Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
bernard
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 mar 2016 19:25

Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door bernard » za 9 mar 2019 19:25

Ik heb geen idee , waar ik deze vraag kon plaatsen , dus waag ik het er maar op , en dan lees ik het wel .

Wij hebben onze camper verkocht , en daarvoor in de plaats een een caravan gekocht .
Maar om deze te kunnen trekken , moest er ook nog een andere auto voor ( Een Citroen C 4 Van 2011 )
Wij wilden graag ( voor het eerst ) eentje met een automaat ,
Later hoorden wij , dat wij eentje gekocht hebben met een : Elektronische bediende 6-versnellingsbak gekocht hebben .
Wij dachten een automaat is een automaat , maar er is dus verschil in
Is er iemand die mij kan vertellen , wat het verschil ( voordeel / nadeel ) tussen een automatische versnellingsbak en een elektronische
Ja ik ben op dit gebied een leek , en heb daar echt geen kaas van gegeten ..

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door deusjevo » za 9 mar 2019 19:56

Kan je niet beter met je andere berichtje verder gaan, staan al 4 pagina`s knipoog.gif

viewtopic.php?f=75&t=37507&start=75
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door Micky » za 9 mar 2019 20:00

jullie hebben een handbak waar een "robotje" op zit die voor je schakelt (om het heel simpel te houden ), niets mis mee, het schakelen gaat bij dit type bakken alleen wel heel traag, ze zijn niet echt heel erg verfijnd, maar het is en blijft een automaat dus je hoeft lekker niet te schakelen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door meeder » zo 10 mar 2019 00:02

Wat bij dit type bak helpt is om op het moment van schakelen even het gas iets terug te nemen, dan schakelt hij een stuk soepeler.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door Gemineye » zo 10 mar 2019 00:48

Ik heb in het verleden een halfjaar gereden in een c4 met zo’n robot versnellingsbak. Voor mij nooit meer, dan nog liever handbak. Het schakelen duurt heel lang, en de auto schakelt steeds op momenten dat het totaal niet uitkomt. Schakelt ie vlak voor een bocht naar de vierde, wil je in de bocht gas geven, is hij nog op zn dooie gemak aan het terugschakelen dus je moet wachten tot ie geschakeld is. kortom, wij werden geen vriendjes. Bij een ‘normale’ automaat heb je dat probleem niet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door deusjevo » zo 10 mar 2019 06:07

RE.gif

Precies, dat rare gedrag beschreef ik dus ook al in het vorige draadje waarna ik verwees.

viewtopic.php?f=75&t=37507&start=75

Een nieuw draadje opstarten zal er geen betere bak van maken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door richards » zo 10 mar 2019 13:28

Ik heb er 8 jaar mee gereden de eerste 4 in een c4 picasso en daarna in 308sw. Laat je niet teveel afschrikken door alle negatieve verhalen. Het is inderdaad niet te vergelijken met een echte automaat (of dsg wat ik nu heb) maar als je er aan gewend en je een gedoseerde rijstijl heb is het prima te doen. De grootste makke is de vertraging dus als je er op een drukke rotonde even snel tussen wil duiken dan is dat lastig. Probeer het maar eens, in stilstaand vol gas geven het duurt gewoon even voordat er reactie komt.
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automatische versnellingsbak of elektronische versnellingsbak

Bericht door Micky » zo 10 mar 2019 13:58

RE.gif

helemaal mee eens thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”