Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Michel1975 » vr 13 sep 2019 10:38

dieseltijger schreef:
do 12 sep 2019 10:24
ik weet het niet...ik weet het niet.... Is het niet ook zo dat een gedownsizde 1.0 motor met een lage compressieverhouding (want: turbo) fors minder afremt dan een rechtoe-rechtaan 1.8 atmosferische motor? Ik denk dat het -wat dat betreft- gewoon lastiger is geworden met afdalen.

Ik heb geen hybride (nergens voor nodig - want rij veel lange afstanden) maar remmen dit soort voertuigen sterk af op hun electromotor in de praktijk?
Hybride auto's remmen heel erg goed af in de bergen. Qua rijden met de caravan is het in de PHEV helemaal top. Ik heb hem eigenlijk altijd in de hoogste regeneratiestand staan en dan voel je hem echt vertragen. De rem heb je maar heel zelden nodig. En vorig jaar een berg af en de accu was weer voor een behoorlijk stuk vol. Dat was wel lekker want aangekomen op de camping was ik vergeten te tanken en toen met samengeknepen billetjes de berg afgedenderd op zoek naar een tankstation. mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 13 sep 2019 12:06

Ok! Dat is handige informatie. Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » vr 13 sep 2019 12:16

Michel1975 schreef:
vr 13 sep 2019 10:38

Hybride auto's remmen heel erg goed af in de bergen. Qua rijden met de caravan is het in de PHEV helemaal top. Ik heb hem eigenlijk altijd in de hoogste regeneratiestand staan en dan voel je hem echt vertragen. De rem heb je maar heel zelden nodig.
Gevolg is dan wel dat je caravan evenredig oploopt op het trekkende voertuig.
Kort gezegd zou je dus kunnen stellen dat ,als je met een hybride afdaalt, een systeem zoals ITBS al snel onmisbaar word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Michel1975 » vr 13 sep 2019 13:12

RE.gif
Geen last van gehad want de SMV heeft elektrische remmen en remt alleen als ik ook rem. Overigens met de Kip die wel een oplooprem heeft ook nooit last gehad. Overigens geef je ook af en toe gas dus dan strekt die zich weer.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 13 sep 2019 13:23

Kort gezegd zou je dus kunnen stellen dat ,als je met een hybride afdaalt, een systeem zoals ITBS al snel onmisbaar word.
Eigenlijk moet je bij afdalingen nooit, ik herhaal: nooit remmen: Anders worden de caravan remmen te warm. Of inderdaad - zoals een andere forummer stelde: achteruit de helling af.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Michel1975 » vr 13 sep 2019 13:30

Af en toe ff strekken en klaar. Doe je zelf ook als je een tijd gereden hebt mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » vr 13 sep 2019 13:57

Voorop gesteld dat het mogelijk is. Bij steile afdalingen ben je gewoon de sjaak: strekken bij een steile afdaling is dan net zo'n theoretische optie als mijn advies om nooit te remmen. Waar mogelijk een parkeerplaatsje pakken oid zou kunnen. Ik had zelfs een keer grof uitgerekend of het zinvol was om waterkoeling toe te passen - ook dat was bullshit: je hebt tientallen liters water nodig om de remtrommels op een lage temperatuur te houden bij een afdaling van een paar honderd meter. Punt is: er komt ontzettend veel energie vrij bij het dalen. Daar helpt geen lieve moeder aan, en tot nu toe is (voor de remmen van de auto) de meest snuggere oplossing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door witjesm » vr 13 sep 2019 14:44

RE.gif Bij stijgen en dalen waarbij de begin en eind hoogte gelijk is komt er bij afdalen net zo veel energie vrij als nodig is om te stijgen. m*g*h+1/2mv^2 is immers constant kus.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Kasper

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Kasper » vr 13 sep 2019 15:11

Op een foto van de Simplonpas uit 2010, stond er wel een bord met een waarschuwing voor vrachtwagens, kans op hete remmen. Dit was het begin van de afdaling richting Italië, 10% naar beneden. Ik had geen hete remmen, niet van de caravan en ook niet van de auto! thumbup.gif
Bijlagen
vakantie 2010 01 081 aangepast.jpg

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door de reiziger » vr 13 sep 2019 22:13

Ik blijf het spijtig vinden dat we geen verwittigingslichtje of iets soortgelijks hebben, dat ons verwittigt wanneer de oplooprem aangewend wordt.
Ik weet natuurlijk wel dat als ik op mijn rem trap, de oplooprem ook zal werken.
Maar of bij de stukken sterke afdaling waar ik niet rem, de oplooprem toch gaat induwen en gaat slepen (wat meest nefast is voor warmteontwikkeling), dat weet ik dus niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » vr 13 sep 2019 23:21

Dan knutsel je er toch gewoon een schakelaartje en een lampje op?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door sander_knaus » za 14 sep 2019 08:20

de reiziger schreef:
vr 13 sep 2019 22:13
Ik blijf het spijtig vinden dat we geen verwittigingslichtje of iets soortgelijks hebben, dat ons verwittigt wanneer de oplooprem aangewend wordt.
Ik weet natuurlijk wel dat als ik op mijn rem trap, de oplooprem ook zal werken.
Maar of bij de stukken sterke afdaling waar ik niet rem, de oplooprem toch gaat induwen en gaat slepen (wat meest nefast is voor warmteontwikkeling), dat weet ik dus niet.
Google maar eens op oplooprem indicator
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » za 14 sep 2019 10:17

Tja, ik voel het wanneer de oplooprem in actie komt bij mij n caravan ook bij een licht afdaling zonder te remmen ja. Maar dat geldt inderdaad niet voor iedereen. Een indicatie zou dan kunnen helpen als je dat gerust steld
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » za 14 sep 2019 11:36

Lampje? Niet doen: Een deel van de mensen die de (overigens zinloze) moeite nemen om zo'n lampje te installeren raken er compleet van in de stress. Dan heb je naast warme remmen ook-nog-eens een hoge bloeddruk.

Wellicht is een bloeddruk sensor een idee: als de bloeddruk te hoog wordt, dan schakelt de sensor het signalerings-lampje weer uit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » za 14 sep 2019 12:44

de reiziger schreef:
vr 13 sep 2019 22:13
Ik blijf het spijtig vinden dat we geen verwittigingslichtje of iets soortgelijks hebben, dat ons verwittigt wanneer de oplooprem aangewend wordt.
Ik weet natuurlijk wel dat als ik op mijn rem trap, de oplooprem ook zal werken.
Maar of bij de stukken sterke afdaling waar ik niet rem, de oplooprem toch gaat induwen en gaat slepen (wat meest nefast is voor warmteontwikkeling), dat weet ik dus niet.
Goed,en dan heb je zo een lampje,en dan?
je rem loopt,bij een wat steile afdaling echt wel aan,daar kun je op wachten,met of zonder lampje.
Wat ik meestal doe is nadat ik in een flinke afdaling heb gehad is gewoon blijven rijden,en zeker niet stoppen,de rijwind is de beste koeling (eigenlijk de enige) voor warmgelopen aanhanger remmen.

Als je remmen al verbrand zijn bij een afdaling verander je daar niks aan,zeker niet door te stoppen op een parkeer plaats,koelen door te stoppen duurt eeuwen.
En een fles water er overheen gooien heeft geen nut ,dat is zo verdampt.
trouwens;water heeft alleen effect als je t direct op de remtrommel giet,en daar kun je meestal niet erg goed bij.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Erwin1987 » za 14 sep 2019 13:20

Re:

Zon systeem als bij vrachtwagenraces

Zonder gein ik rij ook gewoon probeer wel te strekken waar mogelijk maar veel meer kan ik er ook niet mee.


Erwin
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”