Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » do 7 mei 2020 09:06

Er is hier al eens eerder een topic over geweest. Ik kan het alleen niet meer terugvinden. Dus de MOD's moeten het maar even verplaatsen indien nodig.

Mijn vraag: Wij hebben nu twee E-Bikes die redelijk zwaar zijn (zo'n 30kg) Tevens kan de accu er niet uit. Omdat we de fietsen gemakkelijker op de caravan willen meenemen, zijn we op zoek naar nieuwe fietsen. Wij zijn erg beperkt in ons laadvermogen op de caravan dus moeten de nieuwe fietsen lichter zijn dan de huidige en een afneembare accu hebben. Nou heb ik gekeken naar VanMoof en Ampler. Deze moderne fietsen vind ik erg mooi maar ik vind de zit op dit type fiets niet fijn. Omdat we thuis ook willen fietsen en ik niet de hele schuur vol wil zetten met E-bikes, moet het dus een normale, comfortabele E-bike zijn. Vouwfietsen en fietsen met kleine wielen vallen dus ook af. En ja, ze gaan op de caravan en niet op het dak van de auto.

Wie heeft tips?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Hermanus » do 7 mei 2020 09:17

Hier een overzichtje van gewichten van e-bikes. Dit zal niet volledig zijn, maar wellicht geeft dit een goede richting aan.

https://elektrischefietser.nl/gewicht/

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door WillyL » do 7 mei 2020 09:23

Mijn beide ebikes zijn ongeveer 30 kg met batterij.
Ze gaan op de disselstandaard met een trekhaakfietsenrek dat zelf ook wat weegt, blijkt iets van 18 kg te zijn. (Foto op mijn profiel).
Batterijen gaan wel in de auto .
Terloops, zulk een gewicht hang ik ook niet achterop de caravan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » do 7 mei 2020 09:50

RE.gif RE.gif
Handig! Dank.

RE.gif
Tsja. Mijn caravan heeft leeg al een disseldruk van 75kg. Twee fietsen voorop met rek erbij gaat dus niet. Bij mij eentje voorop en eentje achterop. Gaat stabiel en slingervrij. Ook met 130kmh.
Maar het achterste rek is aardig hoog. Een lichtere fiets is gemakkelijker plaatsen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Ab » do 7 mei 2020 10:13

Wij hebben 2 elektrische fietsen van Koga Miata.
Die hadden we met de caravan altijd op de auto staan.
Nu rijden we alweer 2 jaar met een camper.
Daar zit een fietsdrager achterop. Zat kan ik beter zeggen.
Ik heb die eraf gehaald.
Na uitgebreide proefritten, hebben we Lacros Scampers gekocht.

Dat zijn vouwfietsen. Rijden echt comfortabel. Ook relatief grote wielen, maar weinig kleiner dan een normale fiets.
Die fietsen vouwen toch klein op.
We hebben ze nu binnen in de bagageruimte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Wie-niets » do 7 mei 2020 10:34

So wie so kan het dus al tenminste 2 x 8 kilo lichter. ( accu's in de auto en een lichtere fietsen)

Ik weet niet of je dit wilt; maar... Is het een idee om een fiets in de caravan kwijt te kunnen? Je kunt dan ook nog overwegen een fiets te nemen waar b.v. een wiel een uitvalnaaf heeft.

- 28 inch wiel eruit scheelt al heel veel ruimte.
Verder kun je inklapbare trappers er op zetten waardoor de fiets niet met de trappers blijft haken en wendbaarder in de caravan bent. Met een snel te draaien stuursleutel kun je het stuur ook in het verlengde van de fiets draaien en eventueel op het bed of plat gemaakte zitting neerleggen. scratch.gif

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Knaus440 » do 7 mei 2020 10:38

Was ook voor ons een vraag. We hebben nu beiden een E-bike.
Die wegen een 28-30 kg. Gelukkig zijn de accu's erg makkelijk te verwijderen. Maar bij het kijken naar een andere auto, bewust gekozen voor zwaardere kogeldruk mogelijk.
We willen ook regelmatig met de fietsen op de drager een stuk rijden en dan fietsen.
Met de caravan mee gaan ze dus op de dissel mee. Max kogeldruk nu 100kg in plaats van max 70kg.
Die 70 kg was goed te doen met 1 fiets, meestal zat ik makkelijk op 60kg.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » do 7 mei 2020 10:49

Wie-niets schreef:
do 7 mei 2020 10:34
Ik weet niet of je dit wilt; maar... Is het een idee om een fiets in de caravan kwijt te kunnen? Je kunt dan ook nog overwegen een fiets te nemen waar b.v. een wiel een uitvalnaaf heeft.
Het probleem is niet het vervoeren. Eentje voorop en eentje achterop functioneert prima. Alleen is een fiets van 30kg boven je macht tillen vrijwel niet te doen in je eentje. Dan scheelt 8kg behoorlijk.
Wij hebben geen grote caravan. In de caravan hebben we ooit geprobeerd maar we kunnen de bocht niet om met de fiets. Daarbij staat zo'n ding gruwelijk in de weg bij de diverse koffiepauzes onderweg.
Het gaat mij er puur om dat ik het totaal gewicht wil beperken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Knaus440 » do 7 mei 2020 11:06

Dat in de caravan hebben wij ook 1 jaar geprobeerd. Echt geen doen in onze knaus 440. Niet zo grote caravan met keuken, kasten, wc en koelkast achterin. Konden niet fietsen in krijgen zonder kasten etc te beschadigen. Ik had een groot frame, 72 cm, en daarmee was manoevreren gewoon erg moeilijk.
Geen optie dus, fietsen binnen.
Op dak auto tillen ook niet, lukt niet meer na 3 rugoperaties.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Wie-niets » do 7 mei 2020 11:12

RE.gif RE.gif tsja, dan blijft over zeker te besparen op het gewicht van de fietsen.
En wat ik al aangaf en je ook vond dan is 8 kg boven je macht minder tillen al een grote stap vooruit. knipoog.gif

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Wally » do 7 mei 2020 12:57

Hier al aan gedacht?

Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Misschien andere forumleden wel.

https://www.youtube.com/watch?v=rLaO86nUG-U

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Jaap van Duijn » do 7 mei 2020 13:43

@Morgoth,

De grager met lift die Wally laat zien is een stapje meer en nog mooier als ik / wij op onze 220CDI Estate hadden.
Daar gebruikten we een RAMEDE dak lift. type maar in google dachlift RAMEDE - en NEEN geen aandelen wel zeer tevreden gebruiker, nu nog hoor op kleinere auto.
Nadeel? van 1e fiets stuur 90 graden draaien.
Nadeel kon het alleen maar gemakkelijker met echtgenote als goede hulp.
Onze Trek T700 fietsen wogen 23.5 kg we haalden accu en tassen (trouwens altijd tassen) er af.
kwamen op 21 kaal. En goed te doen.
We hadden ze achterop een ramp op de Swift Challenger 565 en ook voor op dissel geprobeerd minder ramp, maar kon nergens bij.
Die RAMEDE was en is het einde.
Die van Wally als ik toen geweten had zeker aangeschaft.

Nu nieuwe fietsen ook trek Verve +2 wegen zonder accu 22 kg maar gaan nu op de camper achterop met ook weer bike lift.

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door DVDGuy » do 7 mei 2020 14:51

Omdat ik op vakantie veel fiets en elke keer weer moest kiezen tussen MTB en racefiets (ik ga geen 2 fietsen meenemen...) is langzaam het zaadje geplant. Vorig jaar in Frankrijk met NL stel berg op t... zij op hun elektrisch ondersteunde vouwfietsen en ik op mijn MRB. Moge duidelijk zijn dat ik redelijk op adem moest komen en daarnaast drijfnat was... Niet ideaal om op een terras lekker te gaan eten...

Omdat ik tegenwoordig thuis feitelijke alle boodschappen op de elektrisch ondersteunde fiets van mijn overleden vrouw haal en ik dat eigenlijk ook tijdens de vakantie wil ben ik eens verder gaan rondlijken.

Op de caravan, Hobby 495 Uef heb ik een fietsenrek achterop en ik heb een kantelbare op de dissel. Normaal vervoerde ik mijn MTB, een Giant, achterop.

Ik wilde nu een fiets voor thuisgebruik (boodschappen, tourritjes met terrasbezoek/eten), waarbij niet persé wielerkleding gedragen hoeft te worden en waarbij sprake is van trapondersteuning met voldoende bereik.

Ik heb mezelf vorige week een nieuwe eBike cadeau gedaan, een Cube Katmandu Hybrid Pro; netto gewicht 25,9 kg en uitneembare accu, gewicht 3,5 kg en deze zal voor op de dissel geplaatst worden. Ik wilde hoe dan ook een uitneembare accu, niet alleen vanwege gewicht, maar ook eventueel bij vervanging. Ter verlichting van de kogeldruk verhuist desgewenst het reservewiel van de dissel naar de auto.

Ik heb inmiddels een andere bedieningsunit annex navigatiesysteem (Bosch Nyon) laten monteren en heb nu ruim 150 km gefietst en kan eigenlijk niet wachten om de bergen in te gaan...!
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » do 7 mei 2020 16:00

Dank allemaal. Alleen wil ik geen ander fietsenrek, ik wil een andere fiets!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door kastanje » do 7 mei 2020 17:30

wij nemen twee koga e bikes inspire mee wegen kompleet 23 kg
accus tassen er af een voorop een achter op zijn goed te tillen
opbouw caravan 5.20 m banden goed opspanning gaat goed
maar ik rij nooit extreem hard max 100 km p/uur
suc 6 Arie

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Philmar » do 7 mei 2020 17:46

Wij hebben Cannondale man-vrouw fiets, elk 21 kg met batterij. Zonder batterij 19 kg. Nemen wij niet mee met de caravan.

Philmar

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Knaus440 » do 7 mei 2020 17:59

Kwam recentelijk mensen met deze fietsen tegen:
https://www.different-bikes.nl/e-bikes/ ... ht-e-bike/

Zagen er licht van gewicht, compact uit.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Psjaak » do 7 mei 2020 21:15

Twee Koga's wegen samen zonder accu 40 kg.
IMAG0392 kl.jpg
IMAG0392 kl.jpg (222.21 KiB) 1885 keer bekeken

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Daphne » do 7 mei 2020 22:07

DD heeft een Conway (23,5 kg) en ik een Victoria (24,5 kg). Beide met Bosch middenmotor en ze wegen samen ongeveer 40/41 kg zonder accu.
88D0E3D4-F0DD-4DC4-9269-440B8AD1B6D1.jpeg
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door sindaco » do 7 mei 2020 22:13

wij hebben nu een specialized vado 5.0 en een gazelle ultimate 10 speed

de gazelle weegt zonder accu 23 kg en mijn vado weegt zonder accu 20,5 kg.

onze accu's wegen ongeveer 3-3,25 kg.
gaan er af dus voorop staat straks 44 kg.


ik heb leeg een kogeldruk van 74 en als je een gewicht ( ik had een zak cement van 25 kg in de buurt ) van 25 kg op de plek van de fietsen legt dan wordt de kogeldruk verhoogd met 17,5 kg.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » vr 8 mei 2020 08:27

Dankjewel allemaal.
Er staan hier mooie fietsen tussen. Nog een hele klus om ze te vergelijken. Heb ik komend weekend wat te doen. En ff de fietsenwinkels hier in de buurt af. Ben benieuwd of twee Sparta Ions van 2007 nog wat opleveren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Ab » vr 8 mei 2020 09:27

25 euro altijd.
Soms veel meer.
Maar het is net als bij auto's en caravans.
Een forse inruilprijs heb ik wel eens laten lopen.
Niks inruilen , een forse korting uitonderhandelen , en vervolgens zelf het niet ingeruilde verkopen komt meestal gunstiger uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Jaap van Duijn » vr 8 mei 2020 09:47

Juist,

2 fietsen Trek Verve 2+ met 500 W accu a 2970 per stuk
korting 400 Euro per fiets zonder inruil
korting 600 Euro met inruil fiets Trek T 700 met 2 accu ieder fietsen 7 jaar out wel bij hun altijd in onderhoud
We namen de korting zonder inruil
We gaven onze klein dochter de fiets van echtgenote (die meid natuurlijk hardstikke blij) en verkochten mijn oude voor 650 Euro

Dus let op mogelijkheden zat, alleen moet je weten wat je verkopen kan

grtn Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Daphne » vr 8 mei 2020 09:58

Morgoth schreef:
vr 8 mei 2020 08:27
En ff de fietsenwinkels hier in de buurt af.
Heel belangrijk thumbup.gif Wij hebben de fietsen bij de lokale fietsendealer gekocht. Goed advies gehad en een flinke proefrit mogen maken. Onze wensen en gebruik waren verschillend, vandaar dat we ook niet dezelfde fietsen hebben. Ook nazorg en onderhoud gaat via de fietsendealer. Natuurlijk zijn de fietsen daar duurder dan online, maar als je zo’n bedrag uitgeeft is testen belangrijker dan de looks.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke E-Bikes nemen jullie mee op de caravan?

Bericht door Morgoth » vr 8 mei 2020 10:11

RE.gif
Dat is zeker waar.
Ik was in eerste instantie op zoek naar een wat apartere fiets. VanMoof of Ampler vind ik heel erg mooi met de geïntegreerde verlichting en infoscherm in de framebuizen. Niet heel goedkoop maar veel erger is dat ze voor ons recreatieve gebruik niet lekker fietsen. En dat is een vereiste. Daarna op een nieuwe Sparta gestapt en die fietste fantastisch. Alleen niet zo mooi. En met 24kg ex accu niet super licht. Vandaar mijn vraag hier. Want elke kilogram op de caravan is er weer eentje.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”