2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Binnenkort is het weer zover, de caravan moet naar de 2-jaarlijkse keuring (in België)
Is er recent nog iemand geweest?
Is het nog altijd zo dat de caravan éénmalig wordt gewogen bij inschrijving of zijn de regels ondertussen gewijzigd?
(kwestie van te weten of ik ze grondig moet leegmaken of niet)
thx
Is er recent nog iemand geweest?
Is het nog altijd zo dat de caravan éénmalig wordt gewogen bij inschrijving of zijn de regels ondertussen gewijzigd?
(kwestie van te weten of ik ze grondig moet leegmaken of niet)
thx
Adria adiva 553 ph
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Laatste keer dat ik naar de keuring ben geweest(2016) met onze caravan is deze niet meer (her)gewogen.... Mijn schoonbroer echter is in hetzelfde jaar wel terug gewogen met hun caravan maar wel in een ander station
Mercedes E220 Avantgarde + LMC 550 Luxus
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
In Turnhout ook alleen bij inschrijving gewogen, daarna niet meer.
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Die herweging, heeft dat een aanpassing van het laadvermogen tot gevolg gehad?D_daddy schreef:r (her)gewogen.... Mijn schoonbroer echter is in hetzelfde jaar wel terug gewogen met hun caravan maar wel in een ander station
Adria adiva 553 ph
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Onze 2dehands caravan is in maart dit jaar gewogen in het keuringsstation van Sint Niklaas- België.
Bevraagd hoe hij moest worden aangeboden: leeg, zonder gasflessen en water. Vaste luifel geen probleem, alsook het fietsenrek achteraan.
Ook om de 2 jaar wegen heeft men mij verteld.
Succes,
Philmar
Bevraagd hoe hij moest worden aangeboden: leeg, zonder gasflessen en water. Vaste luifel geen probleem, alsook het fietsenrek achteraan.
Ook om de 2 jaar wegen heeft men mij verteld.
Succes,
Philmar
- Bijlagen
-
- image.gif (26.04 KiB) 7136 keer bekeken
2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Uiteindelijk maakt het toch niets uit dat het leeggewicht hoger wordt met spullen erin? Dat het laadvermogen op papier minder wordt maakt niets uit. Het oorspronkelijke laadvermogen blijft altijd behouden, wat er ook in de papieren staat.Asterix schreef:Die herweging, heeft dat een aanpassing van het laadvermogen tot gevolg gehad?D_daddy schreef:r (her)gewogen.... Mijn schoonbroer echter is in hetzelfde jaar wel terug gewogen met hun caravan maar wel in een ander station
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Bij de eerste keuring gewogen en daarna nooit meer.
Wel belangrijk dat je het papiertje waar het gewicht op is geprint bij de eerste weging, bij iedere keuring weer overlegt wordt anders gaan ze hem opnieuw wegen en daar betaal je weer extra kosten voor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wel belangrijk dat je het papiertje waar het gewicht op is geprint bij de eerste weging, bij iedere keuring weer overlegt wordt anders gaan ze hem opnieuw wegen en daar betaal je weer extra kosten voor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Hier in turnhout is de eerste keer gewogen daarna niet meer.
+++Mazda cx-5 2.0 awd sports-line 2015 met Knaus country 395+++
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Ik meen dat de caravan beladen dient te worden aangeboden. Maw vakantieklaar. Dit was 2 jaar geleden wel het geval.
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Ik ben vorige maand geweest.
Caravan is nieuw en heb hem volledig leeg aangeboden zonder water en zonder gasfles.
Hij wordt maar 1x gewogen en dat is bij inschrijving daarna nooit meer en als ze het wel doen moet je dat zeker niet betalen. Kosten voor weging zijn €15.
Gewoon belachelijk dus.
Caravan is nieuw en heb hem volledig leeg aangeboden zonder water en zonder gasfles.
Hij wordt maar 1x gewogen en dat is bij inschrijving daarna nooit meer en als ze het wel doen moet je dat zeker niet betalen. Kosten voor weging zijn €15.
Gewoon belachelijk dus.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....
en wachtend op iets nieuws.....
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
RE.gif
waarom belachelijk, die brug moet betaald worden en ook af en toe geijkt worden, waarom moet altijd alles gratis of voor weinig, ik vind 15 euro voor een weging heel netjes....
waarom belachelijk, die brug moet betaald worden en ook af en toe geijkt worden, waarom moet altijd alles gratis of voor weinig, ik vind 15 euro voor een weging heel netjes....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Ongevraagd en niet verplicht wegen zou ik ook niet voor betalen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Bij mij enkel gewogen bij eerste keuring; daarna niet meer.
Ik kan me wel inbeelden dat ze opnieuw mogen wegen, indien er een objectief vermoeden is dat er sprake kan zijn van overgewicht.
.
Ik kan me wel inbeelden dat ze opnieuw mogen wegen, indien er een objectief vermoeden is dat er sprake kan zijn van overgewicht.
.
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
In principe wordt de caravan gewogen bij de eerste keuring na inschrijving.
Wat niet wil zeggen dat je na deze eerste keuring niet kan gecontroleerd worden.
Wanneer ze in het keurstation vermoeden dat de caravan te zwaar zou kunnen zijn, tijdens een tweejaarlijkse keuring, gaan ze de caravan wegen.
Zit de caravan onder zijn mtm, groene kaart en geen extra kosten.
Zit de caravan boven zijn mtm, rode kaart en ik vermoed ook extra kosten en een her(weeg)keuring achterna.
Let op : de caravan is meestal al gewogen voor je er erg in hebt.
In de keuringsstations kunnen ze ofwel tijdens de remtest, ofwel tijdens de test van de ophanging, al de asdruk afleiden.
Als je een caravan met mtm 1500 kg hebt, en je heb links 750 kg en rechts 700 kg, dan mag mag je verwachten dat op het eind van de keuring de caravan in zijn geheel zal gewogen worden.
Wat niet wil zeggen dat je na deze eerste keuring niet kan gecontroleerd worden.
Wanneer ze in het keurstation vermoeden dat de caravan te zwaar zou kunnen zijn, tijdens een tweejaarlijkse keuring, gaan ze de caravan wegen.
Zit de caravan onder zijn mtm, groene kaart en geen extra kosten.
Zit de caravan boven zijn mtm, rode kaart en ik vermoed ook extra kosten en een her(weeg)keuring achterna.
Let op : de caravan is meestal al gewogen voor je er erg in hebt.
In de keuringsstations kunnen ze ofwel tijdens de remtest, ofwel tijdens de test van de ophanging, al de asdruk afleiden.
Als je een caravan met mtm 1500 kg hebt, en je heb links 750 kg en rechts 700 kg, dan mag mag je verwachten dat op het eind van de keuring de caravan in zijn geheel zal gewogen worden.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
gisteren naar keuring geweest
betreft de 2-jaarlijkse herkeuring
en neen, niet gewogen
enkel nazicht papieren, raamnummer, remtest en koppelingtest
en nadien natuurlijk betalen aan de kasse
ben weer gerust voor 2 jaar.
betreft de 2-jaarlijkse herkeuring
en neen, niet gewogen
enkel nazicht papieren, raamnummer, remtest en koppelingtest
en nadien natuurlijk betalen aan de kasse
ben weer gerust voor 2 jaar.
Adria adiva 553 ph
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Amaai, gij komt er gemakkelijk vanaf.Asterix schreef:gisteren naar keuring geweest
betreft de 2-jaarlijkse herkeuring
en neen, niet gewogen
enkel nazicht papieren, raamnummer, remtest en koppelingtest
en nadien natuurlijk betalen aan de kasse
ben weer gerust voor 2 jaar.
Hier is het altijd controle van papieren, banden, verlichting, kenplaatje, remmen, ophanging, eventuele speling op kogellagers wielen, visuele controle volledig chassis, koppeling en oplooprem.
En misschien ben ik nog een paar dingen vergeten.
Hier gebeurt de stiekeme weging tijden de test van de ophanging.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Als je bij iedere keuring de weegbrief van de eerste keuring meeneemt, zullen ze hem niet meer wegen, als je het vergeten bent, gaan ze hem opnieuw wegen en dat kost geld. Zelf 1 keer meegemaakt met de aanhanger. Stom eigenlijk want het staat in hun computer en op het kenteken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Vergeet dat maar.Ferdi schreef:Als je bij iedere keuring de weegbrief van de eerste keuring meeneemt, zullen ze hem niet meer wegen, als je het vergeten bent, gaan ze hem opnieuw wegen en dat kost geld. Zelf 1 keer meegemaakt met de aanhanger. Stom eigenlijk want het staat in hun computer en op het kenteken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat weegbriefje verliest eigenlijk zijn waarde vanaf dat je keuring buiten rijdt, eigenlijk verliest de volledig keuring zijn waarde, de keuring is een momentopname.
Bij een aanhanger is het wel gemakkelijk aantoonbaar dat deze leeg is.
Bij caravans en motorhomes ligt dat anders, die worden na de keuring nog bijgeladen.
Je wil niet weten hoeveel motorhomes en caravans er naar de eerste keuring gaan alvorens dat de toebehoren (luifel, sat-antenne, extra batterijen, zonnepanelen, ...) gemonteerd worden.
Ik ken menig motorhome- of caravaneigenaar die voor de keuring een paar uur bezig zijn om hun voertuig onder de MTM te krijgen.
Uiteindelijk maken ze toch enkel zichzelf iets wijs.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Mechelen & Londerzeel ook alleen bij de 1ste keuring een weging (heb ik dat briefje trouwens nog , dat was een keuring gedaan via de leverancier).
Allicht kijkt een controleur snel naar het gewicht wanneer de remmentest gebeurd en kan dan beslissen om en weging te doen.
Verder is het mijns inziens een 2-jaarlijkse melkkoe, net als die keuring van een gloednieuw (trekkend) voertuig - Ah, weer eens mijn frustratie kunnen luchten!
Allicht kijkt een controleur snel naar het gewicht wanneer de remmentest gebeurd en kan dan beslissen om en weging te doen.
Verder is het mijns inziens een 2-jaarlijkse melkkoe, net als die keuring van een gloednieuw (trekkend) voertuig - Ah, weer eens mijn frustratie kunnen luchten!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Het is inderdaad een melkkoe, maar toch ook soms nuttig.
Mijn wagen mag 3 ton trekken, en de keuring voor trekker van zware aanhanger is eigenlijk een normale keuring en een keuring van de trekhaak.
Voor de keuring van de trekhaak kijken ze gewoon of deze er goed aanhangt, dan trek de keurder even aan de trekhaak om te zien of deze vasthangt. Alsof dat een last van 3 ton zou zijn.
Ik ben met mijn wagen al vier keer naar de keuring geweest, en telkens wordt er minder gecontroleerd maar de kostprijs blijft gelijk.
Mijn vorige caravan is afgekeurd geweest voor scheuren in het chassis, en dan besef je wel dat zo'n keuring toch wel nuttig kan zijn.
Toen ik zag hoeveel schade er ontstaan was in 2 jaar, was ik daar even niet goed van, ik ben toen met een klein hartje van de keuring naar huis gereden.
Mijn wagen mag 3 ton trekken, en de keuring voor trekker van zware aanhanger is eigenlijk een normale keuring en een keuring van de trekhaak.
Voor de keuring van de trekhaak kijken ze gewoon of deze er goed aanhangt, dan trek de keurder even aan de trekhaak om te zien of deze vasthangt. Alsof dat een last van 3 ton zou zijn.
Ik ben met mijn wagen al vier keer naar de keuring geweest, en telkens wordt er minder gecontroleerd maar de kostprijs blijft gelijk.
Mijn vorige caravan is afgekeurd geweest voor scheuren in het chassis, en dan besef je wel dat zo'n keuring toch wel nuttig kan zijn.
Toen ik zag hoeveel schade er ontstaan was in 2 jaar, was ik daar even niet goed van, ik ben toen met een klein hartje van de keuring naar huis gereden.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Het is toch enkel de caravan die gewogen wordt of de gehele trein?
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Eerste keer enkel de caravan - afgehaakt .
Ik meen me niet te herinneren dat ze die een tweede keer gewogen hebben.
De ganse trein wordt niet gewogen.
Ik meen me niet te herinneren dat ze die een tweede keer gewogen hebben.
De ganse trein wordt niet gewogen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Toevallig heb ik deze morgen de caravan (vertrekkensklaar) laten wegen op de weegbrug.
Max. MTM = 1300 kg.
Gewogen: 1300 kg.
Als dat niks is
Max. MTM = 1300 kg.
Gewogen: 1300 kg.
Als dat niks is
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
Caravan los gewogen of komt de kogelvrij hier nog bovenop?
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: 2-jaarlijkse keuring België - caravan wegen of niet
De caravan was volledig afgekoppeld. Ik wilde het totale gewicht van de caravan weten. De kogeldruk is ± 80 kg.
De weegbrug was trouwens maar 1 km rijden en kostte 4€.
De weegbrug was trouwens maar 1 km rijden en kostte 4€.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)