Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Carl_BE
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jul 2021 11:39

Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Carl_BE » di 27 jul 2021 19:32

Gegroet forumleden
Wij kamperen met ons Belgisch gezinnetje al +20j enkele zomerweken met een tent op Schouwen-Duiveland.
Nu willen we graag overschakelen naar een caravan, een vaste plaats nemen en wat vaker naar daar.
Echter, onze auto is beperkt in trekvermogen, dus spelen we met het idee om een caravan te kopen op of in de buurt van onze 'vaste' camping.
Maar: kan ik zonder probleem een Nederlandse caravan kopen, die daar in de winter stallen, op de camping zetten en mocht het ooit nodig zijn weer verkopen?
Hoe zit dat met de nummerplaat, inschrijving enz. Kan de verkoper/ik die uitschrijven voor zolang ze niet op de rijweg komt (bedoeling is gewoon op de camping laten staan), en kan iemand ze eventueel later ooit kopen en dan opnieuw inschrijven?
Of moet die ingeschreven blijven? Wat kost dat jaarlijks én kan ik dat überhaupt als Belg?
Dingen waar ik niet aan denk?
Iemand die me kan verlichten?
Alvast van harte bedankt!
Beste groet
Carl

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door RonvA » di 27 jul 2021 20:09

Ik ken niet alle regels, ga dat ook niet eens proberen voor te doen.

Maar een 750 KG + caravan heeft zijn eigen kenteken. Dat kenteken staat op naam. Als belg kan je volgens mij nooit een NL kenteken (caravan) op naam hebben staan dus je zal dan gewoon een Belgisch kenteken moeten hebben op de caravan. Hoe je dat dan met in / uitschrijven doet zijn de Belgische regels dan. (even korte google hit. Maar om een NL kenteken te registeren moet je in NL wonen. punt: https://www.kentekenloket.nl/auto-op-na ... tenlander/ )

Maar ik denk zo dat een camping over het algemeen 'toercaravans' op hun plekken wil hebben die gewoon op de weg mogen komen. Dus gewoon een kenteken bezitten. Maar dat weet ik echt niet zeker.

Je zegt dat je Auto beperkt is in trekvermogen.. Als je een caravan koopt van minder dan 750 KG dan heb je die problemen allemaal niet. In ieder geval in NL moet je dan een witte plaat hebben met het kenteken van de auto (net als bij een fietsendrager bijvoorbeeld). Maar ook daar, ik weet niet hoe dat met de Belgische regels zit, hebben jullie ook witte platen of heeft bij jullie en aanhanger altijd een eigen kenteken?
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Niels83 » di 27 jul 2021 20:16

Hhmm interessant. Ik neem aan dat de stalling buiten de camping is?
Volgens mij zou je als de caravan nooit op de openbare weg komt het kenteken kunnen laten schorsen. Of je dat als Belg kan dat weet ik niet. Dan zou hij alleen op een transport naar de stalling moeten, wat bepaald niet gratis is.

Mogelijk heb je Nederlandse vrienden of kennissen die de caravan wel op naam willen. Het bezit van een caravan kost in principe in NLgeen geld. Een verzekering en onderhoud wel natuurlijk. De verzekering zou dan wel via de eigenaar moeten lopen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Chris » di 27 jul 2021 20:24

Heb je kennissen in NL???
Vraag op je de caravan op hun naam mag zetten.... niks geen gedonder want er zijn geen verplichtingen belasting technisch
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Micky » di 27 jul 2021 20:50

RE.gif

Idd zo heb ik een grote kiep-aanhanger op mijn naam staan terwijl hij van mijn schoonouders in België is, koop was beter in NL en nu niet elke keer naar de schouwing


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door WillyL » wo 28 jul 2021 08:46

De optie van Chris is een mogelijkheid maar toch even checken met de verzekering hoe het zit wanneer je een caravan trekt van iemand anders, vooral dan een buitenlander.

Om een caravan in NL te kopen als Belg? Mogelijk maar je zult die toch moeten invoeren in België met de nodige rompslomp.
Verder 2-jaarlijkse keuring, belastingen, verzekering... Ik zou het eens moeten uitrekenen maar schat iets van 200€ vaste kost.
Tenzij je een lichtere caravan neemt, eentje van <750 kg. Dan is de keuring en (ik denk ook) belasting niet nodig . Voor de verzekering weet ik het niet. Een kar tot 500 kg in alle geval niet.
Ik vermoed dat de keuring in België moet gebeuren, dus af en toe weg-en-weer.
Voor jou doel dus niet haalbaar denk ik.

En wat het caravangewicht betreft voor je vrij lichte auto, let er enkel op dat wanneer je die trekt het effectieve gewicht van de caravan niet boven het maximum trekgewicht van de auto komt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door PD » wo 28 jul 2021 08:55

Wellicht reageert forumlid Hokoben op dit topic (en anders hem even een pm sturen).

Hij woont ook in België en heeft een tandemasser die op NL kenteken staat (via bekenden of familie in NL). Rijden met een NL-caravan achter een B-auto moet verzekeringstechnisch geen probleem zijn. Omdat we in NL geen verplichte (her)keuring voor caravans kennen, hoeft er verder aan de caravan ook niets te gebeuren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door hoboken » wo 28 jul 2021 09:17

[re.gif] Indd. Onze hut staat op naam van mijn broer en die woont in NL. deze is in nl verzekerd daar hebben we ook de groene kaart vandaan.
Ook hebben we via onze Belgische auto verzekering een groene kaart (verzekerd op chassisnr.)
Is even een beetje meer werk maar het gaat dus.
Wij hebben de caravan nooit ingevoerd in Belgie omdat dit type Lmc nooit in Belgie verkocht is geweest, dus zou onze caravan een heel keuringstraject door moeten (3 maanden tot een half jaar lang), met de nodige kosten.
Dus voor TS het is mogelijk maar je hebt een Nederlandse "handlanger" nodig.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Niels83 » wo 28 jul 2021 10:09

Maar ook met een Nederlandse caravan is de auto te licht om hem te trekken.
Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe TS het gebruik had gezien.
Gaat hij het hele jaar op de camping in Zeeland staan? Dan kun je het kenteken toch gewoon schorsen. En verzekeren van een caravan is alleen nodig als de waarde van de caravan hoog genoeg is?

Als je hem het hele jaar op de camping laat waarom dan geen stacaravan?

Als je een stalling neemt in de buurt met de service om hem op de plaats te zetten is een verzekering ook niet perse nodig maar wel een kenteken.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Ferdi » wo 28 jul 2021 10:15

Het is mij toch niet gelukt om allereerst een tandemasser voor de boot en daarna de eerste caravan op NL kenteken verzekerd te krijgen.
Beide konden niet met een Nederlands kentekenplaat achter een Belgisch gekentekende auto wa meeverzekerd worden bij de auto op het kenteken.

Wat je zou kunnen doen is het NL kenteken opheffen en de caravan met transport naar de camping en terug naar de stalling met een garageplaten vervoeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Morgoth » wo 28 jul 2021 11:08

Je kunt als inwoner van een land buiten Nederland in Nederland alleen een caravan kopen als de vorige eigenaar het kenteken voor export aanmeld. Je hebt dan in principe geen kenteken meer en je mag er dan niet meer mee op de weg rijden.

De optie van Chris is het gemakkelijkst. Dan laat je ook je Nederlandse kennis de caravan naar de stalling brengen. Als de caravan gewoon op de camping blijft staan en niet meer op de openbare weg komt, dan kun je het kenteken aanmelden voor export. Dan heb je wel de eigendomspapieren maar geen kenteken meer. Zodra je de caravan dan verkopen wil, dan krijg je vrij eenvoudig via de RDW het kenteken weer terug.
Schorsen is geen optie, dat moet elk jaar weer opnieuw. Als je het eens vergeet, krijg je gelijk een boete.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Carl_BE
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jul 2021 11:39

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Carl_BE » wo 28 jul 2021 18:07

thumbup.gif
Hartelijk dank iedereen voor de leerrijke denksporen!
Hier kan ik mee aan de slag.
Beste groet,
Carl

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door eurotrotter » wo 28 jul 2021 21:10

Carl_BE schreef:
di 27 jul 2021 19:32

onze auto is beperkt in trekvermogen, dus spelen we met het idee om een caravan te kopen op of in de buurt van onze 'vaste' camping.
Je auto is beperkt in trek vermogen schrijf je,,,,,hoeveel mag hij effectief trekken dan ????

En wat weegt de caravan die je wilt kopen leeg ???

Als je eenmalig een caravan naar de camping wilt trekken moet je kijken wat de caravan leeg weegt,niet wat hij maximaal mag wegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door mrbullmastiff » wo 28 jul 2021 21:56

Inderdaad gewoon op naam van een Nederlander zetten die je kent. Als de caravan in de winter naar een stalling moet is dat ook wel te regelen misschien zelfs via de campingeigenaar.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Carl_BE
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jul 2021 11:39

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Carl_BE » za 31 jul 2021 14:46

Mmm ... ik dacht verkeerdelijk dat ik geen caravan mocht trekken met een mtm zwaarder dan het voor de auto opgegeven mtm voor aanhangwagen (= 1100kg).
Ik lees wel dat ik moet letten op: "De MTM van de aanhangwagen mag niet groter zijn dan het gewicht van het lege, trekkende voertuig". Dat is 1311. Moet ik wel zorgen dat ik in totaal niet boven de 3500 uit kom.
Dat verruimt de opties.
En wat de andere opties betreft: heel misschien is er wel iets te regelen met de campingeigenaar voor stalling (of transport naar daar).
Bedankt voor de info!
Carl

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Daphne » za 31 jul 2021 14:58

Ho stop!! Je haalt nu een heleboel dingen door elkaar. Ik zal proberen om jouw bericht te ontleden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Daphne » za 31 jul 2021 15:06

Ik denk dat jouw bericht voortkomt uit het feit dat je geen E rijbewijs hebt.
Carl_BE schreef:
za 31 jul 2021 14:46
Mmm ... ik dacht verkeerdelijk dat ik geen caravan mocht trekken met een mtm zwaarder dan het voor de auto opgegeven mtm voor aanhangwagen (= 1100kg).
De MTM mag hoger zijn maar het werkelijke gewicht mag niet meer zijn dan wat de auto mag trekken, ongeacht welk rijbewijs.
Carl_BE schreef:
za 31 jul 2021 14:46
Ik lees wel dat ik moet letten op: "De MTM van de aanhangwagen mag niet groter zijn dan het gewicht van het lege, trekkende voertuig". Dat is 1311.

Dat is een hele oude regel en al lang niet meer van toepassing. De MTM van de aanhangwagen mag hoger zijn dan het leeggewicht van de trekkende auto.
Carl_BE schreef:
za 31 jul 2021 14:46
Moet ik wel zorgen dat ik in totaal niet boven de 3500 uit kom.

Hiervoor geldt weer dat je de MTM van de aanhanger en de MTM van de auto bij elkaar moet optellen. Dus wat het MAG wegen, niet wat het werkelijk weegt. Tenminste, als het er om gaat dat je geen E-rijbewijs hebt. Anders mag je wel boven de 3500 kg komen.
Carl_BE schreef:
za 31 jul 2021 14:46
Dat verruimt de opties.
Alleen als je de regels juist interpreteert en ik ben bang dat je dat niet doet.

Btw, het maakt niet uit of het om Belgische of Nederlandse regelgeving gaat, die zijn hetzelfde.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Carl_BE
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 jul 2021 11:39

Re: Caravan al dan niet inschrijven/uitschrijven?

Bericht door Carl_BE » di 3 aug 2021 15:46

Bedankt voor de toelichtinge, Daphne!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”