Rijden op blauwe diesel.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Hans 555 » za 29 feb 2020 10:05

Sinds enige tijd rijd ik op blauwe diesel, al dan niet gemixt, de zogenaamde HVO diesel B100. Solo rijdt mijn Mazda 6 daar uitstekend op en zo draag ik toch mijn steentje bij aan het milieu. Het verbruik is niet meer maar ook niet minder. Op normale diesel regenereert de auto ongeveer om de 300 km, met de blauwe diesel was dat bij ongeveer 450 km. Dus de roetafzetting is dus ook minder. Inmiddels heb ik al veel gelezen over het gebruik en voor- en nadelen van blauwe diesel. Grootste nadeel is dat het ongeveer 20 cent per liter duurder is dan gewone diesel.

Ik ben nu echter ook op zoek naar deze blauwe diesel, of een variant (mix) daarvan, in het buitenland met name Frankrijk en Spanje. Tot op heden kan ik niets vinden op het internet over de verkrijgbaarheid van blauwe diesel (of een mix) in het buitenland. Wellicht is er iemand op het forum die hierover wel iets weet te vertellen.
Als laatste: heeft iemand ervaring met het rijden op blauwe diesel met de caravan. Met name het verbruik van auto met caravan ben ik wel benieuwd naar.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door deusjevo » za 29 feb 2020 10:20

Ik rijd met de Range Rover ook op Neste MY, blauwe diesel en GTL.
In het buitenland is dat eigenlijk niet te krijgen voor particulieren, alleen op sommige plaatsen voor transportbedrijven.
Heb erover gemailed met oa Neste en Shell.

De Range rijdt er prima op, loopt zelfs iets mooier en verbruik ligt gelijk aan gewone diesel.
Auto ruikt minder en heeft absoluut minder roetuitstoot.

De meerkosten betaal ik zonder morren, het prijsverschil zal van zelf wel minder worden.
Shoppen loopt wel trouwens, er zijn een paar plaatsen in de buurt waar ik kan tanken, er zit wel een 10 cent verschil onderling.
Laatst gewijzigd door deusjevo op za 29 feb 2020 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door meeder » za 29 feb 2020 10:21

Het is niet in alle landen verkrijgbaar of zelfs toegestaan heb ik begrepen. Waarom niet? Ik zou het niet durven zeggen.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door nitro68 » za 29 feb 2020 11:36

De uitstoot mag dan lager zijn, maar er wordt voor de productie van de brandstoffen grote hoeveelheden PFAD gebruikt.
Dat is een restproduct van de palmolie industrie.
En we weten toch wat deze industrie voor verwoesting van oerbossen deze op hun geweten hebben?
Dus of dit nu allemaal zo milieuvriendelijk is?

https://www.youtube.com/watch?v=LSumTLrJzdU
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Techn

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Techn » za 29 feb 2020 11:44

Dat is toch juist goed ???
Alle bomen weg ....
Kunnen we daar weer zonnepanelen plaatsen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door deusjevo » za 29 feb 2020 11:45

nitro68 schreef:
za 29 feb 2020 11:36
De uitstoot mag dan lager zijn, maar er wordt voor de productie van de brandstoffen grote hoeveelheden PFAD gebruikt.
Dat is een restproduct van de palmolie industrie.
En we weten toch wat deze industrie voor verwoesting van oerbossen deze op hun geweten hebben?
Dus of dit nu allemaal zo milieuvriendelijk is?

https://www.youtube.com/watch?v=LSumTLrJzdU
Dat is biodiesel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Paul Vingerhoets » za 29 feb 2020 11:51

en de uitstoot is net zo vervuilend als van gewone diesel ietsje minder roet in de uitlaat misschien maar na de regeneratie net zo veel in de lucht
maak het niet gekker als het al is aan het eind van de uitlaat is het net zo vervuilend als gewone diesel.
geldt ook voor de zogenaamde bio brandstoffen dat de productie anders is wil niet zeggen dat de uitstoot minder is d"r blijft alleen wat meer olie over om andere dingen van te produceren.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door deusjevo » za 29 feb 2020 11:59

CO2 reductie tot aan 89%
Fijnstof reductie tot aan 34%
Stikstof tot aan 40%
Zwavel tot aan 99%
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Paul Vingerhoets » za 29 feb 2020 12:03

ja ja verkoopt goed dergelijke getallen
mijn auto heeft is ook schoon als die in de garage staat
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door nitro68 » za 29 feb 2020 12:18

RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Hobby Linka » za 29 feb 2020 12:26

RE.gif

Schrijf enkel in het Nederlands
Het Nederlands is de voertaal van dit forum. Het gebruik van elke andere taal evenals van elke vorm van dialect is niet toegestaan. Een grappige noot zullen we wel dulden, maar uitgebreid posten in een andere taal dan het Nederlands - zelfs al is die wettelijk erkend als tweede taal - is niet toegelaten, tenzij het team anders beslist.

Dit geldt ook voor verwijzingen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Hans 555 » za 29 feb 2020 13:01

De cijfers die Deusjevo benoemde ken ik ook. Ik ga er dan ook vanuit dat die cijfers juist zijn. Als deze cijfers niet zouden kloppen was daar allang berichtgeving over geweest maar die kan ik niet vinden.
Er werd ook nog even geschreven over palmolie. Die zit volgens mij juist niet in HVO maar alleen frituuroliën en aanverwante stoffen.
Maar goed, wat ik uit de berichtgeving hier begrijp is dat blauwe diesel (dus geen biodiesel) in het buitenland niet of nauwelijks te krijgen is. Dan blijven dus alleen de premium diesels over, die overigens ook voorzien zijn van additieven die schoner zouden zijn.

Deusjevo heb jij ook ervaring met HVO in combinatie met het rijden met de caravan?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Paul Vingerhoets » za 29 feb 2020 13:08

heb het niet helemaal gelezen, ga ik ook niet doen, maar het verbranden van biodiesel geeft naar mijn idee ook afvalstoffen en wel neet zo veel als bij gewone diesel daar gaat het mij om, het is dan wel uit planten gehaald , we stoken het nog steeds op. hetzelfde voor de benzines met nu de 10 bio erin of meer zoals de E85 de uitlaatgassen zijn net zo vuil/schoon dan de brandstof zonder de toevoeging bio en het verbruik is {bij benzine) hoger omdat de verbindingsenergie van bio lager is

de grondstoffen gebruikt voor bio brandstoffen zijn misschien wel beter dan aardolie dat zal ik niet ontkennen zeker biodiesel heeft voor een groot deel dierlijke vetten als grondstof en dan ook nog eens de Cat1 vetten , (deze mogen niet gebruikt worden voor enige vorm van dierlijke of menselijke consumptie) worden geleverd door destructie bedrijven en afvalstromen. is een nuttig gebruik van deze reststoffen net als diermeel wat gebruikt wordt als bijstook in een energiecentrale

verder vindt ik het verhaal bio brandstof vooral een goedpratertje voor de overheid en produktiebedrijven
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door deusjevo » za 29 feb 2020 13:11

RE.gif RE.gif

Nee, dat niet maar de motor draait er rustiger op.

Het lijkt wel of hij wat minder toeren maakt bij dezelfde snelheid, dit is op zich best mogelijk daar het cetanegetal (soort van octaangetal voor diesel) hoger is als bij diesel.
Ik verwacht geen problemen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door RichTrip » za 29 feb 2020 13:25

RE.gif

Minder toeren bij gelijke snelheid is niet mogelijk, die verhouding ligt vast.
Je zult vast bedoelen dat ie gewoon net wat soepeler rijdt ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door deusjevo » za 29 feb 2020 13:28

Precies thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door meeder » za 29 feb 2020 14:11

Als je een CVT hebt zal het wel mogelijk zijn om bij dezelfde snelheid minder toeren te draaien.
Als ik 100 rij ligt het toerental gemiddeld tussen 1200 en 2000 toeren, soms ook 0 en heel soms als het heuvelop gaat 2500 tot 3000 toeren.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Michel1975 » za 29 feb 2020 14:55

Alleen al het grootste nadeel (20 cent duurder) zou voor mij reden zijn het niet te doen. Tenzij het daadwerkelijk tot betere rijresultaten leidt. Ik tank voor de CL ook 98 of hoger waar 95 gewoon is toegestaan. Maar om nu alleen voor het milieu extra geld uit te geven voor iets wat in mijn ogen nog discutabel is gaat me een brug te ver.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Paul Vingerhoets » za 29 feb 2020 22:13

@meeder

Een cv veranderd van overbrenging Afhankelijk van toerental en belasting van de motor

Dus dan kan het dat er een ander toerental is bij eenzelfde snelheid puur omdat de cv’s een andere overbrengingsverhouding kiest bij een veranderende belasting. Een manuele versnellingsbak doet dit niet en een normale automaat heeft een duidelijke keuze in overbrengingen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door meeder » za 29 feb 2020 23:20

Dat weet ik, maar er werd algemeen gesteld dat je bij gelijke snelheid geen ander toerental kan hebben.
Nou is CVT voor mijn auto niet geheel de juiste benaming aangezien die meer als een IVT werkt.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Erwin1987 » zo 1 mar 2020 08:03

Michel1975 schreef:Alleen al het grootste nadeel (20 cent duurder) zou voor mij reden zijn het niet te doen. Tenzij het daadwerkelijk tot betere rijresultaten leidt. Ik tank voor de CL ook 98 of hoger waar 95 gewoon is toegestaan. Maar om nu alleen voor het milieu extra geld uit te geven voor iets wat in mijn ogen nog discutabel is gaat me een brug te ver.
Eens als de overheid wil dat we beter diesel tanken maken ze deze maar om en nabij net zo duur en belangrijker beter verkrijgbaar ben het bij mij in de buurt nog nergens tegen gekomen.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Morgoth » ma 2 mar 2020 12:21

Vroeger mikte ik in mijn oude Mercedesbus tot 50% slaolie. Daar liep hij prima op alleen stonk je de hele dag naar de McDonald's. Bij de Aldi lekker goedkoop. Afgewerkte frituurolie schijnt ook goed te werken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Hans 555 » ma 2 mar 2020 12:29

RE.gif awhoea.gif
Jazeker afgewerkte frituurolie of sla-olie van de Aldi. Toch maar niet. Je zal maar een controle krijgen en ze nemen een monster uit je tank, denk dat de belastingdienst dan interesse heeft. Buiten dat, ik zal zeker geen ongezuiverde olie in de tank flikkeren.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door deusjevo » ma 2 mar 2020 13:30

Sla en zonnebloemolie kan je redelijk bijmengen achter afgewerkte frituurolie lopen je filters helemaal van vol, zal eerst geraffineerd moeten worden
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Rijden op blauwe diesel.

Bericht door Micky » ma 2 mar 2020 13:41

meeder schreef:
za 29 feb 2020 23:20
Dat weet ik, maar er werd algemeen gesteld dat je bij gelijke snelheid geen ander toerental kan hebben.
Nou is CVT voor mijn auto niet geheel de juiste benaming aangezien die meer als een IVT werkt.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
in dezelfde "versnelling" kan dat idd niet, ook niet met een CVT waar "dezelfde" versnelling dan betekent dezelfde overbrengingsverhouding mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”