul 2020 16:55
Als mijn e bike de begrenzer bereikt blijf je gewoon lekker hard doorfietsen, gelijk een gewone sportfiets zonder extra krachtsinspanning.
De motor blijft echt geen fractie doordraaien hoor als ik geen kracht meer zet.
Misschien een kwestie van kwaliteit?
Ik denk dat het komt door het enorme koppel. Een standaard fiets met Bosch middenmotor komt tot ongeveer 40Nm. Dan merk je minder dat de koek bij 25kmh op is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » za 1 aug 2020 05:20

Re, dat vermoed ik dus ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Henri Berends » za 1 aug 2020 06:44

Voor de vakantietrips laten we de 'gewone' e-bikes thuis en nemen we de 2 e-MTB's mee. Kunnen we toch nog enige sportiviteit beoefenen. Dit zijn MTB's van het duitse Haibike.
De 2 bikes zetten we zonder accu op de dissel. Inclusief accu weegt de bike ongeveer 24 kg.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » za 1 aug 2020 08:10

Re, Haibike E-MTB heb ik ook veel over gelezen en gezien. Mooie fietsen .
Wij zijn voor nu al blij met de switch van de gewone fiets naar E-bikes, laat staan een extra setje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

workel

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door workel » za 1 aug 2020 09:24

Wellicht een idee om eens te kijken naar e-bike tuning. Kun je de motor harder laten lopen. Dan grijpt hij niet in bij 25/26 km.
Prima zelf in te bouwen.
Uiteraard eigen verantwoordelijkheid om dit aan te schaffen en dat het niet mag is mij bekend.

https://www.e-bike-tuning.nl/e-bike-tuning-shop/

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Super » za 1 aug 2020 09:31

Re, ik heb het gezien. Maar gebeurt er wat en politie checkt hierop dan ben je de klos. Kleine kans maar toch.
Garantie Bosch vervalt als ze erachter komen. Maar het is wel verleidelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Gemineye » za 1 aug 2020 09:58

Den Adriaan schreef:Als mijn e bike de begrenzer bereikt blijf je gewoon lekker hard doorfietsen, gelijk een gewone sportfiets zonder extra krachtsinspanning.
De motor blijft echt geen fractie doordraaien hoor als ik geen kracht meer zet.
Misschien een kwestie van kwaliteit?
Ik merk dat schakelen op deze cube wat anders gaat dan mijn normale atb. Op de atb is een heel kort goed getimed moment van minder kracht op je pedalen goed genoeg om soepel te schakelen. Dat is op die cube niet zo; ik moet heel bewust echt anders en iets langzamer schakelen. Ik denk dat dat komt door een tiende van een seconde dat die motor misschien nog even doorgaat, maar ik zou het niet weten.

De kwaliteit zit bij deze performance line motoren wel snor, verwacht ik zo.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Den Adriaan » za 1 aug 2020 10:17

Daar heb ik geen last van, het schakelt als een racefiets.
Maar ja, het zijn ook fietsen van een wereldklasse.
Iets duurder maar veeeeeel beter.
O ja, begin niet met het opvoeren van de fiets, je verbruikt veel meer energie, maar belangrijker: je bent in overtreding en niet verzekerd.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Henri Berends » za 1 aug 2020 10:44

workel schreef:
za 1 aug 2020 09:24
Wellicht een idee om eens te kijken naar e-bike tuning. Kun je de motor harder laten lopen. Dan grijpt hij niet in bij 25/26 km.
Prima zelf in te bouwen.
Uiteraard eigen verantwoordelijkheid om dit aan te schaffen en dat het niet mag is mij bekend.

https://www.e-bike-tuning.nl/e-bike-tuning-shop/
Op mijn 'woon- en werkverkeer'e-bike (Haibike Trekking) heb ik idd. ook zo'n setje gemonteerd. Had er nl. last van dat ik steeds iets over de begrenzing aan fietste. Met als gevolg dat ik ook tegen de weerstand van de Yamaha-motor fietste.
Met het setje kan ik nu die begrenzing verleggen. Wel oppassen want ik kan nu zelfs harder dan een speed pedelec.....
Binnen de bebouwde kom houd ik me aan een snelheid van 28km/u. Buiten de bebouwde kom neig ik op de 35 te zitten. Maar nogmaals goed waakzaam zijn voor andere recreanten op de fiets. (en de politie...)

Mijn e-MTB vh merk Haibike heb ik niet opgevoerd. Maar merk dat dat het schakelen op de MTB-routes echt heel soepel verloopt. Zeer zeker op lastige passages schakelt deze ook heel soepel naar een lichter verzet.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

workel

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door workel » za 1 aug 2020 12:50

6 jaar gereden met dergelijke kastjes beiden op een Gazelle met Bosch motor. Prima bevallen, maar ik heb wel het idee dat het materiaal er onder leid. Met name remmen, schakel mechanisme ed. Bij de Cube’s geen kasje erin en bij de huidige Gazelle Ultimate ook niet zijn wat rustige gaan fietsen max 25.
Snap dat garantie een probleem kan worden maar moet zeggen in al die jaren nog nooit gebruik gemaakt van garantie dus dat zou voor mij niet een reden zijn om het niet te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door PD » za 1 aug 2020 13:47

Onze 8 jaar oude Giants ondersteunen tot 28 km/h en harder fietsen (op vlak wegdek) is dan geen optie. Maar waarom zou je harder willen, het zijn fietsen...

Bij onze Quic opvouwbare E-bikes was het niet anders, daar wil je trouwens echt niet harder mee rijden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”