Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Henri Berends » do 1 aug 2019 07:17

Op een of andere manier weet het team handhaving van mijn gemeente mij direct te vinden zodra ik de caravan voor de woning in de parkeervakken weet neer te zetten. Zeker is dat er vanuit de buren geen klachten zijn. Gebrek aan parkeerruimte is er geheel niet. Overdag en 's avonds is er volop parkeerruimte.
Onlangs hadden we de caravan nog maar net 10 minuten (op een zondagavond) geparkeerd of handhaving stond er al bij met de vraag of we wisten dat we max. drie dagen daar mochten staan. En dat wisten we zeker. Na een kort praatje reden ze weer weg.

Gisteren had ik overdag de caravan op dezelfde plaats neergezet. En binnen een half uur stond wederom een auto van handhaving nabij. Er leek niets aan de hand. Pas 's avonds bemerkte ik dat op de disselklep een sticker was geplakt dat ik ongeoorloofd de caravan langer dan drie dagen daar had geparkeerd. Of ik 'm uiterlijk maandag 5 augustus wil verwijderen. Dat is dus 5 dagen later???
Nu gaan we a.s. vrijdagochtend een lang weekeinde met de caravan weg en komen maandagavond weer terug. Maandagavond laat staat 'ie er dus weer voor een drietal dagen.
Nogmaals we weten zeker dat de buren geen hinder en klachten hebben over het parkeren van onze caravan. Ook in het meldingenregister openbare ruimte van de gemeente is niets terug te vinden. Hebben jullie ook vreemde ervaringen met Handhaving?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Michel1975 » do 1 aug 2019 09:06

Hier ook hele slechte ervaringen met de plaatselijke handhavers. In mijn geval had wel de buurman steeds gebeld. Iedere keer als de caravan stond stonden ze binnen een dag voor de deur met als klap op de vuurpijl op een dag een sticker erop die ik niet zonder schade er af kon halen. De laatste keer dat ze voor de deur stonden kon ik ze meteen van repliek dienen dat zij helemaal niet hadden kunnen constateren dat de caravan er al een week stond. De caravan was de dag er voor bij de dealer vandaan gekomen na daar 6 maanden te hebben gelogeerd. Ik heb ze toen behoorlijk geïrriteerd verteld dat als ze het nog een keer in hun botte harses haalde om een sticker te plakken ik verhaal zou halen bij het gemeentehuis. (verbaal). Vervolgens heb ik ze verteld dat ze misschien eens op het gemeentehuis na moesten gaan hoe vaak deze buurman wel niet belde met de gemeente met klachten. Ze wilden de naam niet zeggen maar dat ik de naam noemde zag ik een feest der herkenning. Daarna nooit meer last gehad en sinds 2 jaar verhuisd en daar kan de caravan lekker op eigen terrein staan en hebben we geen mekkerende buren.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door primera » do 1 aug 2019 09:14

Je kan donder op zeggen dat er iemand klaagt.

Voorheen kregen we ook de politie aan de deur als de auto verkeerd om staat in het vak.
Nu niet meer.
Omdat we de auto met de neus in de goede rij richting zetten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door dieseltijger » do 1 aug 2019 09:16

Nee. In Zoetermeer is alles ok. Ik heb een eigen oprit, de buren zetten de caravan wel eens twee dagen voor de deur of - in samenspraak met de andere buren - bezetten zij een paar parkeerplaatsen. Nooit een handhaver gezien, maar ik mag hopen dat het wel het geval is als er mensen zijn die hun caravan lang gaan parkeren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Vino » do 1 aug 2019 09:53

Ook geen last.Parkeer verbod maar wel een laad en los gebied.Ik zorg wel dat ik een ontheffing heb, betreffende het laden en lossen.Deze bevestig ik dan achter één van de gordijnen,goed zichtbaar en leesbaar.

Met vriendelijke groet.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door p_vingerhoets » do 1 aug 2019 10:19

Hier in best eigenlujk ook geen problemen. Staat dan voor mijn huis op straat, dat wil zeggen, we hebben een stukje openbare straat tot voor ons huis verder niet mijn inrit en die van de buurman komen daarop uit wordt veelal gezien als een inrit.

Soms komt er wel eens iemand parkeren en als ze dan komen vragen of er geparkeerd mag worden dan zeg ik maar dat het geen parkeerplaats is en gaan ze weer weg met hun voertuig.
Een enkeling mopperd wel eens, maar als ik dan vraag of ze hel leuk zouden vinden als ik mijn auto voor hun huis parkeer dan druipen ze al snel af.

Enife keer dat de politie langs is geweest stond mijn trekker voor de deur en dat vond de voormalige buurman niet zo leuk en had gebeld en ja dan moeten ze wel komen en een bon uitschrijven was toen 120 euri die mijn baas dan toch maar even niet wilde betalen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door PD » do 1 aug 2019 10:22

Toeval bestaat... maar ik krijg toch ook de indruk dat er een klager is, of de medewerker van Handhaving woont bij je in de buurt en kan zo toch zijn dag nog even invullen :(

Wij hebben nog nooit met een afdeling Handhaving van doen gehad, geen idee eigenlijk of de gemeente Breda er één heeft maar dat zal best. Is het niet mogelijk om via het gemeentehuis in gesprek te komen met deze afdeling, dan kun je wellicht de werkelijke reden achterhalen en problemen in de toekomst voorkomen ? De betreffende medewerker "op heterdaad betrappen" en hem hierop aanspreken kan, maar ik zou het liever met zijn leidinggevende willen bespreken.

Voor komend weekend zou ik wel de factuur van de camping meenemen zodat je kunt aantonen dat de caravan er niet langer heeft gestaan; is meteen ook een prima onderwerp tijdens je gesprek.

Succes thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op do 1 aug 2019 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Hans 555 » do 1 aug 2019 10:23

Nooit last maar sta dan ook op eigen erf. Ja en dan de handhavers: Wat moeten deze mannen en vrouwen dan doen, niet reageren op meldingen? Want wat TS schrijft kan idd haast niet anders dan dat er iemand klaagt. Als deze mensen niet reageren op meldingen dan is dat ook weer niet goed. En als ze wel reageren.......Zo kan je nog wel een paar dingen bedenken. Let wel ook deze mensen worden gestuurd en weten vaak niet of de melding op waarheid berust is. En om dan deze mensen direct van (al dan niet agressief) te benaderen vind ik niet juist. Bij een normaal gesprek en vragende om info (hoe weet je dat) kom je verder.
Het plakken van stickers is dan weer een andere zaak. Laten ze die dan plakken op de dissel maar niet op de deur of (gebeurt misschien ook wel) op één van de ruiten.

Vaak vermeld een APV ook dat er niet langer dan een periode (meestal 3 dagen) in een gemeente een recreatie voertuig (of aanhangwagen) geparkeerd mag worden. Houdt tevens in dat je jouw caravan (in dit geval) niet 2 plaatsen verderop mag parkeren.
En nee ik ben niet van handhaving of gemeente.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Sofie64 » do 1 aug 2019 10:27

Oh wat vreselijk zeg stom.gif
Toen wij de caravan voor het eerst opgehaald hadden wist mijn ( nieuwe buurman ) ook als eerste te vertellen dat je maar 3 dagen op de openbare weg mag staan.
Ehhhhh ja dat weet ik zei ik, Ik heb hem net opgehaald dus heb nog 2 dagen en 23,5 uur !? mrgreen.gif
Vanaf dat moment geen last meer van gehad.
Verder in de straat alleen maar positieve reacties hoe mooi hij is, en vinden ze het leuk om even binnen te kijken. thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Gemineye » do 1 aug 2019 10:33

Ha tja wat een gedoe op sommige plekken. Ik vermoed dat vooral in en om stedelijke kernen zit waar dus separate handhaving bestaat? Die hebben wij niet. Desondanks ben ik blij dat ik de caravan op de oprit kan parkeren.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Wally » do 1 aug 2019 10:40

Het grootste probleem is vaak dat de handhaver dan een m.......euker wordt. Zeker als het niet in ons straatje past.

Op een lege autosnelweg mag je ,s nachts ook geen 150 rijden en bij voldoende parkeerruimte mag de caravan er ook niet langer dan 3 dagen staan.

Frans

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Ad » do 1 aug 2019 10:43

Op eigen erf en zichtbaar vanaf de openbare weg mag volgens de APV in mijn Gemeente ook niet, maar ze kunnen van mij de boom in, hij staat regelmatig een paar weken op de oprit. Een aannemersbus met dezelfde afmetingen staat iedere avond en weekenden en in vakantietijd weken lang op de parkeerplaats tegenover ons huis en dat mag dus wel.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Gemineye » do 1 aug 2019 10:49

RE.gif

Oh echt? Ik zou niet eens weten of dat bij ons ook niet mag, neem aan van wel. De onze heeft dit jaar een paar maanden op de oprit gestaan omdat onze stalling er plotseling mee opgehouden was. Zal in de buurt ook wel iemand wat van vinden, maar ach.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Hans 555 » do 1 aug 2019 10:50

Ad schreef:
do 1 aug 2019 10:43
Op eigen erf en zichtbaar vanaf de openbare weg mag volgens de APV in mijn Gemeente ook niet, maar ze kunnen van mij de boom in, hij staat regelmatig een paar weken op de oprit. Een aannemersbus met dezelfde afmetingen staat iedere avond en weekenden en in vakantietijd weken lang op de parkeerplaats tegenover ons huis en dat mag dus wel.
Dat ligt eraan. Bij veel gemeenten is het zo dat voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2.40 meter alleen mogen parkeren op de door gemeente aangewezen plaatsen. En die aangewezen plaatsen zijn meestal industrieterreinen. En daar wordt soms ook wel op gehandhaafd.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door deusjevo » do 1 aug 2019 10:54

Wij wonen in het oude centrum en dat is woekeren met parkeerruimte.
Drie dagen of zelfs een week lukt meestal wel na wat voorbereidingen door bijv enkele dagen van te voren een gunstige caravanparkeerplek te “reserveren” met 1 van onze 3 auto’s.

Toch vind ik het niet prettig naar buren toe dus de hut krijgt nu het hele jaar door vakantie in een stalling in Frankrijk.

Van handhaving wel eens “last” gehad, 1 keer reeds na 1 dag een oranje waarschuwing sticker op de ruit die haast niet te verwijderden was zonder schade.
Met de leidinggevende van handhaving contact opgenomen en aangeven dat dat niet zo handig was en dat ik de gemeente aansprakelijk stel voor evt schade die daardoor kan optreden.

Eigenlijk geen last meer gehad daarna.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door sailor wim » do 1 aug 2019 10:56

Hierin het gebouw zijn 3 Dettleff bezitters die om wat rekening te houden met de beperkte parkeerplaatsen bijna na elkaar inladen dan wel lossen en soppen.
De dissel naar voren en de achterkant zover mogelijk over de stoeprand heen tot de as. De nummerplaat zit dan 2.5 meter in het wilde grasperk verscholen.
Tja zoek de verschillen.
Na uitleg geen commentaar meer gehad.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Volvodriver

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Volvodriver » do 1 aug 2019 11:00

Ad schreef:
do 1 aug 2019 10:43
Op eigen erf en zichtbaar vanaf de openbare weg mag volgens de APV in mijn Gemeente ook niet, maar ze kunnen van mij de boom in, hij staat regelmatig een paar weken op de oprit. Een aannemersbus met dezelfde afmetingen staat iedere avond en weekenden en in vakantietijd weken lang op de parkeerplaats tegenover ons huis en dat mag dus wel.
Zoals wel vaker aangegeven door onder andere ondergetekende. Een APV mag alleen over de openbare ruimte gaan. En niet over erf van privé personen. Dus dat artikel is buitenwettelijk. En een ieder die daarvoor een boete/naheffing krijgt dient daarvoor in beroep te gaan.

Men kan eventueel wel, onder andere op basis van het bestemmingsplan, verbieden dat men er in slaapt. Aangezien het dan "ongewenste bewoning" is.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Wally » do 1 aug 2019 11:14

Hans 555 schreef:
do 1 aug 2019 10:50


Bij veel gemeenten is het zo dat voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2.40 meter alleen mogen parkeren op de door gemeente aangewezen plaatsen. En die aangewezen plaatsen zijn meestal industrieterreinen. En daar wordt soms ook wel op gehandhaafd.
Is niet bedoeld voor recreatievoertuigen, art 5.1.7, lid 3.

Zou graag willen weten in welke gemeente dit dan eventueel wel van toepassing is.

Frans

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Wally » do 1 aug 2019 11:14

Hans 555 schreef:
do 1 aug 2019 10:50


Bij veel gemeenten is het zo dat voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2.40 meter alleen mogen parkeren op de door gemeente aangewezen plaatsen. En die aangewezen plaatsen zijn meestal industrieterreinen. En daar wordt soms ook wel op gehandhaafd.
Is niet bedoeld voor recreatievoertuigen, art 5.1.7, lid 3.

Zou graag willen weten in welke gemeente dit dan eventueel wel van toepassing is.

Frans

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Wally » do 1 aug 2019 11:14

Hans 555 schreef:
do 1 aug 2019 10:50


Bij veel gemeenten is het zo dat voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2.40 meter alleen mogen parkeren op de door gemeente aangewezen plaatsen. En die aangewezen plaatsen zijn meestal industrieterreinen. En daar wordt soms ook wel op gehandhaafd.
Is niet bedoeld voor recreatievoertuigen, art 5.1.7, lid 3.

Zou graag willen weten in welke gemeente dit dan eventueel wel van toepassing is.

Frans

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Pakkie » do 1 aug 2019 11:19

Het kan bijna niet anders dan dat er toch iemand in de buurt klaagt Henri, anders is zo'n handhaver nooit zo snel ter plaatse. Wel een vervelende situatie :(
Bij ons vorige huis zette de buurman zijn caravan een dag of drie voor vertrek voor zijn huis in het parkeervak. Heb hem nooit gehoord over de Helmondse handhavers die daarvoor langs kwamen. Vond het wel tricky om hem daar zo neer te zetten aangezien de straat niet al te breed was, maar er wel een bus doorheen ging.

Inmiddels elders wonend is dat probleem totaal niet aan de orde. Kwam toevallig begin deze week een recente luchtfoto tegen. Blijkbaar waren we weg met de hut ten tijde van het nemen van de foto, maar hij staat normaal zowel vanaf de weg als voor ons achter de vrijstaande garage (bovenzijde foto) of binnen in de garage. Prijs me gelukkig dat de hut op eigen terrein kan staan zonder een ander tot last te zijn.

Afbeelding
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Hans 555 » do 1 aug 2019 11:20

Wally schreef:
do 1 aug 2019 11:14
Hans 555 schreef:
do 1 aug 2019 10:50


Bij veel gemeenten is het zo dat voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2.40 meter alleen mogen parkeren op de door gemeente aangewezen plaatsen. En die aangewezen plaatsen zijn meestal industrieterreinen. En daar wordt soms ook wel op gehandhaafd.
Is niet bedoeld voor recreatievoertuigen, art 5.1.7, lid 3.

Zou graag willen weten in welke gemeente dit dan eventueel wel van toepassing is.

Frans
Je wilt het drie keer weten. mrgreen.gif
Maar ik sprak ook niet over recreatievoertuigen. Er werd een voorbeeld genoemd over bestelbusjes en daar reageerde ik op.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door j.dreves » do 1 aug 2019 11:22

Henri,
Er is zeker aangifte gedaan door een buurtbewoner.
De tijd dat we elkaar op de blauwe ogen konden geloven is al lang vervlogen.
Bijna iedereen houd elkaar in de gaten met hun mobieltje, het lijkt de voormalige DDR wel.
Verjaardagen hebben wij afgeschaft omdat 90% van de mensen continu met hun mobieltje bezig zijn.

Groet Jan.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door Aviva » do 1 aug 2019 12:01

Gelukkig kan ik de caravan op onze eigen parkeerplaats zetten achter het huis.
Alleen af en toe discussie met een foutparkeerder op onze parkeerplaats of de parkeerplaats van ons is of van de Gemeente scratch.gif

Onze buren doen er gelukkig niet moeilijk over dat de hut en paar maandjes daar staat per jaar.
Overigens heb ik begrepen dat de Gemeente in de APV kan opnemen dat caravans niet in het zicht mogen staan.
Als ze daar bij ons over komen klagen moet ik een maar een paar groene bouwhekken hopen blij.gif

In geval van TS denk ik ook dat iemand klaagt. Wat is de reden dan denk je, heeft diegene er echt last van of is het gewoon pesten of jaloezie?
Leven en laten leven en een beetje in leven in elkaar is mijn standpunt altijd, helaas denkt niet iedereen zo.....
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Ervaring met APV en Handhaving gemeente

Bericht door dieseltijger » do 1 aug 2019 12:12

Bijna iedereen houd elkaar in de gaten met hun mobieltje, het lijkt de voormalige DDR wel.
Verjaardagen hebben wij afgeschaft omdat 90% van de mensen continu met hun mobieltje bezig zijn.
Ach...zo erg is het ook weer niet, en aangezien verjaardagen leuk zijn: is het een idee dat je er gewoon wat van zegt?

Daarnaast mopperen we wel op handhavers, maar dat zijn wel de mensen die het vuile werk mogen doen. De ene kant van het spectrum is de zeikerige buurman die meteen de politie belt als je twee dagen de caravan buiten hebt staan. Over de rug van de handhaving flikken we elkaar vileine kunstjes.

De andere kant is - praktijkvoorbeeld bij mijn zwager, Den Haag Zuiderparkbuurt - de buurman waarvan de zoon een Landrover heeft als hobby, en deze dagenlang voor jouw deur parkeert. Zie het voor je: stadswoning: afstand voordeur-landrover 2.5 meter: het wordt gewoon donker binnen. Oplossing: toch even de buurman aangesproken. Het is leven en laten leven, de handhaver is niet het probleem: wij vormen het probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”