Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » wo 23 okt 2019 21:43

Aansprakelijk voor schade veroorzaakt met een caravan
Zolang de caravan aan de auto is gekoppeld is de aansprakelijkheid van de caravan meeverzekerd op de autoverzekering. Als de caravan niet aan de auto is gekoppeld en u veroorzaakt een schade met de caravan aan iemand anders, dan is dit in de meeste gevallen verzekerd op uw particuliere aansprakelijkheidsverzekering.

In de meeste gevallen verzekerd dus. En zie nu ook dat een caravanverzekering van alles dekt behalve aansprakelijkheid derden.

Vreemd hoor want wat zijn nou de gevallen die niet verzekerd zijn ? Die eigenlijk ook helemaal niet te verzekeren zijn blijkbaar

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door janoniem » wo 23 okt 2019 21:54

TS heeft het wel over verzekeren in Frankrijk.
En voor zover ik heb gelezen is de caravan daar niet meeverzekerd achter het trekkende voertuig en is een WA verzekering voor de caravan zelfs verplicht.
Een andere vraag die bij mij opkomt: Moet de caravan voorzien worden van een Frans kenteken?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door moyzo » do 24 okt 2019 11:08

Even aan manlief gevraagd (verzekeraar voor verschillende maatschappijen) Onlangs een klant ook hierbij geadviseerd: De Europeesche heeft het volgende in de voorwaarden staan:
2.3.2 Welke voorwaarden gelden als u uw caravan
buiten de Benelux stalt?
Heeft u uw caravan blijvend buiten de Benelux gestald?
Dan gelden de volgende voorwaarden:
• Uw caravan staat bij een erkend stallingsbedrijf met een
permanente bewaking.
• Uw caravan heeft een standplaats op een permanent
bewaakte, officiële camping.
Voldoet de stalling van uw caravan niet aan deze
voorwaarden? Dan vergoeden wij geen kosten en verlenen
wij geen hulp

https://www.europeesche.nl/sites/defaul ... kering.pdf
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » do 24 okt 2019 11:21

Dank

Groene kaart voor caravan.
Heb daar nog nooit van gehoord in de 35 jaar dat we kamperen, wie heeft er een ?

Toch aansprakelijkheidsverzekering met caravanverzekering
[Aansprakelijkheid op caravanverzekering
Aansprakelijkheidsverzekering caravan en de groene kaart
In Nederland is de aansprakelijkheid ten gevolgen van schade die wordt toegebracht met de caravan, zolang de caravan is aangekoppeld, verzekerd onder de aansprakelijkheidsverzekering van het trekkende voertuig. Caravanverzekeraars vergoeden danook uitsluitend de aansprakelijkheid voor schade die met een caravan wordt toegebracht wanneer deze veilig buiten het verkeer is afgekoppeld en tot stilstand is gekomen. Dit is tevens de reden waarom de groene kaart voor de caravan ook dient te worden aangevraagd bij de verzekeraar waar de autoverzekering is afgesloten./quote]




Hoe meer we lezen hoe duidelijker het wordt en we steeds meer overtuigd raken dat een verzekering toch wel een must is. We gaan er dan ook een nemen
Alleen welke ?

workel

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door workel » do 24 okt 2019 11:40

RE.gif
Wij hebben een groene kaart voor de caravan, zitten vaak in Kroatië en dan is hij verplicht. Krijg hem netjes elk jaar per post van de auto verzekering.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door janoniem » do 24 okt 2019 11:52

We krijgen de groene kaart voor de caravan niet automatisch toegestuurd maar laten hem digitaal toezenden wanneer de reis gaat naar landen waar ze kunnen vragen naar zo'n kaart.
Ben je voor auto en caravan niet bij de zelfde maatschappij verzekerd dan moet die kaart worden aangevraagd bij de verzekering van het trekkende voertuig.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Micky » do 24 okt 2019 12:24

PremiumDiscovery schreef:
Hoe kan jouw caravan trouwens schade aan derden veroorzaken terwijl deze op een camping of in een stalling staat ?
Als je de caravan beweegt zonder auto ervoor, dus duwen of mover.
Maar daarvoor heb je WA


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » do 24 okt 2019 12:30

moyzo schreef:
do 24 okt 2019 11:08
Even aan manlief gevraagd (verzekeraar voor verschillende maatschappijen

https://www.europeesche.nl/sites/defaul ... kering.pdf

Das jammer

Helaas, deze verzekering is niet meer verkrijgbaar.

De Europeesche biedt deze verzekering niet langer aan.

Verder zoeken maar weer.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Daphne » do 24 okt 2019 16:20

Willeme1 schreef:
do 24 okt 2019 11:21
Dank

Groene kaart voor caravan.
Heb daar nog nooit van gehoord in de 35 jaar dat we kamperen, wie heeft er een ?

Toch aansprakelijkheidsverzekering met caravanverzekering
[Aansprakelijkheid op caravanverzekering
Aansprakelijkheidsverzekering caravan en de groene kaart
In Nederland is de aansprakelijkheid ten gevolgen van schade die wordt toegebracht met de caravan, zolang de caravan is aangekoppeld, verzekerd onder de aansprakelijkheidsverzekering van het trekkende voertuig. Caravanverzekeraars vergoeden danook uitsluitend de aansprakelijkheid voor schade die met een caravan wordt toegebracht wanneer deze veilig buiten het verkeer is afgekoppeld en tot stilstand is gekomen. Dit is tevens de reden waarom de groene kaart voor de caravan ook dient te worden aangevraagd bij de verzekeraar waar de autoverzekering is afgesloten.



Hoe meer we lezen hoe duidelijker het wordt en we steeds meer overtuigd raken dat een verzekering toch wel een must is. We gaan er dan ook een nemen
Alleen welke ?
Groene kaart voor de caravan is geen verplichting. Op de groene kaart van de autoverzekering staat aangegeven dat een aanhanger is meeverzekerd. Sommige landen willen wel graag voor de aanhanger met eigen kenteken een groene kaart zien met het kenteken van de caravan. Het gaat dan om Duitsland, Polen, Spanje en Kroatïe. Kom je daar niet, heb je de aparte groene kaart niet nodig. Wil je er wel één, vraag deze dan bij je autoverzekeraar aan.

Jullie gaan de caravan in Frankrijk stallen, dus heb je deze extra groene kaart niet nodig.

Waarom ben je nu overtuigd dat een verzekering een must is? Wat wil je verzekeren? Als het om aansprakelijkheid gaat, kun je dat NIET apart verzekeren. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou doen. De autoverzekering en jouw persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering dekt alles al.

Een caravanverzekering is alleen voor eigen schade, en niet schade aan anderen. Daar heb je je autoverzekering en persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering al voor. Als de dagwaarde van jouw caravan inderdaad maar 2000€ is moet je je afvragen of je dit wel moet verzekeren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Daphne » do 24 okt 2019 16:28

Willeme1 schreef:
wo 23 okt 2019 21:43
Aansprakelijk voor schade veroorzaakt met een caravan
Zolang de caravan aan de auto is gekoppeld is de aansprakelijkheid van de caravan meeverzekerd op de autoverzekering. Als de caravan niet aan de auto is gekoppeld en u veroorzaakt een schade met de caravan aan iemand anders, dan is dit in de meeste gevallen verzekerd op uw particuliere aansprakelijkheidsverzekering.

In de meeste gevallen verzekerd dus. En zie nu ook dat een caravanverzekering van alles dekt behalve aansprakelijkheid derden.

Vreemd hoor want wat zijn nou de gevallen die niet verzekerd zijn ? Die eigenlijk ook helemaal niet te verzekeren zijn blijkbaar
Gevallen die niet verzekerd zijn hebben met frauduleus handelen te maken, of bijvoorbeeld met drugs- of alcoholmisbruik, opzet etc. Wanneer je te goeder trouw handelt en schade veroorzaakt bij anderen, is er niets aan de hand en ben je gewoon verzekerd.
Voorbeeld, In de voorwaarden staat dat ruitbreuk in de meeste gevallen verzekerd is. Jij bent in de tuin met een bal aan het gooien met de kinderen of hond en gooit de bal per ongeluk door de ruit van de buren. Jouw aansprakelijkheidsverzekering zal dit vergoeden. Of jij bent boos op de buren en gooit een steen door hun ruit. De aansprakelijkheidsverzekering betaalt dit niet want er is opzet in het spel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » vr 25 okt 2019 13:52

Heb hem maar verzekerd en ook een groene kaart aangevraagd, baad het niet dan schaad het niet.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door deusjevo » vr 25 okt 2019 15:31

Wat voor verzekering heb je genomen dan en die groene kaart heb je aangevraagd bij de verzekeraar van de trekauto neem ik aan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Hobby Linka » vr 25 okt 2019 18:46

RE.gif

Bij mijn caravan verzekering kreeg ik automatisch een groene kaart.

Bij de leasemaatschappij kreeg ik een aparte groene kaart omdat de leaseauto het trekkend voertuig is.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » za 26 okt 2019 19:34

Beide verzekeringen bij dezelfde verzekeraar. groene kaart ook gearriveerd, digitaal nog ff uitprinten

Dank voor alle hulp en suggesties thumbup.gif

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Jurgen » wo 16 dec 2020 11:28

Ik wil deze ruim een jaar oude topic om de onderstaande reden weer opnieuw onder de aandacht brengen.

Wij hebben een Fendt toercaravan welke 12 maanden op een vaste plaats in Zeeland staat, verzekerd bij Centraal Beheer.
Nu overwegen wij om een 2e gebruikte caravan te kopen en deze door een vervoerder achter zijn bus naar Spanje te laten vervoeren en daar bij een ons bekende Nederlandse caravanstalling af te laten leveren.
Daarvandaan wordt de caravan 2x per jaar door de stallingsbeheerder naar de camping v.v., circa 20 km enkele reis, gereden.

Toen ik bij Centraal beheer informeerde wat de verzekering zou kosten kreeg ik als antwoord dat zij geen caravans verzekeren die het hele jaar in het buitenland staan.
In Spanje kan ik ook geen verzekering afsluiten omdat die caravan op een Nederlands kenteken staat.
De beheerder van de stalling of de wet eist echter dat de caravan verzekerd moet zijn.

Ik vraag mij dan ok af hoe de vele Nederlanders dat dan gaan doen die hun caravans het hele jaar in Spanje hebben gestald en waar de caravan alleen uit de stalling wordt gehaald om te overwinteren.
Iemand een suggestie, goede tip?
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

workel

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door workel » wo 16 dec 2020 13:27

Reactieopvoorgaandebericht

Google is je vriend:

https://www.unive.nl/faq/caravanverzeke ... nd-stallen

Lees ff caravan in het buitenland.

https://www.anwb.nl/verzekeringen/carav ... ap/verhuur

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Hermanus » wo 16 dec 2020 14:01

Reactieopvoorgaandebericht

Een stukje uit de voorwaarden van Univé:

3.1 Toercaravan en vouwwagen
U bent het hele jaar verzekerd in:
• Nederland
• België
• Luxemburg
• Duitsland
Uw caravan is daarnaast voor maximaal 6 maanden achter elkaar verzekerd in alle
andere landen die op de groene kaart staan. U bent in deze landen het hele jaar
verzekerd als uw caravan:
• op een ACSI- of ANWB-erkende camping staat, of
• in een bewaakte caravanstalling staat.
Schade door hagel of sneeuw, die ontstaat op een moment dat u niet met de caravan
op vakantie bent, is niet verzekerd.
Bij schade moet u:
• ons de naam en het adres van de camping of stalling doorgeven, en
• foto’s opsturen van de schade aan de caravan, en
• aan ons toestemming vragen als de caravan naar Nederland moet.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Jurgen » wo 16 dec 2020 14:12

Bedankt voor dit deel van de Univé voorwaarden maar het is voor mij dan toch niet helemaal duidelijk.

Ik ben in één van de 4 genoemde landen het hele jaar verzekerd, helder.

Voor alle overige landen die op de groene kaart staan ben ik 6 maanden verzekerd.
Wat nu onduidelijk is of de tekst die daaronder staat betekent dat ik in de overige landen ook 12 maanden verzekerd ben als de caravan

• op een ACSI- of ANWB-erkende camping staat, of
• in een bewaakte caravanstalling staat.

althans voor mij niet helemaal helder.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door janvijn » wo 16 dec 2020 14:45

Wij hadden het plan om onze caravan afgelopen herfst in Frankrijk te laten staan,- onze caravan verzekering dekte dit wel (ZLM) onder voorwaarden dat het een overdekte stalling zou zijn. Op mijn reactie waarom dit als voorwaarde zou moeten werd verwezen naar de polis voorwaarden, en daar stond het met dezelfde bewoording omschreven. Verder geen restricties over welke landen wel of niet, ook geen termijn hier aan verbonden.
Hoop dat dit je iets verder brengt, met vriendelijke groet
Jan Vijn.

pwmvanderven

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door pwmvanderven » do 29 jul 2021 17:35

ZLM verzekert uitsluitend klanten uit Zeeland en Brabant. Dus geen andere Nederlanders???

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door janvijn » do 29 jul 2021 17:51

Wij zijn verzekerd bij ZLM caravan verzekering (door hun ondergebracht bij Unive) vorig jaar had ik het plan mijn caravan te laten overwinteren op de (particuliere) plek waar we op dit moment ook verblijven (Frankrijk). De verzekering toen geinformeerd dat de caravan daar de winter zou doorbrengen, kreeg echter het antwoord dat de caravan in een buitenlandse stalling wel verzekerd zou zijn, mits deze stalling overdekt is, staat overigens ook netjes zo in de polisvoorwaarden.
Het verhaal dat een verzekering nooit dekkend is in een buitenlandse stalling klop dus niet altijd.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Ron67
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 13 aug 2017 13:13

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Ron67 » ma 6 sep 2021 21:37

Bij welke verzekeraar kan ik een verzekering afsluiten als mijn caravan het hele jaar in Frankrijk gestald staat.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Jurgen » ma 6 sep 2021 21:41

Mijn caravan staat binnenkort het hele jaar in Spanje en voor zo ver ik weet was de ANWB de enige verzekering waar dit mogelijk is.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”