controle vanwege caravan voor de deur

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ber Alkema
Berichten: 237
Lid geworden op: do 6 okt 2011 17:56
Locatie: Erp

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Ber Alkema » za 16 aug 2014 12:47

Bij mij is het volgende gebeurt, op de eigen oprit geplaatst langer als twee weken.
Klusje hier en wasbeurtje enz enz.
Onze vrienden de Boa's aan de deur,u moet de caravan weghalen.
Vraag waarom staat op mijn eigen grond,waarom weghalen?
Caravan staat drie meter buiten de rooilijn.
Vraag waarom bent u hier aan het controleren? Klacht gehad van iemand,wie dan? Mogen wij niet zeggen.
U mag de caravan wel laten staan in de schoolvakanties,maar de mijne staat altijd voor korte periodes voor de deur,heb ondanks plaats voor de deur op eigen grond ,toch een stalling.
Bij navraag bij de buren(velen hebben een caravan)niemand heeft geklaagd ,en bezoek gehad van de Boa's
Dus volkomen willekeur (hebben niets anders te doen dan burgertje pesten).
Dit jaar caravan voor de deur gehad op eigen inrit en niets vernomen .


Berrrrr

Vliedje

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Vliedje » za 16 aug 2014 15:17

caravan.gif Aan de hand van een foto is wel degelijk te constateren hoe lang een caravan geparkeerd staat. Met de moderne fotoapparatuur leg je nl. Jaar, maand, dag en tijdstip vast, en zelfs de gps gegevens. mrgreen.gif

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door peter s » za 16 aug 2014 15:23

RE.gif
ook die kan ik op welke tijd dan ook instellen.
Nee BOA's komen altijd met twee, of zo als hier vaak; een BOA en een politieagent...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Ad » za 16 aug 2014 15:35

Outline schreef: Afgesloten terrein met hek en zichtbaar vanaf openbare weg?? Zeer zeker dat ze je niks kunnen maken!
Mooi wel, de APV in onze gemeente is hier heel duidelijk over.
Artikel 5.1.5 Caravans en dergelijke
1. Het is verboden een kampeerwagen, caravan, magazijnwagen, aanhangwagen, keetwagen, boottrailer, woonwagen of ander dergelijk voertuig dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd langer dan op drie achtereenvolgende dagen te doen of te laten staan op de weg, dan wel op een plaats waar dit voertuig vanaf de weg of vanaf een openbare plaats zichtbaar is.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » za 16 aug 2014 16:05

RE.gif Verschilt van gemeente tot gemeente. Wat ook een leuke is: Bij overtreding van de APV mag je in principe niet vorderen op grond van wettelijk voorschrift. De handhaver of een agent kan dus niet van je vragen de caravan onmiddellijk weg te halen en bij weigering daarvan aanhouden. Met dit feit is al eens een brigadier op zijn plaat gegaan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door HansHobby » za 16 aug 2014 17:01

RE.gif

Maar wat zegt de APV van jouw gemeente hierover dan ?
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » zo 17 aug 2014 09:02

RE.gif Niet alleen in Den Bosch. Hier in Haarlem mag een laadbak een maand blijven staan. Die bedrijven krijgen een vergunning op voorhand voor al hun bakken en het hele jaar. Alle redenen om caravans van de straat te houden lijken hier dan weer niet op te gaan. De auto's van de handhaving hebben een ontheffing. Maar die ontheffing is ook weer aan regels gebonden. Je voelt het al aan komen: ze overtreden alle regels.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Volvodriver

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Volvodriver » zo 17 aug 2014 11:12

Die APV van die gemeente in het Gooi is overigens buitenwettelijk met betrekking tot het parkeren (en zichtbaar zijn vanaf de openbare weg) op eigen terrein.
Je mag op eigen terrein namelijk stallen wat je wilt zolang dat niet de eigenlijke bestemming van dat terrein onmogelijk maakt. En het stallen op een eigen oprit mag dus gewoon want die is daarvoor bestemd.

Af en toe proberen gemeenten maar wat totdat er iemand tegenin gaat en ze terug worden gefloten.
Almere, Haarlem, Zeewolde, Baarn en Soest zijn dergelijke gemeenten weet ik uit ervaring vanuit mijn vorige werkzaamheden.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk wel blij ben met de regel van maximaal 3 dagen op de openbare weg. Bij ons in de straat is gewoon een tekort aan parkeerplaatsen (ja ook die mooie kengetallen) En als er dan tegelijk (in ons geval) 6 caravans totaal 8 parkeerplekken bezet houden voor meer dan een week dan wordt je niet blij. Omdat er dan gewoon niet genoeg plekken over zijn om je auto te parkeren. Met als gevolg dat er fout geparkeerd gaat worden.
Dat is dan ook de reden dat, ondanks eventuele uit te voeren klusjes, de caravan bij ons maximaal 36 uur voor de deur staat.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » zo 17 aug 2014 11:30

RE.gif Over Haarlem kan ik meepraten. Handhaver stond mijn vrouw te bedreigen. Kwam voor mijn caravan en reed op 1 meter eenzelfde situatie voorbij zonder er ook maar een blik op te werpen. Mag zich na een klacht door mij over zijn gedrag niet meer met mij bemoeien van Burgemeester en Wethouders. Heb ik zwart op wit.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Fred_1001
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 00:20
Locatie: Almere

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Fred_1001 » zo 17 aug 2014 12:37

RE.gif RE.gif

Volvodriver, ik snap ook dat het handhaven noodzakelijk is.
Ben het echter niet met je eens dat het gebrek aan parkeerruimte een excuus kan zijn voor fout parkeren in een woon omgeving, of dat gebrek nou komt door caravans of niet. Want dat maakt natuurlijk niets uit.
Is er geen plek, dan ga je maar wat verderop staan en lopen zou ik zeggen.

Bij ons in de straat is er ook weinig parkeerruimte. En hoewel wij en andere caravan bezitters overigens ook weinig last ondervinden van deze discussie, zie ik wel dat in het geval van feestjes in de straat de bezoekers spontaan massaal de neiging hebben om fout te parkeren.
En dan mopperen als kinderen rondom die auto's met een bal gaan spelen. scratch.gif
Daar gaan mijn nekharen peroonlijk nogal van overeind staan. :evil:
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.

Volvodriver

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Volvodriver » zo 17 aug 2014 16:27

RE.gif
Ho ho waar heb ik gezegd dat ik fout ga parkeren?

Ik geef aan dat het gevolg is dat men fout gaat parkeren.
Ik doe daar niet aan mee, en loop inderdaad wel een stukkie.

Overigens is het in al die jaren dat wij er wonen maar 1 keer voorgekomen dat er 4 van de idd 6 caravans tegelijk geparkeerd waren.

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Willem_uit_Goes » zo 17 aug 2014 20:28

Nooit gerealiseerd dat daar regels voor zijn. In ons straatje van 10 huizen staan als het zo uitkomt ook wel eens 5 caravans langs de weg.
't Enige commentaar is ooit van de buurman gekomen, die een bordje met "complet" bij de ingang van de straat gezet had.


Sent from my SM-N9005 using Tapatalk-Pro.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Beste Rob » zo 17 aug 2014 20:44

Ik zet mijn caravan voor weekenden weg niet eens meer voor de deur en voor de vakantie haal ik hem de dag voor vertrek op omdat we dan meer spullen mee moeten nemen. Vindt het een beetje overdreven om de caravan veel langer voor de deur te hebben. We hebben weinig plaats in de straat en het hele span neemt toch bijna drie plaatsen in beslag. Kan me ook best voorstellen dat mensen zich irriteren aan caravans die lang in de straat staan. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat mensen naar de wijkagent gaan als de caravan er veel langer dan mag staat. Als iemand al geen rekening met anderen houdt kan het zijn dat de eigenaar ook niet voor reden vatbaar is.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Jeroen123 » zo 17 aug 2014 22:54

Vandaag teruggekomen van de camping, morgen ga ik de caravan weer naar de stalling brengen
Zal me benieuwen of voor die tijd de heren weer voor de deur staan
Dit keer heb ik een apv uitgeprint én ik heb de rekening van de camping, nu maar hopen dat ze komen, dan kan ik iig aantonen dat iemand een hetze voert, wellicht kunnen ze een aantekening maken
Met een hamer past alles

Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hobbyfan » ma 18 aug 2014 09:01

Dit staat er in de APV van onze gemeente;

Artikel 5.1.5 Caravans e.d.
1. Het is verboden een woonwagen, kampeerwagen, caravan, camper, magazijnwagen, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd:
a. langer dan op drie achtereenvolgende dagen te plaatsen of te hebben op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte of schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente;
b. op een door het college aangewezen plaats te parkeren, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.
2. Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid, aanhef en onder a, gestelde verbod.
3 Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door het provinciaal wegenreglement of de provinciale landschapsverordening.

Wij wonen in een ruime straat (rand van het dorp, geen doorgaande weg) met voldoende plaats om te parkeren langs de weg.
Er staan aan beide kanten van de straat woningen en iedereen heeft een eigen oprit.
Betekent dit dat onze caravan wettelijk langer dan 3 dagen voor ons huis zou mogen blijven staan?
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » ma 18 aug 2014 09:26

RE.gif Dat ligt er aan of de gemeente daadwerkelijk wegen aangewezen heeft of dat simpelweg de hele gemeente als buitensporig gezien wordt. Dit behoort tot de door mij al genoemde handhavingsrichtlijnen. Het zou dus handig geweest zijn als je de naam van jouw gemeente er even bijgedaan had. Mogelijk dat de informatie dan opgezocht had kunnen worden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hobbyfan » ma 18 aug 2014 10:11

RE.gif

Bedankt voor de reactie.
Ik woon in gemeente Bedum.
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » ma 18 aug 2014 10:35

RE.gif Ik heb even gekeken welke wegen benoemd zijn. De handhavingsrichtlijnen van Bedum bieden daarover geen duidelijkheid. Caravans hebben in elk geval geen prioriteit en zullen hoofdzakelijk na melding bekeken worden. Dus ik denk dat Bedum er niet zoveel werk van maakt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door JanP » ma 18 aug 2014 10:43

RE.gif RE.gif
Dit staat er in de APV. van de gemeente Bedum over kampeermiddelen:
Artikel 5:6 Kampeermiddelen e.a.
1.

Het is verboden een voertuig dat voor recreatie of anderszins voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebruikt:

a.

langer dan op drie achtereenvolgende dagen te plaatsen of te hebben op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte of schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente;
b.

op een door het college aangewezen plaats te parkeren, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

2.

Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid, aanhef en onder a, gestelde verbod.
3.

Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door het Provinciaal wegenreglement of de Provinciale landschapsverordening.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » ma 18 aug 2014 10:54

RE.gif De APV had ik al gelezen. Daarin staat wat allemaal niet mag. De handhavingsrichtlijn beschrijft hoe de gemeente denkt de APV te gaan handhaven. Daarin gaat het met name over het stellen van prioriteiten. In het geval van Bedum wordt voornamelijk gestuurd op klachten en meldingen in het geval van caravans. En dat biedt weer mogelijkheden voor verzet. Onder andere komt de Wet Gelijke Behandeling in beeld omdat de handhavers doorgaans met oogkleppen op naar jouw caravan lopen en alle andere caravans in de buurt ongemoeid laten. De APV alleen geeft dus eigenlijk geen duidelijkheid.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door peter s » ma 18 aug 2014 12:11

""""Onder andere komt de Wet Gelijke Behandeling in beeld""""
Yep, hebben wij in 2005 gezien. Een klacht over buurmans auto die dan ook een bon kreeg en + 30 anderen in de omliggende straten die met twee wielen op de stoep stonden. Onze wijkagent heeft het er nu nog moeilijk mee, ja daar is good-will gekweekt...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » ma 18 aug 2014 13:23

RE.gif Ja dat is het gevolg. Een alsmaar groeiend woud van regels die niet werken als er niet gehandhaaft wordt en de handhaving overlaten aan mensen die bepaalde karaktertrekken bezitten, mensen die aan een baan geholpen zijn, mensen die simpelweg te lui zijn om wat dan ook te doen, enz. Politie wil zich in principe al helemaal niet meer met de APV bemoeien en slaat dan door wanneer ze dat een keer wel doen. De mogelijkheid om te bemiddelen wordt al helemaal onbenut gelaten omdat de gemeentes de boete als inkomstenpost ook ontdekt hebben.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Volvodriver

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Volvodriver » ma 18 aug 2014 15:31

De belangrijkste vraag is: Welke wegen zijn aangewezen.
Daar is een separaat besluit over genomen. En dat is dan weer gepubliceerd. Als deze dingen niet zijn gedaan mag je gewoon je caravan bij jou in de straat parkeren totdat de gemeente moeilijk gaat doen.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Hans1954 » ma 18 aug 2014 17:03

RE.gif Uit het collegebesluit van de Gemeente Haarlem na de laatste APV-wijziging:
1. Inleiding Met de herziening van de APV zijn enkele bepalingen die betrekking hebben op parkeerexcessen zodanig veranderd dat er aanwijzingsbesluiten nodig zijn om goed te kunnen handhaven. De raad heeft het college de bevoegdheid gegeven om deze aanwijzingsbesluiten te nemen. In het onderhavige besluit worden twee aanwijzingsbesluiten genomen. De ene betreft het aanwijzen van plekken waar grote voertuigen mogen staan; de andere betreft de inperking van de mogelijkheid om aanhangers, campers , caravans en dergelijke op de openbare weg te stallen. Beide aanwijzingsbesluiten waren ook al op grond van de vorige APV van kracht, alleen met de nieuwe besluiten wordt aangesloten op de nieuwe tekst van de APV.

En dan waar het zou mogen:
Besluit:
Artikel 1. Als weg als bedoeld in artikel 5:6 eerste lid onder a van de Algemene plaatselijke verordening worden alle wegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Haarlem aangewezen.

Waarmee dus duidelijk wordt dat je in elk geval binnen mijn gemeente op grond van dit artikel helemaal nergens langer dan 3 dagen mag staan. Om dat toch iets op te rekken zal je andere trucs uit de hoge hoed moeten trekken. Ik heb gezien de verregaande standaardisaties van APV's, niet de indruk dat andere gemeentes hier ver vanaf blijven.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Abire

Re: controle vanwege caravan voor de deur

Bericht door Abire » do 16 jul 2020 16:02

Ik las heel wat verontwaardigde reacties wat betreft het "wat langer" je caravan voor de deur hebben. Ik caravan zelf 30 jaar. Met de caravan in de straat probeer vooral rekening te houden met de buren. Maar soms "moet je wel eens. Ik herstel, knutsel e.d. zelf graag aan mijn caravan. Dan staat hij "wat langer". Maar er zijn ook buren, die hun caravan 3 weken vóór en 3 weken ná hun vakantie op straat laten staan.
Daar stoor ik me als fervent caravanner wel degelijk aan. En in een klein dorp is het soms moeilijk iemand dan daarop aan te spreken. De gemeente doet pas iets als je er melding van maakt.

Abire

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”