Ledig gewicht valt beetje tegen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » di 18 mei 2021 16:39

Jekihero schreef:
di 18 mei 2021 12:06


In de disselkast zit een sticker met max. kogeldruk 100 kG.
Ik zie geen enkele reden die bij de eerder genoemde 1700 kG te mogen optellen, staat ook nergens.

Je moet ook nergens "iets bij optellen"
Bij weging zal blijken dat het gewicht op de kogel niet op de as van je caravan rust,maar( via de koppeling) op as van de auto.
En daardoor worden de gewichten op de weg overgezet( zoals de wet dat bedoelt)

en daarbij: wat er op een plaatje in de disselkast staat is niet van belang;
Er zijn 3 soorten gewichten:
wat het maximale is wat de koppeling ( aan de auto) mag dragen.
wat het maximale is\wat de koppeling ( van de caravan) mag dragen.
Wat het maximale is wat de caravan ( de dissel )mag dragen.

Dit zijn 3 verschillende waardes die de fabrikant van deze 3 dingen ( fabrikant chassis,fabrikant aanhangerkoppeling en fabrikant kogel) iede voor zich voorschrijven,en doorde wetgever overgenomen worden in de eisen w.b. de gewichten.

En de laagste van deze 3 gewichten is maatgevend v.w.b. jouw ( en mijn,en ons aller) combi
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » di 18 mei 2021 16:51

Jekihero schreef:
di 18 mei 2021 12:06

De auto moet in zo'n geval dan ook die 1700 kg mogen trekken en geen 1600.

N.B.
Er zijn automerken (geweest) waarbij de fabrikant een max. toegestaan trekgewicht opgeeft dat variabel is. Het max. treingewicht is dan lager dan de som van de maximaal beladen auto en het max. toegestaan aanhanger gewicht. Als je je dan zou laten verleiden de kogeldruk uit de massa van de caravan te rekenen en bij de auto op te willen tellen heb je aardig wat rekenwerk en kopzorgen.
Dat is weer een heel andere discussie;hier gaat het om wat een caravan per as mag wegen,en niet over wat een auto mag trekken.
Mijn auto mag 1850 kg trekken,en de as van mijn caravan mag met 1600 kg belast worden,er is geen enkel excuus om die as zwaarder te belasten dan die 1600 kg.
Zou je mijn caravan achter PD zn Disco hangen mag hij toch nooit meer dan die 1600 kg wegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 88
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door mikage » di 18 mei 2021 21:10

@Morgoth en allen die hier verder lezen:

Ik heb de door mij geplaatste informatie hier neer gezet omdat ik volledig in de overtuiging was dat ik hierover correct was geïnformeerd. Dat was toentertijd ook zo, maar het is ondertussen veranderd. Met dank aan de vasthoudendheid van @Morgoth heb ik de site Caravantrekker aangeschreven omdat ik dacht dat er een fout in hun tekst hierover stond. Het antwoord verbaasde me: Het is totaal anders geworden dan door hun site voorgesteld en aan mij gecommuniceerd.

Integraal plaats ik hier het antwoord van Menno (Caravantrekker):
caravantrekker(menno) schreef:De Nederlandse wet is mij uitgelegd door zowel het Ministerie van Verkeer als de Politie (niet door de persdienst maar door echte juristen) en zij hebben mij aangegeven dat de kogeldruk niet hoort bij het maximaal gewicht van de caravan (niet bij het trekgewicht en ook niet bij het maximaal toegestaan gewicht van de caravan). In 2016 is de Nederlandse wet daarvoor aangepast.

De aangehaalde EU definities voor de typegoedkeuring zijn echter van een eerdere datum en gaan niet over wat wettelijk wel en niet mag maar over de eisen voor een typegoedkeuring. Maar ook daarin is m.i. duidelijk dat het maximaal getrokken gewicht zonder de kogeldruk wordt berekend. Dat is punt 9 met “het gewicht van de wielen op de grond”. Punt 7 gaat om de typegoedkeuring van het voertuig (de caravan) zelf en dan gaat het om de statische massa die in aangekop­pelde toestand op het trekkende voertuig wordt over­ gebracht. Daaruit kan je concluderen dat de kogeldruk er niet bij hoort maar dat is dus typegoedkeuring tekst die niet met de Nederlandse verkeerswet overeen komt. Hoe e.e.a. in Europese verkeerswetten is geregeld en anders is als in Nederland weet ik ook niet, maar in Nederland is asdruk het gewicht van de caravan.

Ik zal de tekst op onze site wat verduidelijken en aangeven dat voor het te trekken gewicht de kogeldruk niet meetelt maar voor het bepalen van het maximaal gewicht van de caravan zelf en dus in het geval van overbelading, de zaken in de EU onduidelijker zijn en naar de verkeerswet gekeken moet worden. In Nederland hoort de kogeldruk er niet bij maar in andere EU-landen misschien wel.
De brontekst is hier te vinden
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 88
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door mikage » di 18 mei 2021 21:22

@Morgoth en allen die hier verder lezen:

Ik heb de door mij geplaatste informatie hier neer gezet omdat ik volledig in de overtuiging was dat ik hierover correct was geïnformeerd. Dat was toentertijd ook zo, maar het is ondertussen in de wet veranderd. Met dank aan de vasthoudendheid van @Morgoth heb ik de site Caravantrekker aangeschreven omdat ik dacht dat er een fout in hun tekst hierover stond. Het antwoord verbaasde me: Het is iets anders geworden dan door hun site voorgesteld en aan mij gecommuniceerd. Maar ik begrijp uit het antwoord van Menno dat de kogeldruk niet hoort bij het trekgewicht en ook niet bij het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (In Nederland dan).

Integraal plaats ik hier het antwoord van Menno (Caravantrekker):
caravantrekker(menno) schreef:De Nederlandse wet is mij uitgelegd door zowel het Ministerie van Verkeer als de Politie (niet door de persdienst maar door echte juristen) en zij hebben mij aangegeven dat de kogeldruk niet hoort bij het maximaal gewicht van de caravan (niet bij het trekgewicht en ook niet bij het maximaal toegestaan gewicht van de caravan). In 2016 is de Nederlandse wet daarvoor aangepast.

De aangehaalde EU definities voor de typegoedkeuring zijn echter van een eerdere datum en gaan niet over wat wettelijk wel en niet mag maar over de eisen voor een typegoedkeuring. Maar ook daarin is m.i. duidelijk dat het maximaal getrokken gewicht zonder de kogeldruk wordt berekend. Dat is punt 9 met “het gewicht van de wielen op de grond”. Punt 7 gaat om de typegoedkeuring van het voertuig (de caravan) zelf en dan gaat het om de statische massa die in aangekop­pelde toestand op het trekkende voertuig wordt over­ gebracht. Daaruit kan je concluderen dat de kogeldruk er niet bij hoort maar dat is dus typegoedkeuring tekst die niet met de Nederlandse verkeerswet overeen komt. Hoe e.e.a. in Europese verkeerswetten is geregeld en anders is als in Nederland weet ik ook niet, maar in Nederland is asdruk het gewicht van de caravan.

Ik zal de tekst op onze site wat verduidelijken en aangeven dat voor het te trekken gewicht de kogeldruk niet meetelt maar voor het bepalen van het maximaal gewicht van de caravan zelf en dus in het geval van overbelading, de zaken in de EU onduidelijker zijn en naar de verkeerswet gekeken moet worden. In Nederland hoort de kogeldruk er niet bij maar in andere EU-landen misschien wel.
De brontekst is hier te vinden
Laatst gewijzigd door mikage op di 18 mei 2021 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Paul Vingerhoets
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Paul Vingerhoets » di 18 mei 2021 21:24

Dus in nederland zal het geen probleem geven en wordt het dus toegestaan om de kogeldruk als zodanig te gebruiken om extra te laden zolang er geen overschrijding is van de asdruk.
Voor het buitenland ben. Je overgeleverd aan de controlerende instantie (agent) of hij de kogeldruk wel of niet meetelt bij de asdruk..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7747
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Ron » di 18 mei 2021 21:29

Dus als ik het goed begrijp.
Voldoe ik zoals @morgath schreef aan de wet.(nou ja 10 kg teveel)
Mijn caravan.
Max aslast 1300kg
MTM 1300 kg
Trekgewicht auto 1250 kg

Gewogen asdruk 1260 kg (geijkte weegschaal op het werk, Vol beladen en gereed om op vakantie te gaan).
kogeldruk 50 kg
Links 600 kg en rechts 660 kg (keuken) dus die optelling klopt ook.
Later gewicht van rechts naar links verplaatst
Foto is door plexiglas ruitje genomen kwaliteit is niet heel erg geweldig
IMG_20210506_095439.jpg
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » di 18 mei 2021 21:38

mikage schreef:
di 18 mei 2021 21:22
In Nederland hoort de kogeldruk er niet bij maar in andere EU-landen misschien wel.
[/quote]

Misschien,,,,, men weet t dus niet zeker. mrgreen.gif
Waarom zouden deze regelingen in het buitenland anders gelezen moeten worden.
Ook in het buitenland dient men zich aan Europese regelgeving te houden,anders grijpt "Brussel"in.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Paul Vingerhoets » di 18 mei 2021 21:38

In nederland dus ja daarbuiten zul je de regels van dat land moeten opzoeken is dus geen eenduidige wetgeving voor lees ik uit het verhaal
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door eurotrotter » wo 19 mei 2021 11:59

[re.gif]

Waarom zouden andere landen zich niet aan de EU regels moeten houden ?
Er zijn voorbeelden te geven waarin Nederlandse uitzonderingen op EU regels door" Brussel" werden teruggedraaid
Voorbeeld is de uitzondering van vakbekwaamheidseis ,boven een bepaalde leeftijd,bij de code 95 voor het C rijbewijs.
Dit werd door Brussel teruggefloten,zodat mensen die 40 jaar of meer chauffeur waren,weer terug de schoolbanken in moesten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5720
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Morgoth » wo 19 mei 2021 13:22

ronk schreef:
di 18 mei 2021 21:29
Dus als ik het goed begrijp.
Voldoe ik zoals @morgath schreef aan de wet.(nou ja 10 kg teveel)
Mijn caravan.
Max aslast 1300kg
MTM 1300 kg
Trekgewicht auto 1250 kg

Gewogen asdruk 1260 kg (geijkte weegschaal op het werk, Vol beladen en gereed om op vakantie te gaan).
kogeldruk 50 kg
Links 600 kg en rechts 660 kg (keuken) dus die optelling klopt ook.
Later gewicht van rechts naar links verplaatst
Foto is door plexiglas ruitje genomen kwaliteit is niet heel erg geweldig

IMG_20210506_095439.jpg
Bijna precies goed inderdaad. Niks om je zorgen over te maken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7747
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ledig gewicht valt beetje tegen

Bericht door Ron » wo 19 mei 2021 17:20

[re.gif]
Dat deed ik al niet.
Een iets zwaardere auto zou idealer zijn.
Maar deze heb ik net 1,5 jaar.
En toen we deze Peugeot kochten hadden we nog geen plannen voor een nieuwe caravan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”