Ramen blinderen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Ramen blinderen

Bericht door pieteman » di 5 jun 2018 01:32

Hallo leden.

Is er al iemand die ervaring heeft opgedaan met het tinten van de caravanramen met folie ?
Graag uw advies.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Ramen blinderen

Bericht door Jeffr » di 5 jun 2018 05:37

RE.gif
Hier ben ik zelf ook benieuwd naar thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Ramen blinderen

Bericht door pieteman » di 5 jun 2018 09:09

Heb onderwerp al eens eerder zien voorbijkomen. Helaas nog geen reactie van een ervaring deskundige.

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Ramen blinderen

Bericht door Theo de Man » di 5 jun 2018 12:21

Heb 2 jaar geleden eens navraag gedaan bij een tinter en op forums zitten neuzen, volgens enkele is het een gok omdat door de folie de ramen niet kunnen werken word er gezegd,ook zijn er die beweren het gedaan te hebben en de ramen juist daardoor zijn gaan scheuren.
De ervaren tinter kon me niet echt uitsluitsel geven en zegt dat er misschien wel speciale folie voor nodig is, hij geeft er iig geen garantie op dat er niets met de ramen zal gebeuren.Of het allemaal waar is weet ik niet maar ik wil het risico dan ook niet lopen dus doe ik het maar niet. Had onderstaande folie destijds in mijn showgolf...vond het wel super dat je de overgang van zwart naar rood zo mooi vervaagd zag.. blij.gif
golf.JPG
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Dave0701
Berichten: 23
Lid geworden op: do 18 mei 2017 17:36

Re: Ramen blinderen

Bericht door Dave0701 » zo 15 jul 2018 10:51

Grootste probleem zit hem in dat je de folie heet moet maken om hem in de vorm te krijgen van je raam. Dit gaat met een verfbrander. Je auto raam kan best wat hitte hebben maar je caravan raam zal gaan smelten/vervormen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ramen blinderen

Bericht door Micky » zo 15 jul 2018 10:55

het caravanraam is vlak aan de binnenkant, dus dat hoeft niet, overigens kan zo'n raam ook genoeg hitte hebben, hoe warm denk je dat het raam wordt als de zon erop staat en het buiten 40 graden is?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Ramen blinderen

Bericht door cees2 » zo 15 jul 2018 11:21

Hallo,
In mijn nieuwe LMC caravan zitten nu horren waar door men wel naar buiten kan kijken maar van buiten vandaan niet naar binnen kan kijken.
Houdt ook de zon er uit en laat toch licht door !
Dit werkt goed, misschien zijn deze rollo's of horrengaas wel los te koop ?
groetjes,
Cees

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Ramen blinderen

Bericht door Theo de Man » ma 16 jul 2018 09:53

Dave0701 schreef:
zo 15 jul 2018 10:51
Grootste probleem zit hem in dat je de folie heet moet maken om hem in de vorm te krijgen van je raam. Dit gaat met een verfbrander. Je auto raam kan best wat hitte hebben maar je caravan raam zal gaan smelten/vervormen.
Nou Dave zo ontzettend heet word het niet gedaan hoor. Valt echt mee,d folie heeft wat warmte nodig om te vormen maar gaat niet met zulke hoge temperaturen dat dat invloed heeft op je caravanramen.In de volle zon worden ze veel warmer.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ramen blinderen

Bericht door JPGeetje » ma 16 jul 2018 10:58

pieteman schreef:
di 5 jun 2018 01:32
Hallo leden.

Is er al iemand die ervaring heeft opgedaan met het tinten van de caravanramen met folie ?
Graag uw advies.
Met welk doel wil je dat doen?
Voor het mooie of om de warmte buiten te houden?
Houdt er in elk geval rekening mee dat een donkere ruit veel warmer wordt dan een on-getinte.
Caravanruiten zijn meestal uitgevoerd in twee delen, een buitenruit en een binnenruit die op elkaar gelijmd/gelast zijn en waartussen zich een luchtlaag bevindt.
Bij een donker gemaakte buitenruit zal dit deel aanmerkelijk warmer/heter worden dan het binnendeel.
Doordat die buitenruit meer gaat uitzetten kan het voorkomen dat er iets kapot gaat door de ontstane spanning tussen binnen en buiten-ruit.
Dat kan het loslaten van de lijmlaag zijn maar een der ruiten kan daardoor ook gaan barsten. [aschrik.gif]
Wellicht dat het opwarmen wat minder zal zijn met een sterk spiegelde folie maar helemaal tegengaan van die opwarming gaat je niet lukken. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Ramen blinderen

Bericht door ElddisCrusader » ma 16 jul 2018 19:50

In onze Elddis zitten ramen die geblindeerd zijn. Wanneer je in de caravan zit kun je wel naar buiten kijken en zie je alles gebeuren maar van buiten naar binnen is er niets te zien. Dit laatste werkt echter niet wanneer je IN de caravan de verlichting aandoet. Dan ben je natuurlijk WEL zichtbaar. De ramen zijn gemaakt door Dometic en hebben de aanduiding V-X/B. De ramen zijn niet dubbel uitgevoerd, zoals de meeste caravanramen, maar bestaan uit een enkele plaat. Over de isolatiewaarde daarvan heb ik geen informatie. Onze caravan is inmiddels 11 jaar oud maar inmiddels hebben we ook bij andere merken dit type ramen voorbij zien komen (bijv. Hobby). Mits de maten van je huidige ramen kloppen met de maten van de Dometic, kun je het vervangen rustig zelf doen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Dave0701
Berichten: 23
Lid geworden op: do 18 mei 2017 17:36

Re: Ramen blinderen

Bericht door Dave0701 » vr 20 jul 2018 09:56

Theo de Man schreef:
ma 16 jul 2018 09:53
Dave0701 schreef:
zo 15 jul 2018 10:51
Grootste probleem zit hem in dat je de folie heet moet maken om hem in de vorm te krijgen van je raam. Dit gaat met een verfbrander. Je auto raam kan best wat hitte hebben maar je caravan raam zal gaan smelten/vervormen.
Nou Dave zo ontzettend heet word het niet gedaan hoor. Valt echt mee,d folie heeft wat warmte nodig om te vormen maar gaat niet met zulke hoge temperaturen dat dat invloed heeft op je caravanramen.In de volle zon worden ze veel warmer.
Als prof weet je precies hoelang je moet verwarmen. Als leek heb je kans dat je het te heet maakt. Glas kan dat veel beter handelen. Kunstof gaat vervormen. Dat het met de zon ook warm word klopt maar dat is in zijn geheel en niet plaatselijk. Dus als je niet weet wat je doet kan het fout gaan.

Neem eens contact op met ruitblinderen.nl
Hun doen ook caravans.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Ramen blinderen

Bericht door karelV » vr 20 jul 2018 10:42

@TS

De oplossing.........Hobby Premium mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Mark Two
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 nov 2014 14:00

Re: Ramen blinderen

Bericht door Mark Two » vr 20 jul 2018 11:56

In de 70-er jaren van de vorige eeuw werkte ik bij 3M Nederland. Als experiment kregen personeelsleden met caravan spiegelende raamfolie die met een plantenspuit en raamwisser heel eenvoudig op glazen ruiten werden aangebracht (heb ik zelf gedaan). Heeft jaaaaarenlang prima gefuctioneert.
In theorie kan dit ook op kunststof ramen (mits vlak). Vermoedelijk is dit spul nog steeds te koop.
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ramen blinderen

Bericht door Conradi » vr 20 jul 2018 13:50

Waarom niet de folie aan de binnenkant aanbrengen?
Van mijn badkamerraam is ook enkel de binnenzijde ‘melkachtig’ en dat ziet er fraai uit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Ramen blinderen

Bericht door p_vingerhoets » vr 20 jul 2018 17:09

Zon/warmte weren gaat beter aan de buitenkant dan is de warmte nog niet binnen namelijk

De plakfolies zijn bij de betere automaterialen zaken nog steeds verkrijgbaar heb het thuis op een aantal ramen zitten(spiegelend) houdt veel warmte tegen.

Voor de caravan een aantal verblindingsdoeken aangeschaft van euro(nog wat) bij campingzaak in eindhoven zijn wat dikker en worden door elastiek op zijn plek gehouden aan de raam dus kunnen nog open
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucas » vr 1 mei 2020 20:55

Nu wij weer hebben besloten met onze 21-jaar oude Knaus nog even door te hobbelen (het is geen straf) dacht ik aan een upgrade in de vorm van het blinderen / tinten van ramen. Ik stuitte op deze discussie uit 2018. Leek me wel mooi deze in 2020 nieuw leven in te blazen.

Kom als ik op internet zoek enkel op wat vage fb-pagina's uit, terwijl ik toch wel af en toe caravans met getinte ramen zie rondrijden (en dan niet origineel uiteraard). Het gebeurt dus wel. Helaas nog niet de gelegenheid gehad bij de eigenaren info te vragen.

Iemand inmiddels ervaring of tips? En een idee van de kosten? Het gaat om een 590TK. En het doel is uitsluitend "the looks", bijkomende voordelen zijn meegenomen.

Alvast bedankt.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Ramen blinderen

Bericht door BertJan » vr 1 mei 2020 21:13

af en toe zie ik stikkers met bloemen op ramen van een caravan geplakt, als deze er een paar jaar op zitten en je verwijderd ze zit het raam eronder vol met craquele.
beter geen stikkers op ramen plakken.

ColoredView
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 apr 2019 20:44

Re: Ramen blinderen

Bericht door ColoredView » vr 1 mei 2020 21:43

Edit Trina: reclame voor eigen bedrijf niet toegestaan.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucas » zo 3 mei 2020 14:30

Bedankt BertJan, maar het gaat hier niet om stickers en het is ook de bedoeling niet om het er ooit nog af te halen.

Inmiddels in contact met Colouredview en eens kijken of dat interessant is.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ramen blinderen

Bericht door iemand » ma 4 mei 2020 12:29

Als je caravan-ramen van echt van glas zijn kan het plakken van folie, anders niet aan te raden.
Maar daar kom je dan vanzelf achter scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Frankyboy
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 3 okt 2021 17:45

Re: Ramen blinderen

Bericht door Frankyboy » di 5 okt 2021 18:06

Voordien hadden wij een camper Bürstner, waarvan ik alle ramen voorzag van donkere folie met zeepsop en uitstrijkertje.
De ruiten waren voorheen redelijk licht getint, zodat het met de folie een heel mooi zicht geeft. Ook warmte werend met warmere dagen en meer privecy.
Trouwens, de camper rijdt nog steeds zo rond.
Het is een heus fijnwerkje, maar het loont de moeite.
Groetjes,
Frank.

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Ramen blinderen

Bericht door Musso53 » di 5 okt 2021 18:45

Wij vinden de getinte ramen van onze Premium prachtig van buiten gezien. Ook met het binnenkomen van de warmte en de inkijk scheelt het erg veel. Het nadeel is wel dat als je binnen zit op een bewolkte of regenachtige dag en naar buiten kijkt het er veel somberder of slechter uit ziet.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Ramen blinderen

Bericht door wim » wo 6 okt 2021 16:03

Wij hebben ook een Premium gehad.
Overdag met de zon is het koeler. Maar zodra het een beetje schemer wordt, dan wordt het al erg donker binnen en moet je het licht al aan doen.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”