Plakfolie auto verwijderen.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Cheese » wo 23 mar 2016 10:50

Op de onlangs aangeschafte auto zit achter en zij-achter plakfolie, die de boel verduisterd.
Nu vinden veel mensen dat juist wel mooi. Maar wij dus niet zo, ik vind dat mijn achteruitzicht er door belemmerd word.
Nu vraag ik me af en onze ford dealer kon me niet echt helpen of dit ook makkelijk te verwijderen Is, bijv. met een hete foehn? Ik probeer het liever niet zelf, want wie weet beschadig ik daarmee de ruitverwaming ook wel mee. Heeft iemand daar misschien ervaring mee?

De auto heeft ook zonnerolgordijntjes bij de achterbank, dus folie is wat ons betreft overbodige luxe.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door VIP » wo 23 mar 2016 11:12

Folie kun je normaal gesproken gewoon lostrekken, er blijft wel kleef/plak achter, dit kun je met b.v. wasbenzine op een doekje verwijderen.

De achterruit is idd een ander verhaal, met beleid lukt het wellicht, maar er is een kans dat je de achterruitverwarming kapot trekt.
Porsche + Tabbert

Burgelijk
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 apr 2015 09:25
Locatie: Utrecht

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Burgelijk » wo 23 mar 2016 11:17

Ik heb eens een auto ontdaan van stickers aan de buitenzijde.
Gewoon naren bedrijf in de buurt gaan en vragen wat zij daar voor gebruiken. In mijn geval kreeg ik gelijk een bus mee met sticker-oplosmiddel. Voor de ramen zal het vast niet op andere wijze gaan. Ik heb de buitenzijde toen warm gemaakt met een verfblazer.. let wel hier kan je snel iets mee verbranden als je niet op let. Föhn lijkt me prima maar heb ik geen ervaring mee.
Volvo V70 2.0 5 cilinder full options (2013) - Dethleffs C'go 495 qsk met bijna alle opties (2015)

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Theo de Man » wo 23 mar 2016 11:26

Ik heb dat in het verleden vaak gedaan en het gaat het beste met een fohn,, wel van boven naar beneden verwarmen en dan rustig van links naar rechts of rechts naar links dus met de verwarmingslijnen mee los halen, je voelt vanzelf wanneer het warm genoeg is want dan gaat het steeds makkelijker en dan is de kans op de verwarming draden kapot trekken bijna niet aanwezig zolang de lijmlaag door de warmte vloeibaar blijft.
Zoals met alles moet je dit ook met beleid doen.

Succes thumbup.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Pino » wo 23 mar 2016 11:41

Mee eens! Alles wat plakt laat bij warmte beter los. Heb vorige week nog de caravan ontdaan van de dealer stickers. Ging stuk sneller met de fohn....
Inderdaad wel voorzichtig met de achterruitverwarming.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Micky » wo 23 mar 2016 13:52

Is het wel plakfolie en geen coating? Bij mij is het zelfs het glas zelf wat donker is, maar achteraf zijn er 2 opties dus: folie en coating, coating kun je niet goed meer verwijderen. Plakfolie is een smeerboel voordat je het schoon hebt, ik heb ooit een keer 1 raampje beplakt om te kijken of ik het wat vond, best een gepruts voordat het weer schoon was


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door cadance » wo 23 mar 2016 17:35

De lijmresten verwijderen gaat goed met wasbenzine.
Maar soms moet het een tijdje inweken en dan gaat het beter met terpentine omdat het niet zo snel verdamt.
Gebruik geen aceton of thinner dat lijkt misschien beter maar dat verdampt nog sneller dan wasbenzine en wordt het een hopeloos karwei.
Geduld!! Met lampolie gaat het wellicht nog beter.
Succes!!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Daphne » wo 23 mar 2016 17:46

Vraag het bij een bedrijf die de folie aanbrengt. Hier een beschrijving hoe je de folie verwijderd. http://www.tintyourcar.nl/auto-raamfolie/

Ik hoop niet dat je er spijt van krijgt. Zeker tijdens zonnige dagen is het heerlijk en echt donker maakt het de auto niet. De ingebouwde rolgordijnen hebben wij in onze Ford ook, maar hebben toch de ramen met folie donker laten maken. Voor de hond fijn, maar ook de spullen die in de auto liggen zijn uit het zicht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Mister Q
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 21:50
Locatie: Schagen

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Mister Q » wo 23 mar 2016 19:44

Ik heb er privacy shades in (behalve het achterraam).
Ik heb oem Subaru shades, maar deze lijken er op:
https://www.winparts.nl/interieur-bekle ... /c187.html

Deze dekken het hele raam af en ze zijn er ook zo weer uit te halen.

Greetz, Q
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Micky » wo 23 mar 2016 19:45

Daphne schreef:Vraag het bij een bedrijf die de folie aanbrengt. Hier een beschrijving hoe je de folie verwijderd. http://www.tintyourcar.nl/auto-raamfolie/

Ik hoop niet dat je er spijt van krijgt. Zeker tijdens zonnige dagen is het heerlijk en echt donker maakt het de auto niet. De ingebouwde rolgordijnen hebben wij in onze Ford ook, maar hebben toch de ramen met folie donker laten maken. Voor de hond fijn, maar ook de spullen die in de auto liggen zijn uit het zicht.
Idd net weer donkere ramen EN rollotjes in de achterdeuren bestelt mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Cheese » wo 23 mar 2016 20:00

Nu, gezien de reacties denk ik dat ik eerst de grote vakantie maar afwacht. Het is wel een erg donkere folie, schat 75%, 35% zou beter geweest zijn.
Als solo auto, is het net nacht overdag in de achteruitkijkspiegel. Voor achteruit laveren zit er zelfs een achteruitrijcamera op, op de binnenspiegel gemonteerd. Maar..... Als er een caravan achter hangt dan is de binnenspiegel niet meer van belang, dan navigeer je toch op de buitenspiegels. Dus ik kjk het nog even aan. Bedankt voor jullie bijdragen.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door eurotrotter » wo 23 mar 2016 21:36

VIP Premium schreef:Folie kun je normaal gesproken gewoon lostrekken, er blijft wel kleef/plak achter, dit kun je met b.v. wasbenzine op een doekje verwijderen.

De achterruit is idd een ander verhaal, met beleid lukt het wellicht, maar er is een kans dat je de achterruitverwarming kapot trekt.
Zitten die draadjes van de achterruit verwarming niet in het glas ingegoten? scratch.gif
T is me bij mijn voertuig nooit opgevallen dat deze draad"opligt"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Micky » wo 23 mar 2016 21:38

RE.gif

Die is er doorgaans opgeplakt, alhoewel bij de voorruiten zitten ze er in, misschien nu ook wel achter, zal eens kijken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Leentje » wo 23 mar 2016 22:01

Ook hier sinds kort een Ford met donkere ramen achterin. Helaas niet te verwijderen. Op donkere dagen heb je een enorme dode hoek achterin. Inmiddels spiegel ik veel meer. Had ik de keuze, dan geen verduistering !
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Micky » wo 23 mar 2016 22:07

Persoonlijk snap ik dat toch niet echt hoor, oke in een donkere parkeergarage zie je wat minder, maar ik rij al heel lang met donkere achterramen ik heb er echt geen last van..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Daphne » wo 23 mar 2016 22:12

Ik vind het ook erg meevallen. Van buiten naar binnen oogt het heel donker, maar van binnen naar buiten is het echt niet donker. Tis wat groener, maar echt nog heel licht. Bij onze vorige auto hadden we Sonni boys, daar zie je dus echt weinig van binnen naar buiten. Toen bijna een keer een fietser over het hoofd gezien [aschrik.gif]
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door PD » wo 23 mar 2016 22:13

Leentje schreef:Ook hier sinds kort een Ford met donkere ramen achterin. Helaas niet te verwijderen. Op donkere dagen heb je een enorme dode hoek achterin. Inmiddels spiegel ik veel meer. Had ik de keuze, dan geen verduistering !
Af-fabriek valt dat toch reuze mee scratch.gif Kwestie van wennen, verwacht ik thumbup.gif
Ik rij al heel lang met donkere ramen (zonder is een auto al snel een aquarium) en heb geen enkele hinder inzake zicht.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door deemster07 » wo 23 mar 2016 22:17

Onze Touran Highline heeft ook donkere ramen achter maar dat bevalt ons prima
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door apejoekie » wo 23 mar 2016 22:18

Vanaf de B-stijl redelijk donker getint glas. Vanaf buiten zie je weinig maar van binnen naar buiten zie ik weinig verschil met de andere ruiten. Er zit wel een verschil maar het verduistert absoluut niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door fs1986 » do 24 mar 2016 02:47

Bij de bedrijfsauto die we besteld hebben zijn gelukkig sowieso altijd alle ramen ongetint. De personen-uitvoering ervan is echter eventueel wel leverbaar met getinte ramen achterin, maar zoiets zouden we dus echt nooit nemen. Zowel wij zelf vinden het prettig om vanaf buiten makkelijk door de ramen heen in de laadruimte te kunnen kijken maar ook dieven gaan op deze manier niet onnodig de auto open staan breken om dan tot de conclusie te komen dat er afgezien van een gevarendriehoek en wat spanbanden totaal niets in de laadruimte ligt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Micky » do 24 mar 2016 08:17

RE.gif, weet je waarom!? Omdat je niet eens fatsoenlijk ramen hebt achter bij jullie bedrijfsauto hahaha, zicht bij een bus is sowieso altijd slecht, ramen of niet ;) en die dief!?........


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door fs1986 » do 24 mar 2016 14:12

Een beetje vreemd antwoord... scratch.gif
In ieder geval zouden we bij een gewone personenauto ook nooit donkere ramen willen hebben.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Kingpin1966 » do 24 mar 2016 14:26

fs1986 schreef:Bij de bedrijfsauto die we besteld hebben zijn gelukkig sowieso altijd alle ramen ongetint. De personen-uitvoering ervan is echter eventueel wel leverbaar met getinte ramen achterin, maar zoiets zouden we dus echt nooit nemen. Zowel wij zelf vinden het prettig om vanaf buiten makkelijk door de ramen heen in de laadruimte te kunnen kijken maar ook dieven gaan op deze manier niet onnodig de auto open staan breken om dan tot de conclusie te komen dat er afgezien van een gevarendriehoek en wat spanbanden totaal niets in de laadruimte ligt.
Ik geloof niet dat het dievengilde zich specifiek laat afschrikken door al dan niet "geblindeerde" ramen. scratch.gif
Want volgens mij zijn dergelijke ramen nooit zodanig dat je er niets door kunt zien, daar zijn immers wettelijke bepalingen voor.
Maar ik mag het mis hebben.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Daphne » do 24 mar 2016 14:35

RE.gif

Ja dat mag je mis hebben :wink: er worden immers ook auto's zonder ramen achter de B-stijl geleverd. Daar zie je niets door.


Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Plakfolie auto verwijderen.

Bericht door Kingpin1966 » do 24 mar 2016 14:42

RE.gif
Dat had ik al begrepen.
Maar ik geloof niet dat een inbreker zich door Privacy Glass (want daar gaat het hier om) laat tegenhouden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”