Voor het eerst Italië

Driekske
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 21 jul 2013 15:51

Voor het eerst Italië

Bericht door Driekske » ma 4 dec 2017 19:17

Na jaren Tsjechië en Duitsland willen we dit jaar eens wat anders. Samen met nog een goede kennis zitten we te denken aan Italië. En dan een kleine camping. We hebben iets gevonden in Iseo, bij het Gardameer. Camping Covelo. Zijn er misschien mensen die deze camping kennen? Waar moet ik rekening mee houden mbt Italië? Wat is vanuit het zuiden van Nederland, omgeving Eindhoven, de beste route om te rijden? Genoeg vragen voor een Italië-nieuweling lijkt me..... Ik hoor graag wat terug.
Mazda CX5 2.5 GT-M AWD, Chateau Calista 390 TZF, Reich Easydriver 1.8 Basic mover. Dometic dakairco.

Driekske
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 21 jul 2013 15:51

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Driekske » ma 4 dec 2017 20:57

Is trouwens niet bij het Garda-meer maar bij het Iseo-meer.......
Mazda CX5 2.5 GT-M AWD, Chateau Calista 390 TZF, Reich Easydriver 1.8 Basic mover. Dometic dakairco.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door eurotrotter » ma 4 dec 2017 21:26

RE.gif RE.gif

Naar Iseo rij je vanuit Eindhoven het kortste via Zwitserland, je kunt er voor kiezen om de route Luik-Luxemburg-Basel- Gothard tunnel- Chiasso-milaan Brescia te nemen .
OF: Eindhoven-Venlo-Koblenz-Hockenheim-Karlsruhe- Basel en dan verder via de Gothard zoals beschreven.
Hou er rekening mee dat het aan de Gothard tunnel in de weekenden soms erg druk kan zijn ,vooral op vrijdag avonden en de gehele zaterdag kan de wachttijd daar wel eens oplopen tot enige uren.
IK weet niet wanneer je precies denkt te vertrekken,maar hou ook de vakantiedagen van Duitsland in de gaten.
Het beste vertrek je zaterdag vannuit Nederkland ,zoekt een campnig vóór de Gothard tunnel en rij zondagmorgen op tijd weer weg.
Je ontwijktb dan nietalleende rukte bij de tunnel ,maar ook het zeer intensieve beroepsverkeer rond de steden Como en Milaan

Verder ,Italië,wat valt er van te zeggen?het is een land waar het tourisme op een hoog niveau staat en de Italianen beheren dat perfect.
Zeker in de touristen industrie kun je met Duits terecht,en in minder mate met Engels.
Je vind er achter ieder verkeersbord wel een barretje waar je iets kunt drinken of een broodje kunt kopen,restaurants zijn over het algemeen geopend van12.00 tot 14.00 uur en van 19.00 tot 22.30 uur.

BIj veel campings word gevraagd je paspoort af te geven,wat je na een paar uur weer op kunt halen bij de receptie,zorg dat je een ACSI of ANWB identieteitskaart hebt,deze word in veel gevallen ook ge accepteerd.

Voor benzine en diesel betaal je de hoofdprijs,die is daar nog duurder dan bij ons,wijn is daarintegen weer heel betaalbaar en goed te drinken. mrgreen.gif

DE camping die je noemde ken ik niet,.maar op de site zag t er goed uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door janoniem » ma 4 dec 2017 21:57

Zomaar wat zaken die bij me opkomen als ik aan Italië denk:
- Nergens dronk ik lekkerder koffie.
- Parkeerplaatsen langs snelwegen zijn niet groot en verwacht zeker geen picknickplaatsen zoals langs de Franse Autoroutes.
- Plaatsen op campings zijn niet bijzonder groot.
- Italianen hebben wel eens de gewoonte de kortste route naar hun verblijf te pakken en lopen dan doodleuk over je piazzola.

Wat de camping betreft heb ik geen ervaring maar gezien de beoordelingen op Zoover en Acsi moeten we er maar eens gaan kijken.
Laatst gewijzigd door janoniem op ma 4 dec 2017 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door PD » ma 4 dec 2017 22:01

janoniem schreef:- Plaatsen op campings zijn niet bijzonder groot.
Dat dachten wij ook, totdat we afgelopen seizoen op een drietal campings in Italië gestaan hebben... alledrie echt ruime plekken waar ook onze huidige tandemasser makkelijk had kunnen staan incl. luifel en Disco !

Lago di Garda (La Quercia), Lago di Ledro (Al Sole) en Lago di Caldonazzo (San Cristoforo), waarbij de laatste twee echte aanraders zijn.

Wij zijn via de Brenner gereden omdat we de vakantie gestart waren aan de WolfgangSee in Oostenrijk. De Brenner is gewoon een snelweg zonder noemenswaardige klimmen of afdalingen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 dec 2017 22:08

Italiaanse koffie niet lekker???
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door janoniem » ma 4 dec 2017 22:12

RE.gif
Juist wel, heb ik het onduidelijk geformuleerd?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Jan van Vijven » ma 4 dec 2017 22:13

Nee hoor, ik had het dus verkeerd gelezen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Kasper

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Kasper » di 5 dec 2017 14:35

We zijn 4 x naar het meer van Iseo geweest en steeds op camping Covelo en hebben verschillende routes genomen, net hoe het uitkomt, b.v. door Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. De laatste keer was in 2015 en we hopen er volgend jaar weer naar toe te gaan voor een paar dagen. Het is een kleine camping, vlak aan het meer en prima verzorgd door Luca, z'n zus en zijn moeder. We hebben nog nooit besproken, maar ik moet zeggen dat de laatste keer het wel heel druk was, ondanks het voorseizoen. Iseo zelf is ook een mooi stadje en een boottochtje naar Monte Isola is ook leuk. In 2010 zijn we naar Capo di Ponte, richting Edolo, gereden en daar de rotsgraveringen uit de prehistorie bekeken, absoluut de moeite waard.
Bijlagen
camping Covelo.jpg

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Vino » di 5 dec 2017 18:52

Maar er is sinds 2010 wel het e.e.a. veranderd hoor.

Met vriendelijke groet.

Driekske
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 21 jul 2013 15:51

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Driekske » di 5 dec 2017 19:55

Positief of negatief veranderd?
Mazda CX5 2.5 GT-M AWD, Chateau Calista 390 TZF, Reich Easydriver 1.8 Basic mover. Dometic dakairco.

Kasper

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Kasper » di 5 dec 2017 21:39

Tussen 2010 en 2015 is er niet veel veranderd en volgens mij zit dezelfde eigenaar er nog. Zojuist even op de website gekeken en niet kunnen ontdekken dat er in 2 jaar iets is veranderd, volgens mij. sintduim.gif

advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door advanbrunschot » wo 6 dec 2017 20:50

Je moet ook rekening houden met de aangepaste verkeersregels in Italie. Richting aangeven is verboden, niet handsfree bellen is verplicht, hoffelijkheid in het verkeer is ook verboden. Maar verder een prima vakantieland.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door janoniem » wo 6 dec 2017 21:13

Leuk, ik herken het.
Maar wat hoffelijkheid betreft buiten het verkeer, daar kunnen wij nog wat van leren.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door eurotrotter » wo 6 dec 2017 23:21

PremiumDiscovery schreef:
janoniem schreef:- Plaatsen op campings zijn niet bijzonder groot.
Dat dachten wij ook, totdat we afgelopen seizoen op een drietal campings in Italië gestaan hebben... alledrie echt ruime plekken waar ook onze huidige tandemasser makkelijk had kunnen staan incl. luifel en Disco !

Lago di Garda (La Quercia), Lago di Ledro (Al Sole) en Lago di Caldonazzo (San Cristoforo), waarbij de laatste twee echte aanraders zijn.
Ze zijn er natuurlijk wel,campings met grotere plekken.
Wij stonden op camping Corona in Anterselva ,op,camping Mario in Caldonazzo of op camping Lago Maggiore in Dormeletto,waar je grotere plekken vind.
Echter op camping Da quinto in Pennabili ,camping Bel Sito in Montecatini of camping Fossa lupara in Sestri Levante hadden wij met onze bescheiden 7.20 caravan maar netaan een plekkie.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door ine » do 7 dec 2017 09:53

Het gedeelte waar u naar toe wilt gaan kun je met Duits goed uit de voeten.
De meren zijn goed in te zwemme.
Het sanitair is al veel beter als het ooit was, schoon en normaler toiletten.
De douches zijn ookprima in orde.
Op de auto strada rijden de Italianen netjes, ook qua snelheid.
Eenmaal hiervan af zijn het wildwest piraten.
Een kraam met broodjes hen ik nog niet gezien hoor.
In de ochtend wel croissants met chocola of suiker er op.
Verder stukjes pizza.
Verder naar het zuiden spreken ze geen Duits meer.
Met geluk een beetje Engels vooral de jongeren.
En ze willen dat ook graag met je spreken.
Op campings zijn vaak wel broodjes te koop voor het ontbijt, een Italiaan ontbijt alleen met de espresso en een crossaint.
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door eurotrotter » do 7 dec 2017 11:16

ine schreef:Een kraam met broodjes hen ik nog niet gezien hoor.
Toch zijn ze er wel hoor,vooral op industrie terreinen of de wegen daar naar toe.
Ok zie je wel eens langs de straat een gedekt tafeltje staan,een klein tafeltje met n kleedje erop en een wijnfles.
Dit wil zeggen dat het betreffende barretje een"tavola calda "( een warme tafel ) aanbiedt,de kleine kaart z.g.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door eurotrotter » do 7 dec 2017 11:20

Hou er ook rekening mee dat je in Italë meestal a la carte eet,van de kaart,je kunt alleen een voorgerecht of hoofdgerecht nemen of voor het full house gaan.
Soms word een menu aangeboden,d.w.z. voorgerecht,hoofdgerecht en nagerecht,incusief een drankje.

Soms heeft men een dagmenu;piatto dell giorno,maar dat is meestal tussende middag,wanneer er veel arbeiders of vetegenwoordigers eten,in de avond ios t meestal a la carte.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door eurotrotter » do 7 dec 2017 11:24

Houd er in Italë ook rekening mee dat de restaurants ook een "coperto" (couvert)berekenen.
Dat is een klein bedrag bovenop het menu ,voor het tafelkkleed,het brood,de olie,de fles water,peper en zout,gemalen kaas en de meestal anwezige "grissini"( soepstengels).

Tip is niet verplicht,maar word wel op prijs gesteld.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door cees2 » do 7 dec 2017 14:57

40 km voor de gothard is een goede camping om te overnachten, hier hebben wij gestaan en 's morgens rond 7 uur vertrokken richting de tunnel, geen wachttijden konden gewoon doorrijden, alleen reserveren was toen niet mogelijk dus is het zaak om rond 16 uur op deze camping te arriveren. Vol is vol !!https://www.zoover.nl/zwitserland/centr ... ad/camping
groetjes
Cees 2

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door janoniem » do 7 dec 2017 16:38

Campings in Zwitserland zijn niet goedkoop.
Een optie is om gebruik te maken van de Stop & Go aanbieding voor de "Superpreis" van CHF 25.-.
Je vindt de betreffende campings op deze TCS pagina
We hebben er meerdere keren, met wisselend succes, gebruik van gemaakt.
Zo'n plek als de foto voorspiegelt, zijn we nog niet tegengekomen.

Ps: Leuke tips: 100 Do’s en don’ts in Italië
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door eurotrotter » do 7 dec 2017 20:30

cees2 schreef:40 km voor de gothard is een goede camping om te overnachten, hier hebben wij gestaan en 's morgens rond 7 uur vertrokken richting de tunnel, geen wachttijden konden gewoon doorrijden, alleen reserveren was toen niet mogelijk dus is het zaak om rond 16 uur op deze camping te arriveren. Vol is vol !!https://www.zoover.nl/zwitserland/centr ... ad/camping
groetjes
Cees 2
Mijn buurman gaat al jaren naar een camping in de buurt van Lugano(en moet dus ook door de Gothard tunnel)
Hij vertrekt op zaterdagochtend,op tijd en overnacht altijd op een camping in de buurt bij Basel,daar vertrekt hij op zondagochtend rond 7 uur en rijdt zonder oponthoud de tunnel door.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door eurotrotter » do 7 dec 2017 20:38

janoniem schreef:
Ps: Leuke tips: 100 Do’s en don’ts in Italië
Heel herkenbaar,klopt precies.
Vooral die "to do"nummer24: bij iedere transactie krijg je een bonnetje,iedereen neemt dat aan en gooit dat,zodra men het etablissement verlaten heeft in de prullenbak of op de grond.
Officieel is dit om zwart geld transacties tegen te gaan,de "Guardia di Finanza"de financiele politie,kan hierop controleren.Echter in de 48 jaar dat ik regelmatig in Italié kom is t mij nog nooit overkomen dat ik hierop gecontroleerd werd door de GdF
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Jan van Vijven » vr 8 dec 2017 06:01

Dat bonnetje verhaal is toch wereldwijd zo? Dit om discussies achteraf te voorkomen, is immers het enige bewijs dat je daadwerkelijk betaald hebt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Voor het eerst Italië

Bericht door Kingpin1966 » vr 8 dec 2017 10:43

Wat ik wel grappig vind van die do's en don'ts site is dat ze je eerst een aantal do's en don'ts voorschotelen, maar er bij de do's meteen bij zetten dat je je van die do's en don'ts niet al te veel moet aantrekken.
Waarom geef je ze dan? kerstwhoehoehaha.gif kerstscratch.gif

Verder wel een leuke site met best veel bruikbare tips die ook meteen afrekenen met een paar hardnekkige vooroordelen die sommige mensen hebben over Italië.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Italië”