Gewicht verlagen bij postkantoor?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Roelenchantal

Gewicht verlagen bij postkantoor?

Bericht door Roelenchantal » wo 5 jul 2006 20:08

Ik ga binnenkort mijn caravan ophalen die ik van een particulier heb gekocht. Kan ik bij het overschrijven van het kenteken het gewicht verlagen of moet ik dit achteraf bij de RDW doen?

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Bericht door Dutchdrummer » wo 5 jul 2006 23:28

Bij mijn weten kan dat alleen bij het RDW.
Kijk anders even op hun site, daar zal vast een en ander op staan over gewicht verlagen op kenteken.

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » do 6 jul 2006 09:26

Waarom wil je het gewicht verlagen? Is alleen nodig i.v.m ontbreken rijbewijs BE. Je belading blijft hetzelfde.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 6 jul 2006 09:41

Zo te zien heeft Topic Starter een Ford C-max. Dat is een redelijk zware auto.
Dus dat zal niet voor het rijbewijs hoeven te zijn. Of is de nieuwe caravan een andere (en dus zwaardere) als in zijn onderschrift.

En idd gewichtverlaging kan alleen bij het RDW. Niet bij het postkantoor.

Maar pas op! Als de typegoedkeuring van de caravan is verlopen zal het moeilijk worden. (En dat kan soms al na een jaar!)
Een heel technisch verhaal waarvan ik de specifieke achtergronden nog even na moet zoeken, maar het is wel een feit.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » do 6 jul 2006 10:19

Aanpassing toegestane maximum massa (TMM) op het kentekenbewijs van een aanhangwagen (categorie 02, 03, 04)

De toegestane maximum massa (TMM) van een aanhangwagen is het gewicht van de ledige aanhangwagen vermeerderd met de maximale belasting van de betreffende aanhangwagen. Bij verhoging van de TMM moet de aanhangwagen gekeurd worden en moet u contact opnemen met een keuringsstation van de RDW. Een wijziging/verlaging van de TMM moet u kenbaar maken door een aanvraag aanpassing toegestane maximum massa.

Aanvraagprocedure

U, aanvrager en ook eigenaar/houder van de aanhangwagen, download van deze pagina het aanvraagformulier voor verlaging/aanpassing van de TMM en print het formulier uit. Vervolgens vult u het formulier volledig in. Het ingevulde aanvraagformulier met daarbij het voertuigbewijs (deel 1A) stuurt u naar:

RDW, unit VRD

Postbus 30.000

9640 RA Veendam



Als u nog een kentekenbewijs bezit dat is uitgereikt voor 1 juni 2004 (deel I, deel II en overschrijvingsbewijs / kopie deel III) dan stuurt u het volledige kentekenbewijs mee. U ontvangt dan een volledige nieuwe set (deel IA = voertuigbewijs, deel IB = tenaamstellingsbewijs en deel II = overschrijvingsbewijs) terug.



Aanvraagformulieren

Er zijn twee aanvraagformulieren die u onderaan deze pagina kunt downloaden:

Een aanvraagformulier/verklaring voor verlaging van de TMM voor een aanhangwagen dat zodanig wijzigt dat het in de categorie O1 (lichter dan 751kg) uitkomt. In afwijking van de aanvraagprocedure moet u, in verband met ongeldigverklaring van het kenteken, het volledige kentekenbewijs opsturen en de kentekenplaat vernietigen.
Een aanvraagformulier voor aanpassing van de TMM in de overige categorieën zwaarder dan 750kg.
Kosten

Voordat uw aanvraag voor aanpassing van de TMM in de categorieën zwaarder dan 750 kg in behandeling kan worden genomen, moet u het bedrag van het aanvraagtarief overmaken op giro 365377 ten name van RDW in Zoetermeer o.v.v. kenmerk TMM en het kentekennummer. Het aanvraagtarief kunt u onderaan deze pagina vinden.



Voor het in behandeling nemen van een aanvraag/verklaring voor verlaging van de TMM voor een aanhangwagen, dat zodanig wijzigt dat het in de categorie O1 uitkomt, zijn geen kosten verbonden.



Let op: Kosten voor eventuele, uit de bevindingen van afdeling Individuele Keuring Speciaal (IKS) voortvloeiende beproevingen, zullen afzonderlijk in rekening worden gebracht. Hiervoor kunt u contact opnemen met de afdeling IKS.



Afhandeling aanvraag

Nadat alle kosten, van uw aanvraag voor aanpassing van de TMM in de categorieën zwaarder dan 750kg, door u zijn betaald en eventuele beproevingen met goed gevolg zijn afgerond, wordt de wijziging in het kentekenregister doorgevoerd en wordt het gewijzigde voertuigbewijs/kentekenbewijs naar de geregistreerde eigenaar/houder verzonden. Na afhandeling van uw aanvraag/verklaring voor verlaging van de TMM voor een aanhangwagen, dat zodanig wijzigt dat het in de categorie O1 uitkomt, ontvangt u een schriftelijke bevestiging.



Uitzonderingen

Aanhangwagens in de voertuigcategorie O1 (aanhangwagens lichter dan 751kg) zijn niet voorzien van een kenteken. Een wijziging van de TMM binnen deze categorie is daarom ook niet mogelijk.

Aanpassing toegestane maximum massa (TM ... _0364k.pdf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”