Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ferdi

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Ferdi » zo 7 aug 2016 08:08

De caravan kon ik op mijn broers naam laten registreren, dus dat was geen probleem.
Diverse zakenkantoren (tussenpersonen) benaderd hierover ook de caravan los WA met casco verzekeren in NL ging niet. Daarna nog eens later aan een andere verzekering in België gevraagd maar iedereen zei dat dit niet verzekeringstechnisch kan.
Als ze mij wat onzin hebben verteld dan zal het wel, maar ik heb er toen toch wel veel tijd in gestoken om onder de 2 jaarlijkse keuringen en kosten uit te komen bij het invoeren.


Groeten Ferdi

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door peter s » zo 7 aug 2016 08:31

Interessant!
Tientallen malen met de aanhanger van mijn zwager (Duits kenteken) over de grens gewipt.
Ook regelmatig de caravan van een ander familielid (ook Duits kenteken) van de Nederlandse stalling naar hun huis gereden.
Maar omgekeerd zou dus niet mogen. Nooit bij nagedacht, altijd gaan met die...

Doet zich nu niet meer voor want de een na de ander is teruggekomen naar vaderlandse bodem mrgreen.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16292
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 aug 2016 09:31

Volgens mijn bescheiden mening mogen Nederlands gekentekende auto's alles erachter hangen, WA verzekerd ben je altijd. Of zie ik dat verkeerd?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » zo 7 aug 2016 11:54

RE.gif

Klopt

En soms moet je in het buitenland het WA deel zelf verzekeren, bij mijn Duitse auto gebeurd dat alsnog op de autoverzekering, maar dat kan pas sinds kort.

@Ferdi, als ik dit lees zou het moeten kunnen, bij aangekoppeld zijn geldt de autoverzekering (of ik lees het verkeerd :oops: wel moet je uiteraard de caravan allrisk verzekeren, voor als je hem verliest), mijn schoonvader rijdt namelijk al jaren met mijn Nederlandse aanhanger.

http://www.assuralia.be/index.php?id=13 ... ws%5D=2323

Zo niet, dan hebben wij ook een uitdaging :(

ik moet nu weg heb wellicht eea niet goed genoeg gelezen, maar kwam dit dus tegen op internet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

jeffga
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2020 07:51

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door jeffga » do 10 sep 2020 09:36

Hoi allemaal,

Ik zie dat deze berichten al wat jaartjes oud zijn. Ik zit in dezelfde situatie als OmePeter. In NL zijn aanhangers/caravans WA verzekerd met de auto mee (ongeacht het gewicht); In Spanje (en wellicht ook andere EU landen) is dat niet het geval. Boven de 750 kg hebben ze een eigen kenteken maar ook een eigen (WA) verzekering nodig. Daar wringt de schoen. In spanje verzekeren ze geen buitenlands object (caravan is NL) en in NL zijn er geen verzekeringen die een caravan wa verzekeren omdat dat altijd bij de auto zit. Ook ik heb de caravan op naam van mn broer gezet en zit nu met de gebakken peren.

Weet iemand ondertussen een oplossing voor dit verhaal ? Lang leve de EU trouwens !

p.s. deze discussie gaat helemaal NIET over of ik al dan niet in NL met een spaans kenteken mag rijden, want voor mij mag dat gewoon wel omdat ik niet meer in NL ben ingeschreven, maar in ES, dus laten we die discussie skippen ;-)

Dank voor het meedenken alvast !

Groet,
Jeff

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Morgoth » do 10 sep 2020 09:52

Nope. Ik heb het zelfde probleem. Duits ingezetene. Duitse auto. Ik mag ook geen Nederlandse caravan trekken. In Duitsland is de 750kg grens er trouwens ook niet. Alles achter de auto met wielen moet een kenteken hebben en moet apart worden verzekerd.
Ik weet dat Micky met heel veel kunst en vliegwerk wel iets voor elkaar heeft gekregen maar in principe mag het dus gewoon niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » do 10 sep 2020 18:53

Het mag idd alleen maar als je een verzekering vind die je caravan los WA wil verzekeren, dus misschien wil de Spaanse verzekering de Nederlandse caravan verzekeren op chassis nummer


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

jeffga
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2020 07:51

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door jeffga » do 10 sep 2020 18:58

Heb ik al gevraagd, maar helaas met geen mogelijkheid. Ik heb ook al met andere zaken gemerkt dat verzekeraars nooit buitenlandse objecten verzekeren, dat geldt ook voor NL verzekeraars.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Daphne » do 10 sep 2020 19:22

En de caravan invoeren in Spanje? Je bent immers Spaans ingezetene. Dan kun je de caravan daar verzekeren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Morgoth » do 10 sep 2020 22:00

RE.gif
Ja, dat is een optie. Ik weet niet hoe dat in Spanje gaat, maar in Duitsland stelt het weinig voor. Moet wel zeggen dat ik een Duits merk caravan heb. Dat helpt vaak wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

jeffga
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2020 07:51

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto; oplossing ?

Bericht door jeffga » za 12 sep 2020 16:53

Invoeren in spanje is in theorie mogelijk. afgezien van de kosten weet ik uit ervaring dat spanjaarden kinderachtig precies over papieren lopen te zeuren. Heb zelf gezien dat iemand, met de originele fabrieks COC (a € 180) in de hand, de wielbasis ging na meten, bedenkelijk keek, naar me toe kwam lopen en mij meldde dat het een paar millimeter scheelde, maar dat hij het door de vingers ging zien (tenminste dat werd mij zo vertaald). kon het niet geloven, alsof ik de auto in tweeen zou zagen en er een stukje tussen zou lassen. Voor een caravaan uit 2002 zonder COC (waarvan ik sommigen heb horen zeggen dat dat niet nodig is voor zo'n oude caravan), heb ik geen zin in het gedoe.

Bovendien...... ik heb op het caravantrekkers forum (zie deze link en zoek op mapfre: https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_ ... p?id=87541) gelezen dat iemand goede ervaringen had met Mapfre; de WA verzekering van de auto kent die 750 kg grens niet (deze grens staat bij mijn huidige polis letterlijk in de voorwaarden) en verzekerd de caravan ongeacht gewicht. Ik heb zelf gebeld met mijn locale Mapfre kantoor (in ES) en die meldt mij dat hij geen probleem ziet, maar ik moet even bij hem langs gaan met de auto papieren. Daar ga ik dus naar toe zodra ik weer in ES ben. Als dat idd zou werken zou het voor een aantal een oplossing zijn. Ik meld me zodra ik langs geweest ben (kan even duren).

jeffga
Berichten: 5
Lid geworden op: do 10 sep 2020 07:51

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door jeffga » za 10 okt 2020 22:08

even een update: Ben bij Mapfre geweest en ondanks de veelbelovende vooruitzichten, konden ze toch niet helpen. Na door sturen van het kenteken bewijs waarin stond dat de caravan zwaarder was dan 750 kg kon het opeens toch allemaal niet doorgaan. Duidelijk onervarendheid van de mapfre man. Jammer. het zal importeren worden.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Niels83 » zo 11 okt 2020 08:10

Hoi

Ik zie dit topic voor het eerst, maar begrijp ik nu dat ik in NL geen buitenlandse auto mag rijden?
Ik snap dat geen buitenlandse auto mag bezitten, want die moet gekeurd ed.

Maar als er een vriend uit waar dan ook Europa komt dan mag ik dus helemaal niet in zij auto rijden. Of als ik een auto in Spanje huur, dan moet ik hem bij de grens laten staan?

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door hoboken » zo 11 okt 2020 08:25

Dat zie je goed, voor huurauto's geld er een andere regeling vraag me niet wat precies want dat weet ik zo snel niet.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door perry » zo 11 okt 2020 08:45

Niels83 schreef:
zo 11 okt 2020 08:10
Hoi

Ik zie dit topic voor het eerst, maar begrijp ik nu dat ik in NL geen buitenlandse auto mag rijden?
Ik snap dat geen buitenlandse auto mag bezitten, want die moet gekeurd ed.

Maar als er een vriend uit waar dan ook Europa komt dan mag ik dus helemaal niet in zij auto rijden. Of als ik een auto in Spanje huur, dan moet ik hem bij de grens laten staan?
Bij mij weten mag je gewoon in een auto rijden met buitenlands kenteken.
In de transport rijden veel oost blokkers op Nederlandse auto's dus waarom zou je dat niet in een auto mogen.
Hoe die wet precies is weet ik ook niet.
De bedrijven die dit doen zijn super goeie goochelaars.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » zo 11 okt 2020 09:42

RE.gif

Nederlanders mogen dat niet in Nederland, dat is belastingontduiking vanwege de BPM die niet op buitenlandse auto's zit.
Je kunt bij een vervangende wagen een ontheffing aanvragen van max 2 weken.

Als je zoals ik in het Buitenland werk(te) kun je een permanente ontheffing aanvragen, maar daarbij moet je aan veel voorwaarden voldoen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Niels83 » zo 11 okt 2020 09:52

maar gaat het dan om er in rijden of het bezit?

Als ik de auto van Belgische vriend leen en ik rij er eem paar rondjes mee ben ik dan in overtreding. ws in werkelijkheid zal een agent denk ik niet zo gauw daarop bekeuren

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door henry12 » zo 11 okt 2020 10:16

RE.gif

Er in rijden .
En ook al rij je een rondje , technisch gezien ben je in overtreding .
De politie heeft hier trouwens niet zo probleem mee , het is meer de belastings dienst.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door appellover » zo 11 okt 2020 11:31

Toen ik stopte met werken ben ik dezelfde dag nog vertrokken naar Frankrijk,adres opgegeven “ zonnige camping in zuid europa”.
Ja,gevlucht voor belasting van lijfrente was 55 jaar.
Had in NL een auto zonder btw en bpm gekocht ,BN ( buiten nederland)kenteken .
Had Nederlandse caravan er achter,ging zelf huis bouwen dus eerst tijd in die caravan gewoond.
Heb met dat kenteken jaar rondgereden,toen was verzekering afgelopen en toen op frans kenteken gezet,in Frankrijk bestaat geen wegenbelasting.
Caravan op naam van mijn dochter en op NL kenteken.
12 jaar lang iedere winter met caravan naar de Algarve,dus NL caravan en Franse auto,nooit een probleem geweest.
Woon nu in Spanje,mooier weer en veel goedkoper,en heb nu een diesel auto en diesel camper en betaal samen 118€ per jaar aan belasting.
Als een van mijn kinderen hier in Spanje zijn rijden ze gewoon in mijn auto,is geen probleem gewoon verzekerd.
Er rijden hier heel veel Engelsen met engels kenteken die hier al jaren wonen.Ook veel Noren.
Je kunt hier ook de keuring laten doen.
Gr.Ron

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18284
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door deusjevo » zo 11 okt 2020 11:33

Verzekeringstechnisch zal het geen probleem zijn, belastingtechnisch wel?

PS: Goede lijfrente geweest haphop.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door Micky » zo 11 okt 2020 12:30

Idd heeft niets met de verzekering te maken en of je er mee wegkomt? misschien wel, maar als je gesnapt wordt is er geen discussie, dan betaal je gewoon de BPM over de auto waar je in rijdt, tevens moet je de wegenbelasting betalen, hoe hiermee om wordt gegaan weet ik niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Nederlandse caravan getrokken door spaanse auto

Bericht door appellover » zo 11 okt 2020 12:36

Kleine uitleg ivm lijrente.
Was met 45 jaar begonnen met lijfrente,was toen ook nog aftrekbaar.
Met 55 laten uitkeren,ff zoeken naar beste maatschappij.
Uitkering over 120 maanden.
Alles verkopen en direkt vertrekken naar buitenland.
De rente van de lijfrente is bijgeschreven aan kapitaal,dus je krijgt geen rente meer op het kapitaal.
In bv. Frankrijk en Spanje is de echt ontvangen rente belast dus anders dan in Nederland .
Maar omdat je geen rente ontvangt heb je geen inkomen en betaal je dus geen belasting,0,0.
Tot mijn verbazing konden we wel in “staatsziekenfonds” ( carte vital) voor 5€ per maand.Kreeg ook kaart voor voedselbank,maar nooit gebruikt hoor.
Met 65 jaar kregen we AOW ( 80% ,omdat 10 jaar niet betaald).
Je moet wel minimaal 10 jaar buiten Nederland wonen,je hebt conserverend vermogen in Nederland ,de belasting vervalt na 10 jaar.
Door de hoge huizenprijzen kunnen veel Hollanders jaren eerder met pensioen,maar dan wel vertrekken uit Nederland.
Gr.Ron

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”