hulpveren t.b.v. auto
hulpveren t.b.v. auto
Wanneer zou je moeten overwegen om hulpveren te plaatsen en wat zijn de voordelen hiervan.
Zakt de auto minder door aan de achterkant.
Vond de combinatie dit jaar dieper liggen aan de achterkant en dit terwijl ik minder heb meegenomen.
Zo wie zo al 3 fietsen minder.
Is het echt de moeite waard om deze te plaatsen en heb je hier ook door het jaar voordeel mee.
Welke veren zijn goed en waar moet je opletten?
Kun je dit laten doen bij de lokale dealer of kwitfits etc..
Graag jullie mening.
Greetz,
Blefke
Zakt de auto minder door aan de achterkant.
Vond de combinatie dit jaar dieper liggen aan de achterkant en dit terwijl ik minder heb meegenomen.
Zo wie zo al 3 fietsen minder.
Is het echt de moeite waard om deze te plaatsen en heb je hier ook door het jaar voordeel mee.
Welke veren zijn goed en waar moet je opletten?
Kun je dit laten doen bij de lokale dealer of kwitfits etc..
Graag jullie mening.
Greetz,
Blefke
Re: hulpveren t.b.v. auto
Hoi Blefke,
Hulpveren zorgen er voor dat je auto achter minder diep doorzakt bij zware belading. Het helpt de standaardveren (die wat slapper zijn)
Maar als je nu meer last hebt dan vorig jaar zou het ook kunnen zijn dat je schokbrekers of de standaard veren van de auto aan vervanging toezijn.
Hulpveren hebben overigens de neiging om de auto in onbelaste toestand wat hoger te laten staan.
Ik zou hiervoor overigens niet naar de fastfitters gaan. Je kan ze via het www bij een specialist kopen en als je handig bent zelf plaatsen. Maar in elke wat grotere plaats is ook wel een specialist te vinden. Een fastfitter kan het natuurlijk ook maar heeft maar een beperkte keus. En er zijn heel wat specialisten die beter spul leveren dan de fastfitter om de hoek.
Hulpveren zorgen er voor dat je auto achter minder diep doorzakt bij zware belading. Het helpt de standaardveren (die wat slapper zijn)
Maar als je nu meer last hebt dan vorig jaar zou het ook kunnen zijn dat je schokbrekers of de standaard veren van de auto aan vervanging toezijn.
Hulpveren hebben overigens de neiging om de auto in onbelaste toestand wat hoger te laten staan.
Ik zou hiervoor overigens niet naar de fastfitters gaan. Je kan ze via het www bij een specialist kopen en als je handig bent zelf plaatsen. Maar in elke wat grotere plaats is ook wel een specialist te vinden. Een fastfitter kan het natuurlijk ook maar heeft maar een beperkte keus. En er zijn heel wat specialisten die beter spul leveren dan de fastfitter om de hoek.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: hulpveren t.b.v. auto
Ik zou er zelf geen veren bij plaatsen maar vervangen voor verzwaarde veren.
Een bekend merk is MAD.
Auto hoeft er niet hoger door te gaan staan, tenzij hij al doorgezakt is.
Verzwaarde veren zijn progressief, veren minder in naarmate de belading toeneemt.
Ik zou zeker ook bij je merk garage een prijsopgave vragen en bij een paar universele garages.
Eric
Een bekend merk is MAD.
Auto hoeft er niet hoger door te gaan staan, tenzij hij al doorgezakt is.
Verzwaarde veren zijn progressief, veren minder in naarmate de belading toeneemt.
Ik zou zeker ook bij je merk garage een prijsopgave vragen en bij een paar universele garages.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: hulpveren t.b.v. auto
THX heren,
Ik heb natuurlijk wat gefietst op internet en kom verschillende zwaardere veren tegen.
Welk soort veer zou hiervoor het meest geschikt zijn.
Prijzen liggen volgens mij tussen de 100 en 150 euro voor 2 veren, als ik goed zit
Ik principe zou ik dit zelf kunnen het gereedschap heb ik hier voor.
Ik weet eigenlijk niet of het "noodzakelijk" is om andere veren erop te zetten.
Voorlopig heb ik ze nog niet nodig.
Binnenkort heb ik wel nieuwe banden nodig, dan laat ik ook eens de veren schokbrekers controleren.
By the way mijn auto heeft een ton gelopen.
Zouden deze dan al versleten zijn.
Ik maak geen grote ritten meer, alleen als we op vakantie gaan.
Greetz,
blefke
Ik heb natuurlijk wat gefietst op internet en kom verschillende zwaardere veren tegen.
Welk soort veer zou hiervoor het meest geschikt zijn.
Prijzen liggen volgens mij tussen de 100 en 150 euro voor 2 veren, als ik goed zit
Ik principe zou ik dit zelf kunnen het gereedschap heb ik hier voor.
Ik weet eigenlijk niet of het "noodzakelijk" is om andere veren erop te zetten.
Voorlopig heb ik ze nog niet nodig.
Binnenkort heb ik wel nieuwe banden nodig, dan laat ik ook eens de veren schokbrekers controleren.
By the way mijn auto heeft een ton gelopen.
Zouden deze dan al versleten zijn.
Ik maak geen grote ritten meer, alleen als we op vakantie gaan.
Greetz,
blefke
Re: hulpveren t.b.v. auto
Bij onze Picasso heb ik ze geplaatst, omdat hij zwaar door zakte achter en het rij gedrag was ook niet om over naar huis te schrijven. Ik heb gebruik gemaakt van hulpveren van het merk Carsupport. Normaal gesproken werken zij met vervangingsveren, maar voor de Picasso zijn die er niet (heeft torsievering geloof ik). Er zat een hele duidelijke handleiding bij, waardoor ik hem goed zelf kon monteren. Het lastigste was nog het losdraaien van de vastgerotte schokdemperbouten.
Ik dacht dat schokdempers wel een tonnetje of twee mee moesten kunnen.
Ik dacht dat schokdempers wel een tonnetje of twee mee moesten kunnen.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)
Re: hulpveren t.b.v. auto
Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België zorg je er maar best voor dat je de certificaten van die hulpveren/vervangveren goed bijhoudt, op de autokeuring heb je deze nodig en beschouwd men dit als tuning van het voertuig.
had zo onder mijn vorige auto hulpveren ivm met lpg installatie, en na 8 jaar zonder problemen moest ik plots (doordat de regelgeving was aangepast) de certificaten van de hulpveren kunnen voorleggen, die had ik niet, dus voertuig afgekeurd.
had zo onder mijn vorige auto hulpveren ivm met lpg installatie, en na 8 jaar zonder problemen moest ik plots (doordat de regelgeving was aangepast) de certificaten van de hulpveren kunnen voorleggen, die had ik niet, dus voertuig afgekeurd.
Adria adiva 553 ph
Re: hulpveren t.b.v. auto
RE.gif is bij mijn weten niet nodig in Nederland.
Gr,
Pascal
Gr,
Pascal
Re: hulpveren t.b.v. auto
Op onze Scenic van 2007 heb ik destijds progressieve veren van Carsupport laten plaatsen. Deze vervingen de standaard veren. Onbeladen stond de Scenic 2cm hoger op zijn pootjes, maar beladen scheelde dat al gauw 5cm. Het comfort werd er niet merkbaar slechter door. Eerder beter, en in beladen toestand zeker. En uiteraard hing de kont veel minder door als de caravan aan de haak hing. Kostte destijds iets van € 250, maar ik vond het elke cent waard.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.
Re: hulpveren t.b.v. auto
Hulpveren zijn aan te raden als je auto bij volle belading en bijvoorbeeld een caravan der mate ver door veert dat het einde van de veerslag wordt bereikt bij bijvoorbeeld een drempel. Ook kun je hinder ondervinden dat je trekhaak of koppeling zo laag hangt dat deze de grond raken bij het rijden over een bult of drempel.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: hulpveren t.b.v. auto
Al een paar jaar hulpveren van CarSupport onder mijn Touran. Zelf gemonteerd. Fluitje van een cent.
Rijdt perfect met 1360 kg aan de haak met ca. 80-85 kg kogeldruk. Auto blijft perfect recht. Bij solorijden geen nadelige invloed.
Rijdt perfect met 1360 kg aan de haak met ca. 80-85 kg kogeldruk. Auto blijft perfect recht. Bij solorijden geen nadelige invloed.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: hulpveren t.b.v. auto
Is, zoals Blefke al vermoedde. Inderdaad niet nodig in Nederland (Gelukkig niet zeg.)Asterix schreef:Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België zorg je er maar best voor dat je de certificaten van die hulpveren/vervangveren goed bijhoudt, op de autokeuring heb je deze nodig en beschouwd men dit als tuning van het voertuig.
had zo onder mijn vorige auto hulpveren ivm met lpg installatie, en na 8 jaar zonder problemen moest ik plots (doordat de regelgeving was aangepast) de certificaten van de hulpveren kunnen voorleggen, die had ik niet, dus voertuig afgekeurd.
En om even op een andere vraag van Blefke terug te komen. Nee, bij een ton op de teller zouden je schokbrekers of veren niet versleten dienen te zijn. Maar je weet het nooit.
Overigens ben ik het wel eens met de mensen die andere/progressieve veren adviseren, in plaats van hulpveren.
Re: hulpveren t.b.v. auto
Doorzakken is een bekend probleem bij mijn auto. Zelfs alleen met gezin erin raakte ik al regelmatig een drempel met mijn stopcontact.
Ik heb bij de dealer voor 200eu hulpveren laten plaatsen en sindsdien werkt het naar behoren. Geen merkbare nadelige gevolgen bij sologebruik en ook met een flinke kogeldruk blijft de auto nu mooi vlak.
BTW als je die 3 fietsen aan de achterkant hebt weggehaald is het logisch dat er meer gewicht op je kogel drukt.
Ik heb bij de dealer voor 200eu hulpveren laten plaatsen en sindsdien werkt het naar behoren. Geen merkbare nadelige gevolgen bij sologebruik en ook met een flinke kogeldruk blijft de auto nu mooi vlak.
BTW als je die 3 fietsen aan de achterkant hebt weggehaald is het logisch dat er meer gewicht op je kogel drukt.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: hulpveren t.b.v. auto
RE.gif RE.gif
Heb vandaag een mailtje gekregen van MAD, moet zeggen ben wel geschrokken v.d. prijs 302 euro excl. B.T.W.
Greetz,
Blefke
Heb vandaag een mailtje gekregen van MAD, moet zeggen ben wel geschrokken v.d. prijs 302 euro excl. B.T.W.
Greetz,
Blefke
Re: hulpveren t.b.v. auto
Na de vakantie een verzwaarde verenset (progressief) laten plaatsen euro 438,- vond de vering in
vergelijking met mijn vorige auto ( Nissan Terrano ) te wiebelig, en zakte naar mijn smaak te ver door.
Ik weet het je kan het niet vergelijken met de huidige auto, een Subaru Forester.
Solo merk ik geen verschil met de verzwaarde veren, wat het verschil is met de caravan achter de auto
weet ik nog niet, caravan staat weer ik de stalling. Misschien gaan we nog een weekend weg, dan zal ik mijn bevindingen melden.
vergelijking met mijn vorige auto ( Nissan Terrano ) te wiebelig, en zakte naar mijn smaak te ver door.
Ik weet het je kan het niet vergelijken met de huidige auto, een Subaru Forester.
Solo merk ik geen verschil met de verzwaarde veren, wat het verschil is met de caravan achter de auto
weet ik nog niet, caravan staat weer ik de stalling. Misschien gaan we nog een weekend weg, dan zal ik mijn bevindingen melden.
Landrover Freelander 2 Hymer Nova 540
Re: hulpveren t.b.v. auto
RE.gif
Wat voor type/bouwjaar Forester heb je dan?
Bij zitten ivm. LPG-tank al verzwaarde veren in.
Merk/type veren weet ik niet omdat ze er al in zaten toen ink de Leg gekocht heb.
Greetz, Q
vanuit het pittoreske S'brug
Wat voor type/bouwjaar Forester heb je dan?
Bij zitten ivm. LPG-tank al verzwaarde veren in.
Merk/type veren weet ik niet omdat ze er al in zaten toen ink de Leg gekocht heb.
Greetz, Q
vanuit het pittoreske S'brug
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 17 sep 2014 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50
Re: hulpveren t.b.v. auto
Hier ook een Forester (2009). De standaard veren zijn te zwak. Daarom zelf veren van Carsupport gemonteerd. Let opdat indien je dit zelf doet je juiste gereedschappen hebt anders kan het wel eens een zeer gevaarlijk klusje worden.
Verschil is groot. Niet zozeer de hoogte bij onbeladen maar de invering bij belading. Maw ik raak geen drempels meer en voorheen allemaal.
grt Hein
Verschil is groot. Niet zozeer de hoogte bij onbeladen maar de invering bij belading. Maw ik raak geen drempels meer en voorheen allemaal.
grt Hein
Re: hulpveren t.b.v. auto
Ik laat reeds meer dan dertig jaar hulpveren onder mijn wagens monteren ivb met caravan.
Je mag aannemen dat ik daar tevreden met ben.
MAD mag dan misschien niet het goedkoopste zijn het is wel een Nederlands kwaliteitsproduct (net zoals carsupport overigens)
De hulpveren die "origineel" bij Mitsubishi worden geplaatst dealer-af komen van MAD.
Wat Hein zegt kan ik beamen.
Je mag aannemen dat ik daar tevreden met ben.
MAD mag dan misschien niet het goedkoopste zijn het is wel een Nederlands kwaliteitsproduct (net zoals carsupport overigens)
De hulpveren die "origineel" bij Mitsubishi worden geplaatst dealer-af komen van MAD.
Wat Hein zegt kan ik beamen.
Hobby 495 Ufe Prestige 2011, Truma SE R Optima Yellowtop, Unico Genua, Marvella schuifluifel, Isabella Shadow & SnowBoy & Jaguar XF Sportbrake 211pk 460nm
Re: hulpveren t.b.v. auto
RE.gif
Ik neem aan dat jullie doelen op het in duwen van de veren. Ik moet zeggen dat k de veren er makkelijk tussen kon schuiven toen ik de schokdempers helemaal los had en de achteras helemaal uitgeveerd was. Wel is het fijn om dan een tweede krik te hebben om de achteras te ondersteunen.
Ik neem aan dat jullie doelen op het in duwen van de veren. Ik moet zeggen dat k de veren er makkelijk tussen kon schuiven toen ik de schokdempers helemaal los had en de achteras helemaal uitgeveerd was. Wel is het fijn om dan een tweede krik te hebben om de achteras te ondersteunen.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)
Re: hulpveren t.b.v. auto
Hoi Blefke,
Ik heb een paar dagen voor vertrek van de vakantie ook snel nog vervangingsveren van MAD laten zetten.... wat een verschil! Rijdt heerlijk als de auto is volgeladen en de caravan er nog eens achter. Mja... niet zo vreemd als je Renault rijd Die zakken namelijk snel door! Nu gelukkig niet meer, wel lijkt mijn auto nu meer een crossover model te zijn omdat ie nu wat hoger op zijn pootjes staat en veert weliswaar een stuk stugger nu, maar wel lekkerder(naar mijn smaak dan). Ik vond dat de auto met de originele vering (die ze bij de dealer ook nog eens comfortabel durven te noemen) behoorlijk kon deinen, ook in lege toestand. En nee, de schokdempers waren niet lek.
Maar ik zou, als ik jou was, wel even te raden gaan mbt je rug. Want ik merk wel dat ik met deze zwaardere vering wel sneller "klappen" op moet vangen bij drempels e.d.
Wellicht is het voor jou persoonlijk beter om pro-vering te nemen ipv vervangings veren.
Succes
Marco
Ik heb een paar dagen voor vertrek van de vakantie ook snel nog vervangingsveren van MAD laten zetten.... wat een verschil! Rijdt heerlijk als de auto is volgeladen en de caravan er nog eens achter. Mja... niet zo vreemd als je Renault rijd Die zakken namelijk snel door! Nu gelukkig niet meer, wel lijkt mijn auto nu meer een crossover model te zijn omdat ie nu wat hoger op zijn pootjes staat en veert weliswaar een stuk stugger nu, maar wel lekkerder(naar mijn smaak dan). Ik vond dat de auto met de originele vering (die ze bij de dealer ook nog eens comfortabel durven te noemen) behoorlijk kon deinen, ook in lege toestand. En nee, de schokdempers waren niet lek.
Maar ik zou, als ik jou was, wel even te raden gaan mbt je rug. Want ik merk wel dat ik met deze zwaardere vering wel sneller "klappen" op moet vangen bij drempels e.d.
Wellicht is het voor jou persoonlijk beter om pro-vering te nemen ipv vervangings veren.
Succes
Marco
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: hulpveren t.b.v. auto
Hier ook zwaardere veren onder mijn Renault Laguna. Dit omdat een standaardveer gebroken was. Ondanks dat de auto iets stugger wordt, ook zonder belading, had ik het jaren eerder moeten doen.