Welke caravan verzekering

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door Henri Berends » zo 10 jan 2021 17:22

Vergelijkingssites zeggen m.i. ook niet zoveel. Heb er eentje gevonden, maar daar is het aanbod van partijen erg summier.
En de verzekerde waarde is idd. een factor bij het bepalen van de premie. Maar heb inmiddels bij een paar maatschappijen een premieberekening gedaan. En daar ligt het onderscheid wat de definitie is tussen aanschafwaarde, inboedel of aanbouwitems uiteen.
Gaat in mijn geval dus over een vrij jonge caravan van bijna 4 jaar en een aanschafwaarde van ongeveer 30K. Hageldekking. Geen hagelbestendig dak. Bij Univé kom ik ongeveer op 55 euro incl. Bij Ohra zou dat ongeveer 58 euro zijn.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door RDDR » ma 11 jan 2021 08:32

Er zijn genoeg vergelijkingssites die van dezelfde eigenaar zijn als een verzekeringsmaatschappij. Zoals het overbekende Independer, die tot eind 2018 eigendom was van Achmea. Achmea is weer een van de grootste verzekeringsmaatschappijen met onder andere Avero, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO.

Zo werden bij Independer maatschappijen als Promovendum in zijn geheel niet meegenomen in de vergelijking.

Voordeel voor caravans is dat er niet zo heel veel caravan verzekeringen zijn. Waardoor volgens mij de interessante lijst beperkt is:
Ohra
Unive
ANWB
Aveco
Achmea groep: Centraal Beheer / FBTO / Avero / Interpolis
Sommige banken, waarbij je eigen bank meestal de enige nuttig is, gezien banken vaak korting geven voor klanten van de bank.

Wellicht ben ik er nog een paar vergeten, dus vul maar aan.

Zelf heb ik voorheen mijn caravan verzekering bij Centraal beheer gehad, maar enorm veel gedoe na een hagelschade en nooit netjes opgelost geweest. Terwijl de auto (Provendum) tijdens de zelfde bui met dezelfde schade 2 weken later weer gerapareerd voor de deur stond. Communicatie en oplossing was een wereld van verschil. Nu 1 auto (de caravantrekker), mijn motor en caravan bij Ohra, rest bij Promovendum.

Mijn premie mag je rustig weten (bij Ohra: 38,64 per maand inclusief belasting, 5 jaar nieuwwaarde, inclusief hageldekking; nieuwwaarde inclusief mover = 23220 Euro, geen tent of inventaris verzekerd). Maar eerlijk: veel heb je er niet gaan. Gewoon even zelf een paar sites door klikken. Is binnen een half uur geregeld.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door Henri Berends » ma 11 jan 2021 11:39

Bedankt voor je reactie.
Tja, dus helemaal independer is 'ie dus niet....
Heb slechte ervaringen met de Achmea group. Woonverzekering en zeker de rechtbijstandsverzekering van Achmea.
De advocaat had een passieve houding. Uiteindelijk heb ik een grote claim bij de tegenpartij zelf tot een goed einde kunnen brengen.
Heb inmiddels wel een aantal offertes bij de genoemde partijen opgevraagd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door RDDR » di 12 jan 2021 09:21

[re.gif]

Ik heb ook 2 slechte ervaringen met Achmea (waaronder de genoemde schade aan de caravan) en sla die daarom ook over. Maar goed: wilde ze wel erbij noeomen, gezien er ook genoeg zijn die daar juist wel goed geholpen zijn.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door soldier » di 12 jan 2021 10:14

Ik kwam ca 3 jaar geleden uit bij de ANWB, was/ben geen lid, maar was toen voor ons de beste keuze qua voorwaarden en maandpremie. Ik kom de ANWB niet tegen in het rijtje van verzekeraars die hierboven worden genoemd.
Wij gingen toen bij Interpolis van ca € 25,-/maand naar minstens het dubbele. Dit had toen te maken met het feit dat we onze toen 8 jaar oude Knaus die vanaf dag 1 bij IP was verzekerd om wilden zetten naar de door ons aangeschafte Fendt. Nieuwe caravan, nieuwe voorwaarden, nieuwe premie inschaling bleek toen bij IP.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door RDDR » di 12 jan 2021 10:20

soldier schreef:
di 12 jan 2021 10:14
Ik kom de ANWB niet tegen in het rijtje van verzekeraars die hierboven worden genoemd.
Hij stond er toch echt als derde tussen (nu even voor je gemarkeerd knipoog.gif ):
RDDR schreef:
ma 11 jan 2021 08:32
Ohra
Unive
ANWB
Aveco
Achmea groep: Centraal Beheer / FBTO / Avero / Interpolis
Sommige banken, waarbij je eigen bank meestal de enige nuttig is, gezien banken vaak korting geven voor klanten van de bank.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door soldier » di 12 jan 2021 10:54

je hebt gelijk, de ANWB stond er wel tussen knipoog.gif
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

workel

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door workel » do 14 jan 2021 14:43

[re.gif]
Update, wij hebben een keuze gemaakt om onze nieuwe caravan te verzekeren bij Ohra, qua voorwaarden en premie voor ons het aantrekkelijkste.

Wij hebben bij , Bovag, Unive, IAK (AON), Aveco, ANWB, Centraal beheer, Hema voorstellen opgevraagd en voorwaarden vergeleken. Hema kan geen premie berekenen zonder kenteken, das jammer, Unive was in het eerste voorstel, de optie hagel vergeten, stond wel in de aanvraag. Aveco heeft de leverende dealer niet op zijn lijst staan. IAK, Centraal beheer, ANWB en Bovag, waren qua premie niet aantrekkelijk, lees hoog tussen de 56 en 58 per mnd. IAK was de enige die boven de €20K zowel een scm disselslot als wielklem eis in de voorwaarden, maar dan is de caravan wel verzekerd voor 7 jaar.

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door soldier » do 14 jan 2021 15:05

Ik begrijp een verzekeraar als IAK (AON) niet goed. Men eist (ook in de stalling) het toepassen zowel een goedgekeurd disselslot als ook een goedgekeurde wielklem/ketting.
Stel er breekt brand uit in de stalling. Er is gelukkig voldoende tijd om alle gestalde caravans uit de stalling te duwen, echter 1 caravan blijft staan en is total loss..... juist, die bij IAk is verzekerd! De wielklem zorgde er helaas voor dat de caravan niet te verplaatsen was. stom.gif

Ik heb deze casus bij Interpolis aangegeven ten tijde van het afsluiten van een verzekering voor onze vorige caravan. Ook zij hadden destijds dezelfde eis. Na enkele telefoontjes heen en weer kwam men bij me terug en gaf men aan dat ik eigenlijk gelijk had. Er werd een speciale uitzondering gemaakt op het polisblad. Een goedgekeurd disselslot was voldoende.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door Aviva » do 14 jan 2021 15:44

Wat is zelf fijn vind als aanvulling op welke caravan verzekering je neemt dat meerdere verzekeringen bij dezelfde partij zitten. Wij hebben auto - caravan en reisverzekering bij dezelfde ondergebracht. Als er iets gebeurt is het één belletje en ze zoeken daar maar uit waar het op gedekt is. Ik vind dat een fijne gedachte.

Af en toe vergelijk (meestal 1x per jaar) mijn premie met andere verzekeraars, loopt het erg uit de pas dan vraag ik mijn tussenpersoon te kijken of er opties zijn.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

workel

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door workel » do 14 jan 2021 15:55

soldier schreef:
do 14 jan 2021 15:05
Ik begrijp een verzekeraar als IAK (AON) niet goed. Men eist (ook in de stalling) het toepassen zowel een goedgekeurd disselslot als ook een goedgekeurde wielklem/ketting.
Stel er breekt brand uit in de stalling. Er is gelukkig voldoende tijd om alle gestalde caravans uit de stalling te duwen, echter 1 caravan blijft staan en is total loss..... juist, die bij IAk is verzekerd! De wielklem zorgde er helaas voor dat de caravan niet te verplaatsen was. stom.gif
Dat stalling probleem is er bij ons niet aangezien hij in onze eigenstalling staat. Onze vorige caravan was bij IAK verzekerd en stond in de hal op slot aan de dissel en wielklem en als er brand uitbreekt mooi laten staan, er zal dan toch niets overzijn van de hal aangezien deze volledig is opgetrokken uit een staal constructie met talen binnenwanden als dat brand dan slaan de vlammen uit het dak en is de caravan niet meer te redden.
Laatst gewijzigd door workel op do 14 jan 2021 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

workel

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door workel » do 14 jan 2021 15:57

Caravanner12 schreef:
do 14 jan 2021 15:44
Wat is zelf fijn vind als aanvulling op welke caravan verzekering je neemt dat meerdere verzekeringen bij dezelfde partij zitten. Wij hebben auto - caravan en reisverzekering bij dezelfde ondergebracht. Als er iets gebeurt is het één belletje en ze zoeken daar maar uit waar het op gedekt is. Ik vind dat een fijne gedachte.

Dat heeft mijn voorkeur ook. Het een totaal pakket bij NK1816 muv de caravan die krijg ik niet tegen een aantrekkelijke premie verzekerd daar, lees voorwaarden met Ohra zijn gelijk eigenrisico is € 10 verschil maar de premie scheelt € 11,50 per maand en dan krijg ik maximale korting op de caravan volgens mijn tussenpersoon.

workel

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door workel » ma 18 jan 2021 12:02

[re.gif]
Soms kunnen zaken veranderen, na 3 caravans die ik niet verzekerd krijg via NH1816 dit ivm hoge premie, nu toch gelukt.

Tussenpersoon is afgelopen week geweest en heb al mijn verzekeringen nu ondergebracht bij NH1816 incl. de caravan. Qua verzekering zit ik nu dus bij 1 partij. Wel zo handig. Totaal pakket was verdeeld, mijn loods en inboedel en opstal en 1 auto en 1 Vespa waren ergens anders verzekerd. Dit zit nu in 1 pakket.

Vwb de premie, 5 jaar incl. inboedel, hagel, luifel en accessoires, 1 SCM slot dissel of wiel, eigenrisico € 0,-, € 42,15

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door Ron » ma 18 jan 2021 14:54

Ik kan op de site van Ohra niet vinden of zij 1 of 2 goedgekeurde sloten eisen ?
Een wielklem in de stalling is geen optie.
Voor die paar dagen voor de deur pak ik de ketting van mijn motor wel.
Ik zit nu voor de keuze Aveco en Ohra.
De caravan wordt pas in Maart geleverd , dus ik heb nog even tijd
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door RDDR » ma 18 jan 2021 15:05

[re.gif]

Ik ben verzekerd bij Ohra: 1 SCM goedgekeurd slot.
Weet niet of dat bij een veel hogere waarde wel meer sloten wordt. Mijn verzekerde waarde was iets van 23220 Euro. Dat gaat om een Knaus Sport 460EU Silver Selection, dus gezien je onderschift zou dat bij jou ook zo moeten zijn.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

workel

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door workel » ma 18 jan 2021 15:39

ronk schreef:
ma 18 jan 2021 14:54
Ik kan op de site van Ohra niet vinden of zij 1 of 2 goedgekeurde sloten eisen ?
Een wielklem in de stalling is geen optie.
Voor die paar dagen voor de deur pak ik de ketting van mijn motor wel.
Ik zit nu voor de keuze Aveco en Ohra.
De caravan wordt pas in Maart geleverd , dus ik heb nog even tijd
Staat niet in de polisvoorwaarden van de caravanverzekering, raar. Heb er achteraan gebeld, zij gaven aan 1 slot dissel of wiel wel SCM gekeurd. Eigenrisico is € 90,-. Aveco heeft geen eigenrisico als de dealer op de lijst staat. Premie verschil tussen Aveco en Ohra was bij mij € 6 per mnd. en mijn dealer stond niet op de Aveco lijst vandaar dat deze is afgevallen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Welke caravan verzekering

Bericht door Ron » ma 18 jan 2021 16:56

Het scheelt bij mij bijna €10 per maand
Ohra 5 jaar nieuwwaarde en Aveco 7 jaar

En het betreft inderdaad een Knaus 420QD sport silver selection.
Verzekerde waarde ook ongeveer die €22000.
Wij hebben een extra raam , vloerverwarmig en airco af fabriek besteld.
En een Unico Verona luifel en extra luifel daar weer aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”