Caravan gestolen ? wat had je er aan kunnen doen ?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Jeroen123

Caravan gestolen ? wat had je er aan kunnen doen ?

Bericht door Jeroen123 » di 8 jul 2014 14:00

Met enige regelmaat lees ik berichten over gestolen caravans, een scenario waar ik toch wel eens wakker van lig.
Over enkele dagen ga ik de caravan ophalen en ben dan een potentieel slachtoffer...

Als het je overkomt is dat een flinke deuk in je leven.
Iemand heeft met zijn poten aan je bezit gezeten, de kinderen zien hun vakantie in het water vallen, vrouwlief die toch al hard aan vakantie toe was krijgt er nog een scheppie boven op en ga zo maar door.

Wat ik me nu afvraag: wat hebben de mensen die dit overkomen is aan maatregelen getroffen ?

Ik heb zelf een disselslot, ik haal vd week ook een wielslot.....echter heb ik een tandemasser, 4 wielen, 4 wielsloten, dat zou een dief wel op andere gedachten brengen, of niet !?

Hou vreselijk het ook is, ik hoop op veel reacties over wat je er aan gedaan hebt en achteraf misschien nog aan had moeten doen, hiermee kunnen we in de toekomst dit vervelend fenomeen een halt toeroepen ?
Met een hamer past alles

Diny

Re: Caravan gestolen ? wat had je er aan kunnen doen ?

Bericht door Diny » di 8 jul 2014 14:17

Nou Jeroen, als alleen vrouwlief aan vakantie toe is heb je wel iets verkeerd gedaan :oops:

Vermoedelijk is diefstal nooit helemaal uit te sluiten. Als je de caravan op eigen terrein kunt zetten kun je hem meestal wel klem rijden met de auto. Wij hadden het disselslot er altijd op, zowel thuis als op de camping. Ook nog even een wielklem overwogen, lijkt me het meest safe, maar dat is er nooit van gekomen.
Kun je niet op eigen terrein stallen zou ik altijd een wielklem en disselslot nemen en de caravan zoveel mogelijk klem rijden met behulp van buren.
Een andere mogelijkheid is de caravan op dezelfde dag uit de stalling halen en beladen terugbrengen, disselslot er op en event. wielklem als stallinghouder het toestaat. De volgende dag ophalen.
Heel gedoe, maar ja, je caravan foetsie is ook niet niks.
Maar ook je auto kan gestolen worden, dus helemaal safe is het nooit.

Knaus440

Bericht door Knaus440 » di 8 jul 2014 16:09

Tja, wanneer ze hem echt mee willen nemen kun je waarschijnlijk weinig doen :( boos.gif .
Maar ter bescherming heeft onze caravan heeft een Stabifix stabilisator met slot.
En de (goedgekeurde zware)wielklem zit om een wiel. Verder staat hij met de dissel niet richting rijweg.
En we hebben een Knaus uit 1996, die zijn niet zo gangbaar hoop ik.
Kan beter de Golf goed vast zetten mrgreen.gif

Verder leggen we nooit kostbare spullen direct zichtbaar voor het raam.

Met een blik als potentieel slachtoffer even kijken kan geen kwaad volgens mij.
Maakt je kritisch en oplettend.
Als je er maar geen slapeloze nachten aan overhoudt, dat is een ander uiterste.
Maar nogmaals, je kunt dingen doen ter voorkoming, maar voorkomen kun je het (bijna) nooit wanneer
ze je spullen mee willen nemen. En ten koste van alles!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

wolf

Bericht door wolf » di 8 jul 2014 16:44

een wiel verwijderen en dat ik zelfs gratis. Laat ze maar komen, ik zie ze niet met een hele reeks verschillende soorten wielen rondrijden.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Jeroen123

Bericht door Jeroen123 » di 8 jul 2014 16:50

ik ben het met jullie eens, waar ik meer op doel is degene die het overkomen is, wellicht krijgen we op die manier een beeld waarom de keuze op een bepaalde caravan viel en de beveiliging (of het ontbreken) er van

Voor wat betreft de vrouw en vakantie, dat was a. fictief maar bij ons wél van toepassing, zij heeft een zeer verantwoordelijke baan en maakt erg veel uren
Met een hamer past alles

Diny

Bericht door Diny » di 8 jul 2014 16:58

Oeps Jeroen, geen idee dat het serieus bedoeld kon zijn.
Mijn verontschuldigingen aflower.gif

Jeroen123

Bericht door Jeroen123 » di 8 jul 2014 17:06

ohhh geen probleem hoor...
Met een hamer past alles

XV_limburg

Bericht door XV_limburg » di 8 jul 2014 19:07

Hmmmmmm de boel goed verzekeren...... Dan kun je tenminste volgende keer weer weg....

Klinkt dom maar als ze hem echt willen hebben vinden ze wel een weg... Gelukkig bij ons nog nooit gebeurd en dat wil ik ook graag zo houden....
Onze caravan wordt alleen uitgeladen voor de deur en dat is met een half uur gebeurd. Inladen (en stalling) is bij mijn ouders zo ziet het dievengilde tenminste niet van ohh die zijn morgen weg.

Helaas thuis wel al eens ingebroken... Hele huis met *** sloten vol gehangen. Ach ja dan maar het complete achterraam met een moker eruit meppen.... Dat was echt niet te voorkomen geweest. Dat zeiden ook de dienders die er zoet mee waren. boos.gif

Geniet vooral van de leuke momenten tijdens en voor de vakantie!
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

TomC

Bericht door TomC » wo 9 jul 2014 09:20

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... alredactie

K vermoed dat je er inderdaad weinig aan kan doen, zoals vermeld in het artikel in bovenvermelde link wachten ze meestal het moment af waarop de caravan volgeladen klaar staat om te vertrekken. Anders maken ze dikwijls wel gebruik van het ogenblik dat je ergens aan een tankstation ofzo stopt en met z'n allen gezellig een kopje koffie gaat drinken zoals kenissen van ons hebben voorgehad. Hij had er gelukkig kunnen achter rijden en ze tegenhouden waardoor hij z'n caravan gelukkig nog terug had.

Als je altijd het disselslot op hebt ook aangekoppeld aan de wagen (indien mogelijk), kan je jezelf eigenlijk niets verwijten. Je kan alleen maar hopen dat het niet gebeurt.
Citroën C3 Picasso 1.6 HDI (92pk) - voorlopig zonder caravan ...

Kingpin1966
Erelid

Bericht door Kingpin1966 » wo 9 jul 2014 09:33

Voorkomen kun je het bijna niet, al doe je nog zo je best om diefstal te voorkomen.
Koppelingssloten, wielklemmen, op een afgesloten (bedrijfs)terrein zijn geen garantie dat de caravan niet gestolen zou kunnen worden.
Je kunt het de dieven alleen zo moeilijk mogelijk proberen te maken, en houd je aan de adviezen van je verzekeraar.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum

Diny

Bericht door Diny » wo 9 jul 2014 10:49

RE.gif
Wijze woorden, Kingpin. De enige oplossing heeft m.i. Wolf gegeven: een wiel er af halen.
Hoe moeilijker je het de aso maakt hoe beter.
Nu lijkt het me geen pretje om een wiel te monteren voor vertrek op de vroege morgen, maar een wat handig persoon zou dat in een mum van tijd kunnen.
Hier op het forum zijn er nog geen meldingen van ervaringen door actieve forummers. Mag zo blijven.
Ietwat off topic: soms lees je dat mensen rijden met disselslot. Hoe valt dit te rijmen met diefstalpreventie?

Kingpin1966
Erelid

Bericht door Kingpin1966 » wo 9 jul 2014 11:06

RE.gif
Bij een Stabifix koppeling kan het niet anders, die moet op slot anders werkt hij niet.
Maar zelf zou ik het nooit doen, de eerste caravan die onder het rijden zelf gestolen wordt moet ik nog tegenkomen. mrgreen.gif
Belangrijkste reden voor mij om tijdens het rijden geen slot te plaatsen: Als er iets gebeurt, wat God verhoede, zorgt het koppelingsslot dat de caravan niet los kan komen van de combinatie, ik wil de gevolgen dààrvan niet eens weten.
Bij een rustpauze of bezoek aan een wegrestaurant zou ik een koppelingsslot wel doen, zeker als het span " uit het zicht " staat.
Nil Nobis Absurdum

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 9 jul 2014 11:14

Ik zie het probleem niet zo van een caravan die op slot zit tijdens het rijden.
Waar zie jij problemen?
Die van mij zit trouwens niet op slot tijdens rijden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Kingpin1966
Erelid

Bericht door Kingpin1966 » wo 9 jul 2014 11:18

RE.gif
Ik mag aannemen dat je het disselslot bedoeld? De caravan zit nl. altijd op slot bij ons. :wink:
Nil Nobis Absurdum

Diny

Bericht door Diny » wo 9 jul 2014 11:24

RE.gif
Als je tijdens het rijden je disselslot erop kunt laten zitten, dan kan bij stilstand(!) tijdens een stop de hele combi gestolen worden. Het schijnt dat nogal wat auto's ook makkelijk aan de praat te krijgen zijn, dus dan heeft degene die je zaakjes meeneemt meteen een leuk setje te pakken.

Kingpin1966
Erelid

Bericht door Kingpin1966 » wo 9 jul 2014 11:31

RE.gif
Dat kan inderdaad. Het is een duivels dilemma, maar je moet toch iets als je dat wilt.
Maar het ging jouw specifiek over " onder het rijden " en dan heeft het m.i. geen nut.
Je kunt natuurlijk proberen bij een wegrestaurant zodanig te gaan staan dat je de combi kunt zien, is i.i.g. aan te bevelen.
Echter is dat niet altijd mogelijk en dan is een disselslot beter dan helemaal niks.
Neemt natuurlijk niet weg dat het bij velen van ons wel goed gaat, en zonder disselslot.
Nil Nobis Absurdum

Diny

Bericht door Diny » wo 9 jul 2014 12:08

RE.gif
Om misverstand te voorkomen: ik koppelde het rijden met disselslot, wat ik zo nu en dan hier lees, met het hebben van een disselslot tijdens stilstand van de combi voor een sanitaire stop of inwendige mens-tankstop.
Ik snap dat het wat lastig is om tijdens het rijden een caravan te jatten mrgreen.gif
Maar eigenlijk geloof ik dat je dat vanaf den beginne al snapte Kingpin knipoog.gif
Tenslotte zul je niet voor niets de titel 'erelid' in het goud hebben meegekregen thumbup.gif

Kingpin1966
Erelid

Bericht door Kingpin1966 » wo 9 jul 2014 12:09

RE.gif
thumbup.gif
Nil Nobis Absurdum

VIP

Bericht door VIP » wo 9 jul 2014 16:56

Al staat de combinatie bij een stop in het zicht zou ik toch altijd het koppelingsslot er op zetten.

Uit eigen ervaring ooit heel lang geleden (toen ik kind was) gezien dat een geïrriteerde VA chauffeur een caravan afkoppelde en los op de kogel legde omdat hij vond dat alleen VA's op een Rastätte mochten staan scratch.gif

Hebben toen z'n kenteken genoteerd en toevallig kwam er een streifenwagen voorbij en gemeld, meneer de Chauffeur mocht mooi mee op de achterbank.

Dus daarom of een koppelingsslot aan brengen om meerdere redenen of bij terugkomst even voelen of de caravan nog zit aangekoppeld.

(Wij zelf hebben hem tijdens stops altijd op slot staan en trekken de handrem van de caravan aan, geeft een veel geruster gevoel. De auto staat ook op alarm dus als de stekker van de caravan wordt uitgetrokken gaat het alarm ook af)

Thuis voor de deur een wiel demonteren heeft geen zin, want het gilde neemt de caravan ook op 3 wielen mee, of ik moet 2 wielen aan 1 kant demonteren :oops: vandaar thuis koppelingsslot en wielslot en de auto dwars voor de oprit).
Porsche + Tabbert

wolf

Bericht door wolf » wo 9 jul 2014 17:40

wat is een VA?
Eberspacher verwarming.

Hobby Linka
Beheerder

Bericht door Hobby Linka » wo 9 jul 2014 17:41

VrachtAuto?

Andre
Hobby Linka

Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

wolf

Bericht door wolf » wo 9 jul 2014 21:54

RE.gif ha, bedankt; bij ons is dat dan een VW (VrachtWagen) :lol:
Eberspacher verwarming.

imprezapino

Bericht door imprezapino » wo 9 jul 2014 23:26

Diefstal is niet altijd te voorkomen maar terugvinden kan je wel zelf regelen.
Voor minder dan 4 tientjes heb je een GPS tracker zoals deze. De grote van een lucifer doosje.
Dan kan je de caravan tenminste wel terugvinden.
http://m.ebay.nl/itm/301238114061?nav=SEARCH
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

Jeroen123

Bericht door Jeroen123 » do 10 jul 2014 19:18

Diny schreef:RE.gif
Wijze woorden, Kingpin. De enige oplossing heeft m.i. Wolf gegeven: een wiel er af halen.
Hoe moeilijker je het de aso maakt hoe beter.
Da's inderdaad een goeie, maar dan moet ik er 2 afhalen boos.gif

[edit]
Bedenk me ineens nog een optie, misschien simpel maar lijkt me wel doeltreffend
een goede ketting/slot (kaliber: niet open te krijgen zonder slijptol) en daarmee de wielen aan elkaar vast maken
(Werkt dus alleen voor tandemassers) op die manier is wegrijden wel erg lastig

Dat aangevuld met een wielklem en een disselslot hebben lijkt het me wel aardig in de goede richting komen ?!
Met een hamer past alles

HansHobby
Contacteer:

Bericht door HansHobby » do 10 jul 2014 20:10

RE.gif

Zo'n slot kan ook werken voor een gewone caravan. Alleen ipv de wielen aan elkaar de leggen het slot door het chassis leggen. thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”