Waslijn houders aan handgrepen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
TEC 490 TE

Waslijn houders aan handgrepen

Bericht door TEC 490 TE » wo 14 jun 2006 17:32

Geachte forum lezers,

ben helemaal "vers" op het gebied van caravans, maar tov het kamperen met een tent is dit HELEMAAL HET EINDE!! Had het veeeeel eerder moeten doen!

Nu terzake:

Voor de was van moeders de vrouw heb ik waslijnhouders van watervast multiplex gemaakt, die ik aan de handgrepen kan hangen.

Juist nu ze klaar zijn, hoor ik van iemand dat die waslijn houders lekkage kunnen veroorzaken bij de handgrepen, door de krachten die er op uitgeoefend worden, door de was die aan de lijnen hangt.

Ik heb gezocht naar een antwoord op dit vraagstuk, maar tot op heden zonder resultaat.
Gaarne maak ik gebruik van U knowhow, op dit gebied.

Bij voorbaat hartelijk dank voor Uw reactie(s)

Mvrgr Thijs

BDoets

Bericht door BDoets » wo 14 jun 2006 18:05

Hoi Thijs,
Aan onze vorige caravan had ik al van die waslijndingen gemaakt, en inmiddels ook voor de nieuwe. In de voorjaarsvakantie zijn die ingewijd.
Ik zou me kunnen voorstellen dat, als er erg veel kracht op staat, de handgrepen dusdanig belast kunnen worden dat de beplating van de caravan vervormt, dat zou niet best zijn.
Aan de andere kant mag je van die handgrepen verwachten dat ze wel wat kunnen hebben... we staan er af en toe met ons hele gewicht aan te trekken. Da's nog wel wat anders dan een paar onderbroeken.
Maar, als je iets groots wast (een slaapzak?) en die erover hangt, dan krijgen de grepen het natuurlijk wel zwaar te verduren. Zeker als de steunen lang zijn, want dat is allemaal hefboom die de (meestal niet zo heel brede) handgreep probeert los te trekken.
Ik denk dat je die lijnen een beetje met beleid moet gebruiken. Geen loeizware dingen aan hangen...
Bart

Stef

Bericht door Stef » wo 14 jun 2006 19:07

Daarbij komt dat handgrepen niet bedoeld zijn voor kracht van beneden naar boven. Maar ik heb nog nooit gehoord van lekkage door die waslijndingen.

Marco 007

Bericht door Marco 007 » wo 14 jun 2006 20:14

Stef schreef:Daarbij komt dat handgrepen niet bedoeld zijn voor kracht van beneden naar boven. Maar ik heb nog nooit gehoord van lekkage door die waslijndingen.
Inderdaad, maar krachten van boven naar beneden gaat wrikken, daardoor kan het gat waar de schroef in zit groter worden, met kans op lekkage.
Wij hebben (ook vanuit de tent-periode) een klein opvouwbaar wasrekje, heel handig. Kan je in de zon zetten, ook als die zich verplaatst en bij regen onder de luifel zetten.. Verder ook geen kans op lekkage bij de handgrepen.
Ik denk dat die gemaakte steunen deze zomer nog van pas kunnen komen om de BBQ mee aan te steken.... :evil:

Marco.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » do 15 jun 2006 10:45

Het off-topic gedeelte is hierheen geplaatst

viewtopic.php?t=2137
bbqen in Frankrijk.

Hier gaan we weer verder over de waslijn :wink:

TEC 490 TE

Bericht door TEC 490 TE » do 15 jun 2006 15:36

Hartelijk dank voor jullie reacties en met beleid zal ik dus toch "plezier" van mijn waslijnhouders kunnen hebben!


Met vr gr,

Thijs

Jurgen

Bericht door Jurgen » do 15 jun 2006 23:37

Ik heb ook zo'n systeem op de handvaten, hangt er ondertussen al bijna een jaar constant aan (jaarplaats), kan volgens mij echt geen kwaad en is heel handig.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12826
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » vr 16 jun 2006 00:05

Wij hebben ook zo'n waslijn.
Heel handig om een deken of grote badlakens aan te hangen.
Voor het kleinere spul gebruik ik een rekje, omdat je dat, bij slecht weer, snel binnen kunt zetten.

TEC 490 TE

Bericht door TEC 490 TE » za 17 jun 2006 18:00

Met deze antwoorden wordt ik steeds enthousiaster om ze te gebruiken.

Nogmaals dank voor jullie info!

En alvast voor een ieder een prettige caravan vakantie gewenst!

Stef

Bericht door Stef » za 17 jun 2006 19:24

Even een waarschuwing:
Je hebt ook van die aluminium waslijnhouders die je in een tentrail boven een raam kan hangen. We hebben ze uiteraard ook even geprobeerd (5 minuten) en naar onze bescheiden mening is dat rommel.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 17 jun 2006 21:14

Stef schreef:Even een waarschuwing:
Je hebt ook van die aluminium waslijnhouders die je in een tentrail boven een raam kan hangen. We hebben ze uiteraard ook even geprobeerd (5 minuten) en naar onze bescheiden mening is dat rommel.
Als het dezelfde zijn, die ik ook had, zijn ze hooguit bruikbaar voor een kattewasje, omdat bij teveel trek de peesrail ernstig wordt uitgebogen.
Toch zijn het best heel handige dragers voor andere dingen: Als ik zuinig moet doen met electra, gebruik ik buiten een gaslantaarn, die ik daar aan hing. en zo zijn er wel meer handigheden te bedenken. Zo zijn ze ook wel inzetbaar voor het ophangen van zo'n stoffen voortentkastje oid...

marjanenrinus

Bericht door marjanenrinus » di 27 jun 2006 14:58

Hallo Thijs,

Bij onze vorige caravan, een adria , hebben wij ook van die waslijnen
gehad .
En inderdaad steeds lekkage bij de hand grepen.
Dus sinds die tijd gewoon een op vouwbaar was rekje
werkt perfect

succes,
Rinus

Korrys

Bericht door Korrys » do 6 jul 2006 01:33

*Peter* schreef:
Stef schreef:Even een waarschuwing:
Je hebt ook van die aluminium waslijnhouders die je in een tentrail boven een raam kan hangen. We hebben ze uiteraard ook even geprobeerd (5 minuten) en naar onze bescheiden mening is dat rommel.
Als het dezelfde zijn, die ik ook had, zijn ze hooguit bruikbaar voor een kattewasje, omdat bij teveel trek de peesrail ernstig wordt uitgebogen.
Toch zijn het best heel handige dragers voor andere dingen: Als ik zuinig moet doen met electra, gebruik ik buiten een gaslantaarn, die ik daar aan hing. en zo zijn er wel meer handigheden te bedenken. Zo zijn ze ook wel inzetbaar voor het ophangen van zo'n stoffen voortentkastje oid...
Weet je wat ook handig is: van die doogmolentjes die je dmv een grote 'grijpknijper' ergens aan kan haken (aan de dakdragers van je voortent) handig voor klein spul zoals sokken,washandjes enz.
Voor een habbekrats te koop bij diverse winkels!!

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 7 jul 2006 15:11

Een van onze laatste aankopen voor de Caravan was een aluminium droogmolen met driepootstaander. Lekker licht en absoluut niet duur (lichter dan, en meer hangruimte dan bij een klaprek). En beregemakkelijk, geen gemier aan de caravan.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » vr 7 jul 2006 23:20

@volvodriver

wij hebben ook zo'n ding kost nix maar werkt perfect
Afbeelding

P@TJE

Bericht door P@TJE » vr 7 jul 2006 23:44

Volvodriver schreef:Een van onze laatste aankopen voor de Caravan was een aluminium droogmolen met driepootstaander. Lekker licht en absoluut niet duur (lichter dan, en meer hangruimte dan bij een klaprek). En beregemakkelijk, geen gemier aan de caravan.
Staat bij mij op het verlanglijstje :wink:

Patje

Bericht door Patje » di 11 jul 2006 13:15

wij binden een gewoon touw (scheerlijn) tussen twee bomen. Als er maar één boom staat, hangen we het touw tussen de boom en de ladder van onze Hobby (makkelijk ding, die ladder). Als er geen bomen staan, hebben we pech :lol:

DJ

Bericht door DJ » di 11 jul 2006 16:51

Patje schreef:wij binden een gewoon touw (scheerlijn) tussen twee bomen. Als er maar één boom staat, hangen we het touw tussen de boom en de ladder van onze Hobby (makkelijk ding, die ladder). Als er geen bomen staan, hebben we pech :lol:

Stok eronder op het uiteinde en je hebt geen enkel probleem.

Patje

Bericht door Patje » di 11 jul 2006 17:42

meestal vragen we een vriendelijke voorbijganger of ie een uurtje wil poseren "voor de foto" :lol: :lol:
Inderdaad dj, wij doen dat zo; we hebben wat extra palen bij, die we met een paar scheerlijnen kunnen rechtop zetten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”