Solifer Nordic 550 kopen?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Micky » ma 23 apr 2018 19:53

Noosey schreef:
ma 23 apr 2018 14:58
Noosey schreef:
ma 23 apr 2018 14:54
Noosey schreef:
ma 23 apr 2018 12:46
De kachel is een primus 2490?
en hij doet het prima! Slaat zonder problemen aan! Ook de airco doet zijn best! haphop.gif
Mooie en duidelijke boekjes gevonden in de caravan.
Heerlijk, zulke mensen die alles bewaren... ga ik ook doen (denk ik)
daar heb ik alle documentatie wel van, dus als je een handleiding met onderdeel nummers en "storing zoeker" wilt, geef me maar een PB met een e-mail adres, dan zorg ik dat je een werkplaats handleiding krijgt. scratch.gif

wij hebben de 2470 mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Micky » ma 23 apr 2018 19:59

Noosey schreef:
ma 23 apr 2018 18:04
Dacht even een foto van de vochtmeter te uploaden maar krijg het niet voor elkaar!

[album] [image] [/image] [/album] oeps, toch gelukt... ;)
Nou Chris, daar kun jij met je Alibabba meter iig niet aan tippen mrgreen.gif

deze bevalt mij ook heel goed, heb nog geen vocht gevonden en dat wil ik ook niet awhoea.gif

@Noosey, die meter is top, speciaal voor caravans en wordt ook gebruikt door de dealers, ook de reden dat ik die ook aangeschaft heb onlangs thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Chris » ma 23 apr 2018 20:32

Hoi..

Da's zeker de goede vochtmeter.
Dit type is als enige ( dacht ik) Bovag goedgekeurd.
Bijzonder dat je hem hebt...

Enne... ik had me dus behoorlijk in de luren laten leggen door die MP advertentie en prijs.
Blijft de ervarings vraag over..
Daarvoor zou je Mees ook kunnen vragen, die heeft ook een Solifer, en is daar momenteel mee in Engeland.
( zijn bouwjaar is wel meer recent..)



@ Micky... Aliexpress..geen Alibabba... daar moet je er meestal 100 tegelijk kopen.. :lol:
( maar voorlopig moet mijn dealer het nog doen om alles officieel te houden voor de garantie.. knipoog.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Micky » ma 23 apr 2018 21:10

RE.gif

dat zijn beide dezelfde Ali mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Noosey
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 apr 2018 09:16

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Noosey » ma 23 apr 2018 21:26

Die vochtmeter hebben we al jaren!
Volgens mij is dat ding ook in waarde gestegen! awhoea.gif

We hebben geen vocht gevonden, dus weer een pluspunt.
De kussen zien er aan de onderkant ook allemaal goed uit.

Het schoonmaken gaat de verkoper regelen.
We hebben wel een stukje geprobeerd om te kijken of het uberhaupt schoon te maken valt.
Het gaat er redelijk makkelijk en snel af.
Solifer Nordica 550.JPG
Solifer Nordica 550.JPG (61.45 KiB) 1259 keer bekeken
Nu rest nog de waarde... scratch.gif

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door BertJan » ma 23 apr 2018 21:32

kijk ook goed naar het plastic van de dakluiken en ontluchters, deze kunnen na vele jaren buiten staan verteerd zijn en aan vervanging toe zijn, kijk ook goed naar de kit zelf de groene aanslag tast deze ook aan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Chris » ma 23 apr 2018 21:46

Kan je de caravan hierin selecteren???.... dan weet je iets... maar met hoofdletters... IETS

https://www.caravankoopwijzer.nl/koerslijst
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Ferdi » ma 23 apr 2018 21:53

Ik denk dat er heel moeilijk een marktwaarde aan te koppelen is. Heel simpel, er is bijna geen aanbod en vraag van dit merk caravan en bouwjaar.
En dan is het wat de gek ervoor geeft.
Is het je waard gewoon doen. Een echte bult kun je er niet aan vallen als ik je bevindingen zo beluister.
Ik zou zeggen, zorg dat je snel kan genieten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Noosey
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 apr 2018 09:16

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Noosey » ma 23 apr 2018 22:02

Chris schreef:
ma 23 apr 2018 21:46
Kan je de caravan hierin selecteren???.... dan weet je iets... maar met hoofdletters... IETS

https://www.caravankoopwijzer.nl/koerslijst
Gedaan... wel andere type en bouwjaar maar net wat je zegt... iets!
Dank je wel!

Noosey
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 apr 2018 09:16

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Noosey » ma 23 apr 2018 22:03

Ferdi schreef:
ma 23 apr 2018 21:53
Ik denk dat er heel moeilijk een marktwaarde aan te koppelen is. Heel simpel, er is bijna geen aanbod en vraag van dit merk caravan en bouwjaar.
En dan is het wat de gek ervoor geeft.
Is het je waard gewoon doen. Een echte bult kun je er niet aan vallen als ik je bevindingen zo beluister.
Ik zou zeggen, zorg dat je snel kan genieten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Denk ook dat we het gewoon moeten doen!!! thumbup.gif

Noosey
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 apr 2018 09:16

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Noosey » ma 23 apr 2018 22:06

BertJan schreef:
ma 23 apr 2018 21:32
kijk ook goed naar het plastic van de dakluiken en ontluchters, deze kunnen na vele jaren buiten staan verteerd zijn en aan vervanging toe zijn, kijk ook goed naar de kit zelf de groene aanslag tast deze ook aan.
Kitranden vergen inderdaad wat aandacht!
Gelukkig heb ik een hele handige man knipoog.gif

Mees

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Mees » ma 23 apr 2018 23:13

Hallo Noosey, ik zag vanochtend al je vragen voorbij komen.
Maar ik kan je niet adviseren, om de simpelere reden dat ik (als Soliferist) niet objectief ben over Scandinavische caravans.

Het allerbelangrijkste bij elke aanschaf is: voelen jullie je er 'thuis' in, vanaf het eerste moment.
Een (technisch) mankement kan je laten maken.
Een verkeerde kleur, kan je aan wennen of laten veranderen.
Maar een verkeerde indeling (instap bed of krap toilet), blijft vervelend....

Solifer, klein merk dat niet meer bestaat maar er zijn wel nog enkele service-bedrijven met onderdelen en reparatie-ervaringen
en een club met liefhebbers https://soliferclub.nl/index.php
Eens het soort warmte-'comfort' gevoeld (indien vloerverwarming aanwezig) en je wilt nóóit meer anders.
Verhoudingsgewijs zijn er nog veel oude Solifers gewoon in gebruik.
Enne, val niet over de prijs.
Die ben je gauw vergeten, mits er geen ergernissen zijn want die achtervolgen je lange tijd.

Sterkte met alles thumbup.gif

Noosey
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 23 apr 2018 09:16

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Noosey » di 24 apr 2018 10:22

RE.gif

Dank je wel!
Heel eerlijk gezegd kende ik het merk totaal niet maar krijg er steeds meer "schik" in!
We zijn onze camper aan het verkopen wegens ziekte en volgens mijn man moet ik gewoon over de drempel.

De indeling is erg prettig! Vaste bedden en ruimte.
En krijg steeds meer inzicht in de voordelen van een scandinavisch merk ;)
Morgen de kitranden van de dakluiken goed nakijken en dan de knoop officieel doorhakken!
Mijn man heeft dat natuurlijk allang gedaan awhoea.gif

Mocht iemand interesse hebben in een betrouwbare, goed gebruikte camper dan kun je altijd een pb sturen awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door maanenschijn » di 24 apr 2018 11:57

Misschien als indicatie, een aantal jaren geleden heb ik een Polar (een ander noordelijk merk) gekocht uit 1996. Zonder airco en mover, maar met dezelfde kachel etc.

We zijn uiterst tevreden over de kwaliteit en comfort. Destijds heb ik ongeveer € 5000 voor betaald.
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door evr66 » di 24 apr 2018 12:06

Hier ook een meer dan tevreden Polar gebruiker, je wilt nooit meer wat anders :). Opmerking: gedurende een behoorlijke tijd werden de Polar's en Solifer's in dezelfde fabriek gebouwd, de ene week de een, de andere week de ander, op dezelfde productielijn. Verschillen zijn dan ook vooral cosmetisch.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door PD » di 24 apr 2018 12:17

evr66 schreef:
di 24 apr 2018 12:06
Hier ook een meer dan tevreden Polar gebruiker, je wilt nooit meer wat anders :)
De niet aflatende verheerlijking van de Scandinavische caravans (ook weer in dit draadje) zet mijns inziens TS behoorlijk op het verkeerde been; alsof er geen andere betrouwbare en comfortabele caravans te koop zijn...

Het ene na het andere Scandinavische caravanmerk gaat failliet, dus ze missen duidelijk de aansluiting bij het publiek en daar is zeker niet uitsluitend de prijsstelling debet aan zoals die-hard fans ons nog wel eens willen doen geloven !

De betreffende Solifer vind ik erg verwaarloosd en ik zou er persoonlijk met een grote boog omheen lopen; er zijn voor een aankoopbedrag van ca. 5k€ heel wat goede alternatieven verkrijgbaar van die leeftijd of zelfs jonger met ruime keuze uit indelingen en beleving, dus waarom blindstaren op dit exemplaar ?

Overigens heb ik het gevoel dat TS de aankoopbeslissing al had gemaakt voordat dit draadje werd geopend knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door evr66 » di 24 apr 2018 12:48

RE.gif Je hebt, zeker een punt. Nou ja, de een zweert bij een tandem-asser, de ander bij een Zweed. Zoveel mensen, zoveel smaken toch. Van mij mag eenieder gelukkig zijn met zijn eigen spulletjes.

Vaak is het ook gewoon een kwestie van ergens instappen en direct weten "dit is hem". Heb het gevoel dat dit bij TS ook gebeurd is inderdaad :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door deusjevo » di 24 apr 2018 12:53

Ik heb ook geen Zweedse bril op en gebaseerd op de 2 foto’s [aschrik.gif] die ik hier zie zou ik er voor dat geld ook omheen lopen.
Heb je meer foto’s?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door evr66 » di 24 apr 2018 13:05

Die foto's had ik ff gemist, , zonde hoor. Reden te meer om hem even goed na te laten kijken als je er desondanks mee verder wilt. Zeker ook even vragen naar facturen onderhoud en dergelijke
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Taan » di 24 apr 2018 13:37

Ik snap niet dat je zo'n spuuglelijk ding zou willen kopen. In welke staat dan ook. Als je budget beperkt is tot 5-6k heb je niet zoveel aanbod in enigszins vlot ogende caravans, maar een Kip, Hobby of Fendt van ca 20 jaar oud zouden wat dat betreft mijn voorkeur hebben.

o.b.v. mijn beperkte kennis van Solifer moet je die vooral hebben als je op zoek bent naar goede isolatie en verwarming. Heb je dat ook nodig voor de reizen die je voor ogen hebt? Volgens mij is Kip dan ook een goed alternatief.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door VIP » di 24 apr 2018 14:01

Noosey schreef:
ma 23 apr 2018 21:26
Die vochtmeter hebben we al jaren!
Volgens mij is dat ding ook in waarde gestegen! awhoea.gif

We hebben geen vocht gevonden, dus weer een pluspunt.
De kussen zien er aan de onderkant ook allemaal goed uit.

Het schoonmaken gaat de verkoper regelen.
We hebben wel een stukje geprobeerd om te kijken of het uberhaupt schoon te maken valt.
Het gaat er redelijk makkelijk en snel af.

Solifer Nordica 550.JPGNu rest nog de waarde... scratch.gif


Wat is eigenlijk de reden dat er aan de linker zijkant bovenaan een zwarte rails/strip zit (die er af fabriek niet hoort te zitten).
Porsche + Tabbert

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door DanielW » di 24 apr 2018 14:25

PremiumDiscovery schreef:
di 24 apr 2018 12:17
evr66 schreef:
di 24 apr 2018 12:06
Hier ook een meer dan tevreden Polar gebruiker, je wilt nooit meer wat anders :)
De niet aflatende verheerlijking van de Scandinavische caravans (ook weer in dit draadje) zet mijns inziens TS behoorlijk op het verkeerde been; alsof er geen andere betrouwbare en comfortabele caravans te koop zijn...
Die zijn er zeker, als het maar een Hobby is met 2 assen en een LaRo ervoor mrgreen.gif

*trekt sprintje* [aschrik.gif]

Zonder dollen, ieder zal zijn eigen merk/type caravan aanraden aan iemand, waarom zou je hem anders hebben? Hoe objectief ben je als je al iets hebt wat je bevalt? Maar goed we dwalen af, ik als nog niet caravan bezitter zou ook om deze een grote boog heen lopen, maar dat heeft ook met smaak te maken.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Ferdi

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Ferdi » di 24 apr 2018 15:13

PremiumDiscovery schreef:
evr66 schreef:
di 24 apr 2018 12:06
Hier ook een meer dan tevreden Polar gebruiker, je wilt nooit meer wat anders :)
De niet aflatende verheerlijking van de Scandinavische caravans (ook weer in dit draadje) zet mijns inziens TS behoorlijk op het verkeerde been; alsof er geen andere betrouwbare en comfortabele caravans te koop zijn...

Het ene na het andere Scandinavische caravanmerk gaat failliet, dus ze missen duidelijk de aansluiting bij het publiek en daar is zeker niet uitsluitend de prijsstelling debet aan zoals die-hard fans ons nog wel eens willen doen geloven !

De betreffende Solifer vind ik erg verwaarloosd en ik zou er persoonlijk met een grote boog omheen lopen; er zijn voor een aankoopbedrag van ca. 5k€ heel wat goede alternatieven verkrijgbaar van die leeftijd of zelfs jonger met ruime keuze uit indelingen en beleving, dus waarom blindstaren op dit exemplaar ?

Overigens heb ik het gevoel dat TS de aankoopbeslissing al had gemaakt voordat dit draadje werd geopend knipoog.gif
Dat er geen andere goede caravans bestaan, wordt denk ik niet beweerd.
Wel dat ze goed zijn gebouwd voor winterse omstandigheden, dat wil niet zeggen dat andere merken dat niet hebben of kunnen.

Dat de Scandinavische merken failliet gaan heeft denk ik te maken met een klein marktaandeel en in de hoge prijsklasse, ze gaan te lang mee waardoor de verkoop niet voldoende blijft om levensvatbaar te blijven.

Mijn smaak vormgeving is het ook niet, maar ik kan het wel waarderen dat hier liefhebbers voor zijn.

Omdat hij een paar jaar buiten heeft gestaan en daardoor behoorlijk vuil is geworden, hoeft geen probleem te zijn. Goed reinigen en alles controleren, zoals kunststof/rubber onderdelen en kitnaden.
Ze voelen zich thuis in deze caravan en de indeling en dat is goed.
Je moet door bepaalde dingen heen kunnen kijken en wij kunnen op die paar foto’s nog niet zoveel concluderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door Micky » di 24 apr 2018 15:37

Elke caravan die 1 jaar op een vaste plek staat onder een boom ziet er zo uit, absoluut geen reden om aan de hand van de foto’s dan te beoordelen of dit een goede koop is of niet. Daarvoor moet je de caravan gewoon in het echt zien/ beoordelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Solifer Nordic 550 kopen?

Bericht door evr66 » di 24 apr 2018 15:50

Als je hem netjes wilt krijgen, probeer "Solidur nano polish & coat" eens. Alhoewel ik bijzonder sceptisch was, 2 flesjes gekocht, nu iets minder dan 1 van gebruikt en het werkt vooralsnog prima. Zwarte strepen vliegen er af, prima kleur en glans en parelt goed af. Afwachten hoe lang het zo mooi blijft natuurlijk, maar een stuk minder omslachtig dan in de wax zetten en het ziet er erg fraai uit. Wellicht kun je de verkoper overtuigen het even "af" te maken op deze manier. Was voor mijn caravan een ochtendje werk (wassen, ontvetten en in de nieuwe reut zetten). Was ook wel even nodig na de hele winter buiten gestaan en gereden te hebben zeg maar :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”