Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
OmePeter

Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door OmePeter » zo 14 jan 2007 11:47

Mag je met een auto met spaans kenteken een caravan trekken met een nederlands kenteken?? Waar kan ik hier iets over lezen?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door deusjevo » zo 14 jan 2007 11:49

RE.gif
Volgens mij wel, echter je mag als in Nederland wonende Nederlander niet in Nederland rijden met een Spaans autokenteken.
Ik neem aan dat de papieren van de Nederlandse caravan in orde zijn?
Laatst gewijzigd door Trina op do 10 sep 2020 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 14 jan 2007 11:53

Volgens mij mag je als inwoner van Nederland hier niet in een buitenlandse auto rijden, maar mag je wel een aanhanger hebben van een afwijkende nationaliteit.
Kijk maar eens op de weg, daar zie je nauwelijks nog trekkers met een aanhanger/oplegger van dezelfde nationaliteit...

OmePeter

Bericht door OmePeter » zo 14 jan 2007 11:59

Ik ga voornamelijk in Spanje en Franrijk rijden met deze combinatie, daar ik met de wagen niet in Nederland mag rijden.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 14 jan 2007 13:57

OmePeter schreef:Ik ga voornamelijk in Spanje en Franrijk rijden met deze combinatie, daar ik met de wagen niet in Nederland mag rijden.
Je bent dus een Nederlander die in Spanje of Frankrijk woonachtig is :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

OmePeter

Bericht door OmePeter » zo 14 jan 2007 15:58

Ja, overwinteren in Spanje. De rest van de tijd ergens in europa.

Vroem

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Vroem » zo 14 jan 2007 20:39

OmePeter schreef:Mag je met een auto met spaans kenteken een caravan trekken met een nederlands kenteken?? Waar kan ik hier iets over lezen?

Ik ga voornamelijk in Spanje en Franrijk rijden met deze combinatie, daar ik met de wagen niet in Nederland mag rijden.
Volgens mij geef je jezelf al antwoord! :?
Of, lees ik iets niet goed?

Vroem

Bericht door Vroem » zo 14 jan 2007 20:41

Sorry, niet goed gelezen dus :oops:

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 16 jan 2007 10:29

Beste Ome Peter,
U mag als inwoner van Spanje (maar Nederlands staatsburger) gewoon met uw auto met Spaans kenteken in Nederland rijden.
Tenzij u ook in Nederland een vast adres heeft met een auto met Nederlands kenteken.

U mag daarnaast ook met de caravan met Nederlands kenteken achter uw Spaans gekentekende auto rijden.
U kunt echter wel een serie vragen verwachten bij controles etc. Het valt nogal op namelijk.
Is de caravan overigens uw eigendom? Zo ja dan moet de caravan ingeschreven zijn in het land waar de auto is ingeschreven. Anders zijn er verzekeringtechnisch problemen.

jetpropdlx

Bericht door jetpropdlx » di 13 feb 2007 21:41

Ik heb mij geinformeerd over bijna het zelfde namelijk met een NLauto-kenteken een Belgische caravan trekken(met een eigen belgische kenteken) .
Dit was allemaal inorde zei mij iedereen (oa IVW en ANWB). TOT ik naar mijn verzekering belde en die zeiden dat de (B)caravan niet verzekerd was achter mijn NL auto :evil: .
Wettelijk mocht het dus maar verzekering techn was het niet inorde :cry:
De beide voertuigen mochten ook niet op de zelfde naam staan.

WiTh

Bericht door WiTh » di 15 mei 2007 22:54

jetpropdlx schreef:Ik heb mij geinformeerd over bijna het zelfde namelijk met een NLauto-kenteken een Belgische caravan trekken(met een eigen belgische kenteken) .
Dit was allemaal inorde zei mij iedereen (oa IVW en ANWB). TOT ik naar mijn verzekering belde en die zeiden dat de (B)caravan niet verzekerd was achter mijn NL auto :evil: .
Wettelijk mocht het dus maar verzekering techn was het niet inorde :cry:
De beide voertuigen mochten ook niet op de zelfde naam staan.
Verzekeringstechnisch is het zeker wel dicht te timmeren. Je moet bij je NL autoverzekering aankloppen en daar in de polis een extra clausule op laten nemen dat je B caravan WA verzekerd is achter die auto. Niet alle verzekeraars doen dat, maar er zijn er wel.

jetpropdlx

Bericht door jetpropdlx » vr 8 jun 2007 23:38

Mijn verzekeringsmakelaar heeft het bij minstens 5 verzekeringen geprobeerd maar zonder een verzekering die het deed.
Hun uitleg was dat een (B) caravan wettelijk onbeperktaansprakelijk verzekerd moet zijn, terwijl de volgens de (NL) wet dit niet moet maar voor bijvoorbeeld 200.000.
De enige oplossing die voor ons overbleef was de (B)caravan invoeren in NL (dit heeft meer dan 3 maanden geduurd :twisted: met dank aan DIV :twisted: )

Franco49
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30 jul 2016 13:49

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Franco49 » za 30 jul 2016 21:30

Ook ik heb deze vraag hier en daar gesteld , wij wonen dus in Spanje en heb mijn auto op Spaans kenteken gezet , is wel een verschil alleen al met de wegenbelasting waar ik in Nederland 140 euro per maand voor moest betalen en nu 107 euro per jaar en dan wil ik het nog eens niet hebben over de autoverzekering , maar ik wijk af van mijn vraag , ik rij dus met een Spaans kenteken auto waar ik ook mee in Nederland mag rijden , maar als we nu in Nederland een caravan huren of lenen mag ik dan met deze caravan ook rijden ? ik weet dat ik ook op de caravan mijn autonummerbord moet plaatsen want dat is namelijk in Spanje verplicht , dus in Spanje rijden ze met de caravan met twee nummerborden . wie weet er antwoord op ?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » za 30 jul 2016 21:52

RE.gif

Volgens mij is het zo dat als de caravan in Nederland ingeschreven is, je gewoon met een Nederlands kenteken op de caravan rijdt, het is immers een voertuig met eigen registratie.
tenzij er in Spanje helemaal geen kentekens bestaan voor caravans, dus net als een 750 kg aanhanger in Nederland, ze geen eigen inschrijving met chassisnummer hebben, dan zou het voldoen om je eigen plaat te monteren, echter verwacht ik wel een inschrijving van het chassis van de caravan in E dan zou je met de aanhanger gewoon moeten voldoen aan de de wet van het land van de caravan.
Ik rij met een Nederlandse caravan en een Duitse auto.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Vigo
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 19 jun 2016 16:01

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Vigo » za 30 jul 2016 22:00

Er rijden toch ook Poolse trucks met opleggers met een Nederlands kenteken? Ik zie het verschil niet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » za 30 jul 2016 22:09

RE.gif

dat kan en mag je niet met elkaar vergelijken, je hebt ook met WA verzekering ed. te maken, dat is bij vrachtverkeer anders geregeld kan ik je vermelden, ik heb namelijk best al wat uitzoek werk moeten doen, eerst met een Belgische caravan achter Nederlandse auto en nu dus Nederlandse caravan achter een Duitse auto, het heeft gewoon met wettelijke aansprakelijkheid te maken...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Vigo
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 19 jun 2016 16:01

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Vigo » za 30 jul 2016 22:18

Hoe is dit anders geregeld dan, het aanhangende voertuig is toch verzekerd via de verzekering van het trekkende voertuig?

Of hebben al die 'Polen' allemaal een aparte verzekering voor de trailer die zij trekken?

Volvodriver

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Volvodriver » za 30 jul 2016 22:27

RE.gif
Bedrijfsmatige verzekeringen zijn heel anders dan particuliere verzekeringen. Daar is alles apart verzekerd.

Gebruikersavatar
Vigo
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 19 jun 2016 16:01

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Vigo » za 30 jul 2016 22:40

Wat lading betreft wel, maar we hebben het hier over wettelijke aansprakelijkheid tussen het trekkende voertuig en hetgeen er achter hangt, maar ik laat mij graag overtuigen door aantoonbare wettelijke argumenten en ben best bereid dan mijn ongelijk te bekennen.

Volvodriver

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Volvodriver » za 30 jul 2016 22:54

Ik heb nu vakantie dus kan het (wil het ook niet) niet navragen hoe het exact bij ons bedrijf zit maar volgende week spreek ik toevallig iemand die bij een ander internationaal transportbedrijf deze zaken regelt. Dan hoop ik dat ik deze vraag niet vergeten ben en zal hem dat eens vragen.
Maar uit mijn hoofd weet ik dat de aanhangers en opleggers die bij ons bedrijf in gebruik zijn apart WA-verzekerd zijn. Nogmaals voor bedrijfswagens en aanhangers gelden in verzekeringsland eigen regels. Zelfs als het gewone personenwagens (in eigendom) zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » za 30 jul 2016 22:58

RE.gif RE.gif

beken maar al vast dan awhoea.gif

Zoals ik al vaker schreef, ik rij een auto met een Duits kenteken, de Nederlandse caravan valt wat betreft WA tijdens aangekoppeld zijn onder de auto verzekering van de auto (voorbeeld, jij haalt in en ramt met de caravan een auto die links in je dode hoek zit), in Duitsland moet de aanhanger zelf hiervoor verzekerd zijn, tot voor kort kon dat niet via de auto verzekering, nu kun je dat apart aanvragen, maar moet je wel doen anders ben je niet verzekerd.
Ik kan met geen mogelijkheid een WA verzekering afsluiten als Nederlander wonend in Nederland bij een Duitse verzekeringsmaatschappij, mijn gewone WA dekt geen enkele zaak waarbij voertuigen betrokken zijn (zo geregeld in Nederland).
dus de enige nieuwe mogelijkheid is nu dus apart verzekeren via de auto verzekering, wat nog niet alle verzekeraars doen en dus voor 2 weken vakantie geregeld moest worden met de auto verzekering van mijn werkgever, omdat ik zijn auto mee heb gekregen voor de vakantie...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ferdi

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Ferdi » za 30 jul 2016 23:42

Toen wij in NL onze caravan kochten, wilde ik deze ook op NL kenteken laten staan maar dat mag dus niet ivm de verzekering.
De caravan is niet verzekerd als deze achter onze Belgisch gekentende auto hangt. Ook de caravan los verzekeren geld niet indien aangekoppeld.
Er is geen 1 maatschappij in Belgie die een dergelijke combi verzekerd.
Je zult dit dus bij de Spaanse verzekering van je auto moeten voorleggen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Citrorob

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Citrorob » zo 31 jul 2016 07:01

Vigo schreef:Wat lading betreft wel, maar we hebben het hier over wettelijke aansprakelijkheid tussen het trekkende voertuig en hetgeen er achter hangt, maar ik laat mij graag overtuigen door aantoonbare wettelijke argumenten en ben best bereid dan mijn ongelijk te bekennen.
Idd volgens de WAM zijn aanhangers altijd wettelijk meeverzekerd voor aansprakelijkheid. Wel is er tov personenauto's, voor vrachtwagens de verplichting om de bij de verzekeraar te melden als er met een aanhanger gereden wordt. De WAM is echter een Nederlandse wet dus in het buitenland kan het best anders geregeld zijn.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Monster900 » zo 31 jul 2016 08:47

In België dient een aanhanger van +750 kg (dus ook een caravan) apart verzekerd te zijn. Ik mag mijn caravan achter eender welke andere auto hangen, zo lang de papieren (inschrijvingsbewijs, keuringsbewijs, GVA en vooral het verzekeringsbewijs) ook steeds aanwezig zijn!
En dat principe is identiek voor de trekker-combinaties in het vrachtwagen wereldje ;-)
Nochtans zie ik ook regelmatig opliggers met een nummerplaat van de trekker aan een paar colsonbandjes hangen!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » zo 7 aug 2016 02:19

Ferdi schreef:Toen wij in NL onze caravan kochten, wilde ik deze ook op NL kenteken laten staan maar dat mag dus niet ivm de verzekering.
De caravan is niet verzekerd als deze achter onze Belgisch gekentende auto hangt. Ook de caravan los verzekeren geld niet indien aangekoppeld.
Er is geen 1 maatschappij in Belgie die een dergelijke combi verzekerd.
Je zult dit dus bij de Spaanse verzekering van je auto moeten voorleggen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Vreemd vind ik scratch.gif aangezien mijn schoonvader met een aanhanger rijdt met Nederlands kenteken, mijn aanhanger op naam en nieuw gekocht in Nederland, werd gewoon goed gekeurd door zijn verzekering, maar ik vermoed dat jij meer een probleem had met de tenaamstelling, je kunt als buitenlander geen Nederlandse aanhanger op naam krijgen.
Of hier is verkeerde info gegeven door de verzekering :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”