Waar laat je de koelbox?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door iemand » za 3 jul 2021 11:03

en dan bijna "horizontaal" de kabel er uit laten komen, niet vertikaal.
zo voorkom je scherpe knikken in de kabel thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door jessedew » za 3 jul 2021 21:12

Sowieso een goeie vraag, optie is de volgende ochtend de voortent pas afbreken. (rits zijramen er vast uit bijvoorbeeld)

ik vond de optie met de campingtafel erover plaatsen wel een goede. Zelf hebben we ook zo'n grote koelbox. Staat normaal in de auto tijdens de reis.

Wij hebben aan het einde van de vakantie niet dusdanig veel koud spul meer over, dus kan alles wel in de caravan koelkast, maar alleen een caravan koelkast is voor ons gezinnetje volstrekt ontoereikend en koelbox koelt veel beter.

Voor het vocht zet ik m wel op een omgekeerd veilingkratje, zodat hij van de grond afstaat.

Als je de koelbox heel de nacht op de 12v in de auto laat draaien start de auto niet meer denk ik...?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door moyzo » zo 4 jul 2021 09:17

Wij laten hem onderweg ( heenweg) in de auto aangesloten aan de elektra verlengkabel via een raampje op een minikiertje tijdens de overnachting.
Terug is hij meestal gevuld met voorraadje flessen heerlijke Kroatische wijn maar staat hij niet meer aan. Ik zorg wel dat alles op is tegen die tijd en de binnenkoelkast voldoende capaciteit heeft voor wat over is gebleven.
Op vakantie staat hij op een verhoogd koelkastkrukje buiten naast het buitenkast/fornuis. Meestal hebben we de luifel uit staan maar mocht deze vanwege hevige wind ingedraaid moeten worden dan heb ik een hoes aangeschaft van een grote buitenkeuken voor deze noodsituatie, ruim genoeg om alles onder te doen. Naast de koelkast zetten we een bezem overeind zodat er voldoende ventilatie is voor de roosters. Met een spaneleastiek wordt alles bij elkaar gehouden.
Dit hebben we al een paar keer moeten gebruiken want als je vooraan staat aan de kroatische kust dan kan het wel eens flink spoken vooral als je op de ontvangst zit.
Op foto is de koelkast er al weer van onder maar past er dus met gemak bij. Zo ziet het er uit als de pleurus uitbreekt, tafel op zn kop zijpanelen snel plat op de grond en hoes over kookgedeelte en alles verzwaren met 5 liter jerrycans water. Deze bewaren we dus en zetten ze gevuld neer met gewoon water voor ballast.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Niels83 » zo 4 jul 2021 10:15

Bij ons gaat hij op de avond voor vertrek in de kofferbak, verlengsnoer naar de auto, en dan het verlengsnoer uit de kofferbak. Nooit last gehad van knikken, er zit een flinke rubber afdichting rondom. Op doorreis koppel ik hem op de camping nog eens aan en blijft de box staan waar die staat.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Morgoth » vr 9 jul 2021 09:17

Wij zetten ook het tafeltje er over.Voeding krijgt ie uit de disselbak
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door dieseltijger » vr 9 jul 2021 09:32

... In de winkel. Want met een koelkast in de caravan is zo'n ding vanwege de omvang iets meer een last dan een lust. Niet flauw bedoeld, maar een overweging.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2433
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 9 jul 2021 11:50

Mijn idee ook, maar wij zijn dan ook maar met 2en en 2hondjes dus is er geen extra koelruimte nodig. Gaan wel een keer meer naar de lokale supermarkt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Micky » vr 9 jul 2021 13:13

dieseltijger schreef:
vr 9 jul 2021 09:32
... In de winkel. Want met een koelkast in de caravan is zo'n ding vanwege de omvang iets meer een last dan een lust. Niet flauw bedoeld, maar een overweging.
Je denkt toch niet dat "we" onnodig een Koelbox meezeulen néh néh.gif die koelruimte is gewoon nodig thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mariandel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Mariandel » vr 9 jul 2021 14:54

Precies, zo doen wij het ook met de mobicool, snoer door de opening auto raam en op 230 v de laatste avond/nacht voor we vertrekken.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door PMT » vr 9 jul 2021 14:56

Paul Vingerhoets schreef:
vr 9 jul 2021 11:50
Mijn idee ook, maar wij zijn dan ook maar met 2en en 2hondjes dus is er geen extra koelruimte nodig. Gaan wel een keer meer naar de lokale supermarkt
Wij zijn ook maar met zijn tweeën en voor het eerst sinds 2000 geen extra koelbox mee, maar wat missen we die.
Wij houden nogal van Franse kaasjes als we aan het eind van de middag borrelen. Die deden we altijd bewust in de koelbox buiten en nu weten we weer waarom.
Flessen in de koelbox zijn veel makkelijker dan in de koelkast en om de dag boodschappen doen is niet bepaald een hobby van me.
Dus in september gaat die gewoon weer mee achter in de auto.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11212
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door dieseltijger » vr 9 jul 2021 15:44

Micky schreef:
vr 9 jul 2021 13:13

Je denkt toch niet dat "we" onnodig een Koelbox meezeulen néh néh.gif die koelruimte is gewoon nodig thumbup.gif
Verhip ja... We zijn nu met z'n 2-en maar met z'n ieren, zeker als je zelf kookt en zo... Dan moet je inderdaad vaker de winkel in voor verse spullen met een 70 liter koelkast. Maar jemig... Het zijn wel pokkegrote joekels.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door deusjevo » vr 9 jul 2021 16:10

Komt in ons geval nog bij dat onze absorptie koelkast op goede dagen maar een graad of 20 onder de omgevingstemperatuur koelt.
Ik durf het bij 35oC (of+) aan de Costa niet aan om daar bederfelijke waar in te zetten, vandaar dat wij dat logge apparaat met plezier meeslepen.
Al was het alleen maar gegarandeerd ijskoud 🥶 bier te hebben 🍻
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Chris » vr 9 jul 2021 16:22

PMT schreef:
vr 9 jul 2021 14:56
Paul Vingerhoets schreef:
vr 9 jul 2021 11:50
Mijn idee ook, maar wij zijn dan ook maar met 2en en 2hondjes dus is er geen extra koelruimte nodig. Gaan wel een keer meer naar de lokale supermarkt
Wij zijn ook maar met zijn tweeën en voor het eerst sinds 2000 geen extra koelbox mee, maar wat missen we die.
Wij houden nogal van Franse kaasjes als we aan het eind van de middag borrelen. Die deden we altijd bewust in de koelbox buiten en nu weten we weer waarom.
Flessen in de koelbox zijn veel makkelijker dan in de koelkast en om de dag boodschappen doen is niet bepaald een hobby van me.
Dus in september gaat die gewoon weer mee achter in de auto.
awhoea.gif awhoea.gif

Zo herkenbaar Paul.
Lang geleden..nog met onze 1e Knaus, kochten wij ook zo'n heerlijke collectie Franse kazen op de weekmarkt ik Cahors.
Hup in de kk met al dat lekkers.
Tja...als je dat lekker eet ruik je het niet, maar na een nachtje slapen werd die reuk nadrukkelijk..
We hebben flink doorgesnoept van die Franse kazen.....maaaarrrrr....
Toen we die Knaus jaren later verkochten stonk die kk nog steeds naar de camembert uit Cahors..
Hij was ook zeker 40 cm...geweldig lekker...nog jaren en jaren...
De "lucht" nooit meer uit die kk gekregen....awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door PMT » vr 9 jul 2021 16:59

[re.gif]
Beetje opgedroogde koffie op een schoteltje wil nog een eens werken. awhoea.gif

Wij hadden de compressorkoelkast net als jij aangeschaft voor het koud houden van de injecties,
maar nu niet meer nodig nu Carienne geen enbrel meer mag gebruiken. Die enbrel verlaagd de weerstand te veel waardoor de kuren tegen de kanker niet werken.

Maar we nemen heb toch maar weer mee zoals gezegd.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Daphne » vr 9 jul 2021 17:24

Ik hoef alleen maar mijn eerdere bericht uit 2013 van pagina 1 te citeren mrgreen.gif
Daphne schreef:
zo 9 jun 2013 22:54
Ook bij een gewone stationwagon gaat de koelbox in de kofferbak :wink: Vroeger deden we nog wel eens een verlengkabel naar de auto zodat de koelbox aan kon blijven, maar het is geen must. Gewoon zorgen dat er geen spullen in staan die kunnen bederven.
Ondanks dat we in de caravan voldoende koelruimte hebben en maar met tweetjes zijn, gaat de koelbox in de zomer nog steeds mee. Niet voor elk drankje naar binnen hoeven als je onder de luifel zit is prettig. De huidige auto heeft een 230V aansluiting in de kofferruimte, misschien kunnen we de koelbox onderweg wel aan doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door koos » vr 9 jul 2021 17:28

Ik heb echt nooit behoefte gehad aan een koelbox. De koelkast in de caravan voldoet prima. Ook al is het maar een kleine. Als je veel trekt en mobiel wilt zijn heb je all maar last van al die ballast. Maar iedereen moet doen waar die zich het lekkerst bij voelt.

Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door cortrans » vr 9 jul 2021 21:02

Paul Vingerhoets schreef:Mijn idee ook, maar wij zijn dan ook maar met 2en en 2hondjes dus is er geen extra koelruimte nodig. Gaan wel een keer meer naar de lokale supermarkt
Nou enkele weken terug (toen het zo warm was in de Achterhoek) was ik maar wat blij met mijn extra gekochte 46 liter koelbox voor de koele drankjes.
Voor mij dus meer een lust dan een lastAfbeelding
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Pakkie » vr 9 jul 2021 22:04

koos schreef:
vr 9 jul 2021 17:28
Ik heb echt nooit behoefte gehad aan een koelbox. De koelkast in de caravan voldoet prima. Ook al is het maar een kleine. Als je veel trekt en mobiel wilt zijn heb je all maar last van al die ballast. Maar iedereen moet doen waar die zich het lekkerst bij voelt.
Zo'n koelbox een ballast scratch.gif. Wij trekken ook altijd na een paar dagen weer verder maar zo heb ik dat nooit ervaren. Ieder zijn ding natuurlijk maar dat ding pak je toch zo op en zet je in enkele seconden achterin de auto? Hier een enorme superslimtower in de caravan maar de koelbox gaat toch vrijwel altijd mee als we langer dan een week op pad gaan: gegarandeerd ijskoud en zoals Daphne ook al zegt handig dat je niet per se iedere keer naar binnen hoeft thumbup.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1221
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door fortissimo » vr 9 jul 2021 23:18

Haha.. nu merk ik pas echt het nadeel van een autoloze camping.
Kan je de koelbox niet in de auto zetten :o
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Wum
Berichten: 55
Lid geworden op: do 9 mar 2017 11:51

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Wum » za 10 jul 2021 16:04

We zijn maar wat blij met onze Dometic compressor vriezer. Ongeacht buitentemperatuur -21c.
Bijlagen
F9F17BAE-BA13-4245-8108-ACCAEB25E07A.jpeg

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door koos » za 10 jul 2021 17:38

Leuk te lezen hoe wisselend ieders behoefte is. Wat voor de één een sta in de weg ding is, is voor de ander onmisbaar. En zo geeft iedereen zijn eigen invulling aan het kamperen. Misschien maakt dat het kamperen ook zo leuk.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”